Citat:

Ursprungligen postat av 
Nix-registret

Anledningen till att man fipplar med antagningarna är att man behöver förbättra legitimiteten i en statsbildning som bygger på utopiska vänsteridéer....

I Sverige går vi enbart på betygen medan man i USA går på annat så som aktivitet i föreningar, personligt brev osv. Således, om du gör som många asiater gör - sitter och pluggar hela dagarna för att deras "Tiger-Morsa" har sagt åt dem att göra det så kommer det bli svårare för dig att komma in. David Brooks (NYT) skrev också väl om den här Ron Unz artikeln som ursprungligen publicerades i American Conservative. Sveriges system är betydligt mer meritokratiskt än det amerikanska. Om Ivy League skolorna enbart gick på betyg och SAT-resultat skulle i princip universiteten vara överfyllda med råpluggande asiater.  Annars är det rätt intressant vilka som prioriteras i det amerikanska universitetssystemet. Det är sport-människor och aktiva människor snarare än människor med fallenhet för det akademiska.  Det är inte för intet att amerikanska universitet nu faller i relation till de japanska, kinesiska, singaporeanska och koreanska universiteten. 
Hur stor vänsteridéer spelar roll för antagningen vet jag inte men vissa frågor till intagningsprov till amerikanska juristprogram brukar anklagas att ha en "liberal bias". Hur sant detta är vet jag inte.  
	Citat:

Ursprungligen postat av 
experten10

Vilket dravel. Samma Dahlberg som inför valet 2010 skrev om hur SD absolut inte ska in i riksdagen har nu blivit sverigedemokrat(?!?!) - men - det är ägarna som gör att hon skriver att SD inte böra vara regeringsparti - själv tycker hon egentligen att SD borde vara det. Det här är vansinne. Intresset för "Bilderberg" är nere på fryspunkten och det tycker jag är bra. Det är fullt möjligt att Kristersson blir nästa statsminister. Alltså blir han inbjuden till Bilderberg. Ska han tacka nej - av ingen som helst anledning?  Pajasen som säger att Kristersson "jobbar för Bilderberg" har själv ingen aning om vad att "jobba för Bilderberg" ens skulle betyda. Skulle pajasen få frågan så skulle han fantisera ihop något på stående fot.

Kristersson säger inte att han jobbar för Bilderberg. Han är sarkastisk men de konspiratoriska nynazisterna i tråden fattar inte det.  För det mesta är Bilderbergsmötena lista offentlig. Det är nästan bara en massa f.d. någonting som går på detta möte. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
167-steg-kvar

Du menar högre pensionsålder, färre sjukhusplatser, fler gruppvåldtäkter, högre mordfrekvens, fler sprängningar, mindre känsla av trygghet med lag och ordning, krympande realekonomi, listan kan göras längre om du vill, mycket längre. Hursomhelst, detta är alltså högre välstånd i din värld?

Jag förstår inte riktigt vad din kritik är? Välstånd mäts i termer av BNP per capita, BNP (PPP) per capita, HDI, IHDI, Gini-index, medianinkomst, arbetslöshet osv. Vad du finner är att norra och västra EU har ett högre välstånd än vad östra Europa har. Du kan också använda brottstatistik, socialt kapital, livslängd osv. som ett mått på välstånd. Om du tar Sverige som exempel så har vi högre mordfrekvens än de östra EU-länderna; Slovenien, Kroatien, Tjeckien och Polen längre mordfrekvens men lägre än Rumänien, Bulgarien, Slovakien Ungern enligt Eurostat. 
Alla baltiska stater har betydligt högre mordfrekvens än Sverige. Har du besökt till Baltikum och östra EU? Jag kan ta Ungern som exempel. Ungern hade 2020 ett BNP per capita på drygt $18,000 medan Tjeckien hade ett BNP på $26,000. Sverige hade 2020 ett BNP per capita på drygt $59,000. Jag vet inte hur många gånger du varit i Ungern men om du åker utanför Budapest kommer du möta på fattigdom som motsvarar ungefär ett BNP på $18,000. Fattiga människor i Ungern är betydligt fattigare i Ungern än vad fattiga i Sverige. Levnadsstandarden i Ungern är generellt sätt lägre än i Sverige. Det gäller även för Polen. 
Tjeckien - ett av de rikaste och mest välmående östeuropeiska länderna definerades inte som ett I-land förrän 2009. Det var bara 11 år sedan. Till och med Tjeckien är på sitt sätt fortfarande slitet. Sverige och i stort sett alla västeuropeiska länder har också en BNP per capita tillväxt även om den inte är lika hög som Tjeckien. Det kommer dröja 30 år innan Tjeckien är ifatt Sverige. Förenklat fungerar en ekonomi som ett hjul som hela tiden snurrar. Det skall mycket till för att ett hjul skall stanna och väldigt mycket för att det skall gå bakåt. Således - Sveriges BNP per capita "krymper" inte men det växer inte heller lika snabbt som i till exempel Ungern.