2012-02-05, 14:18
Bannlyst
Tack! Precis den här typen av information jag ville ha. Tack till er återigen!
Citera
2012-02-05, 15:52
Medlem
LittleFlyOnTheWalls avatar
Jag tror nog på karma..att man får betala på ett eller annat sätt om man skadar nån..även om det inte är fysiskt utan psykiskt. Fast i Hinduismen är det ju att "ifall man har en sjukdom eller så så är det för att man gjort något ont i sitt förra liv och får skylla sig själv." Det å andra sidan kan ju tyckas vara att gå till överdrift (?) Men man vet aldrig. Kanske karma har större betydelse än de flesta tror?
Citera
2012-02-05, 22:29
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Vad har kastsystemet för koppling/ar till hinduismen?

Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Detta kan du ju googla om du verkligen är intresserad, så slipper du alla muppsvar då oundvikligen får här. För att inte tala om den oundvikliga utläggningen om hur primitivt kastsystemet är och vilka idioter hinduerna är så lever enligt det.

Självklart är detta inte någon trevlig människosyn från vår synvinkel, men för indierna är det en del av livet. Klasstänkandet i väst är ingenting jämfört med kastsystemet.

Kopplingen mellan kast och religion består i att man tillber olika gudar och dyrkar olika typer av gudar beroende på vilket kast man är. Det finns en otrolig massa kast och en otrolig massa hinduiska gudar. Dessutom är kasttillhörigheten en del av religionen i sig. Man är det kast man förtjänar att vara, enligt religionen.

Människor som är mer eller mindre längst ned på kaststegen väljer ibland att bli kristna i stället. Hinduer ur högre kast blir nästan aldrig kristna. Men det finns en hel del kristna i indien pga av missionsverksamhet från olika kristna utposter under nästan tusen år, och pga att kristendomen är mycket mer jämnlik. En del personer från låga kast har blivit muslimer genom årens lopp, av samma orsak.

Man kan dock fortfarande ofta avgöra en persons ungefärliga kast genom hans namn och ibland utseende. Därför brukar de kristna indierna också byta efternamn, till något från bibeln.

Vad jag förstått är det väl främst daliter som konvertera(r/t) till kristendomen som på samma gång en religiös som politisk markör. Men min kunskap om Indien är begränsad och jag hittar tyvärr ingen källa i skrivande stund. Men daliter räknas väl egentligen inte som en "lägre kast" utan snarare icke-kast, ergo: kastlösa...
Citera
2012-02-06, 11:27
Medlem
Nåd

Inom islam har Gud 99 namn, det mest använda är Allah, det har du garanterat hört förr. Två andra namn är Rahman och Rahim, båda dem två namnen tar upp just nåd, Guds nåd. i Koranen säger Gud vid flera tillfällen att Han är barmhärtig, att han har nåd. Sen finns det ju människans nåd, eller det ska i alla fall finnas. Vi måste visa barmhärtighet visa nåd , det här genomsyrar dem regler och lagar som finns om hur vi ska behandla varandra enligt islam. Vi människor felar ju dock en del, vi har inte alltid så mycket nåd med varandra, människor över hela världen gör helt sjuka saker mot varandra, både muslimer och icke muslimer, när muslimerna gör det måste man komma ihåg att dem syndar enligt islam. Man får inte blanda ihop skapelsen med Skaparen

Förlåtelse

Vi har lite annan syn på förlåtelse än kristna. Om någon gjort dig orätt och du förlåter så är det den finaste gåva du kan ge någon annan, och Gud kommer belöna dig, men, du måste inte förlåta. Man kan inte tvinga fram förlåtelse men man ska försöka förlåta, inte minst för sin egen skull, men mest av allt, för Guds skull. Gud kommer också ha förlåtelse på domedagen, men det betyder dock inte att alla till paradiset. Alla goda och onda handlingar, stora som små, kommer ställas mot varandra och om dem goda väger tyngre än dem onda går det bra, annars går det åt helvete... bokstavligen.

Offer

Offer kan innebära flera saker. Dels finns det människor som faller offer för våld, krig och orättvisor av olika slag, dessa människor kommer få upprättelse på domedagen, det finns ingen konflikt som inte kommer redas ut den dagen. När det kommer till att offra till Gud så har vi faktiskt det inom islam. Man kan offra djur, ofta lamm till Gud och då ger man maten lammet ger, till behövande. Efter Hajj (vallfärden) varje år brukar muslimer göra det här i stor utsträckning, men du kan göra det precis när som helst.

Frälsning

Det här ordet använts sällan av muslimer, men om det används så är innebörden ungefär den samma som för kristna, man kommer till tro. Gud säger i Koranen att han för vem han vill till islam, men som sagt, vi brukar inte använda ordet frälsning, det är kristna som gillar att dra till med det ordet.

Försoning

Det här kommer väl av förlåtelse. Inom islam extremt viktig, det finns en regel angående syskonbråk. Om du är osams med ditt syskon så får ni inte bryta kontakten med varandra i mer än tre dagar. Ni måste prata med varandra inom 3 dagar. Om ni inte är osams utan bara upptagna gäller inte den här regeln, men om ilska är orsaken till att ni inte pratar måste ni försonas inom 3 dagar. Som sagt, familjen är väldigt viktig och att låta konflikter gro under en lång tid kan lämna spår för livet i relationen. BTW, såg på Tv någon gång om två systrar som inte hade snackat med varandra på 25 år pga ett bråk och för att båda var för stolta för att säga förlåt... that's sad..

Ont och Gott

Ja, det är ju det här religion handlar om, in the end of the day.. godhet vs ondska. För oss människor finns det 2 kategorier inom "godhet", båda är viktiga. Den första är moralisk godhet. Den här godheten kan vi se hos människor utan tro eller med annan tro så väl som hos muslimer. Den är lätt att identifiera, man är snäll mot sina medmänniskor, man har respekt för sin familj, man har åsikter och värderingar som man har i goda syften osv. Sen finns det spirituell godhet, här krävs en tro. Att be sina böner, att fasta under ramadan, att göra Hajj, att stå emot frestelser som skulle innebära synd osv. Det här är också en typ av godhet. Att leva ditt liv i enlighet med Guds vilja är godhet, oavsett vad det handlar om. Men djävulen finns ju också, det är där ondskan kommer in i bilden. Att följa djävulens vilja är ondska. Gissa vad han vill? Givetvis precis motsatsen till vad Gud vill. Då finns det med andra ord moralisk ondska, människor som värderar sina pengar mer än sina medmänniskor, mördare, våldtäktsmän, respektlöshet, och en massa andra saker som är moraliskt fel. Sen finns det spirituell ondska, man brukar säga att djävulen viskar saker i människans öra... "Du behöver be nu, du kan be nästa bön", "bryt fastan lite tidigare, det är ingen här som ser dig"," kolla den där bruden, go and get her tiger" ja, du fattar vad jag menar.

Det som är godhet är det som kommer gynna dig på domedagen och det som är ondska är det som kommer kosta dig på domedagen, därför ska du göra varje handling du gör men Gud, Domaren, i tankarna.

Hoppas att svaren var OK. Hör av dig om du har frågor. Lycka till!
Citera
2012-02-07, 01:26
Medlem
Information om LaVey satanism

Hej!

Nu är det så att vi fick en uppgift i skolan för ett antal veckor sedan och det var inte förens nu jag tog tag i det men jag känner nu så att jag inte kommer att hinna med. Jag har googlat den senaste timmen men jag har inte funnit den informationen som jag behöver så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig.

Jag behöver få ett svar på dessa frågor inom LaVey satanismen:

Vilken ställning har männsikan i förhållande till resten av skapelsen?
Har människan något speciellt ansvar (till andra människor, djur naturen, etc)?
Finns det något liv efter döden?
Vad är meningen med livet?
Finns det några matregler som ska följa?
Beskriv utbredningen av din livsåskådning i välden.

Jag är tacksam för era svar. Denna information ska användas till mitt seminarium.
Citera
2012-02-07, 15:18
Medlem
Hej!

Nu är det så att vi fick en uppgift i skolan för ett antal veckor sedan och det var inte förens nu jag tog tag i det men jag känner nu så att jag inte kommer att hinna med. Jag har googlat den senaste timmen men jag har inte funnit den informationen som jag behöver så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig.

Jag är tacksam för era svar. Denna information ska användas till mitt seminarium.
Citera
2012-02-07, 16:29
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalik
Hej!

För all information kan du gå till 600 Club. De erbjuder basutbudet helt gratis när det gäller LaVeys böcker:

http://www.the600club.com/dir/ubbthreads.php?ubb=media
Citera
2012-02-09, 14:25
Medlem
Skulle behöva hjälp , Vi har precis fått ett riktigt stort arbete i religion i skolan. Arbetet går ut på att man ska skriva en "diskuterande och kritisk granskande artikel" detta ska handla om antika religioner och deras betydelse i samhället, människorna och kulturen. Vi ska även försöka dra några paralleller till religioners funktion i dagens samhälle.

Vi skulle då behöva hjälp på alla möjliga sätt, i form av citat av er då vi har funnit att detta forum kan vara väldigt hjälpsamt. Men vi skulle också vara extremt tacksamma av länkar till sidor med relevant fakta.

Tack på förhand
Citera
2012-02-09, 16:56
Medlem
danneohs avatar
Vilken religion, antingen Hinduism eller Buddism, hör texten till och vad vill texten säga läsaren?

a)”Hos en tanklös människa växer törsten som en slingerväxt. Hon svävar från existens till existens liksom en apa som söker frukt i skogen.”

b)”Allt som är till har sitt jag i Honom allena. Av alla ting som är Han det fina innersta Väsendet. Han är Sanningen. Han är Jaget. Och Det, det är du.”

c)Så må du följa varje plikt, och handla, men inte fjättras mer av någon handling. Ty den, som handlar så, han når det Högsta.

d)”I sanning, o munkar, aldrig upphör lidandet för de människor som ömhöljs av icke-vetande, som av livstörsten åter och åter förs till återfödelse och genomilar födelsernas ändlösa kretslopp.”
Citera
2012-02-10, 21:17
Medlem
Hej skulle behöva hjälp med en uppgift här.
Jag läser religion och har nu fått i uppgift att
förklara hur man kan se muren i israel den nya nu alltså
den på västbanken på ett religiöst sett.

Jag har redan förklarat den ur politiskt sett men hittar inget på religiöst sett.

//tess
Citera
2012-02-12, 11:52
Medlem
Hur religiös tro och traditioner påverkat samhälls liv.

Eleven har kunskap om religionen som en del av kulturen samt om hur den kristna traditionen präglat vår kultur. Eleven urskiljer såväl likheter som skillnader mellan olika religiösa traditioner. Eleven knyter samman religiös tro och tradition med företeelser som musik, litteratur och socialt liv samt ger exempel på hur tro och tradition har påverkat och påverkar människor och samhällsliv.

Om någon skulle kunna besvara denna betygskriterie skulle jag bli väldigt tacksam
Citera
2012-02-12, 16:39
Medlem
Hej!
Har en fråga, här kommer den.

Redogör för och diskutera hur individer påverkas utav kultur, religion och livsåskådningar. Försök svara genom att se det hela ur olika (människors) perspektiv.

Tack på förhand!
Mvh JW19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in