2011-11-27, 15:54
Medlem
nehe..s avatar
hur ser religionerna på oskulden?

Hur ser religonerna på oskulden? Hur stor roll spelar den i en kvinnas samt mannens liv? Jag har försökt hitta svaret i dagar nu, finns det någon kunnig inom ämnet som kan svara mig? Med religionerna syftar jag på de fem världsreligionerna, samt respektive inriktingar i de fem religionerna.
Uppskattar verkligen svar snarats då min uppsats ska vara klar imorgon!
Citera
2011-11-29, 22:43
Medlem
1.)Varför kan reform, konservativ och ortodox judendom sägas vara relaterade till varandra? Samt vad är de viktigaste skillnaderna mellan dessa rörelser.

2.)Redogör för en central fråga/problem som är relevant i studiet av islam och muslimer i Europa (använd till exempel diskussionen om huvudduken, moskédebatter, Euro-Islam, terrorism/säkerhet)

3.)På vilka sätt påverkades islams institutionalisering i Europa och Sverige av den så kallade familjeåterföreningsmigrationen som inleds på 1970-talet?

Tacksam för svar!
Citera
2011-11-30, 11:01
Medlem
Hinduism- Kastsystem Hjälp!

Hej kära FB-are. Jag har fått en uppgift i skolan där jag ska fördjupa mig med kastsystemet inom Hinduismen. Frågeställningen jag ska använda mig av är; Går det att jämföra kastsystemet med något annat system , vilka likheter / skillnader finns det ?
Uppskattar all hjälp som kan ges.
Tack på förhand / TS
Senast redigerad av Iprounub 2011-11-30 kl. 11:02. Anledning: Fel med rubrik
Citera
2011-11-30, 11:27
Medlem
bestammer-senares avatar
Du kan jämföra det med feodalism

http://www.123minsida.se/resatillGoa/29880207

Du kan säkert få fram något bättre, googla kastsystem och feodalism
Citera
2011-11-30, 13:01
Medlem
Golachabs avatar
Kastsystemet (varnasrama) finns i alla samhällen i världen, inte bara Indien. Varför framgår enligt texten nedan. Vad som hänt där är att den blivit korrupt och saknar stöd i skrifterna. Man föds inte in i en kast, man förtjänar den via sin naturliga fallenhet. Dvs vad man är lämpad för.

Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavad-gita 18:47
Det är bättre att utföra sin plikt, även om man gör det ofullständigt, än att överta en annans plikt och utföra den perfekt. Plikter som är föreskrivna i enlighet med ens natur är aldrig behäftade med syndfulla återverkningar.
Så man övertar inte en annans plikt (föräldrarnas), man förtjänar sin plikt beroende på guna (kvalifikationer) och karma (arbete i det här fallet). Det betyder att om man föds i en brahmanafamilj (prästklassen, den högsta klassen) behöver det inte vara så att man är lämpad att vara en brahmana.

Det finns en fördel och anledning att man föds i en brahmanafamilj och det är att man har fått gott resultat på karmakontot i sina tidigare liv och får därför chansen att få kvalificerad utbildning som underlättar till moksha (befrielse). Men det är på individuellt plan och inte för samhället i övrigt. Som texten ovan lyder är det att följa ens naturliga plikt som är syndfri, inte följa den väg man föds in i. Korruptionen i Indien härstammar från att brahmanerna inte gärna vill ge upp sin position i samhället.

För övrigt räknas alla vaishnaver (vishnuanhängare) som brahmanas och alla kan ta rollen som präster, oavsett i vilken familj de föddes i.

Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavad-gita 18:42
Fridsamhet, självbehärskning, självtukt, renhet, fördragsamhet, ärlighet, kunskap, vishet och religiösitet är de naturliga egenskaper som styr brahmanernas handlande.
Dessa egenskaper föds man inte med. Därför förtjänar man inte brahmanastatusen enbart för att man råkar födas i en sådan familj. Långt ifrån alla brahmanas uppvisar någon av dessa egenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrimad Bhagavatam 5.4.13
Förutom de nitton ovannämnda sönerna, fanns det åttioen yngre söner, vilka alla var födda av Rshabhadeva och Jayanti. Enligt deras faders order var de välartade, kultiverade, mycket rena i sina handlingar och kunniga i den vediska kunskapen om utförandet av vediska ritualer. Sålunda blev de alla fulländade brahmaner.
Här en text från Shrimad Bhagavatam. Här ges exempel på brahmanernas egenskaper och att det är dessa som avgör om man kan vara en brahmana, inte att man råkar födas i rätt familj.

Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavad-gita 4:13
Enligt den materiella naturens tre kvaliteter och det arbete som är förenat med dem, skapades människosamhällets fyra avdelningar av Mig. Och du bör veta, trots att Jag är skaparen av detta system, är Jag den som icke handlar, ty Jag är oföränderlig.
Krishna skapade alltså de fyra klasserna vilka är:

(Inom parantes står vilka av naturens tre kvaliteter de tillräknas)

Brahmaner- Den intelektuella klassen, prästerna. (Godhetens kvalitet)
Kshatriyer- Krigarklassen, kungar, ledare, administratörer, politiker, militärer etc. (Lidelsens kvalitet)
Vaishyer- Den merkantila klassen, köpmän, bönder. (Lidelsens och okunnighetens kvaliteter)
Shudrer- Arbetarklassen, de som saknar förmåga att uppehålla sig själva av sitt arbete, dvs de kan inte vara oberoende av de andra klasserna. (Okunnighetens kvalitet)

Kalou sudra sambavah sägs det. I Kali yuga (vår tidsålder) föds alla som shudras. I Kali yuga får vi leva med många bekymmer och problem och samhällena är korrupta.

Det var en kort förklaring av kastsystemet och varför det som traditionellt varit i Indien är helt åt helvete. Givetvis kan man hitta texter ur någon av de tusentals heliga böcker som finns som tycks styrka det vidriga systemet men då får vi gå in i teologiska diskussioner om var och varför vissa texter är mer tillförlitliga än andra. Och det låter jag de lärde swamierna, guruerna, brahmanerna göra.

Så som skrevs i inlägget ovan är feodalismen det som kommer närmast dagens kastsystem. Du har förhoppningsvis fått lite stoff att bygga vidare ditt arbete på och kan göra jämförelser själv.
Senast redigerad av Golachab 2011-11-30 kl. 13:06.
Citera
2011-11-30, 13:17
Medlem
bestammer-senares avatar
Golachab: Hur förklaras korruptionen som uppstått ur kastsystemet?
Från min länk tidigare:
Citat:
På 1800-talet kom britterna att ta in Indien i sitt imperium och då skulle kastväsendet förändras igen. Britterna ville få det nya systemet att efterlikna sitt eget (feodalism) och införde därför det som senare kom att kallas de fyra stånden. De fyra stånden fanns redan när systemet uppstod, men förtydligades nu. När kastsystemet först uppkom ca. 1000 år f.Kr. var samhället indelat i präster som ansågs högst, sedan kom kungar och krigare, följt av köpmän och sist bönder.
Var det på grund av detta som kastsystemet blivit vad det är idag?
Citera
2011-11-30, 13:31
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Golachab: Hur förklaras korruptionen som uppstått ur kastsystemet?
Från min länk tidigare:

Var det på grund av detta som kastsystemet blivit vad det är idag?
Först och främst är det att de som fötts in i ett högre och finare kast vägrar ge upp de privilegier de tycker sig ha fått rätten till det med motivering av karma. Så de har bedrivit (och bedriver) propagandan om detta.

Det andra är den fullkomliga våldtäkten som det vediska samhället har fått utstå av först muslimerna och sedan britterna och portugiserna så som din länk säger. Detta fortgår än idag och grupper vänds mot varandra. Nu har också ett annat problem uppstått i och med industraliseringen och den enorma folkmängdsexplosion som varit. Klyftorna har blivit än mer extrema vilket gör att de finare klasserna är ses som ännu finare och mer priviligerade och därför ogärna ger upp detta.

Kastsystemet som sådant är olagligt i Indien, men lagen forceras inte så mycket tyvärr. Här behövs internationellt tryck läggas och hela regeringseliten måste förändras då den är så korrupt på alla möjliga sätt.

Enligt de gamla skrifterna och profetiorna är dock detta att vänta i Kali yuga, så mycket av problemen kan ligga i en självuppfyllande profetisk doktrin som genomsyrar hela samhällets medvetande. Det börjar dock ljusna i och med att utbildningsnivån i landet stiger.
Citera
2011-11-30, 15:32
Medlem
pouandreass avatar
Sammanfattning religion A

Tja,

Ska ha betygssamtal nästa vecka gällande min religionskurs.
Vad tycker ni är det viktigaste att lägga extra på minnet gällande religion A?

Mvh
Citera
2011-11-30, 21:22
Medlem
kaiross avatar
Talar du om gymnasiet eller universitet/högskola?
Citera
2011-11-30, 23:14
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos

Har man betygssamtal på några uni/högskolor?
Citera
2011-11-30, 23:25
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos

Gymnasiet. De flesta saker som är värda att lägga på minnet kan jag redan givetvis.
Tänkte mer om jag missat något viktigt som är värt att lägga på minnet, ifall jag får en fråga jag inte kan.
Citera
2011-11-30, 23:31
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhfr
Har man betygssamtal på några uni/högskolor?
Nu blev jag osäker (det var så länge sedan jag pluggade). Jag vill minnas att jag hade det, men jag kan såklart minnas fel. Jag har bl.a pluggat gymnasielärarprogrammet och då kanske man hade ett snack när det närmade sig examen. Eller så hade jag det inte och ska bara hålla käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in