2011-11-06, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falconback
Snabb fråga, har ortodoxa judar mindre kontakt med modern teknologi såsom att titta på TV, och ha smartphone? (utöver sabbat) Tittar dom mindre på TV t.e.x?
Det finns olika sorters ortodoxa: Modern-Ortodoxa, Ortodoxa/Lituanska och Hasider.
Allihop har smartphones förutsatt att de har råd med det. De flesta ortodoxa, förutom Moderna har inte TV eftersom det anses vara mest skräp och en distraktion. Men det finns undantag.

TS - gå till ett judiskt forum och fråga eller allra helst, läs böcker själv.
Citera
2011-11-06, 16:09
Medlem
Akut! Behöver svar på några frågor om Jehovas Vittnen av sakkunniga

Hej Flashback!

Skriver just nu på en uppsats om religion och livsåskådningar där jag bestämt mig för att fördjupa mig lite om just JV. Uppsatsen skall vara inlämnad imorgon så har inte tid att ta kontakt med någon IRL. Skulle vara evigt tacksam om någon god själ kunde svara på dessa frågor:

1) Vilka värderingar har dem? Vad anser de vara rätt och fel? (Utgår de från bibeln och vanliga kristna värderingar eller har de något utöver detta?)

2) Kan vem som helst gå med i JV?

3) Kan man bli utesluten och i sådana fall hur?

4) Varför är det fel enligt dem att ta emot blodtransfusioner? Vad anser de om abort?

5) Vad anser de om droger, alkohol & tobak?

6) Vad har de för syn på andra religioner såsom islam, katolicismen etc. är de fientligt inställda eller accepterar dem det mesta likt Svenska Kyrkan idag gör?

7) Dödsstraff?

8) Ett perfekt jehovianskt (stavning?) samhälle, hur ser det ut?

Somsagt, skulle vara evigt tacksam om någon kunde svara på detta!
Citera
2011-11-06, 16:17
Medlem
Enda jag vet är att de inte får prata med någon som gått ut. Att gå ut är som att dö nästan. Ingen alkohol vad jag kan minnas. Har bara släktingar som är med men jag känner de knappt och har bara fått höra historier om de.
Citera
2011-11-06, 17:11
Medlem
Svaren finns efter frågorna:
1) Vilka värderingar har dem? Vad anser de vara rätt och fel? (Utgår de från bibeln och vanliga kristna värderingar eller har de något utöver detta?)

Viktigast för dem är att tro på hur deras "Styrade Krets" förklarar Bibeln. Man får absolut inte efter sitt dop göra egna slutsatser när man läser Bibeln, annars blir man utesluten. Det är som att deras ledning intar Guds plats för dem.

Ja, om man lever och tror som de lär.

Ja, om man inte i något avseende lever eller tror som de lär.

4) Varför är det fel enligt dem att ta emot blodtransfusioner? Vad anser de om abort?
Att ta emot blodtransfusioner är fel för att Bibeln säger att man ska avhålla sig från blod. Att ta emot en blodtransfusion skulle inte vara att avhålla sig från blod. Det står i Apostlagärningarna 15:29.
Abort är fel, för det är samma sak som mord.

5) Vad anser de om droger, alkohol & tobak? Alkohol i måttliga mängder är helt i sin ordning. Tobak däremot smutsar kroppen. Och Bibeln förmanar att vara ren. Drogmissbruk är skadligt för kroppen och sinnet och livet i allmänhet, och är därför också fel.

6) Vad har de för syn på andra religioner såsom islam, katolicismen etc. är de fientligt inställda eller accepterar dem det mesta likt Svenska Kyrkan idag gör?
De anser att alla religioner än de själva är horan Det Stora Babylon i Uppenbarelseboken. Och därför väntar de på Guds dom och hämnd och tillintetgörelse av alla andra religioner och deras anhängare.
Men jag har en annan förklaring till vad det Stora Babylon är. Det har mycket att göra med Occupy Wall Street och staden New York.

7) Dödsstraff? Det är upp till staten att bestämma. Så om ett land har det så har Jehovas vittnen inget emot att ett sådant straff finns.

Alla har sitt eget hus och livnär sig av egna odlingar, under perfekta väderförhållanden. Bara landsbygd och inga städer.
Citera
2011-11-07, 18:23
Medlem
Awesome-Darys avatar
Islam & Religon, pls besvara min fråga

läst nu en del om islam, och har någon fråga om religion..

Första: Hur påverkar/påverkade religion och samhället varandra?
Och sista: Hur kan identiteter farmas av
-1 religion/ livsskådning?
-2 etik/moral?
Senast redigerad av Awesome-Dary 2011-11-07 kl. 18:26.
Citera
2011-11-07, 18:33
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Hur påverkar/påverkade religion och samhället varandra?
Ta reda på vad Sharia och haram är.
Citera
2011-11-07, 19:08
Medlem
MakaronBarns avatar
HJÄLP! Ang. Judendomen.

Hej! Nu är det så att jag håller på med ett projekt om Judendomen. Det hela är pretty much basics och har klarat av att ta reda på nästan allting. Dock så har jag nu ingen ork kvar efter alla dessa timmars arbete och skulle därför uppskatta lite hjälp ifrån er med de sista tre uppgifterna.

1. Levnadsregler.
2. Föreskrifter om mat.
3. Kunna förklara begreppen sionism och antisemitism.

Det ska inte vara särskilt fördjupat utan kort, sammanfattande och så att man får med det allra viktigaste ungefär.
Citera
2011-11-07, 19:52
Medlem
Judar äter bara kosher-mat

där fick du lite hjälp
Citera
2011-11-07, 22:31
Medlem
Daos avatar
Lite allmänna filosofiska frågor, där du antagligen kommer att få flera olika svar.

Jag reflekterar ur MIN synvinkel här:

Religion är och kommer alltid att vara en del av samhället! På gott och ont.

Angående identiteter på religion och livsåskådning, respektive etik och moral:

Dessa går in i varandra. Först måste man nog definiera begreppet religion, och där kan man först och främst lägga fram att det inte finns en universell ensidig tolkning av begreppet. Detta gör själva ordet lite svårhanterbart i en sån här form.

Det JAG har kommit fram till, alltså min personliga övertygelse ochj inte någon "sanning", är att då vi människor är så komplexa och har en sådan hjärnkapacitet, så att vi kan föreställa oss sådant vi inte kan se eller uppleva direkt. Allt från att det finns något bakom en stängd dörr, till att det finns något efter döden.

Detta innebär att religionen finns i varje enskild människa, som en naturlig del. Detta för att vi alla har ett föhållningssätt till de frågor som brukar betecknas existentiella, som meningen med livet, vad händer efter döden, varför jag, etc, etc...

Etik och moral är vår religiösa övertygelse praktiserat i samhället. Det är med dessa vi markerar vår tro och övertygelse. Tror man att ens agerande inte får en konsekvens efter livet på något sätt, så är det lättare att falla för lockelser som vår egoism leder oss till. Har man en övertygelse om godheten och att den har betydelse för dig efter detta livet såväl som i detta livet, så är det lättare att göra "goda gärningar", utan behov av direkta belöningar. "Belöningen" får man genom att godhet smittar av sig till resten av samhället, och man själv uppmärksammas på andra sätt efter detta livet.

Så helt klart formas ens identitet av dessa begrepp! Men ens personlighet påverkas även av samhället I SIG, och i vilken situation den befinner sig i. Samhället påverkar religionen lika mycket, eller mer.

Det är därför alla religioner ständigt omtolkas under historiens gång!

Hoppas det inte var för luddigt och flummigt, men det var svårt att ge ett mer rakt svar på sådana allmänt hållna frågor!

MVH
Citera
2011-11-08, 09:08
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome-Dary
läst nu en del om islam, och har någon fråga om religion..

Första: Hur påverkar/påverkade religion och samhället varandra?
Och sista: Hur kan identiteter farmas av
-1 religion/ livsskådning?
-2 etik/moral?
Sammanfogad med läxtråden!

/mod
Citera
2011-11-08, 09:16
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosoraptor
Hej Flashback!

Skriver just nu på en uppsats om religion och livsåskådningar där jag bestämt mig för att fördjupa mig lite om just JV. Uppsatsen skall vara inlämnad imorgon så har inte tid att ta kontakt med någon IRL. Skulle vara evigt tacksam om någon god själ kunde svara på dessa frågor:

5) Vad anser de om droger, alkohol & tobak?

7) Dödsstraff?

Somsagt, skulle vara evigt tacksam om någon kunde svara på detta!
Sammanfogad!

/mod
Citera
2011-11-08, 13:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
För bästa svar bör du kontakta judiska församlingen.

När det gäller ortodox judendom så finns det olika typer. Modern-ortodoxa, haredim och chassidim. Haredi-rabbiner rekommenderar inte att TV och datorer ska finnas i hemmen. Mobiltelefoner används och likaså bilar. Vissa av dem har ju både TV och internet hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in