2025-01-07, 17:22
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Så olika man kan läsa en text. Budskapet jag tar till mig är att Sverige måste stänga gränserna, begränsa bidragen och bli hårdare mot kriminalitet. Du ser däremot en falsk historieskrivning.

När man som vi befinner sig i en kris med masssinvandring eller egentligen invasion, folkutbyte och islamisering är det konkreta åtgärder som stängda gränser, bidragsstopp och återvandring som gäller, inte filosofiska diskussioner och namndroppande av gamla tänkare.

Sånt kan vara trevligt när kriget är vunnet med en konjak framför brasan men inget vi har tid med nu.
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ungefär så. Vi har våra egna problem på hemmaplan. Varför ska vi engagera oss i vad som händer i Palestina och i Israel. Vi svenskar är varken judar eller palestinier. Man har bråkat därnere i 2000 år. Vi kan gott distansera oss från händelserna där nere. "Sköt dig själv och skit i andra, frukta Gud och ärligt vandra" lyder ett gammalt talesätt.

Gür föreslår ingenting konkret emot invandringen, han nämner bara att den är negativ. Varifrån fick du ens återvandring? Jag tog upp det i mtt motförslag, men i Gürs text finns det inte ens antytt.

Jag ser tydligt att Gür riktar sig till folk som vill ha minskad nyinvandring. Men det konkreta han säljer in är eskalerat krig emot Ryssland, som leder till mer invandring och kaos i både Europa och Mellanöstern. "Jag är som ni, lita på mig", säger han, innan han ber oss att krossa det som skapar stabilitet och förebygger massinvandring.

Nyckeln är att se till just det konkreta och hålla sig oberörd av floskler och försåtliga formuleringar. Alternativet är att välja att bli lurad, vilket många tyvärr föredrar.

Stevenstills: har du någon gång i hela livet sagt det där till en sionist?
Citera
2025-01-07, 17:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Gür föreslår ingenting konkret emot invandringen, han nämner bara att den är negativ. Varifrån fick du ens återvandring? Jag tog upp det i mtt motförslag, men i Gürs text finns det inte ens antytt.

Jag ser tydligt att Gür riktar sig till folk som vill ha minskad nyinvandring. Men det konkreta han säljer in är eskalerat krig emot Ryssland, som leder till mer invandring och kaos i både Europa och Mellanöstern. "Jag är som ni, lita på mig", säger han, innan han ber oss att krossa det som skapar stabilitet och förebygger massinvandring.

Nyckeln är att se till just det konkreta och hålla sig oberörd av floskler och försåtliga formuleringar. Alternativet är att välja att bli lurad, vilket många tyvärr föredrar.

Stevenstills: har du någon gång i hela livet sagt det där till en sionist?

Jag är ledsen men jag känner personligen inga sionister. Känner du några? Jag menar riktiga sådana av kött och blod. Eller du menar kanske politiskt inducerade pappfigurer? Kom ner på jorden please. Vi befinner oss i Sverige.
Citera
2025-01-07, 19:23
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Jag är ledsen men jag känner personligen inga sionister. Känner du några? Jag menar riktiga sådana av kött och blod. Eller du menar kanske politiskt inducerade pappfigurer? Kom ner på jorden please. Vi befinner oss i Sverige.

Okej, känner du nån jude? Sionist och jude är samma sak.
Citera
2025-01-07, 20:27
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Det finns massor av sionister på Flashback till exempel. Du har själv varit uttrycklig sionist här i tråden, fram till att det blev alltför oförsvarligt, varefter du började nöja dig med att be antisionister att hålla tyst.

Jag tar iallafall ditt krystade undvikande av frågan som ett "nej", och ditt svengelska "please" som att du bara snackar skit med din vädjan om ett isolerat svenskt fokus (en omöjlighet när ämnet är så internationellt som mångkultur och media).
Citera
2025-01-07, 23:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det finns massor av sionister på Flashback till exempel. Du har själv varit uttrycklig sionist här i tråden, fram till att det blev alltför oförsvarligt, varefter du började nöja dig med att be antisionister att hålla tyst.

Jag tar iallafall ditt krystade undvikande av frågan som ett "nej", och ditt svengelska "please" som att du bara snackar skit med din vädjan om ett isolerat svenskt fokus (en omöjlighet när ämnet är så internationellt som mångkultur och media).
Jag är nog sionist, som jag förstått saken så betyder det bara att man tycker att judiska folket har rätt till ett eget land vilket jag tycker.
Alla folk har rätt till ett eget land, inte minst vi svenskar.
Citera
2025-01-08, 19:17
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag är nog sionist, som jag förstått saken så betyder det bara att man tycker att judiska folket har rätt till ett eget land vilket jag tycker.
Alla folk har rätt till ett eget land, inte minst vi svenskar.
Då får vi se om Stevenstills tar chansen att läxa upp dig och propsa på att du släpper Israel och endast fokuserar på Sverige.

Orelaterat:

Expressen har en ledartext om rasskillnaderna i svensk skola, utifrån Gabriel Heller Sahlgrens debattartikel från en månad tillbaka, där det framgår att svenska elever presterar i topp men att en tredjedel av eleverna i Sverige inte är svenskar, vilket drar ned oss till U-landsnivå.
Heller Sahlgren har en poäng. Det finns ingen vits med att framställa ett problem som värre än det är. Mycket riktigt presterar elever med svensk bakgrund betydligt bättre än elever med invandrarbakgrund. Skolverket konstaterade redan för tio år sedan att invandringen är den enskilt största förklaringen till att allt fler saknar gymnasiebehörighet efter grundskolan.
Det finns givetvis inga antydningar om återvandring som en lösning i ledartexten, men något uppfriskande står det inte heller någonting om integration, alkemisk "absorbering", brytning med flumpedagogik eller liknande distraktioner. Tvärtom är man lite raljant emot det vanliga fokuset på faktorer som bleknar när man tillåter sig att diskutera demografi.

Det finns inga lösningsförslag och inte heller klarspråk om rasskillnader. Men en varning om ökande spänningar och lättförutspådd omfördelningspolitik som akutlösning på spänningarnas värsta uttryck. Även det är något av en pik emot vanliga dumheter, som reinfeldtismens idé att använda mångfaldskaos som ett medel för att sabotera bidragssystemet och därigenom minska den ekonomiska interventionismen.
Elever med utrikes bakgrund utgör en stor minoritet av barnen i grundskolan. Nästan var tredje elev är född utanför Sverige eller har minst en förälder som är det.
...
Ojämlika skolresultat kommer garanterat att komma igen i form av ökade ekonomiska klyftor och därmed ett växande behov av ekonomisk omfördelning.
Johan Pehrson kan inte tänka bort invandrarna

Vi tycks vara i ett skede i mediakriget som mest består av hån emot det egna etablissemangets oförmåga att diskutera frågor seriöst, samtidigt som hånarna också fortsätter att hålla igen med seriösa analyser.
Citera
2025-01-08, 20:56
Medlem
Citat:
Då får vi se om Stevenstills tar chansen att läxa upp dig och propsa på att du släpper Israel och endast fokuserar på Sverige.

Orelaterat:

Expressen har en ledartext om rasskillnaderna i svensk skola, utifrån Gabriel Heller Sahlgrens debattartikel från en månad tillbaka, där det framgår att svenska elever presterar i topp men att en tredjedel av eleverna i Sverige inte är svenskar, vilket drar ned oss till U-landsnivå.
Heller Sahlgren har en poäng. Det finns ingen vits med att framställa ett problem som värre än det är. Mycket riktigt presterar elever med svensk bakgrund betydligt bättre än elever med invandrarbakgrund. Skolverket konstaterade redan för tio år sedan att invandringen är den enskilt största förklaringen till att allt fler saknar gymnasiebehörighet efter grundskolan.
Det finns givetvis inga antydningar om återvandring som en lösning i ledartexten, men något uppfriskande står det inte heller någonting om integration, alkemisk "absorbering", brytning med flumpedagogik eller liknande distraktioner. Tvärtom är man lite raljant emot det vanliga fokuset på faktorer som bleknar när man tillåter sig att diskutera demografi.

Det finns inga lösningsförslag och inte heller klarspråk om rasskillnader. Men en varning om ökande spänningar och lättförutspådd omfördelningspolitik som akutlösning på spänningarnas värsta uttryck. Även det är något av en pik emot vanliga dumheter, som reinfeldtismens idé att använda mångfaldskaos som ett medel för att sabotera bidragssystemet och därigenom minska den ekonomiska interventionismen.
Elever med utrikes bakgrund utgör en stor minoritet av barnen i grundskolan. Nästan var tredje elev är född utanför Sverige eller har minst en förälder som är det.
...
Ojämlika skolresultat kommer garanterat att komma igen i form av ökade ekonomiska klyftor och därmed ett växande behov av ekonomisk omfördelning.
Johan Pehrson kan inte tänka bort invandrarna

Vi tycks vara i ett skede i mediakriget som mest består av hån emot det egna etablissemangets oförmåga att diskutera frågor seriöst, samtidigt som hånarna också fortsätter att hålla igen med seriösa analyser.

Väldigt likartad analys jag gjorde över skolledaren. Å ena sidan någon form av glädje över att debatten tagit så stora och friska steg åt rätt håll (hade ledaren kunnat publiceras 2014? Wouldn't think so!). Å andra sidan en analys som i grunden enbart går ut på "invandrarna är så många. Det här kommer att gå åt helvete". Vem vet, om ytterligare ett decennium kommer kanske de framtida hårdföra och offentliga återvandringsförespråkarna sitta och håna de som ett decennium tidigare stannade vid "De är så många. Vad ska vi göra?".
Citera
2025-01-09, 15:56
Medlem
Avslöjande att lyssna till Ring P1 i morse. Programledare och moderator och filter var en pojke och P1-pk:are från Norrland, en "Nicke" någonting, att döma av hans dialekt.

En äldre eller medelålders svensk ringde in i slutet av halvtimmen och hade i 1:a slussen i folkets kanal P1 sagt, att han ville prata om det galna att satsa 22 svenska miljarder på tyska stridsvagnar som Kristersson beslutat till svenska försvaret (mot hotet från Putin).
Det var lämpligare att lägga miljarder på fredsbyggande istället i Europa, menade han.
Så långt var "Nicke" med.

Men denne enskilde svenska folkets röst började prata om annat efter ett tag i telefonsamtalet med den SR-anställde och av SR upplärde.

Om migrationspolitiken i Sverige som medfört ett utsatt land långt ifrån fredstänkande genom splittring och polarisering med kultur- o religionsskillnader genom ett från början misslyckat integrationsprojekt då det inte går att assimilera så vitt skilda mentaliteter som det svenska och de som kommit hit i halvannan miljon med sina skilda värderingar i sin syn på jämställdhet mellan könen och Familjens (patriarkat) och hederskultur, som är så grundläggande för barnets - pojke eller flicka - uppfattning om sin framtid i sitt nya land.

Undantagen - de som går in för att "assimilera" sig är få, (f ö är "assimilera" ett ord om knappast används längre av MSM).

Synen på woke, htbq, jude-liberalism, demokrati, jämställdhet, svensk feminism (importerad snorunge-machos + kvinnliga socialsekreterare = landsfiasko), svensk "manlighet" i juridiken, kristendom vs islam...
Name it.
Så långt kom inte inringaren men det var hans budskap, om han fått chansen att utbreda sig.

Men denne "Nicke i Ring P1 klippte av samtalet snart sedan han förstått att den folklige inringaren
snirklat sig förbi Första slussen i folkets betalda Radio, och med typisk MSM-stressad röst avslutade "Nicke" samtalet som man offentligt avfärdar en byfåne vilket man hört så ofta i svenska folkets Sveriges Radio.

Det komiska är den välbekanta upprepningen i SR genom åren: samma jävla smått panikartade avsnoppning som man hört till leda i SR när "känsliga" ämnen överraskande slunkit igenom hela vägen upp till programledaren.
Från alla i stort sett programledare i Ring P1 genom åren (även om programmet lyfte något sedan Täppa Fogelberg äntligen sparkades ut).
Senast redigerad av Lantarbetaren 2025-01-09 kl. 16:51.
Citera
2025-01-09, 21:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
...

Alldeles säkert ekonomiska klyftor, men ojämlika skolresultat (=många blir ej anställningsbara) kommer att leda till ett växande behov av invandring för att det skall finnas några pengar att omfördela (men incitamentet för omfördelningar försvinner med migration - bara att driva ständigt nya "svenskar" inom Grottes stätta).

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Vem vet, om ytterligare ett decennium kommer kanske de framtida hårdföra och offentliga återvandringsförespråkarna sitta och håna de som ett decennium tidigare stannade vid "De är så många. Vad ska vi göra?".

I skrift ja. Självklart tänker de återvandring redan nu.

Det är förargligt att allting ska ta så lång tid att det väldigt tidigt blir försent.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-01-09 kl. 21:17.
Citera
2025-01-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Alldeles säkert ekonomiska klyftor, men ojämlika skolresultat (=många blir ej anställningsbara) kommer att leda till ett växande behov av invandring för att det skall finnas några pengar att omfördela (men incitamentet för omfördelningar försvinner med migration - bara att driva ständigt nya "svenskar" inom Grottes stätta).

Vinstdravel igen. Vårt behov av invandring. När och var såg vi senast något vinstdravel i media? Jag uppmärksammade Per Wirténs (Expressen Kultur) bokrecension gällande en bok som spann vinstnarrativ men det var flera år sedan - 2022? För kanske sju-åtta år sedan kunde man ibland se politiker dra pensionsräddarvalsen men det känns som om det var länge sedan det också. Det verkar alltså som om vinstnarrativ spinns enbart i den här tråden, ingen annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I skrift ja. Självklart tänker de återvandring redan nu.

Det är förargligt att allting ska ta så lång tid att det väldigt tidigt blir försent.

Tråden har åtminstone delvis följt utvecklingen av debatten och vad vi ser är alltså att hur debattklimatet ser ut speglar vad som tänks och följaktligen vad som kan komma att ske. Regeringen vill nu försöka bromsa hur många medborgarskap som delas ut och trådälsklingarna i MP vill KU-anmäla.

Varje narrativ som spunnits i den här tråden om "DNC", "Soros", "imperiet", "Bonnier", vinster och så vidare har varit fullkomligt felaktigt. Det är många hundra inlägg.
Citera
2025-01-12, 17:51
Medlem
Ett förtvivlat reportage idag i SvD om svenska skolan: "Majoriteten av lärarna vill sluta"

Nu börjar så smått denna en gång viktiga tidning att vakna efter sin törnrosasömn (eller efter sin skakiga feghet inför den massivt rullande MSM-välten sedan -70-talet),

Det mest skakande för en svensk (mig t e x) i vårt uppifrån påstått öppna medieland, är den under 40 år totala underkastelse från Public Services inför Socialdemokratien.

Något Kristersson, och tyvärr också Åkesson, kan vara så skadade av att de därför utan vidare utsåg en ny stjärna till SvT-chef ur den etablerade MSM-klanen: en... Lagercrantz
Är Sverige så litet att inga andra än dessa lagercrantzar och närmsta bekantskapskrets måste valsa runt i vår etablerade media som chefer och indoktrinerare (eller moderna influenser) sedan 1950 över publikum - utan slut och utan hopp om nytänk och förändring ens från svenska folkets ägda och finansierade Public Service?
Det är löjligt alltihop att tro på någon förändring av Sverige

Var det L som satte ultimatum och SD fick vika ned sig för att Tidö skulle hålla till nästa val och vad är M:s och KD:s roll i det fega spelet?
I så fall duckade dock SD i skyttegraven för att resa sig för nästa skott i pannan.
Och Kristersson sköt sig i skon.

Tillägg. Läste ett till reportage i samma tidning idag ( alltså SvD): samma problem i biblioteken med växande oordning och hot och våld.
(men läste man inte om för några år sedan att biblioteken började få bukt med också detta internationella problem?)
Senast redigerad av Lantarbetaren 2025-01-12 kl. 18:35.
Citera
2025-01-12, 18:26
Medlem
shotacats avatar
Expressen av alla tidningar tar bladet ifrån munnen.

https://www.expressen.se/nyheter/lan...sk-att-valdta/

Citat:
Den stora majoriteten av alla våldtäktsdömda från millennieskiftet och 20 år framåt har invandrarbakgrund.

Och överrepresentationen kan inte förklaras av socioekonomiska faktorer.

Det visar en ny studie från Lunds universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in