2006-03-27, 23:19
Citat:
Tack för berömmet!
Ursprungligen postat av Michel Myers
Det var väll det seriösaste jag läst. Tordde denna tråd var till för att driva med white-trash. Men måste berömma dig för ditt sätt att skriva med kvalité 

Jag tror tråden startades av en person som ville ha lite tankar/fördomar/uppfattningar/erfarenheter inför en artikel eller bok eller vad det nu var. Sen har det ju utvecklats till en ganska rolig "hets mot folkgrupp"-tråd och jag finner kombon humor och allvar vara på en underhållande och samtidigt upplysande nivå, med en blandning av ämnesriktig lågvattennivå och seriösare inlägg kring begreppets ursprung och hur vi ser på våra 2000-tals trasproletärer samt egna synpunkter från personer med insikt eller medlemskap i WT-skaran.
Delvis har Mansig rätt om att tråden hör hemma under humor, men bara delvis eftersom även om vi har kul diskuterar vi också något väldigt intressant.
Det är nog naturligt när man diskuterar WT att nivån blir låg och ganska kul för dels igenkänningskomiken kring volvo245 och tribaltattoos och fotbollsdårar och dels att man fräckt och hur nedlåtande som helst kan vädra dom värsta fördomar, vilket man sällan får göra (eftersom judar, muslimer osv har en mer skyddad status om inte annat så i lagtexten) och det gentemot en grupp som knappast protesterar: om dom ens tar åt sig så gissar jag att dom gärna är med och fyller på med anekdoter, för white trash som jag ser det har ingen skamkänsla på det där medelklassviset med all sin artighet och korrekta uppträde/utseende och inte minst "politisk korrekthet".
Iofs är white trash inget etablerat begrepp "på gatan" så ingen behöver känna sig jätteträffad, men även om man nu gör det så är man nog inte så lessen över att beskrivas som macho m tuffa hundar och tribals; ölmonster med snabb höger, högljudd och smart nog att fiffla med skatt och bidrag samt en jävla läcker jacka med en varg på ryggen! Det är ju livet!
För det finns den här ogenomträngliga stoltheten hos arbetarklassens lägsta element - som provocerar t ex medelklassen som ju har helt andra värderingar och uppfattningar om det goda livet och som tycker grammatik- och stavningskunskaper smäller högre än ölhävningsförmåga och bongbyggarteknik, som därtill strängt bemödar sig om god smak medan WT:are är glada som barn över sin coola inramade vargplansch!
Jag finner det fascinerande med en subkultur utan manifest och med bred variation, som trots att de huserar på samhällets botten vad gäller status ändå är nöjda som apor i ett bananträd och njuter livets goda utan hänsyn till den goda smaken eller dygder som måttfullhet; rullar sig i leran som grisar och reser sig på stolta ben och okuvligt lever sitt "fula" liv fullt av en framgång som inte räknas i det etablerade samhället och som är så korkade eller storkukade att dom inte fattar/skiter i att svensson och fint folk ser ner på dem.
Sen är det inte bara beundran i min blick, snarare fascination. För inslag av omotiverat våld, sexuella övergrepp, rasism, inskränkthet etc är också företeelser jag förknippar med whitetrash och det är inget jag själv sysslar med - därtill är jag alldeles för politiskt korrekt! Eller nej, många WT:are har väl den inställningen att sköter du ditt så sköter jag mitt och jag liksom många andra WT:are - som är såväl mer som mindre hardcoreWT än jag äger inget behov av att kränka svaga individer/grupper utan ser hellre ner på sin motsats: dom i toppen (överklassen) och deras lakejer (politiker, rättsvårdande instanser osv) [kostymnissar alltså] antingen man nu gör det inom ramen för nån vänsterideologi (mindre troligt?) eller mest som en ryggmärgsreflex (mer troligt?). Sen tror jag dessutom att många inom WT-packet inte ägnar sig så mycket att åt att filosofera kring andra samhällsgrupper och deras "värde" utan hellre då kanske kring sådant som angår en själv personligen eftersom man har fullt upp med alla svartjobb, tv-serier, marijuanaodlingar i skogen, vilda ungar, öldrickande, meckande, grillande mm. Det är ju lite av essensen av white trash - marginaliseringen, inte ett rent utanförskap nödvändigtvis, men man lever inte riktigt i det etablerade samhället och då såklart förblir man mindre påverkad av dess normer.