2014-02-20, 18:10
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Du får dubbelkolla lite, e lite full och det var ett tag sedan jag gick igenom detta.. Men det mesta borde stämma..
Stämmer bra förutom angående theravada. Det är ett missförstånd. I Pali canon nämns kvinnliga arahanter. Men jag har hört detta jag med. Varför det uppstått, främst i Thailand (i Sri Lanka har de annan uppfattning) vet jag inte. Jag antar att det har att göra med att nunneorden dog ut i Thailand.

Den tredje Buddhan antar jag är Maitreya. Enligt Pali canon säger Buddha att det funnits många buddhor före honom. Finns i Digha Nikaya men jag har inte riktigt tid att slå upp det och göra en djupare utläggning om det just nu.

Angående kvinnliga arahanter:

Senast redigerad av Golachab 2014-02-20 kl. 18:21.
Citera
2014-02-21, 16:52
Medlem
fel
Citera
2014-02-25, 10:58
Medlem
Etnicitet viktig i Judendomen ?

Hej. Jag undrar om etnicitet är viktigt i Judendomen ? Vi har en skoluppgift i skolan och ska beskriva hur viktig etniciteten är i Judendomen.
Citera
2014-02-25, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rixfredde
Hej allihopa, jag har en skoluppgift i engelska som går ut på att jag ska debattera emot religiös reklam på TV. Jag som anser mig vara neutral religiöst sätt vet inte riktigt hur jag ska hitta övertygande argument om jag själv inte är för eller emot dem själv. Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand!

Flera religiösa idéer går emot demokratiska principer och mänskliga rättigheter. Inom islam har tex kvinnan inte samma rättigheter i domstol etc, enligt koranen ska vissa grupper leva som dhimmis, vilket även det är odemokratiskt. Du kan hitta odemokratiska idéer inom alla religioner.

Reklam kan påverka väldigt unga som inte är gamla nog att bilda en egen uppfattning.

Man kan även anse att det inte hör hemma i ett sekulärt samhälle..

Finns det egentligen några bra argument FÖR att religion skall göras reklam för? För bevisbördan är ju på de som vill att det sker, har dom inga bra argument behöver du egentligen inga emot.
Citera
2014-02-25, 11:21
Medlem
svar ja och det är all religion.
Citera
2014-02-25, 14:22
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallzxcore
Hej. Jag undrar om etnicitet är viktigt i Judendomen ? Vi har en skoluppgift i skolan och ska beskriva hur viktig etniciteten är i Judendomen.

Man ärver judendomen på mammans sida. Är din mamma inte judinna så är du inte en jude eller judinna. Vi är alltså inte en ras, men en folkgrupp som delar ett genetiskt släktskap med varandra.
Citera
2014-02-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Man ärver judendomen på mammans sida. Är din mamma inte judinna så är du inte en jude eller judinna. Vi är alltså inte en ras, men en folkgrupp som delar ett genetiskt släktskap med varandra.

På bibelns tid var det väl snarare den patriartiska linjen som var viktig ? Inte den matriartiska.
Citera
2014-02-25, 14:52
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
På bibelns tid var det väl snarare den patriartiska linjen som var viktig ? Inte den matriartiska.

Ja, men det ändrades när challakah skrevs ned. Så kallade "karaitiska judar" följer dock fortfarande den ursprungliga tolkningen och ses därför inte som riktiga judar enligt rabbinsk judendom. Karaitiska judar läser dessutom endast Tanakh och inte Talmud.
Citera
2014-02-25, 15:59
Medlem
Citat:

Men, är judendomen en gen? Jag trodde det var en religion? Har lyssnat på Shlomo Sand den senaste tiden, wow vad mycket bannor han får av sina egna. Mycket kontroversiell.

http://inventionofthejewishpeople.com/

http://www.youtube.com/watch?v=j5s_trEBcbU
Citera
2014-02-25, 17:31
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Men, är judendomen en gen? Jag trodde det var en religion? Har lyssnat på Shlomo Sand den senaste tiden, wow vad mycket bannor han får av sina egna. Mycket kontroversiell.

http://inventionofthejewishpeople.com/

http://www.youtube.com/watch?v=j5s_trEBcbU

Jag har också läst och sett mycket av professor Sand. Jag gillar honom också. Men han är trots allt professor i generell historia med inriktning på fransk historia och inte judisk historia. Han tar upp en del sanningar men dessutom en hel del felaktigheter. Och nej, judendomen är givetvis inte en "gen." Men med tanke på hur lite beblandning det har varit mellan judar och icke judar genom åren och hur svårt det är att konvertera till judendomen så har vi blivit ett genetiskt besläktat folk.
Citera
2014-02-27, 01:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ja, men det ändrades när challakah skrevs ned. Så kallade "karaitiska judar" följer dock fortfarande den ursprungliga tolkningen och ses därför inte som riktiga judar enligt rabbinsk judendom. Karaitiska judar läser dessutom endast Tanakh och inte Talmud.

Fast karaitiska judar är väl accepterade numera? Dessutom får de ju flytta till Israel utan att behöva konvertera (något som Beta Israel, Bene Menashe etc har fått göra etc).
Citera
2014-02-27, 20:47
Medlem
Har fått en uppgift där jag ska skapa en religion med ursprung, kärna, människosyn, etik och allt vad det innebär. Ska även ha argument om varför jag väljer det jag väljer.

Problemet: Jag fastnar redan på ursprunget. Alla tankar jag får känns så otroligt dumma. T.ex att religionen uppstår under ett inbördeskrig och att den lyckas förena folket vilket gör att den blir större och större eftersom.

Hur ni tänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in