2013-03-19, 18:18
Medlem
Kan det verkligen vara så att Reinfeldt har för avsikt att med medias hjälp föra Billström till stupstocken som en del i ett större machiavelliskt spel där statsministern får framträda i rollen som den gode humanisten och immigrantvännen? Vad har han egentligen att vinna på det, förutom en handfull journalisters och opinionsbildares (tillfälliga) gillande?
Oavsett Den Store Ledarens avsikter tycks media har svurit att tillintetgöra Billström. Inte minst Wolodarskis DN brassar på med tendentiösa rubriker såsom "Se när Reinfeldt läxar upp Billström", som om vi hade att göra med en mobbare som får motta en åthutning av rektorn.

Dock är flera moderata kommunalråd redo att ge Billström eldunderstöd. Det är onekligen intressant att iaktta det förestående inbördeskriget inom moderaterna och alliansen i stort:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m-...om_8012142.svd
Citera
2013-03-19, 18:37
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Kan det verkligen vara så att Reinfeldt har för avsikt att med medias hjälp föra Billström till stupstocken som en del i ett större machiavelliskt spel där statsministern får framträda i rollen som den gode humanisten och immigrantvännen? Vad har han egentligen att vinna på det, förutom en handfull journalisters och opinionsbildares (tillfälliga) gillande?
Oavsett Den Store Ledarens avsikter tycks media har svurit att tillintetgöra Billström. Inte minst Wolodarskis DN brassar på med tendentiösa rubriker såsom "Se när Reinfeldt läxar upp Billström", som om vi hade att göra med en mobbare som får motta en åthutning av rektorn.

Dock är flera moderata kommunalråd redo att ge Billström eldunderstöd. Det är onekligen intressant att iaktta det förestående inbördeskriget inom moderaterna och alliansen i stort:

Det beror ju på om Billström faller in i ledet.

Med bra backup kan han kanske t.o.m. utmana herr Reinfeldt ...
Citera
2013-03-19, 18:48
Bannlyst
Jag tror att Reinfeldt är tvingad att säga som han gör, även om han vet med sig att det är sant. Han satt i Agenda förinte länge sedan och försvararde REVA och migrationslagar, så tror inte han är långt bort rent ideologiskt sett.

Problemet är att man kohandlat med MP och att dessa sjukliga människor hotar att fälla Alliansen budgetpropositioner om de inte får fri invandring i princip. Reinfeldt vet att han måste spela med, ett tag till iaf tills de löst de viktigaste bitarna, sen lär han stänga ute MP fortare än kvickt.
Citera
2013-03-19, 19:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja om Billström har någon stolthet så avgår han. Särskilt om han inte gillar den politik han är satt att administrera. Låt någon annan ta över och driva integrationspolitiken. Lycka till! kan Billström säga. Om det nu inte är ett spel i den högre skolan där Reinfeldt uttalar sig efter att privat sagt till Billström att han har förtroende för honom. Den svenska invandringspolitiken är extrem. Räkna med mycket bråk och personstrider innan det blir några förändringar.

Jag skulle säga att om Billström har någon stolthet så sitter han kvar och ser hur länge det går. Det vore väl intressant om han fick Reinfeldt att sparka honom offentligt? Då gör han ju ett rejält avtryck. Kan man se honom i TV säga: "Statsministern och jag har olika uppfattningar om hur mycket sanning som skall meddelas medborgarna om invandringsproblemen. Jag har ett större förtroende för medborgarnas förmåga att hantera sanningen, och därför har jag blivit ombedd av statsministern att lämna min befattning som migrationsminister. Jag beklagar statsministern, regeringen och svenska folket."

Citera
2013-03-19, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skulle säga att om Billström har någon stolthet så sitter han kvar och ser hur länge det går. Det vore väl intressant om han fick Reinfeldt att sparka honom offentligt? Då gör han ju ett rejält avtryck. Kan man se honom i TV säga: "Statsministern och jag har olika uppfattningar om hur mycket sanning som skall meddelas medborgarna om invandringsproblemen. Jag har ett större förtroende för medborgarnas förmåga att hantera sanningen, och därför har jag blivit ombedd av statsministern att lämna min befattning som migrationsminister. Jag beklagar statsministern, regeringen och svenska folket."

Och sedan går han över till SD. Kanon!
Citera
2013-03-19, 19:31
Medlem
Fula Gubbens avatar
Reaktionen på Billströms uttalande blev troligen ett nummer större än M hade räknat med, så Reinfeldt får ta fram hundögonen inför TV-kamerorna. Att medias små PK-hyenor ylar hade nog alla räknat med, men när t ex såssarnas partiledare kräver en markering så har det blivit stor-politik av det hela. Givetvis passar man på, men politikerna vet också att svinhugg går igen, och det är möjligt att M-bunkern inte trott på så mycket gläfsade inom politikerskrået.

Att Billström skulle avgå låter som ett stort skämt i mina öron, men å andra sidan låter nästan allt som ett stort skämt i Sverige numera.

Det torde nu stå klart för de flesta att Billström inte gillar kulturberikare. Who does?

Hela den här taskspelar-historien blev så rörig att vidare analyser känns meningslösa. Allt man kan säga är att i Billström så har M i alla fall en person som möjligen har sett lite av verkligheten i kulturberikningens Sverige, och vilken katastrof det är.
Citera
2013-03-19, 19:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Ser Billströms och Reinfeldts kontroverser som liknande dem mellan Ingvar Carlson och Kjell Olof Feldt 1989. Fast omvänt. Carlsson förordade stark offentlig sektor med massvis av subventioner medan Feldt ville ha en starkare statsfinans. Carlssons linje vann varvid Feldt avgick. Hela historien finns som bekant nedtecknat i boken "Alla dessa dagar". Idag vill Borg och Reinfeldt ha en stark statsfinans men de struntar i den kommunala ekonomin som i stort sett haverar på flera håll. Troligtvis vill Borg och Reinfeldt visa upp bra betyg inför EU varvid de båda herrarna har stor chans till en bra karriär efter riksdagstiden. Billström måste dock i egenskap av migrationsminister tillvarata kommunernas intressen. Detta skär sig dock med vad man bestämt på riksdagsnivå. Reinfeldt vet detta, men han måste dock välja sida. Man väljer helt enkelt en politik som varit gångbar under längre tid och som gynnar en själv. Då statsfinanserna trots allt är goda kan man köra det här racet med massinvandring ett varv till. Man stöter sig inte med media och man håller sig väl med de övriga inom sjuklövern. Framtiden är andras bekymmer. DEt är där Billström skiljer sig.
Citera
2013-03-19, 19:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Någon mer än jag som tror att Reinfeldt förbannar sig själv för Somalie-invasionen han sydde ihop med dårarna i MP? Det hänger som en kvarnsten runt halsen på honom, statsfinanserna skadas, och SD tjänade 100000-tals väljare på den. Man ska inte fatta viktiga beslut när man är i affekt, lille Kleinfeldt...
Citera
2013-03-19, 19:37
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik

Det är intressant att en moderat anklagar Stockholmsmedian för att ha förstorat upp hela saken. Det ligger nog väldigt mycket i det. Med tanke på det tillstånd många kommuner befinner sig i är det nog en frisk fläkt när en minister försöker beskriva verkligheten på ett sätt som lokalpolitikerna kan förstå.
Citera
2013-03-19, 19:45
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja om Billström har någon stolthet så avgår han. Särskilt om han inte gillar den politik han är satt att administrera. Låt någon annan ta över och driva integrationspolitiken. Lycka till! kan Billström säga. Om det nu inte är ett spel i den högre skolan där Reinfeldt uttalar sig efter att privat sagt till Billström att han har förtroende för honom. Den svenska invandringspolitiken är extrem. Räkna med mycket bråk och personstrider innan det blir några förändringar.

Det kan handla om ett uppgjort spel för medierna och folket där Billström ges rollen som den hårdförda som vill skärpa till migrationspolitiken väsentligt, medans Reinfeldt går emot offentligt samtidigt som moderata kommunpolitiker kritiska till moderaternas nuvarande flyktingpolitik släpps fram för att visa på att det finns ett tryck underifrån och stöd för den "hårdförda" Billström, varefter Reinfeldt kommer meddela sin avgång som partiledare efter de inommoderata stormarna som lyfts fram i Media. Billström kommer därefter lanseras som Reinfeldts efterträdare framlyft av moderata kommunpolitiker likt Bo Frank och inför valet 2014 så kommer mediabilden som kavlas ut vara att M nu har fått en hårdförd och hårdnackad ledare i form av Billström som kommer ta itu med alla migrationsanknytna problem.

I själva verket har Reinfeldt och M ägnat de föregående 8 åren att skapa och förvärra alla dessa problem, något som inte kommer lyftas fram i media. Inte heller kommer den otroliga liberalisering som skett inom svensk migrationspolitik och syn att analyseras, utan man kommer försöka påskina att det är status quo som har rått under de senaste decenniet, medans som vi alla i själva verket vet är att migrationsströmmarna har ökat markant som en direkt följd utav liberaliseringen.

Om scenariot blir verklighet, och M vinner makten återigen 2014 med Billström vid rodret så kommer vissa åtgärder vidtas av honom och M för att hålla det nuvunna förtroendet och bilden som hårdnackade uppe. I praktiken så kommer dessa åtgärder dock innebära en återgång till svensk migrationspolitik 2011, alltså ingenting är löst, ingenting är vunnit, ingenting kommer förbättras, annat än att M har köpt sig ytterliggare en mandatperiod vid makten.
Senast redigerad av Vindhler 2013-03-19 kl. 19:50.
Citera
2013-03-19, 19:47
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Någon mer än jag som tror att Reinfeldt förbannar sig själv för Somalie-invasionen han sydde ihop med dårarna i MP? Det hänger som en kvarnsten runt halsen på honom, statsfinanserna skadas, och SD tjänade 100000-tals väljare på den. Man ska inte fatta viktiga beslut när man är i affekt, lille Kleinfeldt...

Ja, det obegripliga är ju att det inte på något sätt behövdes en överenskommelse om just migrationspolitiken? Den var fullkomligt onödig och har enbart gagnat SD.

Svamlet om att man på något sätt skulle ha plockat bort migrationspolitiken från bordet genom den överenskommelsen var ju så fel som det kunde bli? Ingenting som har hänt eller gjorts sedan valet har haft en så stor del i att hålla frågan levande som den överenskommelsen?

Som lök på laxen fick man i stort sett ingenting i gengäld. Eller ja, man fick Reva-skrivelsen, men eftersom den byggde på existerande lagar så hade man kunnat genomföra just den delen utan MPs stöd. Resten var en räcke eftergifter till MP.

Reinfeldt, vilken sopa.
Citera
2013-03-19, 20:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Och sedan går han över till SD. Kanon!

Det hade onekligen varit intressant att se mediekriget efter en sådan händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in