2020-03-27, 08:00
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaan100
Hej jag har en inlämningsuppgift om islam och en av frågorna är Kan du vara troende och praktiserande muslim i dagens svenska samhälle och vilka problem kan uppstå?
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har kollat runt på nätet men hittar inget. Har ni en ide om vad jag kan skriva på denna fråga?

Tack i förhand
Börja med att bena upp frågan. Vad räknas som att vara troende? Vilka praktiker finns det, är det olika krav inom olika inriktningar av islam? Vem kräver? (Är man praktiserande kristen om man går i kyrkan på påsken eller måste man gå en gång per vecka, be kvällsbön? Bordsbön? Vem skapar reglerna för hur långt man måste gå?) När du har några tydliga punkter så blir det lättare att besvara dem.
Citera
2020-03-27, 08:07
Medlem
sommarlovs avatar
Kom ihåg att Islam inte är en minoritet, de är inte på något sätt förtryckta eller tycka synd om!
Utövarna vet själva att de ska anpassa sig efter samhället, det är mera en kulturell sak att inte vilja ändra på vanor.
Citera
2020-03-27, 08:15
Medlem
Både politiker och större delen av sveriges befolkning tävlar numera i att slå knut på sig själva i sin iver att blidka muslimer. Dessa blir därför aldrig bestraffade för brott, utvisade, tillrättavisade eller ens kritiserade oavsett vad de gör. Däremot blir de gärna favoriserade, inkvoterade och får gå före i alla former av kösystem ex. för bostäder eller sjukvård.
Så nej, det finns inga som helst hinder att vara troende, praktiserande eller ens fullblods-islamist i dagens svenska samhälle då svenskar är livrädda för att komma med invändningar och därmed bli rasiststämplade.
Citera
2020-03-27, 08:17
Medlem
Citat:
Hej jag har en inlämningsuppgift om islam och en av frågorna är Kan du vara troende och praktiserande muslim i dagens svenska samhälle och vilka problem kan uppstå?
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har kollat runt på nätet men hittar inget. Har ni en ide om vad jag kan skriva på denna fråga?

Tack i förhand

Det beror ju lite på vad du vill göra. Om du tänker slänga bögar från taket på höghus tror jag ordningsmakten kan ha lite invändningar t.ex.
Citera
2020-03-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kom ihåg att Islam inte är en minoritet, de är inte på något sätt förtryckta eller tycka synd om!
Utövarna vet själva att de ska anpassa sig efter samhället, det är mera en kulturell sak att inte vilja ändra på vanor.

Sen när var de INTE en minoritet? Var bor du egentligen? Saudarabien eller?
Citera
2020-03-27, 08:22
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Börja med att bena upp frågan. Vad räknas som att vara troende? Vilka praktiker finns det, är det olika krav inom olika inriktningar av islam? Vem kräver? (Är man praktiserande kristen om man går i kyrkan på påsken eller måste man gå en gång per vecka, be kvällsbön? Bordsbön? Vem skapar reglerna för hur långt man måste gå?) När du har några tydliga punkter så blir det lättare att besvara dem.

Ett möjligheterna at utgång från ytterligheterna.

(1) Den konservativa ytterligheten som inte fungerar i ett modernt svenskt samhälle. Där man kräver att få be på alla de utsatta bönetiderna, vägrar att ta av sig niqaben osv - då gör man sig omöjlig på arbetsmarknaden. Där man tycker attdet är jättekul om sonen lägrar svenska flickor men blir utom sig av raseri om dottern så mycket som tittar åt en svensk pojke - då gör man sig impopulär inom icke-PK kretsar. Där man vägrar att skaka hand med individer av motsatt kön, vägrar sitta vid ett bord där någon äter fläskkött osv - då gör man sig omöjlig i det sociala umgänget.

(2) Den morderna reformistiska ytterlighet som praktiserande muslim. Jag vet en troende muslimsk kvinna på Södermalm i Stockholm som inte äter fläskkött men låter andra göra det, hon fastar under Ramadan, hon betalar Zakat varje år, hon skickar pengar varje år till familjen i hemlandet så att de kan slakta ett får under Eid Al-Adha, hon ber så ofta som omständigheterna tillåter - i slöja, men tar av sig den när hon ger sig ut i det svenska majoritetssamhället.

Sedan har du allt däremellan.
Citera
2020-03-27, 09:44
Medlem
Allt är ju öppet för tolkning.

Troende?
Ingen kan väl bestämma vad man tror på? Självklart kan man alltså vara troende.

Praktiserande?
Det är här någonstans gråzonerna uppstår. Varför skulle det t.ex. ingå i ett praktiserande av en religion att ha ringande kyrkklockor eller böneutrop? Sådana uttryck har inget med tro att göra utan är rena maktmanifestationer.

Ska jag vara nyanserad har jag personligen inte stött på några problem med muslimer eller hört att de uttryckt sig vara åsidosatt etc. Men det finns/kommer bli ett problem med muslimer som åberopar sharia som en högre lag än svensk/ser på icketroende som mindre värda etc.
Citera
2020-03-27, 10:19
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Sen när var de INTE en minoritet? Var bor du egentligen? Saudarabien eller?
Så du tycker inte gullandet av musslor i detta land börjar närma sig en löjlig nivå?
Citera
2020-03-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så du tycker inte gullandet av musslor i detta land börjar närma sig en löjlig nivå?

Eh? Innebär det i så fall per automatik att de är i majoritet? Sedan när då?
Citera
2020-03-27, 11:34
Medlem
Citat:

Tack i förhand
Det finns en hel del praktiserande muslimer i dagens Svenska samhälle.
Citera
2020-03-27, 12:34
Medlem
Termos99s avatar
Det beror på vad du menar med troende och praktiserande, finns en ständigt pågående diskussion bland muslimer vad islam är och hur en muslim ska leva. Muslimer är olika, så svaret kan bli både ja och nej.
Citera
2020-03-27, 13:46
Medlem
Hej!
Finns det nån präst här inne?
Senast redigerad av dovhjorten 2020-03-27 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in