2011-10-09, 17:39
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelina321
Tjenaa !!

Har prov i SO om Islam , Judendomen och kristendomen. Frågan är:

Vad har Islam, Judendomen och Kristendomen gemensamt ? Vilka är skillnaderna ?

Jag vet ju redan några: Abrahitiska religionerna, monoteistiska religionerna, samma gud. Samma gudasyn.

Men vad finns det mer ?

Tack i förhand !!<3

Grundbudskapen är så gott som identiska!

Exempelvis är det mindre skillnad mellan en del ortodoxa kyrkor och sunnitisk islam, än det är mellan samma ortodoxa kyrkor och den amerikanska framgångsteologin.

Skillnaderna består mest i när man firar helgdagen, och olika ritualer.
Citera
2011-10-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Och religionsvetarna. Men de är väl judar enligt dig.
Det är märkligt att man kan bli lärare i religion utan att känna Jesus Kristus.

Jag har inget emot judar...
Citera
2011-10-09, 17:48
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Det är märkligt att man kan bli lärare i religion utan att känna Jesus Kristus.

Nej, religionsläraren skall inte omvända eleverna, så en ordinär kunskap om religionen är det enda viktiga.

Citat:
Jag har inget emot judar...

Jaså inte. Dina konspirationsteorier hintade om motsatsen, men det räcker kanske med muslimer för dig.
Citera
2011-10-09, 19:04
Medlem
Alla är larviga påhitt?
Citera
2011-10-09, 19:29
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelina321
Tjenaa !!

Har prov i SO om Islam , Judendomen och kristendomen. Frågan är:

Vad har Islam, Judendomen och Kristendomen gemensamt ? Vilka är skillnaderna ?

Jag vet ju redan några: Abrahitiska religionerna, monoteistiska religionerna, samma gud. Samma gudasyn.

Men vad finns det mer ?

Tack i förhand !!<3

Då det kommer till likheterna: Alla tre religionerna tror på en monoteistisk Gud, och de tror på Abraham! Enligt både Bibeln och Koranen så är Muslimerna ättlingar till Ismael och Judarna är ättlingar till Isak. Det som de tre religionerna däremot är oense om är vem av kvinnorna som var Abrahams fru - Sara eller Hagar. Enligt Judar och Kristna så var Sara Abrahams fru och Isak löftets son. Och Hagar var Saras tjänstekvinna. Enligt Koranen är det tvärtom. Där är Hagar Abrahams fru och Ismael är löftets son och Sara är Hagars tjänstekvinna.

Då det kommer till Jesus så har Kristna och muslimer mer gemensamt med varann än den traditionella judiska tron. Både muslimer och kristna tror att Jesus blev till genom en jungfrufödsel, att han var en profet och att han kommer att komma tillbaka vid tidens slut. Vad muslimer och Kristna däremot är oense om är att Jesus var Guds son och Gud själv. Att han dog på korset och sedan uppstod.
Citera
2011-10-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Då det kommer till likheterna: Alla tre religionerna tror på en monoteistisk Gud, och de tror på Abraham! Enligt både Bibeln och Koranen så är Muslimerna ättlingar till Ismael och Judarna är ättlingar till Isak. Det som de tre religionerna däremot är oense om är vem av kvinnorna som var Abrahams fru - Sara eller Hagar. Enligt Judar och Kristna så var Sara Abrahams fru och Isak löftets son. Och Hagar var Saras tjänstekvinna. Enligt Koranen är det tvärtom. Där är Hagar Abrahams fru och Ismael är löftets son och Sara är Hagars tjänstekvinna.

Då det kommer till Jesus så har Kristna och muslimer mer gemensamt med varann än den traditionella judiska tron. Både muslimer och kristna tror att Jesus blev till genom en jungfrufödsel, att han var en profet och att han kommer att komma tillbaka vid tidens slut. Vad muslimer och Kristna däremot är oense om är att Jesus var Guds son och Gud själv. Att han dog på korset och sedan uppstod.

Mycket bra skrivet! Kunde inte gjort det bättre själv jag som tycker att jag är grym med religion
Citera
2011-10-09, 20:17
Bannlyst
Etik Religion, ateism

Hej skriver en uppsats som berör de etiska frågorna.
Jag tog bl. a upp att ateister inte väljer att te. x frossa för att det är sunt förnuft, medans troende inte gör det för att de tror att de kan bli straffade av en gudomlig kraft.

Har ni mer tips på saker att ta upp? Argrument, motargrument? Det måste handla om etik
Citera
2011-10-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Hej skriver en uppsats som berör de etiska frågorna.
Jag tog bl. a upp att ateister inte väljer att te. x frossa för att det är sunt förnuft, medans troende inte gör det för att de tror att de kan bli straffade av en gudomlig kraft.

Har ni mer tips på saker att ta upp? Argrument, motargrument? Det måste handla om etik

Ur ateistisk synpunkt skulle jag rekommendera The Moral Landscape av Sam Harris, samt Breaking The Spell av Daniel C. Dennett.

Eftersom det handlar om en uppgift du fått, rekommenderar jag att du läser på lite så du har någon plattform att stå på så kan du komma tillbaka hit om du vill diskutera specifika frågeställningar.

En stor del av argumentationen som religiösa serverar oss ateister är att vi:

a) Inte har någon moral och/eller är mer eller mindre nihilistiska.
b) Om vi lyckas övertyga vederbörande om hur fel de har i punkt a (t.ex. finns statistik på att ateister procentuellt sett begår väldigt mycket mindre brott än de som bekänner sig till en tro) så påstår de ofta att orsaken till ateisternas moral är att "gud lagt in moralen i alla människor".

Jag föreslår även att du söker på Richard Dawkins samt ovan nämnda författare på utube och ser hur de svarar på frågor om moral för att få en bra startpunkt.
Citera
2011-10-09, 21:24
Medlem
jaeskoens avatar
Som kristen finns det inget som säger att en gudomlig kraft straffar en om man frossar. Allt man behöver göra för att vara kristen är att tro på Gud.

Att man inte får frossa är mer en judisk grej som i vissa fall har kommit över i kristendom.

Dock, som kristen skulle jag vilja säga att man inte ska frossa för att det skapar begär av en och tar upp koncentration och fokus på Gud.

I bibeln står det att Guds tempel bor i oss och att vi ska ta hand om det. Det här är en sak som motstrider missbruk/frosseri.
Citera
2011-10-11, 10:00
Medlem
denisemarielles avatar
Katolicism, protestantism och den ortodoxa kyrkan (?!)

Hejsan!
Jag håller på att göra ett arbete om skillnader och likheter mellan dessa kyrkor.

Jag läser och läser men jag förstår verkligen ingenting, därför vänder jag mig till er.. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta, eller åtminstone peka i rätt riktigt till någon sida med rätt och lätt information om detta?

Hemskt tacksam över alla svar jag kan få!
Citera
2011-10-11, 10:07
Medlem
Mumffiss avatar
Jag kan tipsa om denna sida. Hemsidan har information om flera olika religioner och annat om livsåskådningar. Länken är direkt till kristendomen och under "Riktningar" kan du läsa om några enkelt sammanfattade skillnader. Läs dem dock inte alltför hårt då det finns ett subjektivt perspektiv inbäddat och väldigt förenklade synsätt på saker och ting, till exempel står det att Romersk Katolska Kyrkan är äldst, vilket den själv också hävdar men samtidigt hävdar de ortodoxa samma sak. Sedan kan man väl också se att vördandet av Maria och helgon på sina håll har krupit in i vissa protestantiska rörelser, vilket hemsidan inte ger sken av. Under "Riktningar" innehåller således hemsidan lite kort enkel men information som kan vara en god grogrund och liten förförståelse för om man fördjupar sig.

http://www.to-life.se/kristendom.htm

Allt gott!
Citera
2011-10-11, 10:11
Medlem
denisemarielles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumffis
Jag kan tipsa om denna sida. Hemsidan har information om flera olika religioner och annat om livsåskådningar. Länken är direkt till kristendomen och under "Riktningar" kan du läsa om några enkelt sammanfattade skillnader. Läs dem dock inte alltför hårt då det finns ett subjektivt perspektiv inbäddat och väldigt förenklade synsätt på saker och ting, till exempel står det att Romersk Katolska Kyrkan är äldst, vilket den själv också hävdar men samtidigt hävdar de ortodoxa samma sak. Sedan kan man väl också se att vördandet av Maria och helgon på sina håll har krupit in i vissa protestantiska rörelser, vilket hemsidan inte ger sken av. Under "Riktningar" innehåller således hemsidan lite kort enkel men information som kan vara en god grogrund och liten förförståelse för om man fördjupar sig.

http://www.to-life.se/kristendom.htm

Allt gott!

Tack så mycket! Det är en god hjälp på traven. Som jag har förstått så utvecklades de katolska och de ortodoxa kyrkorna ungefär samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in