Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Att reducera rätt och fel till evolutionär fitness ("vi är bara kluriga djur") utesluter som jag ser det all moral annat än i deskriptiv mening (kluriga djur anpassar efterhand sina beteenden och läten till det som approximerar korrekt spelteori för genspridning och kallar detta "moral"). Moralnihilism, alltså. Som du använder ordet intuition syftar det ju inte på en varseblivning av något objektivt rätt, lika lite som ett rationalistiskt system enligt dig kan avgöra det. "Empati" är då inte mer (normativ) moral än att växla under körning utan att tänka på det: en praktisk funktionalitet, inte mer.
Ja, du har rätt i att jag ser moralfilosofins uppgift som att beskriva vår motivation till handling (eller att avstå) och dömande. Inte att uppfinna hjulet på nytt. Vi kan teorisera och finna orsaker bakom varför vissa handlingar skapar obehag i oss och andra välbehag. Att döda en artfrände exempelvis är att hota vår arts överlevnad, ty därför gör varje gen i vår kropp oss medvetna om mordets avskyvärdhet. Samhället, bestående av individer av samma art, förstärker denna olust genom imperativ vi fostras att implementera. Det innebär att mordets ondska är universellt utifrån människans beskaffenhet; att vi delar samma medvetande och intuition. Likaså gäller våldtäkt som handlar om urval, stöld om revir osv. Vi talar om naturliga reaktioner.
Men sedan uppstår konflikter i vår moraliska intuition, den kognitiva dissonansen. Det är här förnuftet kliver in för att balansera upp och återskapa frid. Som tidigare sagt har människan en biologisk drift att upplösa kaos. Att handla omoraliskt och inte kunna förklara varför skapar ett outhärdligt mentalt lidande. Det "måste" finnas en logik eller ett argument bakom. Vi vet att det är fel att stjäla, men vi vet också att det är fel att låta någon dö om det går att förhindra. Och nu är situationen sådan att om du inte stjäl bagarens bröd så svälter din vän ihjäl! Detta verkar vid första anblick vara ett olösligt dilemma. Men jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla anser att rädda liv väger tyngre och att man bör stjäla således.
Problemet för mig här är att om moralen är objektiv och kvantifierbar; varför, om jag begår stölden, känner jag fortfarande skuld och skam över handlingen? Och varför, ifall jag avstår, börjar jag resonera som att stöld aldrig var ett alternativ, absolut förbjudet, och att det inte fanns någon möjlighet från första början att rädda min vän? Det verkar märkligt att förnuftet skulle vara så ambivalent om det finns ett oberoende svar på dilemmat. Är det inte rimligt då att anta det är för att vi tillskriver förnuftet fel egenskaper? Att förnuftets roll i själva verket handlar om att sortera och förstå, likt en karta.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det är ju annorlunda om man tänker sig moraliska fakta och färdigheter som analoga med matematiska diton; att de alltså refererar till något som tycks existera oberoende av oss. Att det t ex ÄR lika fel att blockera hjälpsändningar till svältande medmänniskor som att 1+1=2 ÄR korrekt. Visst, man kan förstås tänka sig undantag från båda påståendena i den föränderliga världen (om det är kaniner som räknas kanske en plus en blir många fler kaniner än två och om palestinier inte svälter ihjäl kanske de - tar över världen?), men det verkar ändå finnas objektiva sakförhållanden som går att förklara och värdera, oavsett eventuell komplexitet eller förvirring som gör ett moraliskt eller matematiskt problem svårt, ja t o m praktiskt omöjligt.
Problemet med kategoriska imperativ är att de antingen blir naivt dogmatiska eller så specifika att de blir meningslösa. Återigen bekantar vi oss med förnuftets plasticitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Just psykologi talar ju mot att det är evolutionen som ligger bakom ånger, skuld och moraliska dubier: vilken evolutionär fördel kan det finnas i att psykologiskt betvivla de instinkter som evolutionen selekterat för? En bättre förklaring är då att dessa förnimmelser är av något verkligt och viktigt.
Detta får du nog utveckla lite mer. Vilka instinkter är det vi psykologiskt betvivlar?
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Med helig ilska och rättmätig vrede syftar jag alltså på en motiverande kraft i själen som är i harmoni med förnuftet, vilket i sin tur har tillgång till friheten och auktoriteten att leda modet. Att bli dödsföraktande mordisk för att försvara ett främmande folks rätt att kränka ett annat folks rättigheter, är enligt mig inte välmotiverat mannamod utan dess bokstavliga motsats, irrationell hysteri.
Men hur kan vi då vara oense? Det är ju denna oenighet du måste förklara. Är det för att jag saknar någon relevant fakta eller rör det sig om irrationalitet; att jag drar felaktiga slutsatser ur premisserna?
Problemet med att peka ut förnuftet som den moraliska härföraren är att du hamnar mellan två extremer. Antingen erkänner du att du inget vet (förutom fåtalet aprioriska sanningar) och att alla dina övertygelse riskerar vara felaktiga, eller så intar du positionen att du är omgiven av idioter.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Som du märker har jag en mer traditionell syn på moral som något "riktigt", icke-relativt. I alla tider har den förhärskande synen på rätt och fel varit just icke-skeptisk - vilket ju ironiskt nog alltså är pragmatiskt korrekt alternativ till relativism och moralnihilism! Det är när civilisationer blir skeptiska med avseende på objektiv moral som de förlorar i gruppevolutionär fitness.
Jag håller med om att det pragmatiska är att behandla moralen som den vore objektiv. Men det tvingar mig inte att acceptera den som metafysiskt objektiv. Jag upplever att man ofta, huvudsakligen vänsterut, stöter på motsatsen. Man behandlar moralen som relativ, men förnimmer den som metafysiskt objektiv, vilket leder till vrede riktad mot personen snarare än handlingen.