Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Hej skriver en uppsats som berör de etiska frågorna.
Jag tog bl. a upp att ateister inte väljer att te. x frossa för att det är sunt förnuft, medans troende inte gör det för att de tror att de kan bli straffade av en gudomlig kraft.
Har ni mer tips på saker att ta upp? Argrument, motargrument? Det måste handla om etik
Ur ateistisk synpunkt skulle jag rekommendera The Moral Landscape av Sam Harris, samt Breaking The Spell av Daniel C. Dennett.
Eftersom det handlar om en uppgift du fått, rekommenderar jag att du läser på lite så du har någon plattform att stå på så kan du komma tillbaka hit om du vill diskutera specifika frågeställningar.
En stor del av argumentationen som religiösa serverar oss ateister är att vi:
a) Inte har någon moral och/eller är mer eller mindre nihilistiska.
b) Om vi lyckas övertyga vederbörande om hur fel de har i punkt a (t.ex. finns statistik på att ateister procentuellt sett begår väldigt mycket mindre brott än de som bekänner sig till en tro) så påstår de ofta att orsaken till ateisternas moral är att "gud lagt in moralen i alla människor".
Jag föreslår även att du söker på Richard Dawkins samt ovan nämnda författare på utube och ser hur de svarar på frågor om moral för att få en bra startpunkt.