2013-04-25, 19:50
Medlem
r4ll3s avatar
Är det tack vare de tio budorden som vi har tydliga riktlinjer angående vad som är rätt och fel i dagens samhälle? Ingen fråga direkt ifrån läxuppgifter utan nåt jag själv funderar över när jag nu skriver en uppsats.
Citera
2013-04-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Är det tack vare de tio budorden som vi har tydliga riktlinjer angående vad som är rätt och fel i dagens samhälle? Ingen fråga direkt ifrån läxuppgifter utan nåt jag själv funderar över när jag nu skriver en uppsats.

Paulus skriver i Romarbrevet att Gud har lagt i oss en slags kännedom om dessa budord redan från början, alltså innan dessa gavs till Mose. Så vi har det inom oss, dock så har vi ju budorden skriftligt så att ingen kan bestrida dess riktighet.
Citera
2013-05-02, 14:11
Medlem
valleFANs avatar
Hej! Jag skriver en universitetsförberedande uppsats, sista året på gymnasiet, i religionskunskap. Jag är intresserad av att, över mejl, intervjua en eller två personer med religiös koppling till Islam.
Mitt arbete behandlar den muslimska slöjan och debatten kring den och är som sagt bara en gymnasial uppsats med ganska låga krav och liten betydelse.

Det skulle också vara härligt om någon som är kritisk till Islam på ett eller annat sätt, skulle kunna besvara några frågor, så att jag får flera perspektiv på samhällsdebatten!

Hör gärna av er över PM eller till valleftw@gmail.com om ni vill besvara ett gäng frågor!

Tack på förhand
Citera
2013-05-07, 18:53
Medlem
Hej!

Håller på med ett arbete i religion men har kört fast.
Bl a så funderar jag på hur det ses på jämställdhet inom privatreligiositet.

Sedan har jag funderingar kring hur kristendom, islam, new age och privatreligiositet kan ha betydelse för vår identitet samt syn på oss själva liksom vad det är för skillnader sett till detta mellan kristendom och islam jämfört med new age och privatreligiositet. Jag har läst runt lite överallt, har väl ett humhum i huvudet men det blir till ett enda virrvarr. Någon som kan göra mig lite klokare? =)

Tack på förhand! / Helena
Citera
2013-05-08, 12:25
Medlem
PewZs avatar
Hej alla har en läxa om kristendomen. Kan ni förklara ett par saker åt mig? Beskriv hur kristendomen fungerar? Och vad är viktigt inom kristendomen?

Vad finns det för likheter/skillnader mellan de tre inriktningarna?

Tack så mycket för svar!
Senast redigerad av PewZ 2013-05-08 kl. 13:08.
Citera
2013-05-08, 13:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PewZ
Hej alla har en läxa om kristendomen. Kan ni förklara ett par saker åt mig? Beskriv hur kristendomen fungerar? Och vad är viktigt inom kristendomen?

Vad finns det för likheter/skillnader mellan de tre inriktningarna?

Tack så mycket för svar!
Det finns två trådar som berör skillnader/likheter mellan ortodoxa kyrkan/katolicismen och katolicismen/protestantismen.

https://www.flashback.org/t1895341
https://www.flashback.org/t2137436

Kanske kan du hitta några av dina svar där.

Vad som är viktigt inom kristendomen kan du nog klura ut själv.
Citera
2013-05-08, 16:08
Medlem
PewZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det finns två trådar som berör skillnader/likheter mellan ortodoxa kyrkan/katolicismen och katolicismen/protestantismen.

https://www.flashback.org/t1895341
https://www.flashback.org/t2137436

Kanske kan du hitta några av dina svar där.

Vad som är viktigt inom kristendomen kan du nog klura ut själv.
Tack för hjälpen! Har hittat lite information. Men behöver fortfarande hjälp med det här.
Citera
2013-05-08, 16:27
Medlem
Tja!

Ska göra en provfråga på buddhism med svar där svaret ska täcka alla kriterier för MVG.
Någon som har förslag på en fråga?

Betygskriterierna är:

Eleven upptäcker likheter och skillnader mellan kristendomens och några andra världsreligioners och livsåskådningars grundtankar och uttryckssätt och tillämpar dem på aktuella frågor såsom kvinnosyn och samhällssyn i ett aktuellt och ett historiskt perspektiv.

Eleven tillämpar olika etiska teorier inom religion och livsåskådning på närliggande situationer och på aktuella samhällsfrågor.

Eleven visar hur olika sätt att förhålla sig till olika livstolkningar medför konsekvenser för sättet att leva och handla.

Eleven argumenterar för ett eget sätt att tolka livet med respekt för att andra har rätt till sin livstolkning.
Citera
2013-05-08, 17:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amundsson
Tja!

Ska göra en provfråga på buddhism med svar där svaret ska täcka alla kriterier för MVG.
Någon som har förslag på en fråga?

Betygskriterierna är:

Eleven upptäcker likheter och skillnader mellan kristendomens och några andra världsreligioners och livsåskådningars grundtankar och uttryckssätt och tillämpar dem på aktuella frågor såsom kvinnosyn och samhällssyn i ett aktuellt och ett historiskt perspektiv.

Eleven tillämpar olika etiska teorier inom religion och livsåskådning på närliggande situationer och på aktuella samhällsfrågor.

Eleven visar hur olika sätt att förhålla sig till olika livstolkningar medför konsekvenser för sättet att leva och handla.

Eleven argumenterar för ett eget sätt att tolka livet med respekt för att andra har rätt till sin livstolkning.
En fråga är tex hur de båda religioner ser på livsföringen ur ett materiellt perspektiv, hur det efterlevs i de båda religionerna och hur realistiska de ter sig i dagens samhällen.

Buddhismen som förespråkar måttfullhet och kristendom som förespråkar vill jag hävda närmast en asketisk livsföring i den frågan.
Citera
2013-05-15, 21:12
Medlem
Jag undrar vad konservativa muslimer anser om:
- Kärleksrelationer mellan människor
- Skilsmässa
- Homo- och bisexualitet

Och varför de anser det och vart ifrån de stödjer sina åsikter ifrån. Är det utifrån Koranen och var det Muhammed som ansåg detta eller hur är det?

Vill ha snaaaaaabbt svar!!
Citera
2013-05-15, 21:23
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeliciasSs
Jag undrar vad konservativa muslimer anser om:
- Kärleksrelationer mellan människor
- Skilsmässa
- Homo- och bisexualitet

Och varför de anser det och vart ifrån de stödjer sina åsikter ifrån. Är det utifrån Koranen och var det Muhammed som ansåg detta eller hur är det?

Vill ha snaaaaaabbt svar!!

Nu är jag inte konservativ muslim men kan ändå svara på din ganska enkla fråga.

Kärleksrelationer mellan människor är endast tillåtet under äktenskapet.

Skilsmässa är tillåtet enligt Islam och numera ganska vanligt bland muslimer, åtminstone i västvärlden.

Homo och bisexualitet är strängt förbjudet.
Citera
2013-05-22, 00:35
Medlem
Vad anser judar vara heligt?
Alltså om vi ska jämföra med hinduismen som bl.a. anser att kon är helig, och kristendomen som menar att Jesus var helig osv..

Vad har judendomen för åsikter om vad som är heligt? Känns som om det borde likna kristendomen i denna fråga men vill gärna ha svar på det.

Edit: Svar utan pålitliga källor är inte svar i min åsikt. Så det så.
Senast redigerad av paezy 2013-05-22 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in