2011-09-20, 03:15
Medlem
snikvards avatar
Skulle vilja ha lite hjälp med japansk religion.
I krigfilmer som behandlar stilla havs-kriget, nämns det ofta att japanerna är extremt patriotiska och försvarar sin mark till sista kvadratcentimetern, av religiösa och/eller patriotiska skäl. Finns det något intressant på internet att läsa om detta faktum? Har googlat en massa men hittar inte riktigt det jag söker
Citera
2011-09-20, 08:36
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Skulle vilja ha lite hjälp med japansk religion.
I krigfilmer som behandlar stilla havs-kriget, nämns det ofta att japanerna är extremt patriotiska och försvarar sin mark till sista kvadratcentimetern, av religiösa och/eller patriotiska skäl. Finns det något intressant på internet att läsa om detta faktum? Har googlat en massa men hittar inte riktigt det jag söker
Japan hade sedan 1800-talet mer eller mindre isolerat sig från omvärlden. Shinto (i en speciell form som brukar kallas japans nationalism) var statsreligion som mellan 1868-1945 användes för att piska upp de patriotiska föreställningarna och framhävde "tenno", (inte exakt översättas som) kejsaren, och denne framställs som en Gudom. Det hela urartade i en fanatisk nationalism, som än i dag står sig stark.

Under slutet av kriget brukade de framäva kamakaze "gudomlig vind" som egentligen var namnet på en tyfon som sänkte Kublai Khans invasionsflotta på slutet av 1200-talet, och som har ännu äldre mytisk innebörd. Detta applicerades på de självmordspiloter vi känner som kamakaze. De övertalades med buddhistiska tankegångar som sådan att de menade att amerikanerna var så fördärvade moraliskt att det bästa var att döda dem så de inte drar på sig mer negativ karma och får utstå mer lidande i nästa liv. Så piloterna övertygades att de gjorde en god gärning med att döda amerikanerna och rädda dessa från fördärv, samt med shintopatriotismen blev övertygade att försvara sitt land med att plikta med sina liv.

Wikin duger gott som textkällor för detta.

Bra artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_nationalism

Svenska:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamikaze

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shinto
Citera
2011-09-22, 20:39
Medlem
0m4rs avatar
hjälp med en uppgift!

jag kan inte komma på några bra svar till denna fråga som ingår i min religion uppgift:

typiska kollisioner mellan olika värdegrunder - krockar som kan uppkomma vid kulturmöten i vårt samhälle?

tacksam för hjälp!
Citera
2011-09-22, 20:41
Medlem
Tricky7s avatar
Exempelvis att en svensk skulle finna det konstigt att se en muslimsk kvinna med burka?
Citera
2011-09-22, 20:50
Medlem
Mormonladys avatar
Du möter folk med olika värdegrunder hela tiden. Det handlar om synen på sex, kvinnliga präster, samkönade äktenskap, abort och mycket annat. Du hittar nog det mesta här på FB, för här träffar du på folk som är för eller emot saker och ting, dvs de har olika värdegrunder.
Citera
2011-09-22, 20:52
Medlem
När man bjuder på mat/ska äta tillsammans, högtider som firas eller inte firas och det inte funkar i det landet man befinner sig t.ex. ramadan =äter inte =orkar inte jobba/gå i i skolan
Citera
2011-09-22, 21:48
Medlem
0m4rs avatar
behöver hjälp

Jag behöver hjälp med en fråga eller två, dem lyder så här:

exempel på typiska kollisioner mellan olika värdegrunder - krockar som kan uppkomma vid kulturmöten i vårt samhälle

har försökt att komma på något själv men kan inte komma på något över huvudtaget, tacksam för svar
Citera
2011-09-22, 21:52
Medlem
fourthofjulys avatar
I Sverige har vi maskeringsförbud - detta för att du alltid skall kunna identifieras.
I Islam ska kvinnan täcka sitt hår med slöja, eller även hela ansiktet med burka, niqab.

Det är i juridisk mening ingen större skillnad att gå in på en bank iklädd burka eller rånarluva.
Det kallar jag en krock i kulturmöte
Citera
2011-09-24, 23:32
Medlem
Jesus syn på moral och etik?

Tja fick följande fråga i ett inlämningsarbete i religion: ''Hur ser Jesus på moral och etik?''. Undrar om någon har lust att hjälpa mig lite med detta

Tack på förhand
Citera
2011-09-25, 02:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0m4r
Jag behöver hjälp med en fråga eller två, dem lyder så här:

exempel på typiska kollisioner mellan olika värdegrunder - krockar som kan uppkomma vid kulturmöten i vårt samhälle

har försökt att komma på något själv men kan inte komma på något över huvudtaget, tacksam för svar

Liberal demokrati kontra sharia.

Kreationister kontra evolutionister.
Citera
2011-09-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamsebiffen88
Jesus syn på moral och etik?

Tja fick följande fråga i ett inlämningsarbete i religion: ''Hur ser Jesus på moral och etik?''. Undrar om någon har lust att hjälpa mig lite med detta

Tack på förhand

:O

Han tycker man ska ha hög moral och bra etik. Du ska hjälpa din näste m.m. Finns så mycket, testa att läsa in 10 budorden. Sen går du efter det, Jesus själv drog det ännu längre enligt bibeln och tolkade punkterna hårdare. Så då får du ett hum i alla fall. Sen utgå alltid från det som är sanning, gott och rätt så kommer du rätt nära.
Citera
2011-09-25, 22:23
Medlem
0m4rs avatar
tack för alla svar där uppe de hjälpte mig mycket med uppgiften
men ja skulle behöva hjälp med några andra frågor som lyder såhär:

vilken tolerans kan vi visa gentemot människor med annan bakgrund och andra värderingar?
vilka krav ska vi ställa på dem och oss själva? (de som kommer från utlandet)

tacksam återigen för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in