2011-11-30, 23:50
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Gymnasiet. De flesta saker som är värda att lägga på minnet kan jag redan givetvis.
Tänkte mer om jag missat något viktigt som är värt att lägga på minnet, ifall jag får en fråga jag inte kan.

Ah, jag har då aldrig hört om det. Pluggar till gymnasielärare nu. Kanske har varit annorlunda eller är annorlunda på andra lärosäten (dock aldrig hört från någon som haft betygssamtal... brukar finnas reglerat i kursplaner vad som krävs, typ p/tenta, hp/kurs etc.). Sen heter det inte A-kurser längre om jag förstått det rätt utan G1 (sen typ förra året eller något). Anyhow.

Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nu blev jag osäker (det var så länge sedan jag pluggade). Jag vill minnas att jag hade det, men jag kan såklart minnas fel. Jag har bl.a pluggat gymnasielärarprogrammet och då kanske man hade ett snack när det närmade sig examen. Eller så hade jag det inte och ska bara hålla käft.

Vadå viktigt att kunna inför betygssamtal? Betygen sätts väl löpande under hela kursen? Annars - kolla in betygskraven och se till att du kan det som står för önskat betyg. Fråga om de har några lokala dokument på skolan där de har preciserat kunskapskraven och be att få se det och lär dig det också. Lokala planer brukar vara mer specifika än skolverkets.
Citera
2011-12-01, 16:53
Medlem
pouandreass avatar
Ni kunniga skulle inte lite kort beskriva de olika religionerna, deras syn på respektive gud.
Vad gudarna har haft för betydelse för oss osv, exempelvis inom kristendomen. Vad har gud haft för betydelse för oss?
Citera
2011-12-01, 19:15
Medlem
shakees avatar
Synen på skönhetsoperation/plastikoperation.

Hej!

Skulle behöva lite hjälp här. Ska skriva en rapport i Religionskunskap B.
Där jag ska jämföra 2-3 religionerssyn på skönhetsoperationer, det ända jag hittat är synen inom Islam.
Undrar om någon vet nåt om hur man ser på det inom Buddhismen eller Hinduismen?

Sedan om vad för andra frågor man skulle kunna använda i en rapport om detta?

snälla kan någon hjälpa mig..
Citera
2011-12-01, 19:23
Medlem
Har fått i hemarbete att skriva en novell... Inga problem, tänkte man ju direkt? Sen så läste man igenom informationspappret, följande skall vara med:

- Novellen ska kretsa runt rubriken "Mötet".
- Det ska vara mötet som är det centrala i berättelsen och tänk på novellens "vändpunkt".
- Glöm inte att ha med ett "problem", det är det du bygger din novell kring, precis som dramaturgin säger.
- Vad vill du säga/vad ska läsaren lära sig utav novellen? Den bör ha en mening.
- Glöm ej början-mitt-slut...
- Kolla på din lista så har du med novellens "ingredienser". Det är inte alltid man får med precis allt men i stora drag ska det vara en kort berättelse som man ska lära sig något av(=sensmoral).

Nu behöver jag er medlemmar till hjälp med idéer för den här novellen, det jag har mest problem med är att få in någonting man kan lära sig när man läser den. Snabba svar önskas! Novellen skall vara klar imorgon.
Citera
2011-12-01, 19:53
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakee
Hej!

Skulle behöva lite hjälp här. Ska skriva en rapport i Religionskunskap B.
Där jag ska jämföra 2-3 religionerssyn på skönhetsoperationer, det ända jag hittat är synen inom Islam.
Undrar om någon vet nåt om hur man ser på det inom Buddhismen eller Hinduismen?

Sedan om vad för andra frågor man skulle kunna använda i en rapport om detta?

snälla kan någon hjälpa mig..
Har bara läst att man inte får tatuera sig.
Citera
2011-12-01, 20:05
Medlem
shakees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Har bara läst att man inte får tatuera sig.

Ja. Jag läste det också inom Islam hittade ganska mycket information om vad man inte bör göra osv för utseendets skull.
Men har letat i två timmar på olika sidor om andra religioner men har inte hittat något bra.
Bara någon mening om att inom buddhismen så ska man inte göra något som skadar en själv eller andra osv.. blir ju galen snart..
Citera
2011-12-01, 20:10
Medlem
Varangians avatar
Men alltså, det är inte så svårt...

Vad jag vet har inga av världsreligionerna explicita förbud mot skönhetsoperationer, men alla av dem anser att fåfänga är fel, att det är inre värden som räknas och andra floskler.
Citera
2011-12-01, 20:19
Medlem
shakees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men alltså, det är inte så svårt...

Vad jag vet har inga av världsreligionerna explicita förbud mot skönhetsoperationer, men alla av dem anser att fåfänga är fel, att det är inre värden som räknas och andra floskler.

Jo det vet jag, men vill få fram lite mer specifikt.
Inom islam tar jag lite exempel om vad som står i Koranen om fåfängan.

Men ska fråga läraren lite mer imorgon, det blir ju inte så mycket om olika religioners syn på det om de är lika :/
Citera
2011-12-01, 20:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakee
Jo det vet jag, men vill få fram lite mer specifikt.
Inom islam tar jag lite exempel om vad som står i Koranen om fåfängan.

Men ska fråga läraren lite mer imorgon, det blir ju inte så mycket om olika religioners syn på det om de är lika :/

Ja, det var ju en extremt svår fråga om du är tvingad till att göra jämförelser. Detta eftersom det inte finns några explicita regler dogmer/kring detta.

Det jag kan tipsa om är snarare frågan om könsbyten (vilket också det är ett kirurgiskt kosmetiskt ingrepp). Där finns lite mer, där Iran kan lyftas fram som ett tydligt exempel.
Citera
2011-12-01, 22:59
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ni kunniga skulle inte lite kort beskriva de olika religionerna, deras syn på respektive gud.
Vad gudarna har haft för betydelse för oss osv, exempelvis inom kristendomen. Vad har gud haft för betydelse för oss?

Bumpar denna, skulle verkligen behöva lite hjälp.
Citera
2011-12-01, 23:35
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubaz
Har fått i hemarbete att skriva en novell... Inga problem, tänkte man ju direkt? Sen så läste man igenom informationspappret, följande skall vara med:

- Novellen ska kretsa runt rubriken "Mötet".
- Det ska vara mötet som är det centrala i berättelsen och tänk på novellens "vändpunkt".
- Glöm inte att ha med ett "problem", det är det du bygger din novell kring, precis som dramaturgin säger.
- Vad vill du säga/vad ska läsaren lära sig utav novellen? Den bör ha en mening.
- Glöm ej början-mitt-slut...
- Kolla på din lista så har du med novellens "ingredienser". Det är inte alltid man får med precis allt men i stora drag ska det vara en kort berättelse som man ska lära sig något av(=sensmoral).

Nu behöver jag er medlemmar till hjälp med idéer för den här novellen, det jag har mest problem med är att få in någonting man kan lära sig när man läser den. Snabba svar önskas! Novellen skall vara klar imorgon.

Oj. Kort varsel, men kolla in Campbells Heros Journey för lite inspiration till struktur. Är det en religionsuppgift alltså?
Citera
2011-12-01, 23:36
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Bumpar denna, skulle verkligen behöva lite hjälp.

Alltså, frågan är ju helt sjukt bred och omöjlig att svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in