2021-11-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Allt detta med identitets-politik, idéerna med att tro att man skall kunna få folk att i någon väsentlig utsträckning flytta tillbaka till sina hemländer, idén om den svenska kulturen som något som skulle kunna vara väsentlig i en svensk framtid - allt detta är barnsligt nonsens som måste glömmas. Oyto har fel, i den mån hans idéer någonsin är begripliga och uttryckta i klartext. Det många hoppas på med en positiv vändning, kommer inte bli annat än en långsam anpassning till ett annat samhälle, ett samhälle som för oss vuxna män är sämre, men som obevekligt äter sig fram. Det går inte att stoppa och det vet vi.

Oj, mer dystopisk fan fiction om en framtid där trender och dynamik resulterar i - förutsägbar stabilitet. Kanske lite Blade Runner-estetik och Orwells för evigt stampande stövel?

Jag brukar ju uppmana till tankeövningar att välja någon historisk period och betänka deras futurologi och hur den står sig idag. Vilka trender trodde man skulle extrapolera i mål? Vilka historiska erfarenheter och mänskliga beteenden hade man tutat i sig var passé i den nya, obevekliga världen man trodde sig bebo? Man kan tänka på Paulus, Kipling, Chrustjev och fundera över vilka trender det var dessa var övertygade hade satt all tidigare cyklisk mekanik ur spel.

Det är ingen slump att du kombinerar svartpillrande med en mystifikation av judisk briljans, det brukar ingå i samma självömkande åsiktspaket.
Citera
2021-11-13, 22:18
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Herregud - en antropolog i tråden!

Men du har naturligtvis rätt. Om man fördomsfritt tar del av t.ex. det som jag kallat vitboksseminariet eller några av de många judiska rabbiner m.fl. som undervisar om ämnen som judisk historia på Youtube (det finns en del) så blir man överraskad av den tid och energi som läggs ned på frågor som hur man lever ett judiskt liv, vad som är ett rättfärdigt judiskt liv och hur viktigt det är att behålla sin judiska identitet. Dessa frågor tas upp och ligger också som en mäktig underström.

Som svensk så blir man både förbluffad och beundrande över den energi som läggs ned för att bygga samt underhålla den egna identiteten och förebygga assimilation.

Och ändå så blandas den judiska rasen ut i snabbare takt än någon annan ras, hur förklarar du det?

https://www.jpost.com/diaspora/most-...-jewish-668154

Citat:
According to the study, most Jews who have married in the past decade have wed non-Jewish partners. But most current intermarried couples with children are raising those children Jewish, with another 12% raising their kids partly Jewish.

All together, the study found, two-thirds of intermarried couples are raising their kids with some Jewish identity, a rate that seems to have risen over time. In addition, nearly half of adults under 50 with one Jewish parent still identify as Jewish.
Citera
2021-11-13, 22:35
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Och ändå så blandas den judiska rasen ut i snabbare takt än någon annan ras, hur förklarar du det?

Artikeln tar endast upp andelen blandade par, inte hur många judiska barn som föds. Exogama judar är liberaler med låga födelsetal, så de är inte speciellt relevanta i ett flergenerationsperspektiv. Återväxten sköts av traditionstillvända judar som gifter sig judiskt och får många barn.

I artikeln står det att "Nearly all children of 'in-married' Jewish couples, 93%, are being raised with a Jewish religious identity." Liberala, exogama judar är helt enkelt det svinn som varje generation faller ifrån den reproducerande gruppen. Du gör en tankevurpa när du förutsätter en fertilitetsjämlikhet som aldrig kommer att existera.
Citera
2021-11-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Wolodarski har en helsvensk maka, Neudung har en helsvensk make. Så, ja, det är väldigt etnocentriskt och så vidare. Det är bara det att denna "etnocentrism" är fullkomligt irrelevant i alla sammanhang. Ingen bryr sig, ingen har anledning att bry sig. Utom nazister.

Vad gäller "synliggörandet" var det de två saker du tagit upp under de senaste åren. Om något Svejjmann skrivit för din del sorterar in under partsinlaga så innebär det att den inlagan från Svejjmann, vad det nu än må ha varit om, har ytterst liten eller ingen samhällelig relevans. Vem fan bryr sig om nån jude som gnäller - om det inte handlar om att försöka sätta dit politiska motståndare? Ingen.

Det är här viktigt. Vissa kanske tror att det handlar om "information", "fakta" eller ens diskussion. Så är inte fallet och så har aldrig varit fallet. Det är propaganda rakt av. Enkelt genomskådad propaganda. Ett evigt lögnmaskineri. Vi ser detta med "kollektivet" (ett fåtal konton) som kommer med patetiska försök till invändningar eller judeinsinuationer eller fantasier om "agenter" i tråden. Detta har jag sagt vid ett flertal tillfällen och nu säger du det rakt ut. Ingen kan ens försöka att förneka det längre.

Detta har ingenting med verkligheten att göra. Om Löfven eller nu Magdalena Andersson skulle börja svamla om "judisk fördomsfullhet" eller ännu värre; "judisk omsorg" så skulle de bli bortröstade. Inte på grund av något våldskapital judar har i valfri valuta utan för att man skulle tro att Löfven/Andersson fått en psykos. Detta fysiska våldskapital förekommer i förorten, ja, men något annat våldskapital på etnisk grund förekommer inte i någon nämnvärd utsträckning. (mp) är inte invandrarkramande på grund av något intellektuellt eller annat typ av ickefysiskt våldskapital invandrargrupper har - de gör det av helt andra anledning - helt svenska anledningar.

Så har stackars Adam reducerats till en ensam "gnällande jude" som ingen tar intryck av. Det kanske man får tycka - med undantag för att han är ensam. Det är bara att räkna identitetspolitiska partsinlagor om etniskt hat mot judar i svensk och annan media.
Citera
2021-11-13, 23:23
Medlem
Citat:

Nu räknar jag varken svenskar eller judar som separata raser. Tror att man får se det som att det finns kanske fem människoraser.

Men judarna som etnisk grupp har klarat sig bra genom historien så det kommer nog att finnas Cohens även om både två och femhundra år.
Citera
2021-11-13, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Artikeln tar endast upp andelen blandade par, inte hur många judiska barn som föds. Exogama judar är liberaler med låga födelsetal, så de är inte speciellt relevanta i ett flergenerationsperspektiv. Återväxten sköts av traditionstillvända judar som gifter sig judiskt och får många barn.

I artikeln står det att "Nearly all children of 'in-married' Jewish couples, 93%, are being raised with a Jewish religious identity." Liberala, exogama judar är helt enkelt det svinn som varje generation faller ifrån den reproducerande gruppen. Du gör en tankevurpa när du förutsätter en fertilitetsjämlikhet som aldrig kommer att existera.

"Traditionstillvända judar som gifter sig judiskt och får många barn" ...?

Refererar du till ortodoxa judar så är de inte nationalistiska, de är emot staten Israels existens, gör inte militärtjänst och är alltså inte nationalistiska ... eller vilka pratar du om? Bifoga gärna källa på vilka du refererar till?
Citera
2021-11-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Må även den andra parten höras II

Istället för att tråden ska behöva se olika rasande debatter fram och tillbaka om den etniska kompositionen av NKVD och andra delar av den sovjetiska förtrycks- och mordapparaten så låter vi den andra parten höras en gång till.

Det sker alltså genom det "vitboksseminarium" som hölls av YIVO Institute for Jewish Research och föredragshållaren har en rolig liten hatt på sig. Men det ämne han talar om är dystert och de uppgifter han lämnar till åhöraren är inte upplyftande.

https://www.youtube.com/watch?v=J2O2yZT49_A&t=7940s

Deltagande i folkmord, upprättande av slavläger och massmord är förkastligt. Jag är inte säker på att ursäkter om läskunnighet, rättfärdigt hämndbegär och att man bara lydde order är ursäkter som ska godtas. För nazisterna gjorde det inte det och inte heller efter konflikterna i forna Jugoslavien.

Men det är 1 950 personer i hela världen som totalt sett föreläsningen på Youtube så känn er exklusiva ni trådgiganter och följare som tar er tid att titta och lyssna. YIVO ska ha all heder av att de hade modet att lyfta fram denna mörka del av historien.

Kan tråden acceptera att den andra parten har talat?

Relaterat detta och pågående diskussion kring kollektivt-våldskapital-i-olika-valutor som leder till tystnadskultur så minns jag inte om det var här i tråden det länkades till en frågestund med Jordan Peterson där denne överlämnades en bok av Aleksandr Solzjenitsyn, 200 år tillsammans och ombads resonera kring eventuellt judiskt etniskt hat mot kristna ryssar/ukrainare historiskt och idag, från en utfrågare som uppgav sig vara amerikansk jude.

Peterson, vilken ju har en hög pseudomanlig svansföring när det gäller sanningssökande i europeisk upplysningstradition, funderade under plågad tystnad innan han sa "I can't do it" till sin publiks bifall. Judar-som-hatar är alltså en kategori som inte får plats i sanningssökandet och därmed gör sanningssökandet relativistiskt, det Peterson själv felaktigt kallar "postmodernt".

Poängen är att reaktionen han och publiken har är lika performativ som ortenvittnets som inte sett något. Rädslan för våldskapitalet beskrivs inte bäst med ord, utan med tystnad.
Senast redigerad av oyto 2021-11-13 kl. 23:55.
Citera
2021-11-14, 00:10
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
"Traditionstillvända judar som gifter sig judiskt och får många barn" ...?

Refererar du till ortodoxa judar så är de inte nationalistiska, de är emot staten Israels existens, gör inte militärtjänst och är alltså inte nationalistiska ... eller vilka pratar du om? Bifoga gärna källa på vilka du refererar till?
Jag skrev om etnocentriskhet och judar som grupp, inte någon specifik politisk position utöver det. Israel är en produkt av judisk etnocentriskhet, men etnocentriskhet kan ta uttryck på många andra sätt. I det här fallet gällde det inte militärtjänst utan tendensen att bilda par inom den egna gruppen.

Exakta födelsetal är inte så viktigt, det som betyder något är trenden över tid. Men här är första bästa källa jag hittade om olika judiska födelsetal:
Instead, the focus has shifted to Israel’s ultra-Orthodox, Haredi population, as it is known in Hebrew, where the average fertility rate is 7.1 children per woman. That’s more than triple the 2.2 average fertility rate for secular Jewish Israeli women and also far higher than the 2.7 fertility rate of Jewish Israeli women who are deemed “traditional” and still higher than the rate for religious women (meaning Orthodox but not ultra-Orthodox) which is 4 children.

https://www.haaretz.com/israel-news/...wing-1.8121764
Finns garanterat mer du kan leta upp som ger andra siffror eller täcker andra undergrupper i fler länder. Trenden är hur som helst att ju mer traditionsbejakande judar är, desto fler ungar skaffar de. Att det finns liberala judar som gifter sig med icke-judar innebär alltså inte att judarna håller på att blandas bort.

Sedan är det många i varje generation som lämnar ortodoxa miljöer, så det går inte heller att fastslå något särskilt om Israels framtida politiska landskap utifrån det här, även om det som sagt aldrig var relevant för huvudpoängen. Politik förändras över tid och påverkas av en massa olika faktorer. Etnocentriskhet är en sån faktor som är högrelevant när man diskuterar mångkulturer.

(Antisionismen och anti-militärtjänstgrejen gäller så vitt jag vet bara vissa s.k. ultra-ortodoxa grupper, så jag misstänker att du är ute och slirar även i den irrelevanta sidofrågan.)
Senast redigerad av Nix-registret 2021-11-14 kl. 00:15.
Citera
2021-11-14, 00:18
Citat:
Jag skrev om etnocentriskhet och judar som grupp, inte någon specifik politisk position utöver det. Israel är en produkt av judisk etnocentriskhet, men etnocentriskhet kan ta uttryck på många andra sätt. I det här fallet gällde det inte militärtjänst utan tendensen att bilda par inom den egna gruppen.

Exakta födelsetal är inte så viktigt, det som betyder något är trenden över tid. Men här är första bästa källa jag hittade om olika judiska födelsetal:
Instead, the focus has shifted to Israel’s ultra-Orthodox, Haredi population, as it is known in Hebrew, where the average fertility rate is 7.1 children per woman. That’s more than triple the 2.2 average fertility rate for secular Jewish Israeli women and also far higher than the 2.7 fertility rate of Jewish Israeli women who are deemed “traditional” and still higher than the rate for religious women (meaning Orthodox but not ultra-Orthodox) which is 4 children.

https://www.haaretz.com/israel-news/...wing-1.8121764
Finns garanterat mer du kan leta upp som ger andra siffror eller täcker andra undergrupper i fler länder. Trenden är hur som helst att ju mer traditionsbejakande judar är, desto fler ungar skaffar de. Att det finns liberala judar som gifter sig med icke-judar innebär alltså inte att judarna håller på att blandas bort.

Sedan är det många i varje generation som lämnar ortodoxa miljöer, så det går inte heller att fastslå något särskilt om Israels framtida politiska landskap utifrån det här, även om det som sagt aldrig var relevant för huvudpoängen. Politik förändras över tid och påverkas av en massa olika faktorer. Etnocentriskhet är en sån faktor som är högrelevant när man diskuterar mångkulturer.

(Antisionismen och anti-militärtjänstgrejen gäller så vitt jag vet bara vissa s.k. ultra-ortodoxa grupper, så jag misstänker att du är ute och slirar även i den irrelevanta sidofrågan.)

Du fortsätter babbla om ultraortodoxa judar, men vad är kopplingen till mediekriget om mångkulturen om jag får fråga?
Citera
2021-11-14, 00:28
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Du fortsätter babbla om ultraortodoxa judar, men vad är kopplingen till mediekriget om mångkulturen om jag får fråga?
Etnocentriskhet är en avgörande nyckel till att förstå judiskt agerande i mediakriget om mångkulturen. Att det var min poäng tycker jag nog framgick tydligt i mitt första inlägg i den här diskussionen. Det var du som tog upp ortodoxa judar, jag nämnde dem bara i mitt svar till dig. Mitt påstående om tradition, ingifte och födelsetal gäller oberoende av specifika grupper och vad de har för sig i övrigt.

Ska jag tolka din brist på bemötande av allt jag skrev i det senaste inlägget som att du accepterar argumenten? Slipper vi börja om från noll om jag nämner judisk etnocentriskhet i ett framtida inlägg och du svarar på det?
Citera
2021-11-14, 00:39
Citat:
Etnocentriskhet är en avgörande nyckel till att förstå judiskt agerande i mediakriget om mångkulturen. Att det var min poäng tycker jag nog framgick tydligt i mitt första inlägg i den här diskussionen. Det var du som tog upp ortodoxa judar, jag nämnde dem bara i mitt svar till dig. Mitt påstående om tradition, ingifte och födelsetal gäller oberoende av specifika grupper och vad de har för sig i övrigt.

Ska jag tolka din brist på bemötande av allt jag skrev i det senaste inlägget som att du accepterar argumenten? Slipper vi börja om från noll om jag nämner judisk etnocentriskhet i ett framtida inlägg och du svarar på det?

Som jag tidigare förklarat. Det är avgörande avseende den sionistiska lobbyn, men inte för progressiva judar som har en egen "judisk" lobby. Men låt oss klargöra detta en gång för alla så att vi sedan kan gå vidare.

1. Vad har den sionistiska lobbyn för roll/agenda i mediekriget menar du?
2. Vad har den progressiva judiska lobbyn för roll/agenda i mediekriget menar du?
Citera
2021-11-14, 01:00
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Som jag tidigare förklarat. Det är avgörande avseende den sionistiska lobbyn, men inte för progressiva judar som har en egen "judisk" lobby. Men låt oss klargöra detta en gång för alla så att vi sedan kan gå vidare.

1. Vad har den sionistiska lobbyn för roll/agenda i mediekriget menar du?
2. Vad har den progressiva judiska lobbyn för roll/agenda i mediekriget menar du?
Swordomers inlägg som jag svarade på använde termen "den judiska eliten". Inte någon lobby alltså, utan en mer amorf elit: mäktiga människor. Tyvärr är vi nu tillbaka där vi började och inget har blivit bemött. Du förutsätter att judiskt agerande i media måste innefatta en lobby, en sammansvärjning av något slag. Så är det inte. Judar är mer etnocentriska än västerlänningar och det får dem att agera med en annan dynamik. Iaktta dem och ta in det du ser; utgå inte från hur du själv skulle göra i samma situation, det är storhetsvansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in