2011-09-17, 05:26
Medlem
Behöver hjälp med en text-analys!

Har suttit & skrivit arbete hela dagen men fastnade på denna sista uppgift;

kan någon säga mig om den tillhör hinduism eller buddism och vad texten vill säga??

”I sanning, o munkar, aldrig upphör lidandet för de människor som ömhöljs av icke-vetande, som av livstörsten åter och åter förs till återfödelse och genomilar födelsernas ändlösa kretslopp.”
Citera
2011-09-17, 14:19
Medlem
Golachabs avatar
Hinduismen är förmodligen vad som avses, även om det finns skolor där som säger helt annorlunda. Så det blir ett generellt svar och täcker absolut inte all hinduism.

Där gäller det att förstå sin sanna natur (som andevarelse) för att i överhuvudtaget kunna befria sig (moksha) från återfödelsen. Vet man inte sin natur och ägnar sig åt materiell lycka och sinnesnjutning är det precis vad man får, i ett evigt kretslopp. Vi ser inte den sanna naturen pga maya (illusion).
Citera
2011-09-17, 18:34
Bannlyst
Judendomen

Hejsan !

Jag är 18, och har fått MVG i princip alla ämnen. Men just nu så har jag liiite problem med judendomen. Har 3 st frågor:

1: Hur ser judarna på Jesus ?

2: Vad är det för skillnad mellan judarnas och kristnas tro på Jesus ?

Den tredje frågan tycker jag är lite konstig. Hur fan ska jag förklara ordet Davidsstjärnan ?

Svar: Det är Judarnas symbol. Israels flagga har den... (Exempel).

Snälla ni ! Hjälp mig, har prov på fredag :P. Kan alla frågor utom dessa !

Tack i förhand !<33

//Mvh
Citera
2011-09-17, 18:38
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
1: Hur ser judarna på Jesus ?
Jesus är en korrupt jude som blev mördad av judar.
2: Vad är det för skillnad mellan judarnas och kristnas tro på Jesus ?
Första testamentet och andra.
Davidsstjärnan
En symbol som användes av tredje riket för att arier skulle veta vilka som inte var klassade som människor.
Citera
2011-09-17, 18:39
Medlem
Cerises avatar
Judarna anser att den Jesus som de kristna tror på inte var den riktige messias, judarna väntar fortfarande på messias. Därför firar de ingen jul.

Davidsstjärnan är ett hexagram, dvs en sexuddig stjärna.
Citera
2011-09-17, 21:51
Medlem
Judarna tycker väll bara Jesus var en vanlig person medan kristna anser att han var Guds son som kom för att frälsa mänskligheten.
Citera
2011-09-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackord02
Har suttit & skrivit arbete hela dagen men fastnade på denna sista uppgift;

kan någon säga mig om den tillhör hinduism eller buddism och vad texten vill säga??

”I sanning, o munkar, aldrig upphör lidandet för de människor som ömhöljs av icke-vetande, som av livstörsten åter och åter förs till återfödelse och genomilar födelsernas ändlösa kretslopp.”

Inte är det hinduism som killen innan skrev. Buddhism är det. Samsara (dvs det eviga kretsloppet) finns även inom buddhism. När man pratar om livstörst och begär handlar det oftast om buddhism. Läs här http://sv.wikipedia.org/wiki/Buddhism#De_fyra_sanningarna
Citera
2011-09-18, 18:56
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Inte är det hinduism som killen innan skrev. Buddhism är det. Samsara (dvs det eviga kretsloppet) finns även inom buddhism. När man pratar om livstörst och begär handlar det oftast om buddhism. Läs här http://sv.wikipedia.org/wiki/Buddhism#De_fyra_sanningarna
Ja men det stämmer in exakt på (gaudiya) vaishnavismen också. Men nu när jag nyktrat till sen jag skrev det förra inlägget håller jag med om att det är buddhismen som avses. Just för att lidandet brukar det sällan pratas om inom vaishnavismen på det sättet, inte heller tilltalas munkar som munkar så ofta. Men som sagt finns det hinduiska grenar som innehåller exakt dessa saker som buddhismen.

Edit:
Jag noterar att denna fråga ställs i ett annat forum också. Där var svaret hinduism. Men jag är nu inne på buddhismen som svaret på frågan.
Senast redigerad av Golachab 2011-09-18 kl. 18:59.
Citera
2011-09-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja men det stämmer in exakt på (gaudiya) vaishnavismen också. Men nu när jag nyktrat till sen jag skrev det förra inlägget håller jag med om att det är buddhismen som avses. Just för att lidandet brukar det sällan pratas om inom vaishnavismen på det sättet, inte heller tilltalas munkar som munkar så ofta. Men som sagt finns det hinduiska grenar som innehåller exakt dessa saker som buddhismen.

Edit:
Jag noterar att denna fråga ställs i ett annat forum också. Där var svaret hinduism. Men jag är nu inne på buddhismen som svaret på frågan.

Ja, du verkar ha bättre koll än mig minst sagt. Tror inte de går in så långt på olika förgreningar om det är Religion A som avses (möjligtvis Theravada och Mahayana-buddhismen).

MVH
Citera
2011-09-19, 21:44
Medlem
hjälp med prov i skolan religion A

Tja alla Fb'are har prov på Religion imorgon (Kristendom,Judendom).
Har en fråga som ja tänkte att någon kanske kan ? Har läst lite i fakta boken som vi har men har ännu inte hittat något konkret svar på min fråga, om det nu finns. men hjälp mig gärna ni som kan.

Nu till frågan
Vad var "nytt" med jesus handlingar samt budskap jämfört med judendomen ?
Jesus var ju jude men vad skilde hans nya budskap och handlingar till judendomen.

tack på förhand
Citera
2011-09-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soLii
Tja alla Fb'are har prov på Religion imorgon (Kristendom,Judendom).
Har en fråga som ja tänkte att någon kanske kan ? Har läst lite i fakta boken som vi har men har ännu inte hittat något konkret svar på min fråga, om det nu finns. men hjälp mig gärna ni som kan.

Nu till frågan
Vad var "nytt" med jesus handlingar samt budskap jämfört med judendomen ?
Jesus var ju jude men vad skilde hans nya budskap och handlingar till judendomen.

tack på förhand
Judendomen, traditionell som vi känner den idag, erkänner inte Messias. Dvs att Jesus gått på jorden som Guds son, spikats upp på korset för våra synder för att bereda en väg för mänskligheten till Gud.
De väntar fortfarande.
Citera
2011-09-19, 22:52
Bannlyst
För judarna gick vägen till Gud genom att följa hans lagar.
I och med Jesus kunde man även finna Gud genom att följa och tro på Jesus som dog för våra synder, så att Gud kunde förlåta att ingen lyckades att fullständigt leva efter hans lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in