2017-05-28, 00:24
Medlem
Buddhism

Kan någon hjälpa mig att förstå denna frågan? Frågan lyder så här "redogör för buddismens centrala tankegångar om de fyra ädla sanningarna och den åttafaldiga vägen." Jag förstår inte vad som menas med "centrala tankegångar" kan en god själ förklara för mig 😊
Citera
2017-09-10, 16:40
Medlem
Vill ha svar på denna fråga

Hur ser islam på ondskan och på människans synd?
Citera
2017-09-20, 22:29
Medlem
Har prov imorgon på Religionkunskap 1, har någon tips på hur man kan plugga in det som behövs för att få ett A? Har ungefär 14 timmar på mig.
Citera
2017-09-21, 15:21
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Har prov imorgon på Religionkunskap 1, har någon tips på hur man kan plugga in det som behövs för att få ett A? Har ungefär 14 timmar på mig.
Nå, klockan klämtar. Har du hunnit igenom boken?
Citera
2017-09-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nå, klockan klämtar. Har du hunnit igenom boken?

Inte boken, men jag hann definitivt kolla igenom några sammanfattningar på youtube. Rent instinktivt känner jag att jag hamnade på ett C.
Citera
2017-10-30, 12:56
Medlem
agnosticism och ateism

Hur formar agnosticism och ateism en persons liv idag? samt hur personen ser på sig själv?
Citera
2017-10-30, 13:06
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Det formar en persons liv på så sätt, att den personen ser på ting och händelser i vardagen med ett granskande öga.

Personen ser på sig själv som en del av något meningslöst som skall genomlevas i drygt 80 år.
Citera
2017-10-30, 13:33
Medlem
sakrmamenten

Vilken betydelse har sakramenten för de kristna troende? Vilken skillnad gör de i livet ? vad vill man visa?

och Någon som kan analysera olika förhållningssätt gentemot sakramenten inom protestantismen och katolicismen?
Citera
2017-10-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det formar en persons liv på så sätt, att den personen ser på ting och händelser i vardagen med ett granskande öga.

Personen ser på sig själv som en del av något meningslöst som skall genomlevas i drygt 80 år.

Snacka för dig själv. Om man gillar att leva, så är jordelivet inte alls meningslöst.
Att sitta på en molntapp med vingar på ryggen och spela harpa i evigheters evighet däremot, kan för många verka tämligen trist och meningslöst. Särskilt för den, som är omusikalisk.
Citera
2017-10-30, 14:15
Medlem
islam- regeletik, måletik och viljeetik

Hur präglar regeletiken, måletiken och viljeetiken på individnivå i muslimernas liv?
Citera
2017-10-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A99Z00a
Hur formar agnosticism och ateism en persons liv idag? samt hur personen ser på sig själv?
Som ateist " formar" jag mitt liv själv, dvs jag gör det själv utan några dekret utirån några urgamla texter.

Jag mediterar, läser, leder en diskusionsgrupp, muciserar, bjuder hem folk på fester, leder vandringar i skog och mark, intresserar mig för historia, religion, matlagning, hundar, rockmusik och kladdar lite med 'måleri' untsoweiter, men framförallt undviker jag att fastna i 'nåt' utan att hålla ett öppet och glatt sinnelag, ha förtröstan trots livets ibland oerhörda motgångar och besvikelser.
Och detta utan uttalad gudstro.
Citera
2017-10-30, 19:09
Medlem
judendomen- förbundet och messias

Hur påverkar förbundet och messias den judiska identiteten, det judiska sättet att leva och hur är de kopplade till varandra?

och vilken betydelse har förbundet och förväntiningarna på en messias haft på judendomen och det judiska folket genom deras tuffa historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in