2012-11-30, 22:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Enl. Lindberg så skulle det vara valfritt vilken s.k. "bild" man ger av utfallet av Sveriges unika invandringspolitik. Om man bara inte tillstår, att det finns några problem, så finns det (enl. Lindberg) inte några problem.

Desperationen kommer väl ur, att Lindberg ändå känner på sig, att hans (och den övriga ledarredaktionens) krampaktiga blundande inte längre har samma universiella uppslutning.

http://www.svt.se/aktuellt/se-progra...autostart=true
http://www.svtplay.se/video/640540/30-11 fungerar bättre. Debatten 10.54 in i programmet.
Citera
2012-11-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Japp. Tråden har ändrat ton pgr av hur medialandskapet har förändrats. Efter Brevik så tystnade det interna "mediakriget" och nu, pgr av de händelser vi har sett så råder ju i stort sett totalt enad front ifrån etablissemanget, till värn för mångfalden och allas lika värde. Sverige är i dag väldigt polariserat på så sätt. En stor del av de som sympatiserar med SD tänker lägga sin röst på dem lika mycket för att jävlas med etablisemanget som för att få till en förändring av invandringspolitiken.

Vi får väl se om det lugnar ner sig under en period innan valet så att intellektuella "smådissidenter" ges utrymme igen. Det är ju för tröttsamt att åse detta twitterslask om och om igen.

Men jag håller med om att det vore bra med en åtstramning av diskusionen här med fokus på att söka efter splittring i åsiktslandskapet.

Finns det ingen där ute som inser hur CP hela situationen i sverige är i dag? Något nytt ifrån småtidningarna ute på lannet?

Gräv!

Det finns ingen splittring i åsiktslandskapet. Åtminstone ingen som är så stor att den har någon relevans för verkligheten.

Det väller in orcher och portarna står på vid gavel och den som antyder att det kanske eventuellt är ett problem...ja ni vet.

Sprickorna kommer bara ni har tålamod. Så snart härdsmältan och systemkollapsen inom flyktingmottagande, bostadsbrist och ensamkommande ankarbarn är ett faktum så kommer pk-hegemonin att spricka upp.

Det är nog bara en fråga om månader. Snart måste även de dödsdömda (c och KD) hitta på något nytt och de övriga måste göra sig av med Reinfeldt och Björklund eller fortsätta färden mot PK-stupet.

Tidningarna blöder också och ardenneroffensiven kom av sig. PK is in deep shit.

Det är klart att tråden var mer sofistikerad när det fanns nyanser och meningskiljaktigheter i etabilssemanget att analysera. Nu är det bunkermentalitet och skyttegravskrig. Allt vulgariseras, så även denna tråd.
Citera
2012-11-30, 23:03
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Det finns ingen splittring i åsiktslandskapet. Åtminstone ingen som är så stor att den har någon relevans för verkligheten.

Det väller in orcher och portarna står på vid gavel och den som antyder att det kanske eventuellt är ett problem...ja ni vet.

Sprickorna kommer bara ni har tålamod. Så snart härdsmältan och systemkollapsen inom flyktingmottagande, bostadsbrist och ensamkommande ankarbarn är ett faktum så kommer pk-hegemonin att spricka upp.

Det är nog bara en fråga om månader. Snart måste även de dödsdömda (c och KD) hitta på något nytt och de övriga måste göra sig av med Reinfeldt och Björklund eller fortsätta färden mot PK-stupet.

Tidningarna blöder också och ardenneroffensiven kom av sig. PK is in deep shit.

Det är klart att tråden var mer sofistikerad när det fanns nyanser och meningskiljaktigheter i etabilssemanget att analysera. Nu är det bunkermentalitet och skyttegravskrig. Allt vulgariseras, så även denna tråd.

Fast det finns ju en motsättning som kom fram i debatten för några minuter sen mellan AB och Expressens ledarskribenter. De senare vill diskutera problem med invandringen och ser dagens invandring i motsättning till höga löner, de förra vill att man inte ska få diskutera invandringen och styr in debatten till metanivå. Dahlberg fick rentav ur sig ett par ord om att minska invandringen litegrann. Paradigmskifte.
Citera
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
http://www.svtplay.se/video/640540/30-11 fungerar bättre. Debatten 10.54 in i programmet.

Nu blir jag rädd, jag hoppas någon bättre lämpad än mig analyserar vad som sägs i debatten för jag hörde från ett håll att svenskarnas krav på minimilön är extremt, och från ett annat att det finns jobb för alla, exakt alla, om man bara tror det. Men det var ju professionella politiker vi såg, sannerligen sade de något annat?
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Debatten om mångkultur har tagit fart igen: säkra välfärden kontra minska den, samtidigt som båda är överrens om att massinvandring är det enda rätta.
Citera
2012-11-30, 23:08
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Debatten om mångkultur har tagit fart igen: säkra välfärden kontra minska den, samtidigt som båda är överrens om att massinvandring är det enda rätta.

Ja. Men eftersom det är lätt att förklara och sälja Dahlberg-linjen (sänkt välfärd + massinvandring) så är Lindberg-linjen (bibehållen välfärd + massinvandring) svår att försvara. Därför väljer förespråkare för den senare att förbjuda talet om invandring och istället bara tala om välfärd (tillbaks till gamla vanliga höger-vänsterskalan innan invandringen komplicerade allt). Logiken i det senare har jag svårt att förstå ur vänster-perspektiv.
Citera
2012-11-30, 23:12
Medlem
Relays avatar
Är Linberg totalt blind för verklighetens realiteter???
Jag är och kommer att vara för invandring men då måste man kunna ta hand om dessa när dom väl kommit in. Idag så har detta havererat. Och att skänka lägenheter till nykomna samtidigt som folk får vänta i bostadskö hur länge som helst kommer aldrig att aceepteras. Jag tycker att man bör strypa invandringen till ett minimum under många år så att man kan ta hand om dom som redan finns i landet.
Citera
2012-11-30, 23:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Ja. Men eftersom det är lätt att förklara och sälja Dahlberg-linjen (sänkt välfärd + massinvandring) så är Lindberg-linjen (bibehållen välfärd + massinvandring) svår att försvara. Därför väljer förespråkare för den senare att förbjuda talet om invandring och istället bara tala om välfärd (tillbaks till gamla vanliga höger-vänsterskalan innan invandringen komplicerade allt). Logiken i det senare har jag svårt att förstå ur vänster-perspektiv.

Håller med. Det är nog brist på logik hos vänstern som debatten kommer att hamna i mediakriget, eller tjafset.. Ska man ta parti så tycker jag att Alliansen varit mer ärligare.
Citera
2012-11-30, 23:26
Medlem
Rodingens avatar
Det Lindberg menar med att skapa jobb är förmodligen alltså att det bara är för staten att anställa, eller tvinga företag att anställa kanske. Att man kan vara vänster när man är över 40 är ju helt sjukt,
men han tjänar ju på att politiken är så mycket vänster som möjligt så.
Citera
2012-11-30, 23:30
Medlem
Etablissemanget är mycket förvirrat just nu. Sakine på twitter är nog närmast sanningen vad gäller SDs fortsatt ökande siffror: etablissemanget har ingen aning om vilken avsky det finns för etablissemanget "där ute". Fniss fniss
Citera
2012-11-30, 23:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Är Linberg totalt blind för verklighetens realiteter???
Jag är och kommer att vara för invandring men då måste man kunna ta hand om dessa när dom väl kommit in. Idag så har detta havererat. Och att skänka lägenheter till nykomna samtidigt som folk får vänta i bostadskö hur länge som helst kommer aldrig att aceepteras. Jag tycker att man bör strypa invandringen till ett minimum under många år så att man kan ta hand om dom som redan finns i landet.

JA, han är totalt blind för verklighetens realiteter. Om man inte tillstår, att det finns några problem, så finns det (enl. Lindberg) inte några problem.

Lindberg gör s.a.s. anspråk på problemförnekningsprivilegiet.
Citera
2012-12-01, 00:11
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Fast det finns ju en motsättning som kom fram i debatten för några minuter sen mellan AB och Expressens ledarskribenter. De senare vill diskutera problem med invandringen och ser dagens invandring i motsättning till höga löner, de förra vill att man inte ska få diskutera invandringen och styr in debatten till metanivå. Dahlberg fick rentav ur sig ett par ord om att minska invandringen litegrann. Paradigmskifte.

Någon borde peka ut hur sjukt Orwelliskt resonemanget blir när man skal vrida och vända på verkligheten och hur man "formulerar" den för att den skall passa in i ett ideologiskt bygge. Man bara gapar när man tittar på den där mannen i debaten ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in