Citat:
Ursprungligen postat av
Bananpelle
Angående detta "fenomen" så undrar jag hur du definerar en typisk White trash??
Hur ser en typisk WT man ut? Respektive kvinna?
Utseende?
Betende?
Mm?
Nu är Sverige ett så extremt jämlikt land så klasskillnaderna här är ärligt talat ganska små ifall du t ex jämför med England eller t o m Tyskland. Men för min del tycker jag att man lättast känner igen "white trash" på deras idé om det goda livet, snarare än att dom skulle vara urfattiga eller gå i töntiga kläder hela tiden. Iofs kanske jag inte känner folk av det rätta virket utan snarare tänker på arbetarklass, men då får folk rätta mig. I alla fall, här är en lista på saker som jag tycker känns lite trashiga, lite olika exempel utifrån hur mycket pengar WT:n kan lägga på att visa sin attityd med:
- WT känner sig intellektuell för att han har en bokhylla med fem deckare i. Fast den riktiga textsamlingen ligger på den där hållarskivan under vardagsrummets glasbord; en fet trave Café och King.
- WT känner att han lyxade till det för att han "uppgraderade" till en McFeast med extra stor pommes och dipsås sist han var på Donken. Och berättar om det efteråt utan ironi.
- WT vinner på lotto och köper drömbilen. Som inte är en Audi S5 eller Range Rover (vilket medelklassen skulle välja i samma prisklass) utan en Corvette.
- WT ska lyxa med en fet klocka. Utifrån sin prisklass skulle han ha råd med en begagnad Omega eller en välbyggd kvartsare från Tissot. Istället lägger han 5k på en piratkopia av fetingen från Ulysse Nardin "som ser helt äkta ut".
- WT har ett barskåp som är fyllt av dyra men ointressanta spritsorter som är köpta på taxfree eller någon website, typ Johnny Walker Black Label eller Renault konjak. Det skryter han med ibland, och när han bjuder så är det snålt med dropparna ty finspriten ska räcka länge.
- WT köper en lämplig jacka för höstrusket. Istället för en Barbour i samma prisklass så investerar han i en läderjacka på Hötorget.
- WT idrottar oftast inte alls, men kanske har en bänk, skivstång och hantlar hemma för att hålla sig i form. Dom används en gång i månaden för överkroppsträning utan någon plan för progression. Eventuellt ligger något redskap i plast från tv-shop bredvid, men WT tröttnade snabbt på det och använder det inte längre.
- WT läser Aftonbladet eller Expressen ibland och tvingar sig då också att läsa någon artikel om privatekonomi, partipolitik eller en konflikt i utlandet "för att hänga med". Ibland diskuterar han aktuella händelser med någon kamrat på krogen och brukar då säga saker i stil med "Aäh, det är bara skit nu för tiden." Och kamraten brukar då svara "Jaa. Fan. Skål."
- WT åker gärna på semester till medelhavet eller Thailand men väljer då hotell med all inclusive. Annars kan det bli strul med locals som inte förstår svenska, och det blir jobbigt. Om man frågar WT hur bra han tycker att han talar engelska så säger han med skamsen blick "sådär". Andra språk lärde han sig aldrig, och att försöka förklara för infödingarna med gester och improviserat teckenspråk vad man vill; det verkar så pinsamt att WT rodnar bara av att tänka på det.
- WT ser gärna på TV och har köpt en förhållandevis snygg och påkostad plattburk för ändamålet. Den manliga WT kan tänka sig reality-serier med amerikanska trafikpoliser, eller kanske ännu hellre en långfilm med Vin Diesel. Den kvinnliga WT är om möjligt ännu mer förtjust i TV, och laddar gärna för "mys" redan ett par dagar i förväg med ostbågar, Liebfraumilch och annat som hon tycker om. På den stora dagen, vilket i regel är fredag, så unnar hon sig en riktig helkvällare från uppvärmande Svenska Hollywoodfruar 17.00 till höjdpunkten "My Boyfriend's Wedding" (amerikansk romcom från 2002) 21.30, till en eftersläckare med Best of Ricki Lake 00.30. Den eventuella pojkvännen dricker öl under tiden och tröstar sig med att han kanske får ligga efteråt plus att han får se Vin Diesel när det är "hans TV-kväll" på lördag.
Det är min lista