http://www.alltomstockholm.se/scenku...s#xtor=AD-500-[alltomstockholm]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
""Lunchar med nazister"
Men jämna mellanrum diskuterar Ismail med sina meningsmotståndare: sverigedemokrater, nazister. Han träffar dem, äter lunch och svarar på de flesta mail. Då brukar de inte vara lika otrevliga nästa gång.
– Jag gör det inte för att lära dem någonting, jag försöker förstå. Det handlar om att jag är nyfiken och intresserad ”Hur blev det så här, varför tänker du så”, säger han.
Samtalen har lett till att Soran Ismail fått enklare att bemöta rasistiska tankegångarna.
– Det handlar egentligen inte om sverigedemokraterna alls, utan om åsikterna. Personerna skiter jag i – jag hoppas de har briljanta liv. Det är åsikterna som är problemet, och de varken föds eller dör med SD, de är mycket större än så, säger han.
Och att bara avfärda folk har föresten aldrig varit ett alternativ.
– Man kan välja att ta avstånd och tycka att folk är dumma i huvudet, men jag vill ju åt en förbättring: att det ska bli bättre för Sverige och för mig i Sverige. Och det blir det bara om man möts och pratar om de här grejerna. Det är bara då det finns en chans att det blir bättre. Jag måste försöka göra det jag tror på, säger han."