Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
..
Men något som också kan ha spelat in är en ålderdomlig syn på land och folk, att land är inget man säljer hur som helst. En syn som både araberna och de judiska kolonisterna delade. I 2 Kungaboken i bibeln, kapitel 21 står om hur kung Ahab ville köpa en vingård av Nabot, och Nabot reagerar kraftigt på förslaget. "Aldrig inför Herren att jag skulle ge dig mitt arv från mina fäder!”
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
En sacred right till den världshistoriska vägkorsningen tror jag att det även på den andra sidan fanns folk som hävdade. I Nabots efterföljd så att säga. Alla judar har ju en "sacred right" att flytta till Israel. Men det låter som du säger väldigt märkligt varför något sådant blandas in i internationell rätt, utan närmare förklaring. En nypa mosaisk rätt som surdeg inblandad i Grotius leva och låta leva-principer.
Precis, inte ens en israelisk kung som Ahab kunde få palestiniern Nabot att sälja sin land-egendom som av tradition är del av den egna identiteten och historian och inget man kan eller är villig att ge upp, speciellt inte till andra folk. De Judiska kolonisterna (
From 1897 to 1948, the primary goal of the Zionist Movement was to establish the basis for a Jewish homeland in Palestine, and thereafter to consolidate it) däremot såg sitt land som en gåva från Gud. Just detta är en avgörande skillnad som är svår att dribbla bort.
Tillägg: Enligt gamla testamentet visade väl Gud israeliterna vägen till Kanans land efter flykten från slavfångenskapen i Egypten (samma avgörande tankefigur). Gud hjälpte judarna ur fångenskapen och ledde dem till "the promised land" som historiskt sägs ha varit befolkat av Kanaaneer, Amoriter, Hettiter, Egyptsier, Filisteer mot vilka judarna krigade om land. Det sägs att det finns en lingvistisk koppling mellan orden 'palestinier' och 'filisteer' där det senare sägs vara folk som slog sig ner vid kananitiska kusten typ 1200 år före år noll och där etablerade fem stadsstater längs kusten: Gaza, Ashkelon, Ashdod, Gath och Ekron.