2011-10-14, 01:24
Medlem
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2011-10-14, 13:40
Medlem
Strand.s avatar
Sekter och ordnar

Ska göra ett arbete i Religionskunskap där vi ska skriva lite kort om en livsåskådning. Det kan vara en religiös livsåskådning eller en icke-religiös livsåskådning. Jag hade tänkt mig någon typ av sekt eller orden men jag vet inte vilken. Frimurarna är redan upptagen och kan därför inte välja den... men kanske illuminati? Vill gärna ha något likt frimurarna/illuminati... Har ni några tips på livsåskådningar?
Citera
2011-10-14, 13:43
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Ska göra ett arbete i Religionskunskap där vi ska skriva lite kort om en livsåskådning. Det kan vara en religiös livsåskådning eller en icke-religiös livsåskådning. Jag hade tänkt mig någon typ av sekt eller orden men jag vet inte vilken. Frimurarna är redan upptagen och kan därför inte välja den... men kanske illuminati? Vill gärna ha något likt frimurarna/illuminati... Har ni några tips på livsåskådningar?

Illuminati är inte religiösa. Det är ju deras poäng.
Kolla upp korpela-sekten och försöka hitta värde där?
Minst sagt underhållande rörelse.
Citera
2011-10-14, 13:47
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin

Men det är en rörelse/orden. Det behöver inte vara en religiös åskådning utan i princip vad som helst funkar
Citera
2011-10-14, 13:50
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Men det är en rörelse/orden. Det behöver inte vara en religiös åskådning utan i princip vad som helst funkar
Sorry! Jag ser nu att jag läste dåligt.
Då kan det ju absolut vara intressant med illuminati. Men problem med källor..
Citera
2011-10-14, 13:54
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Sorry! Jag ser nu att jag läste dåligt.
Då kan det ju absolut vara intressant med illuminati. Men problem med källor..

Jo, men det är bara ett G-arbete, en kort text bara. Däremot hade jag velat ha en annan, lite mer ovanlig rörelse men som är i stil med illuminati. Finns det ngn? Kanske någon underorden i illuminati, en inre krets?
Citera
2011-10-14, 14:05
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Måste det vara en aktiv sekt eller funkar det med en fd sekt som gått under?

Om det senare stämmer så finns det ju fler roliga att kolla upp. Läser själv en biografi om Charles Manson ( inte läst så mycket än), men han tycks ha slängt ihop lite olika världsåskådningar och senare haft en liten sekt. De rakade håret av sig när de satt utanför och gav Manson stöd utanför domstolen tex.

Finns ju många andra fler exempel.
Citera
2011-10-14, 15:06
Medlem
Golachabs avatar
Finns ju massvis. Men du kan få några tips jag kommer på bara rakt upp och ned.

Dragon Rouge Mörkmagisk orden

Ordo Templi Orientis Mest känd för Aleister Crowleys engagemang

Golden Dawn Ockultism

Rosenkors-orden A.M.O.R.C.
Mysticism

Odd Fellow
Välgörenhet
Citera
2011-10-14, 16:39
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Illuminati finns inte, det är problemet.
Citera
2011-10-14, 20:44
Medlem
Aliennas avatar
Ett exempel på icke-religiös livsåskådning är - Humanisterna.
www.humanisterna.se
Citera
2011-10-14, 22:15
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Måste det vara en aktiv sekt eller funkar det med en fd sekt som gått under?

Om det senare stämmer så finns det ju fler roliga att kolla upp. Läser själv en biografi om Charles Manson ( inte läst så mycket än), men han tycks ha slängt ihop lite olika världsåskådningar och senare haft en liten sekt. De rakade håret av sig när de satt utanför och gav Manson stöd utanför domstolen tex.

Finns ju många andra fler exempel.

Det kan även vara före detta sekter.

Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Finns ju massvis. Men du kan få några tips jag kommer på bara rakt upp och ned.

Dragon Rouge Mörkmagisk orden

Ordo Templi Orientis Mest känd för Aleister Crowleys engagemang

Golden Dawn Ockultism

Rosenkors-orden A.M.O.R.C.
Mysticism

Odd Fellow
Välgörenhet

Bra exempel! Ska kolla upp mörkmagiska orden samt mysticism. Gillar sånt! Mycket ovanligt

Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Ett exempel på icke-religiös livsåskådning är - Humanisterna.
www.humanisterna.se

Nja, var inne på den först men den verkar rätt lam. Dessutom har man redan läst lite om den i skolan, eller i alla fall vad de står för och så.
Citera
2011-10-15, 03:26
Medlem
bombaccis avatar
Ok kul ämne. Finns många olika slags sekter, ser att du fått några intressanta tips, här är några fler ( kolla in wikipedia länkarna, finns ibland ett flertal böcker om dessa sekter med).

David Koresh hade en intressant sekt. Väldigt spektakulär där de sköt mot FBI agenter. Finns ett flertal dokumentärer om dem. Det är dock en väldigt känd fd sekt, men kan ju vara roligt att skriva om dem ändå. Finns mycket material om dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/David_Koresh

En ännu mer "framgångsrik" sektledare var ju annars Jim Jones. Som hade en liten by som lydde honom och dödade en amerikansk kongressman.

Finns mycket info om den sekten med. Har visats dokumentärer om dem på Svt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

Anser att Unification church har en del sektliknande drag med. Tycker han verkar obehaglig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Myung_Moon

Finns ju även den japanska sekten som använde gas för att döda japaner i tunnelbannan. Finns mycket litteratur om dem med.

http://www.apologeticsindex.org/news1/an010904-01.html

Finns ännu fler sekter att välja på.

Du var även intresserad av ordnar?

Finns många intressanta inom katolska kyrkan, men vill inte nämna dem i samma inlägg som dessa sekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in