Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-23, 15:30
Medlem
Basfrostens avatar
Gymnastikskor till Dressmankostym vid högtider är ett måste för en lyckad tillställning.

Man måste ju se snygg ut!
Citera
2013-10-24, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TykoGabrielGlas
Är man WT så är man sannolikt tämligen lycklig, nöjd med sig själv och fri från problemen som binder oss andra. En WT oroar sig inte särskilt mycket. "Den dagen, den sorgen" är ett motto och även om personerna oftast klagar så är det mest av gammal vana för att inte tappa stingen.

Känner verkligen inte igen mig i det här även om jag förstår tanken. Har man inte umgåtts så mycket med wt eller befinner sig mitt upp i det själv kan det verka så på ytan. Ser man istället bortom garven på den tillfälliga fyllegrisfesten och facebookuppdateringen av solstrålande mamma med bebis, spricker fasaden fort.

Sätt dig ner i ensamhet med fru wt när hon är nykter, så öppnar hon sig och verkar förvånansvärt självmedveten om att hon ägnar sig åt bedrägeri. Hon mår dåligt, vet att hon är skev och ful, men tyvärr är hon för obegåvad och otålig för att hitta svaren på sina problem och lösa dom.

Då blir det till att missbruka vardagsdroger, alltså ciggen, cidern, kaffet, shoppandet, tillfälliga liggen osv, för att stå ut med ångesten. WT är inte lycklig, wt mår skit. Wt behöver hjälp för att resa sig, för även om de flesta är trälar, finns det en och annan karl som dekat ner sig från den han egentligen är. Och här kommer lyxfällan, du är vad du äter m.fl in och tror de kan hjälpa wt över en helg eller några veckor. Tyvärr funkar det inte så, de behöver långvarig hjälp genom arbetsträning/arbetsläger.
Citera
2013-10-27, 22:22
Medlem
mainstreaminfluents avatar
WT och annat slödder känns bäst igen med en tydlig signifikator, spottandet. En form av underlägsenhet som tar sig uttryck med att uppträda som om käften innehöll en dosa snus.
Citera
2013-10-31, 00:20
Medlem
Saft I Stora Dunkar
Citera
2013-11-01, 15:47
Medlem
GusFrings avatar
Kul tråd!! Många kul saker ni dragit upp så som varg-motiv på tröjor och namnet Kevin vilket stämmer 100 % i min erfarenhet. Gick i en högstadieskola med mycket WT och en av killarna som gick i särklass (vi gick i samma klass, men han gick i särklassen för det mesta och var med i vår ordinarie klass på idrotten, slöjden och något mer ämne) hade en varg-tshirt han hade inhandlat på den lokala höstmarknaden och var även besatt av Eddie Meduza samt överviktig (men hade jävligt bra kondis i relation till sin övervikt vilket var lite coolt). Han stämmer skapligt mycket in på WT, även om det givetvis finns mycket extremare fall. Han heter inte Kevin, dock ett annat WT-namn som tagits upp i tråden . Har träffat på två Kevin såhär långt och båda har antagligen stämt mycket väl under beskrivningen WT, även om jag vet rätt lite om dem, det är det intryck jag fått.

Hade för övrigt en annan klasskompis i min klass i högstadiet som jag var hemma hos vid ett tillfälle. Missbrukarföräldrar, luktade rök i hela huset för WT paret rökte under köksfläkten. WT föräldrarna var inte hemma och frukosten stod framme på köksbordet vid lunchtid. Han berättade att hans styvfar hade hoppat av skolan när han gick i femman. Jag fick förfrågan om jag ville dricka ur juice-förpackningen som tydligen hela familjen halsade ur . Killen själv var dock schysst, skapligt vettig, duktig på moppar och bilar etc. och mer av en arbetargrabb snarare än renodlad WT även om han var omgiven av WT pack och influerades av det. Hans lillasyster hade f.ö. ingen säng utan sov på en madrass på golvet, vilket ger WT poäng.

En del i tråden är så fel ute dock. Det här t ex:

Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Åttabitars Nintendo någon?
Gärna med så glapp connector som möjligt, och två usla spel så ungarna alltid bråkar om de ska spela Clu Clu land eller Ikari Warriors...

Är i o f s komiskt men det är att att blanda ihop WT med retro. Det där med glapp connector kan väl vara lite WT men 8 bitars = WT? Nej. WT folk spelar i min mening ofta hyfsat nya data och tv-spel och det är inget utpräglat WT med att lira varken gamla eller nya spel. Snarare då att WT köper nya tv-spel hellre än nya kläder och prioriterar på det viset. Det är lite som exemplet någon drog upp med att det är WT att ha en stor platt-tv men inte äga några böcker. På ett liknande vis är det WT att ha de nyaste spelen men dössiga kläder, frissa och personlig hygien som är under all kritik.

Att säga att innehav av 8 bitars nintendo är WT är som att säga att en LP samling är WT, det är att blanda ihop begreppen något.

Sen visst, dom absolut mest ekonomiskt utsatta WT som bor i USA i trailer parks lär väl inte beställa PS4 till julklapp åt sina ungar.
Senast redigerad av GusFring 2013-11-01 kl. 16:19.
Citera
2013-11-01, 16:04
Medlem
GusFrings avatar
Jag har för övrigt ett halvsyskon som är WT. Jobbar på samhall, dålig smak gällande kläder och frisyr, låg IQ, har troligen någon ickeställd diagnos i botten (ADHD tendenser men även borderline). Det sista gäller även på hennes mor som hon inte pratar med till följd av ett gammalt bråk. De är så lika att de inte står ut med varandra, även om modern till henne är vänligare i framtoningen (men sjukt jobbig om man verkligen skulle umgås med henne, bekräftelsebehövande, kontrollbeteenden etc). Kan sätta mina pengar på att min halvsyrra hade ett sexuellt utsvävat leverne i tonåren och i sina 20's (vilket är WT kännetecken) även om jag knappt var född på den tiden.

Våra mammor är skapligt olika och jag verkar dessutom ha ärvt fler egenskaper från vår gemensamme far som tur är . Ganska roligt att jämföra hennes två ungar också där den yngre verkar ha ärvt fler egenskaper från fadern än modern, är flera år yngre än sin äldre syster men framstår som mognare. Pappan till barnen är INTE WT och är troligen rätt så smart även om han jobbar med ett praktiskt yrke (det finns en del smarta hantverkartyper med, alla med brains är inte akademiker.).

Intelligens måste vara den viktigaste faktorn för att avgöra WT eftersom A) mentaliteten som sådan har mycket att göra med WT och B) det korrelerar så hårt med så mycket annat som kommer som en konsekvens i form av klädval, musiksmak, intressen etc. Det finns korkade personer som inte är särskilt WT. Dock har jag svårt att se en intelligent person som WT även om personen har andra WT kännetecken (beror såklart på HUR många kännetecken och vilka, men det blir SVÅRARE att vara WT om personen inte är dum), det är som att det fattas något om personen INTE är korkad.

EDIT:

Jag skulle kunna fylla i mer i den här tråden i form av analyser och exempel. Jag tror att alla med föräldrar som jobbat med LO-yrken har en del att fylla i. Även om den egna familjen är mer utav Svenssons än WT har man definitivt sett WT:n när man gått i skolan o s v.

Den australiensiska serien "kvinnofängelset" som brukade gå på TV4 (var det väl?) på bästa *host* sändningstid är för övrigt ypperlig om man vill bättra på sina WT-kunskaper.
Senast redigerad av GusFring 2013-11-01 kl. 16:40.
Citera
2013-11-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpelle
Angående detta "fenomen" så undrar jag hur du definerar en typisk White trash??

Hur ser en typisk WT man ut? Respektive kvinna?

Utseende?
Betende?
Mm?

Nu är Sverige ett så extremt jämlikt land så klasskillnaderna här är ärligt talat ganska små ifall du t ex jämför med England eller t o m Tyskland. Men för min del tycker jag att man lättast känner igen "white trash" på deras idé om det goda livet, snarare än att dom skulle vara urfattiga eller gå i töntiga kläder hela tiden. Iofs kanske jag inte känner folk av det rätta virket utan snarare tänker på arbetarklass, men då får folk rätta mig. I alla fall, här är en lista på saker som jag tycker känns lite trashiga, lite olika exempel utifrån hur mycket pengar WT:n kan lägga på att visa sin attityd med:

- WT känner sig intellektuell för att han har en bokhylla med fem deckare i. Fast den riktiga textsamlingen ligger på den där hållarskivan under vardagsrummets glasbord; en fet trave Café och King.
- WT känner att han lyxade till det för att han "uppgraderade" till en McFeast med extra stor pommes och dipsås sist han var på Donken. Och berättar om det efteråt utan ironi.
- WT vinner på lotto och köper drömbilen. Som inte är en Audi S5 eller Range Rover (vilket medelklassen skulle välja i samma prisklass) utan en Corvette.
- WT ska lyxa med en fet klocka. Utifrån sin prisklass skulle han ha råd med en begagnad Omega eller en välbyggd kvartsare från Tissot. Istället lägger han 5k på en piratkopia av fetingen från Ulysse Nardin "som ser helt äkta ut".
- WT har ett barskåp som är fyllt av dyra men ointressanta spritsorter som är köpta på taxfree eller någon website, typ Johnny Walker Black Label eller Renault konjak. Det skryter han med ibland, och när han bjuder så är det snålt med dropparna ty finspriten ska räcka länge.
- WT köper en lämplig jacka för höstrusket. Istället för en Barbour i samma prisklass så investerar han i en läderjacka på Hötorget.
- WT idrottar oftast inte alls, men kanske har en bänk, skivstång och hantlar hemma för att hålla sig i form. Dom används en gång i månaden för överkroppsträning utan någon plan för progression. Eventuellt ligger något redskap i plast från tv-shop bredvid, men WT tröttnade snabbt på det och använder det inte längre.
- WT läser Aftonbladet eller Expressen ibland och tvingar sig då också att läsa någon artikel om privatekonomi, partipolitik eller en konflikt i utlandet "för att hänga med". Ibland diskuterar han aktuella händelser med någon kamrat på krogen och brukar då säga saker i stil med "Aäh, det är bara skit nu för tiden." Och kamraten brukar då svara "Jaa. Fan. Skål."
- WT åker gärna på semester till medelhavet eller Thailand men väljer då hotell med all inclusive. Annars kan det bli strul med locals som inte förstår svenska, och det blir jobbigt. Om man frågar WT hur bra han tycker att han talar engelska så säger han med skamsen blick "sådär". Andra språk lärde han sig aldrig, och att försöka förklara för infödingarna med gester och improviserat teckenspråk vad man vill; det verkar så pinsamt att WT rodnar bara av att tänka på det.
- WT ser gärna på TV och har köpt en förhållandevis snygg och påkostad plattburk för ändamålet. Den manliga WT kan tänka sig reality-serier med amerikanska trafikpoliser, eller kanske ännu hellre en långfilm med Vin Diesel. Den kvinnliga WT är om möjligt ännu mer förtjust i TV, och laddar gärna för "mys" redan ett par dagar i förväg med ostbågar, Liebfraumilch och annat som hon tycker om. På den stora dagen, vilket i regel är fredag, så unnar hon sig en riktig helkvällare från uppvärmande Svenska Hollywoodfruar 17.00 till höjdpunkten "My Boyfriend's Wedding" (amerikansk romcom från 2002) 21.30, till en eftersläckare med Best of Ricki Lake 00.30. Den eventuella pojkvännen dricker öl under tiden och tröstar sig med att han kanske får ligga efteråt plus att han får se Vin Diesel när det är "hans TV-kväll" på lördag.

Det är min lista
Citera
2013-11-22, 10:55
Medlem
Triremers avatar
WT har ofta väldigt fula frisyre, de brukar vara tunnhåriga och ha dåligt hårfäste. Majoriteten av WT i medelåldern är korthåriga.
Senast redigerad av Triremer 2013-11-22 kl. 11:00.
Citera
2013-11-23, 00:54
Medlem
Triremers avatar
Listar Telenor Business School under utbildning på LinkedIn
Citera
2013-11-23, 11:17
Medlem
HasseBanans avatar
Det finns ju även många människor som endast har en del av de uppräknade WT-beteendena. I vilket fack placerar man dem?
Citera
2013-11-25, 04:08
Medlem
Mr.Riddims avatar
Fyfan vad jag mår illa, att denna människa får skaffa barn!

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2512274/Pregnant-woman-hits-belly-hammer-boasting-baby-hard.html
Senast redigerad av Mr.Riddim 2013-11-25 kl. 04:39.
Citera
2013-11-25, 08:54
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
WT har ofta väldigt fula frisyre, de brukar vara tunnhåriga och ha dåligt hårfäste. Majoriteten av WT i medelåldern är korthåriga.

Antar att du kommer gå runt så här eftersom att du säkert inte ser dig själv som WT

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in