Citat:
Ursprungligen postat av
Alltiett123
Någon som kan hjälpa mig lite med följande frågor?
Vad utmärker lamaismen/tibetansk buddhism?
Vad är skillnaden mellan buddha och en bodhisattva?
Redogör för skillnader och likheter mellan theravada/hinayana och mahayanabuddhismen?
Tack på förhand

Ojj ojj.. Hur brett vill du ha det.. Enkelt sett:
Lamaismen, framför allt gelug, har framförallt en starkt tradition rörande lärare - elev. Man tror på frälsning i denna livstid till skillnad från övriga grenar som anser att det tar flera varv av återfödelse (obs, man tror inte på en själ, som hinduismen, utan att de sista tankarna är fröet till ett nytt liv, enkelt sett). Den har en starkare mystik än övrig buddhism, lamorna anses ibland ha på gränsen till magiska krafter etc. Det finns mycket på Engelska wiki om detta.. Börja på "gelug" så kan du leta dig fram.
Buddha syftar ju på lite olika beroende på vilken buddhism. Vissa grenar talar just om Siddhartha Guatama, som även är central inom alla grenar av buddhismen. Många grenar inom Mahayana talar om tre Buddhor. Jag kommer bara ihåg Siddharta och Amitaba (rena landet grenen) på rak arm, den tredje får du kolla upp..
En botthisattva är en person som valt att fortsätta pånyttfödas trotts möjlighet att uppnå Nirvana för att hjälpa mänskligheten uppnå Nirvana. Det bästa exemplet du kommer hitta är
Dahala Ilama.
Theravada anser sig vara "grundbuddhismen". Den är ateistisk, man anser inte kvinnor kan nå frälsning, man har ingen tro på gudar etc. Stark munktradition.
Mahayana, som utgör större delen av buddhisterna, har en mer "religiös" syn på buddhismen. Buddha får i vissa fall en rent gudomlig roll, alla kan nå frälsning. Det finns ett antal olika grenar inom Mahayana, tex: Zen, rena landet, mfl.
hinayana, dvs lilla vagnen, ses som en nedvärderande term på terravada vill jag minnas.
Du får dubbelkolla lite, e lite full och det var ett tag sedan jag gick igenom detta.. Men det mesta borde stämma..