2011-09-12, 20:33
Medlem
Uppsök närmaste kyrka om du inte får tillräckligt med hjälp här.
Citera
2011-09-12, 20:35
Medlem
Testa att gå till en församling eller liknande. Finns garanterat folk som vill/kan hjälpa dig. Exempelvis är att kolla när det är en gudstjänst och gå dit och prata med lite folk vid fikat. Presentera dig gärna och säg varför. Borde inte vara så svårt att hitta lite folk.
Citera
2011-09-12, 20:37
Medlem
symers avatar
Idag är Sverige ganska sekulariserat samhälle, men därmed verkligen inte sagt att vi är helt utan religion, man kan vara religiös på flera olika sätt. Anledningen till att det ser ut som det gör idag kan bero på att vi är inte lika ovetande som vi var en gång i tiden och därför finns det ingen anledning att förklara det genom religion, även om vissa fortfarande gör det. Vi har heller inte problem med mat, krig, sjukdomar detta bidrar till att vi kanske inte känner att vi behöver religionen lika mycket. Ibland kanske man dock vänder sig till gud ändå, vid t.ex. dödsfall, eller när man på annat sätt har det svårt och känner sig ensam och övergiven.

Ett tips till dig är att gå till den lokala moskén, synagogan eller templet för att där kunna hitta mer fakta.
Citera
2011-09-12, 20:44
Bannlyst
Sumererna i södra Mesopotamien uppfann kilskriften 3400-3100 f.kr.
Då började man skapa religiösa skrifter.
Kort därefter började egypter med sin hieroglyfer.
Citera
2011-09-14, 17:55
Bannlyst
hur firar buddhismen födsel eller bröllop?

Tja!

Hur firar Buddhismen födsel eller bröllop?

t.ex.
Födsel
Att bli vuxen (kan vara olika för killar och tjejer?)
Bröllop/Äktenskap
Död och begravning
Andra religionshistoriska händelser (t ex firar kristna jul eftersom Jesus föddes)

Tack på förhand!
Citera
2011-09-14, 18:23
Medlem
Freixenets avatar
Buddhistiska traditioner varierar säkerligen mycket från land till land och det är svårt att ge ett generellt svar. Sedan finns skillnader mellan lekmän och munkar/nunnor också.
Intressant är tex tibetanska buddhister som guidar den avlidne efter döden genom att viska instruktioner till denne.
Gemensamt för många buddister är att kroppen bör lämnas ifred från medicinska ingrepp i 7 dagar efter döden eftersom man menar att det fortfarande då finns en koppling mellan kroppen och den döde och att man annars riskerar att försvåra för den döde att gå vidare eller nå upplysning.
Födsel och bröllop gäller främst lekmän förstås och jag vet tyvärr inte så mycket om detta.
Citera
2011-09-14, 18:27
Bannlyst
Att bli "vuxen" då? Kan du ge några exempel hur det firas hos olika? Spelar ingen roll i vilket land bara någon
Senast redigerad av K14 2011-09-14 kl. 19:21.
Citera
2011-09-14, 18:54
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K14
Att bli "vuxen" då? Kan du ge några exempel hur det firas hos olika? Spelar ingen roll i vilket land bara någon
Nja vet inte så mycket, jag har hört att i thailand har man nån slags väldigt stort ceremoniellt firande när en son i familjen/byn ska till att bli munk. Tycker också det vore kul att veta mer om dessa grejer.
Citera
2011-09-14, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Nja vet inte så mycket, jag har hört att i thailand har man nån slags väldigt stort ceremoniellt firande när en son i familjen/byn ska till att bli munk. Tycker också det vore kul att veta mer om dessa grejer.

skulle du kunna radera texten som du skrev i första inlägget? uppgiften ska lämnas in till skolan..

Tack!
Citera
2011-09-14, 20:49
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
skulle du kunna radera texten som du skrev i första inlägget? uppgiften ska lämnas in till skolan..

Tack!
Nej tyvärr, det går inte. Dessvärre är jag också skyldig att maila din lärare angående denna tråden...
Citera
2011-09-14, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Nej tyvärr, det går inte. Dessvärre är jag också skyldig att maila din lärare angående denna tråden...

plz
Citera
2011-09-14, 23:28
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
plz
hehehe
Det finns en skolhjälptråd i religionsforumet så posta där istället med såna grejer. Det är rätt tråkigt att engagera sej i en tråd när det visar sej att det bara gäller läxor.

Annars tror jag inte du behöver vara alltför orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in