2011-09-09, 15:14
Medlem
Hej!

Skulle också behöva lite hjälp med religion uppgifter.

1, Jesus liv och arbetsmetoder berättar du om.
2, Typiska drag för lutherska kyrka, katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan.
3, Jämföra kristendom med humanism
4, Varför firar vi det olika högtiderna.

Hoppas någon skulle vilja hjälpa mig lite, är hemskt dålig på religion. ;/

Ha det bra..
Citera
2011-09-09, 18:08
Medlem
Hur ser olika judar på staten israel?

Hej, läser religion på distans och fick en luddig fråga av min lärare där han undrar hur en konservativ, reform samt ortodox jude förhåller sig till staten israel. Jag frågade mer specifikt hur han menar och då sa han ''Hur man SER på STATEN israel''. jag fattar skillnaden mellan dom olika judarna (konservativ, reform och ortodox) men jag får inte riktigt ihop vad de är man ska besvara? någon som kan hjälpa mig lite i rätt riktning?
Citera
2011-09-09, 18:19
Medlem
konsentrations avatar
Jag har också dålig koll på judarna men dom ortodoxa har väl hatt och lustiga flätor vid öronen? Skulle chansa på att dom gillar Israel även om klimatet är lite väl varmt för deras smak.
Citera
2011-09-09, 18:21
Medlem
rehyptols avatar
Naturei Karta ser staten Israel som illegetim då man väntar på deras frälsare som kommer att få tillbaks landet.

Men jag antar att majoriteten utav judar ser Israel som ett heligt land och någonting dom vill skydda.

http://www.nkusa.org/

kan läsa mer om dom.
Citera
2011-09-10, 15:01
Medlem
Någon som kan hjälpa mig att jämföra kristendom med humanism?
Citera
2011-09-10, 20:44
Medlem
Vad är religion för något?

Hej alla!

Har snart ett stort religions prov som avgör slutbetyget framför mig och en av frågorna var om, vad är religion vad har vi för nytta med det etc.

Tack på förhand!

Mvh:
Citera
2011-09-10, 20:47
Medlem
entires avatar
Läs här, http://www.to-life.se/vadarreligion.html , alternativt lär dig googla själv.
Citera
2011-09-10, 21:21
Medlem
Religion handlar väl om mycket, inte bara människors tro på högre makter, etik & moral, kultur och en massa andra saker spelar väl också in?
Citera
2011-09-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamton
Religion handlar väl om mycket, inte bara människors tro på högre makter, etik & moral, kultur och en massa andra saker spelar väl också in?

Religion är tro, trams och förvillade åsikter för sinnessvaga personer..

.
Citera
2011-09-11, 01:51
Medlem
Startade en blogg där alla kan hjälpas åt med läxor. http://skolhjalplaxor.blogg.se/
Citera
2011-09-12, 18:42
Medlem
VSHHHHs avatar
religiösa skrifter

Hej alla!
vet inte om detta är rätt subforum, mod kan flytta, tack.

Vilken är den första religiösa skriftet?
behöver ett par länkar till som just handlar om religiösa skriftet.

just nu hittar jag inte så mkt.
Tack
Citera
2011-09-12, 20:28
Medlem
Cuthalions avatar
Religiös i dagens samhälle - Skolarbete

Tjena! Jo, nu är det tyvärr så att jag har fått en uppgift att skriva 3,5 A4 med en text som ska handla om hur det är att leva som religiös i dagens samhälle. Jag känner ingen jag kan fråga om just det här då alla i min vänskrets är ateister, och jag själv inte heller är religiös (men heller ej ateist). Har aldrig varit särskilt bra på religion, men jag finner ämnet ganska intressant ändå.

Om någon har möjlighet att svara på lite frågor/berätta hur det är att vara religiös i dagens morderna samhälle så skulle jag bli helt överlycklig. Arbetet ska vara inlämnat senast fredag (16 September) och det spelar absolut ingen roll vad för slags religion ni tror på.

Frågor: Följer ni alla seder? Om ja, i så fall vilka? Vad har ni för heliga skrifter och betyder dessa verkligen så mycket för er som alla säger? Ber ni ofta? Matvanor? Är du med i något samfund eller grupp eller linkande? Påverkar er tro hur folk bemöter er? (Mer frågor kan återkomma ifall jag kan få en kopia på resten)

Tack på förhand!

P.S vissa saker har jag hittat själv på internet, men det är väääldigt ont om intervjuer med någon religiös som inte är på typ arabiska eller nåt (iallafall har jag inte hittat nåt)

//Cuthalion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in