Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Alla förklaringar till varför det blivit som det har har blivit är spekulativa och kan klassas som ”konspirationsteorier” hur sanna och relevanta de än är. Det är inte förvånande att Huitfeldt håller sig borta från det.
Jag håller med dig.
Men vad jag menade - i mitt något slarvigt formulerade inlägg - var att begränsa slutsatsen till svaret på frågan som Huitfeldt refererar till, är en förenkling som undviker huvuddelen av problematiken.
(1a) Själva frågan (stöd för antingen ökad, eller minskad, invandring till Sverige) är/var ställd till en befolkning vars kapacitet gällande intelligens, livserfarenhet, kunskap; och kritiskt tänkande, antages vara likvärdig.
(1b) 1997 lämnade regeringen med Göran Persson som statsminister en proposition med rubriken “
Sverige, framtiden och mångfalden”, där man krävde att förändringen mot det mångkulturella Sverige skulle genomdrivas “med massiva propagandainsatser”. Denna antogs enhälligt av riksdagen och massiv propaganda har vi sannerligen utsatts för.
Har befolkningen kunnat ta ställning till frågan gällande ökad/minskad invandring i ett debattklimat präglat av öppenhet, neutralitet; och fokus på fakta?
Eller är resultatet av undersökningen av folkets åsikter i frågan snarare en undersökning om propagandans genomslag?
Jag tror vi skulle finna att de attribut nämnda i (1a), är vad som krävts för att motstå propagandan (kvinnors attraktion till konsensus, principlöshet; och viljan till ”rätt” grupptillhörighet står i motsatsförhållande till attributen i (1a), så anonymitet i undersökningen torde inneha stor påverkan på svaren från denna grupp).
(2) Att bunta ihop alla invandrare i en grupp - och därigenom undgå garanterat obehagliga slutsatser gällande etnicitet - innebär en förenkling som gör att vi kan misstolka resultatet.
Man kan ju vara för ökad invandring (av nordbor/vita européer); och för minskad invandring (negrer eller araber).
Svaret på den ställda frågan kan därmed vara endera ”ökad” och ”minskad”.
Min slutsats är därmed att en undersökning som påvisar en negativ inställning till invandring säger mig något.
Hade resultatet däremot varit det motsatta, så säger det mig inget (på grund av (1b); och i kombination med (1a)).