Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Ja gnosis betyder kunskap på grekiska. Jag tror det handlar om en tro på en andlig esoterisk kunskap med vars hjälp man kan nå himmelriket eller nirvana eller den högsta nivån där man förenar sig med Gud och Alltet. Mitt rike är inte av denna världen, typ. Den värld vi lever i är bara sken och villa. Ett bländverk som förför oss. Ja kanske den rentav är ond och korrumperad sedan syndafallet. Den som inte är med mig är mot mig. Tillhör du den onda sidan? Woke-kulturen är som en sekt.
Nej kunskapen söks med hjälp av meditation och övningar. Lite som den sydkoreanska Moon-sekten som jag kommit i kontakt med som är extremt tydlig med att det finns en annan verklighet än den vi ser och känner. Ja nu blev det mer åt det religiösa hållet.
Ja, fast med skillnaden att de gnostiska utopikerna faktiskt tror att vi kan bygga himmelriket i den här världen. Det enda vi behöver göra är att applicera själens insikter på korrekt sätt - vare sig det rör sig om nån typ av religiös uppenbarelse, eller att man tror sig ha räknat ut vetenskapligt hur man skapar ett klasslöst arbetarparadis etc.
Just tron på syndafallet är det som räddar (den konventionella) kristendomen från att bli gnostisk. Där ser man visserligen världen och dess köttsliga tillvaro som mindre viktig än själslivet, men man tror också att arvsynden gör oss oförmögna att återskapa Edens lustgård. All typ av paradisisk tillvaro får vänta till livet efter döden, i jordelivet gäller jordens lagar.
(Frågan är sedan hur pass stabil kristendomens kompromiss egentligen är. Kommer den alltid förr eller senare falla isär och bli gnostisk trots allt? Där var t.ex. den kristne Voegelin oense med polyteisten Marquard.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Droidlife
Ni stofiler skulle bara veta hur dissekerat allt sådant här är av kidsen på chansen. "Demiurgen" (av gnostikerna sedd som den falske skaparguden / det mänskliga egot) är sedan länge ett meme vad gäller attityden till clownvärlden. Demiurgen har fått "spurdo treatment". Spurdo i sin tur är ett meme som på olika vis illustrerar en slags jovialisk efterblivenhet eller aningslöshet.
https://i.imgur.com/zaazznv.jpg
Memversionen missar den politiska relevansen genom att bara peka på explicit religiösa nygnostiker inom new age o.dyl. Den attackerar en kufisk subkultur som mest predikar att man ska vara passiv, gnällig och meditera. Den äldre tyska diskursen använder gnostikerbegreppet för att förstå (vänster)revolutionärt tänkande i alla dess former, inklusive högst aktiva och inflytelserika aktörer.
Memen lägger också krokben för sig själv när den försöker framställa demiurgen som oskyldig, men samtidigt modellerar honom efter en figur som i sin tur utgår från memen "Pedo bear". Man kan inte legitimera världen och samtidigt subtilt framställa dess upphovsman som pedofil. Men så blir det eftersom memkulturen existerar i symbios med en "extremt online"-kultur som alltid kommer dra åt det asociala och perversa.
(Grammatik: ordet "mem" är modellerat efter "gen" och ska därför böjas likadant som det. "En mem", "memen", "memerna" osv är korrekt svenska.)