2013-06-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Att svenskar har varit benägna att betala så höga skatter har också berott på att man har känt samhörighet med svenskar. Att man vill hjälpa de som har det sämre, en bra sjukvård, äldrevård åt alla mm.

Nu när man ser att skattepengarna går till folk som utnyttjar systemet, människor man inte har något alls gemensamt med och där samtidigt många tackar oss med våld och åter våld fast de fick allt på silverfat så sjunker intresset bland svenskar att betala skatt. Man vill inte vara med och betala. Bland invandrare finns inget intresse överhuvudtaget att betala skatt.

Resultatet blir som i många andra länder som har mångkultur, det blir stora klyftor som i USA där man tecknar privata försäkringar och jobbar svart så mycket man kan. Man ser efter sin egen familj. Man vill betala så lite som möjligt i skatt, solidariteten att hjälpa de man inte känner försvinner med det mångkulturella samhället. Fler och fler svenskar kommer vägra betala dessa skatter. Vi hade något unikt i Sverige tyvärr så förstörde en grupp svenskar och en grupp invandrare det.

Ja, det finner jag var en god beskrivning av läget. Intressant är att detta tycks vara starkt önskat av liberalerna.
Citera
2013-06-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Jo, faktiskt. Israel för ju en invandrings- och minoritetspolitik som hämtad från BSS-programmet. Och SD:s utsända träffar individer och representanter från partier/organisationer med åsikter som ofta är (betydligt) radikalare än SvP:s.

Vad är den grundläggande skillnaden mellan SD:s "öppna svenskhet" och Qaisar Mahmoods funderingar?
"Jag vill se gemenskaper som är öppna för såväl in- som utträde. Det är därför även svenskheten måste laddas om från att vara en benämning på en etnisk gemenskap till att i stället bli benämning på en medborgerlig gemenskap. Öppen för alla oavsett hud- och hårfärg eller födelseland."
[ http://www.svd.se/kultur/svenskheten...rd_8016434.svd ]

Förutom att SD betonar (en trubbigt definierad) "svensk kultur", ingen alls.

Det är otroligt infantilt och naturligtvis helt omöjligt. Livet är orättvist och alla kan inte bli en del av alla gemenskaper. Ibland har man fel bakgrund helt enkelt. Man saknar utseendet eller pengarna eller bordsskicket eller erfarenheten vad det nu kan vara.

Fördelen och nackdelen med Sverige för utlänningen är att det är svenskarnas land och svenskarna dominerar. Det var väl därför dom flyttade hit?

Qvisse, Jasenko, Wolodarski, Neuman, Baksi, Pagrotsky, m.fl. borde börja med att fråga sig vad det positiva svenska som gjorde att de valde Sverige är och hur de kan bidra till detta goda och attraktiva svenska istället för att riva ner och göra om svenskheten.
Citera
2013-06-07, 12:31
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Att svenskar har varit benägna att betala så höga skatter har också berott på att man har känt samhörighet med svenskar. Att man vill hjälpa de som har det sämre, en bra sjukvård, äldrevård åt alla mm.

Nu när man ser att skattepengarna går till folk som utnyttjar systemet, människor man inte har något alls gemensamt med och där samtidigt många tackar oss med våld och åter våld fast de fick allt på silverfat så sjunker intresset bland svenskar att betala skatt. Man vill inte vara med och betala. Bland invandrare finns inget intresse överhuvudtaget att betala skatt.

Resultatet blir som i många andra länder som har mångkultur, det blir stora klyftor som i USA där man tecknar privata försäkringar och jobbar svart så mycket man kan. Man ser efter sin egen familj. Man vill betala så lite som möjligt i skatt, solidariteten att hjälpa de man inte känner försvinner med det mångkulturella samhället. Fler och fler svenskar kommer vägra betala dessa skatter. Vi hade något unikt i Sverige tyvärr så förstörde en grupp svenskar och en grupp invandrare det.

Utmärkt sammanfattning av läget i både Sverige och USA. Det är också denna variabel som de flesta politiska förståsigpåare i Sverige och Europa missar när de förundrat krafsar sig i huvudet över att så stora delar av den vita underklassen i USA röstar på republikanerna trots att de förmodligen skulle skulle tjäna på ökad redistribuering.

De har helt enkelt ingen lust att se sina skattepengar gå till all världens löske och dagdrivare ens om det innebär att de själva får det marginellt bättre på kort sikt - för på lång sikt är latinoifieringen av stora delar av USA till nackdel för dem oavsett vem som styr.

Nu är det väl något man tyvärr inte kan hejda, men kanske fördröja.
Citera
2013-06-07, 13:04
Medlem
bergsturks avatar
Ni har självklart helt rätt om viljan att betala skatt men ni missar det riktigt väsentliga. Nymoderaterna VILL urholka denna vilja att betala skatt. På så vis skall deras drömsamhälle förverkligas, genom underminerandet av förutsättningarna för välfärdssamhället. Samtidigt kan aldrig vänstern påpeka detta, för ingen vågar vara den som erkänner att sammanhållning är kulturellt och (i förlängningen) etniskt grundad.

Det handlar inte om höger vs vänster. Det handlar om makt vs icke-makt, där politikerna och media krigar mot varandra inom sin egen sfär. Taktiken är numera den brända jordens (göra motståndarens politik omöjlig), och följderna för folket skiter väl de i, det kommer aldrig påverka dem. Reinfeldts folkförakt är väl dokumenterat.
Citera
2013-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Signaturen Oyto har förmågan att resonera kring ämnet svensk etnicitet utan att sprida den stämning av rabiat aggressivitet som annars är vanlig när det gäller t ex anhängare av Svenskarnas Parti. Det skulle vara intressant att se Adam Cwejman försöka krångla sig ur den här frågeställningen. Detta är Flashbacks särskilda form av säregna intellektualism. Undanskymd och oförmögen att ta plats på scen genom att träda ut ur Internets skuggvärld. Men samtidigt fascinerande och i vissa avseenden mer sann än andra former av åsiktsyttringar.

Vänligen,
SD-trollet

Min syn på etnicitet är oklanderlig därför att den utgår från svenskhetens lika värde. Det är att vrida "antirasisternas" vapen ur deras händer och rikta mot dem själva och är faktiskt nyckeln till "mediakriget" och samhällsdebatten i stort. Det nya paradigmet som vi eftersträvar kan sammanfattas i en mening:

Det är inte rasistiskt att erkänna och bejaka en svensk etnicitet som är unik, skyddsvärd och har samma rätt till företräde i Sverige som andra etniciteter har i sina ursprungsområden. Det är rasistiskt att INTE göra det.

Det finns inget motargument, det finns ingen högre nivå, inget sätt att komma runt detta. Om Cwejman blir mig svaret skyldig i den här tråden så är det för att det inte finns något annat svar än att alla dessa människor som vill se den svenska etniciteten/kulturen om- och bortdefinieras är rasister. Om de inte samtidigt förnekar/problematiserar/avskyr alla andra etniciteter.

Om Peter Wolodarski och Göran Rosenberg ville se det judiska folkets kontinuitet klippas av och tona bort i en härlig, global smältdegel av likhet på samma sätt som vissa svenska debattörer vill se den svenska särarten försvinna, så hade de haft moralisk täckning att prata om behovet av en "ny svenskhet". Och den dag som etnonationalisten Kurdo Baksi börjar prata om kurdiskheten som en exkluderande, oönsklig konstruktion, så har han ju rätt att säga detsamma om svenskheten. Inte förr.

Men eftersom de inte verkar vilja det så finns det bara det rasistiska alternativet kvar: De värderar sin rätt till judisk och kurdisk kontinuitet högre än min rätt till svensk. Vilket är fullständigt oacceptabelt i den mångkulturella överideologin. Alla ska ha lika värde, alla ska ha lika rättigheter. Svenskarnas rätt till Sverige är inte ett avsteg från allas lika värde, det är en förutsättning för alla som hävdar någon etnicitets rätt till något land.

Det är dessa (självklara, men tabubelagda) insikter jag vill bibringa både etablerade aktörer och SD, som ju svajar betänkligt kring svensk etnicitet av rädsla för att verka rasistiska och aggressiva, som du själv nämner. Detta är otroligt olyckligt eftersom de då skänker bort en vinnande retorik och den bärande kärlek till det svenska som är deras existensberättigande och trumfkort.

Det paradoxala var ju att Jimmie Åkesson i den där famösa intervjun med Göran Rosenberg verkligen VAR rasistisk, fast mot svenskar. Där bör SD tänka om och vill de ha någon som kan skriva ett linjetal om det lilla svenska folkets självklara värde i den stora familjen av etniciteter så är det bara att skicka mig ett PM.
Citera
2013-06-07, 13:59
Medlem
Huntsmans avatar
Bra inlägg oyto, huvudet på spiken.

Jag är övertygad om att denna typ resonemang i framtiden kommer att ta allt större plats i allmänhetens medvetande.
Citera
2013-06-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Ja, det finner jag var en god beskrivning av läget. Intressant är att detta tycks vara starkt önskat av liberalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ni har självklart helt rätt om viljan att betala skatt men ni missar det riktigt väsentliga. Nymoderaterna VILL urholka denna vilja att betala skatt. På så vis skall deras drömsamhälle förverkligas, genom underminerandet av förutsättningarna för välfärdssamhället. Samtidigt kan aldrig vänstern påpeka detta, för ingen vågar vara den som erkänner att sammanhållning är kulturellt och (i förlängningen) etniskt grundad.

Det handlar inte om höger vs vänster. Det handlar om makt vs icke-makt, där politikerna och media krigar mot varandra inom sin egen sfär. Taktiken är numera den brända jordens (göra motståndarens politik omöjlig), och följderna för folket skiter väl de i, det kommer aldrig påverka dem. Reinfeldts folkförakt är väl dokumenterat.

Det glömmer jag inte alls, utan framhöll tvärtemot. Att beskriva det som "den brända jordens taktik" finner jag vara en fungerande modell, eller som en yttre manöver - när man inte kan förändra politiken den direkt vägen, så gör man det via en omväg.
Citera
2013-06-07, 17:56
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det finns inget motargument, det finns ingen högre nivå, inget sätt att komma runt detta. Om Cwejman blir mig svaret skyldig i den här tråden så är det för att det inte finns något annat svar än att alla dessa människor som vill se den svenska etniciteten/kulturen om- och bortdefinieras är rasister. Om de inte samtidigt förnekar/problematiserar/avskyr alla andra etniciteter.
Det försvar som brukar användas mot detta är att sammankoppla idén om etnopluralism med äldre nationalistiska strömningar, genom att peka på vilka miljöer det är som idén förfäktas i, och stämpla det som en ny retorik för "samma gamla" rasism. Det vill säga, eftersom det är vita som talar om etnicitet i universella termer på det sätt som du gör, så finns det en obestridlig koppling till vit nationalism, aka folkmordsgalen Schindler's list-nazism. Rena argumentationsfel och dubbla måttstockar alltså.
Citera
2013-06-07, 18:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det försvar som brukar användas mot detta är att sammankoppla idén om etnopluralism med äldre nationalistiska strömningar, genom att peka på vilka miljöer det är som idén förfäktas i, och stämpla det som en ny retorik för "samma gamla" rasism. Det vill säga, eftersom det är vita som talar om etnicitet i universella termer på det sätt som du gör, så finns det en obestridlig koppling till vit nationalism, aka folkmordsgalen Schindler's list-nazism. Rena argumentationsfel och dubbla måttstockar alltså.

Blir det inte svårt för dem att neutralisera den här sortens resonemang (även med dubbla måttstockar)?

Citat:
Hur judiskt lever din familj i dag?

–Ganska. Ett judiskt kulturellt liv. Man märker inte av sabbaten hemma, men vi går i synagogan på de stora högtiderna. Det finns en social aspekt i det. Känner man sig som en del av det judiska folket måste man kanske också träffa de andra ibland. Man kan vara jude utan att tro på Gud, jodå, men knappast utan att tro på det judiska folket.

Om din dotter träffar någon som inte är jude, skulle det vara något som du är tvungen att komma över i så fall?

–Det viktigaste är att hon får leva ett lyckligt liv, att hon har det bra. Men visst, saker och ting blir mycket enklare om hon gifter sig med en jude. Så är det. Om jag nu tror på det judiska folket, på rikedomen vi bär med oss, så vill jag förstås gärna att det blir judiska barnbarn. Att släktet förs vidare, att kedjan inte bryts.

Varför är det viktigt?

–Det är framför allt en känsla, en stark och djup känsla, och definitivt inte något som jag har resonerat mig fram till.

http://www.svd.se/kultur/hemma-i-tva...ar_7618636.svd
Citera
2013-06-07, 18:30
Medlem
Från Twitter just nu:
Citat:
Fria Tider: Ska du inte svara på debattören oytos intressanta replik om etnicitet, @adamcwejman? https://www.flashback.org/sp43804455 #svpol
Adam Cwejman: @friatider Absolut när jag har tid. Men just nu jobbar jag inte.

Jag tycker vi kan lära oss något av oytos intressanta fråga. Adam Cwejman har även tidigare varit inne och debatterat i den här tråden men då bemötts av ett ganska vulgärt och sårande antisemitiskt språk; helt enkelt som det är när Flashback är som allra sämst.

Han har då lätt kunnat komma undan genom att säga typ "Varför skulle faktumet att min farfar var jude leda till att jag medvetet skriver "utomeuropeisk" och inte "utomnordisk" när jag...", osv, osv, som i hans sista inlägg i den här tråden. Han har då haft lätt att få sympatierna på sin sida.

När så oyto ställer en fråga som går direkt till pudelns kärna, och inte är en distraktion (eller false flag operation) som den antisemitiska diskursen ofta förefaller vara, så blir det tyst och Cwejman vill inte svara om det inte är på arbetstid.
Citera
2013-06-07, 18:46
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Bra inlägg oyto, huvudet på spiken.

Jag är övertygad om att denna typ resonemang i framtiden kommer att ta allt större plats i allmänhetens medvetande.
Jag håller med. Oytos resonemang torde kunna kallas samnationalism. Varje folk får existera ostört i sina ursprungländer. Ingen massinvandring vare sig hit eller dit, ingen aggressiv mångkultur.

Jag har nämnt det förut i tråden. Som 28 februari i år:
Citat:
Det finns många strategier för att spela vitheten till sin egen fördel, även om begreppet är laddat. Eller just för att begreppet har en viss laddning.

"Jag är vit, har du problem med det?" kan man fråga tjänstgörande antivithetsapostel. Och därmed försätta denne i en defensiv position. Anti-vit-stämpeln är, rätt använd, effektiv. Youtubevideon "Hur man debatterar ner antirasister" visar detta rätt bra måste jag säga:

http://www.youtube.com/watch?v=rSFiMcmpMnA

Det är en skarp, polemisk video. Men vanligt sinne för fair play säger att vita måste få omhulda sin etnicitet likaväl som svarta och gula. Jag tror t.ex att dagens skolbarn, som iofs är indoktrinerade med mångkultur, blir skeptiska när de får höra att de som vita är mindre värda, att vita automatiskt är rasister osv. De kan tänka, OK, ingen ska diskrimineras - men varför diskriminieras då vi vita?

Det finns inte en chans att "kritiska antivithetsstudier" eller tal om "vit skuld" har en framtid i dagens samhällsklimat. Tåget har gått för länge sedan. Rimlig identitetspolitik, även för vita, är nu på kartan.
Som antytt kanske "eliten" försöker spela ner vitas hävdande av sin etnicitet med att hänvisa till nazismen. Men det är ju samma som rasistkortet: ett försök till defamering. Också det tricket är gammal och genomskådat av alla.

Trenden är densamma i hela västvärlden: vitas existens är numera erkänd, den förnekas inte längre. Den är på dagordningen som aldrig förr. Så nu kör "eliten" på med defamering, men inte heller det kommer att lyckas. First they ignore you, then they fight you, then you win.
Senast redigerad av lampros 2013-06-07 kl. 18:49.
Citera
2013-06-07, 19:02
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Blir det inte svårt för dem att neutralisera den här sortens resonemang (även med dubbla måttstockar)?

http://www.svd.se/kultur/hemma-i-tva...ar_7618636.svd
Om man själv är hyperetnocentriker så är det inga som helst problem. Jag är mycket skeptisk till etnopluralism och på sätt och vis av samma anledning som antirasisterna - för att det bara är vita som resonerar på det sättet. Resonemanget utgår från en universell moral, men för en etnocentriker är det ett helt omöjligt koncept. Det enda som är moraliskt för Ricki Neuman är det som är gynnsamt för hans egen folkgrupp. Du kan försöka pracka på honom etnopluralism med hur solida argument som helst, det kommer gå in genom ena örat och ut genom andra. Inga teoribyggen kan bita när de strider mot det som är allra mest grundläggande och naturligt för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in