Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Nej Sverige förvandlas stadigt mot att bara vara ett territorium där det bor olika sorters människor. Den gemensamma berättelsen om Sverige tunnas ut. Samtalen tystnar. Medierna glesas ut och har inte resurser eller vilja att beskriva skeendena. OS i Tokyo bara flimrar förbi och visas bara på betalkanaler. Jo vissa lag knäböjer före avspark men det visas visst inte. Är det OK att gilla den svenska flaggan, eller är det fel? Allt är minerat idag.
Polisen säger numera ingenting på presskonferenserna om skjutningar eller fall från balkonger. Ska folk titta bort eller blunda? Inget se inget veta, inget fråga. Bara sköta sitt. Är det som händer i förorten inget viktigt? Struntar man i förorten? Det verkar som om den ska tänkas bort. Är segregationen det som ska rädda Sverige?
Den svensk som åker pendeltåg i Stockholmsområdet måste räkna med att vara nästintill enda svensk i vagnen. Det som slår mig är den ökande mängden svarta i stadsbilden. Jag frågade en tjej i tunnelbanan var hon kom ifrån. Nigeria svarade hon. Ibland undrar man på vilka grunder folk från Afrika fått uppehållstillstånd i landet. Jag kan också se många svarta män i 50-årsåldern på parkbänkar i innerstaden. De ser ut som luffare många. Förut satt de på parkbänkar i Dar es Salaam. Nu sitter dom på parkbänkar i Stockholm.
Ja man ska nog distansera sig och bara tänka på sitt eget. Räkna in sig själv i kategorin eliter och försöka gilla läget. Det kanske funkar.
Sverige är ett rikt och glest land, ett så rikt och glest land att folk ännu kan hålla sig borta från skiten. För jag kan inte på allvar tro att det är den här samhällsbilden man eftersträvat om man inte samtidigt trott att man kan hålla sig undan, undvika.
Jag har åkt runt lite i sommar, vid många fina platser där svensken flytt till, de som har möjlighet och råd. Men sedan väntar vardagen när man tar pendeln in till den fula, förstörda staden och tvingas ta massa beslut som är till sin egen nackdel i förlängningen. Och på kvällen flyr man hem till tryggheten och försöker glömma vilket uselt liv man lever, kanske drömmer man redan efter nästa sommar där borta vid paradiset, där man kan glömma vad vi ställt till med.
Problemet med detta är att det kommer generationer efter och vi kan konstatera att svensken inte bara pissar på sina förfäder utan framför allt på sina barn, utökat självmord, tror jag det kallas. Kanske hade min namne rätt, ett sovande folk, oförmöget att se sin egen undergång, så jävla sorgligt.