Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
En offensiv är det. Det är otroligt hur mycket rasist-nyheter som ploppar upp, liksom på beställning. Ögnar igenom DNs hemsida idag där rasismen är solen kring vilken nyhetsrapporteringen och debatten kretsar:
"Resenärer delades upp efter sin hudfärg"
"Ambulans ska ha nekat flykting. Hoppade från sex meters höjd"
Ja, och diverse skribenter som
Swedin och
Petersen har idag skrivit sammanställningar av dessa diverse 'incidenter' och listar dem som tecken på att Rasismen 2.0 sprider sig som en löpeld och att allt är SD:s och Billströms fel.
Media sväljer allting helt utan säkra belägg och springer med det.
Ang. REVA, alla påståenden om "rasprofilering" kommer från dem som själva upplever sig kollade på grund av hår- och hudfärg. Jag visste inte att mörkhåriga har telepatisk förmåga och kan scanna av polisers och ordningsvakters hjärnor för att avgöra deras motiv.
Kamelens "Bästa Beatrice" sväljs med hull och hår. Inget nämns om att han enligt kollegors utsago drivs av att "blåsa svennar", eller att han själv skriver "Jag föreläser om olika aspekter av språk, makt och identitet. Utifrån Montecore talar jag om sanning och lögn i liv och litteratur. Vem har patent på sanningen om en person, fiktiv eller verklig? Hur kan språk användas för att göra revolt?". Eller att man
i ett avsnitt av Babel 2007 diskuterade "när Khemiri ljuger i sina böcker och i verkliga livet och varför han gör det. Det pratades också om de dolda små budskapen som finns i hans texter och om mytbildningen kring Khemiri." Han är författare och hans brev kan vara 0 eller 100% fiktion - ingen kan verifiera hans berättelse. Han har hållit sig undan TV-soffor och sagt att brevet får föra hans talan.
Någon hävdar att ambulanspersonal sagt "låt honom hoppa, det är bara en flykting". Vem? Nåt random vittne med egen agenda? En annan snackar om apartheidbussar, baserat på egna iakttagelser. Hur vet man att det inte bara är en sensationalistisk blatte som tjuvspelar rasistkortet?
Media har rasistpanik och alla invandrare är sanningsvittnen nu, immuna mot ifrågasättanden och granskning. Jag skulle bli väldigt förvånad om vi inte får se en rockgala mot rasism inom max 3 månader.
Samtidsanalysen är så deprimerande korkad. Dom tror verkligen att "rasismen" är på gång stort nu och att det beror på SD:s framgångar och Billströms uttalanden, och att lösningen är mer generös asylinvandring för att täppa till truten på alla. Hjälp, en bergvägg där framme, gasa som fan!