2021-08-07, 13:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vill hävda att det är källan till den attityd som individen har för att ta till sig den här gnosticismen som är det verkliga problemet.

Jag är inte säker på att jag hänger med i det här med gnosticismen. Den handlar kanske om att idévärlden trumfar den verkliga världen. Eller? Vissa politiskt besatta människor saknar förmåga att se verkligheten omkring sig. De utgår från kartan och inte från verkligheten. En sorts idealism som kan bli farlig. I Fria Tider idag för vi veta om en före detta DN-journalist som anklagar SD för att ligga bakom skjutningarna i landet där vissa gängmedlemmar som bekant skjuter ihjäl andra gängmedlemmar. Det kallar jag för politisk besatthet. En kontraintuitiv ståndpunkt. En sorts blindhet för realiteter. Är det här det gnostiska ligger: att idéerna trumfar verkligheten?

https://www.friatider.se/dn-journali...-skjutningarna
Senast redigerad av stevenstills 2021-08-07 kl. 13:15.
Citera
2021-08-07, 14:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Vissa politiskt besatta människor saknar förmåga att se verkligheten omkring sig. De utgår från kartan och inte från verkligheten. En sorts idealism som kan bli farlig. I Fria Tider idag för vi veta om en före detta DN-journalist som anklagar SD för att ligga bakom skjutningarna i landet där vissa gängmedlemmar som bekant skjuter ihjäl andra gängmedlemmar. Det kallar jag för politisk besatthet. En kontraintuitiv ståndpunkt. En sorts blindhet för realiteter. Är det här det gnostiska ligger: att idéerna trumfar verkligheten?

Ältandet av SD som bruna har blivit patalogiskt som lett till förvrängd verklighetsuppfattning. Likt DN-journalistens skruvade påstående så ifrågasatte Erik Fichtelius att det var invandrarungdomar som satte eld på bilarna. Inom kriminologin har vi Jerzy Sarnecki.

Att känna oro är en mänsklig och nödvändig överlevnadsinstinkt för att undvika fara. Men att känna oro inför något icke existerande är osunt. Ett ideligen ältande av denna osunda oro leder först till uppmärksamhetssyndrom (man vill ha sympatipåslag) och därefter till sjukdom. Den agendadrivande journalistiken och maktelitens liberala globalism utnyttjar den mänskliga orosdriften för egna syften. Det är mycket elakt.
Citera
2021-08-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Han har nog fått höra att om han inte skärper sig så kommer han få olika typer av problem. Med absolut största sannolikhet har han sina pengar hos en eller ett par finansiella förvaltare - med största sannolikhet storbanker. Han kanske skulle riskera att förlora sina konton. Det är inte så att Notch är en bra fondförvaltare själv. Annars kanske någon sitter på skit om honom som han gjort på fyllan eller vad det nu kan vara. Sedan finns det annan press. Om du skriver skit på nätet "mobbas" du ut. Det finns social press i eliten att inte göra eller säga dumma saker.

Han kanske inte blir inbjuden till fester, middagar och events. Det är naturligtvis inget kul att exkluderas ur gemenskapen. Det kan vara vad som helst. Däremot - om han ekonomiskt skulle sponsra "högern" eller "vänstern" bortom etablissemanget hade han direkt hamnat i trubbel med myndigheterna. Jag tror att Notch fick vissa problem med etablissemanget när han gav pengar till Nyheter Idag och skrev en del om politiskt korrekthet över Twitter. Det var kanske inte så smart att göra. Om jag hade hans pengar så hade jag hållit käften och sedan strategiskt köpt medier i Sverige ungefär som Jeff Bezos i USA. Å andra sidan skulle en sådan tidning om det var till höger-ut attackeras nästan direkt. Jag tror man får medge att eliterna i Sverige spelar ett solid spel.

Notch verkar inte direkt vara den sociala typen som bryr sig särskilt mycket om vad andra tycker och tänker om honom, så just den biten kanske inte är så viktig för hans del. Däremot vill han så klart inte bli av med sina pengar, sina kontakter och sin rörelsefrihet.

Att han ska ha donerat pengar till Nyheter Idag, var har du fått det ifrån?
Citera
2021-08-07, 16:00
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att jag hänger med i det här med gnosticismen. Den handlar kanske om att idévärlden trumfar den verkliga världen.[/url]
Ungefär. Den viktigaste parallellen tror jag är hatet mot naturen eller förnekelse av att naturen är verklig vilket var framträdande hos gnostiker.

För att ta några exempel; tanken att straff inte minskar brottsligheten. Detta är som en statsreligion i Sverige, men alla seriösa studier visar motsatsen. Eller att det finns mer än två kön, eller att brottslighet beror på fattigdom, eller att det är diskriminering som gör att kvinnor tjänar mindre än män.

Tanken hos vänstergnostikerna är att hur vi beskriver verkligheten är mer verkligt än verkligheten självt.
Citera
2021-08-07, 17:46
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Jag är inte säker på att jag hänger med i det här med gnosticismen. Den handlar kanske om att idévärlden trumfar den verkliga världen. Eller? Vissa politiskt besatta människor saknar förmåga att se verkligheten omkring sig. De utgår från kartan och inte från verkligheten. En sorts idealism som kan bli farlig. I Fria Tider idag för vi veta om en före detta DN-journalist som anklagar SD för att ligga bakom skjutningarna i landet där vissa gängmedlemmar som bekant skjuter ihjäl andra gängmedlemmar. Det kallar jag för politisk besatthet. En kontraintuitiv ståndpunkt. En sorts blindhet för realiteter. Är det här det gnostiska ligger: att idéerna trumfar verkligheten?

Vänstertänk präglas ju av att ideer skall skriva över en defekt och primitiv verklighet. Fast samma sak kan man se inom liberalismen, hos de troende. Jag tror att internet är den stora kaosfaktorn. Internet har tvärt emot Framfab optimismen lett till en stark segmentering av idevärldar och subkulturer. De existerar bara ett par musklick ifrån varandra rent teknisk, men dessa klick sker aldrig. Segregeringen omfamnas istället och folk finner underhållning och trygghet i att hålla sig till sin "kulturgrupp" online. Likadant ser det naturligvis ut hos beslutsfattare. Man pendlar mellan kneg och möten och yoga och speciella intressen som golf eller skidåkning i fjällen osv. Man står inte mitt i skitstormen så att man kan nå en djupare förståelse för hur hela momentum i tiden ser ut. Jag menar, Löfven lär ju inte ha någon större koll på våld och "degenerering" och sådant för han sitter inte och tittar på chimpouts eller kravaller eller latinamerikanska grymheter eller porr och allt jävla elände som pågår nu. Det är som han den krumme gamle judegubben Jerry Nadler i Usa som flåsande och på vippen till hjärtattack viftade bort folk som trycker upp en mic i ansiktet på honom och ville höra vad han tyckte om Antifa. Bah! Det där, det där är en myt, sade han innan han försvann in i bilen bakom tintade rutor.

Samtidigt har du en ung generation som sitter och spammar "n ordet" i webchattar under kravallerna, speciellt under de senaste åren har det funnits mycket sådant att roa sig med online. Alla dessa streamare som är ute och filmar.

Löfven och andra makthavare befinner sig på skilda planeter ifrån unga människor på ett sätt som aldrig tidigare har förekommit så tydligt.

https://i.imgur.com/cukPAWk.png
Senast redigerad av Droidlife 2021-08-07 kl. 17:58.
Citera
2021-08-07, 17:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ungefär. Den viktigaste parallellen tror jag är hatet mot naturen eller förnekelse av att naturen är verklig vilket var framträdande hos gnostiker.

För att ta några exempel; tanken att straff inte minskar brottsligheten. Detta är som en statsreligion i Sverige, men alla seriösa studier visar motsatsen. Eller att det finns mer än två kön, eller att brottslighet beror på fattigdom, eller att det är diskriminering som gör att kvinnor tjänar mindre än män.

Tanken hos vänstergnostikerna är att hur vi beskriver verkligheten är mer verkligt än verkligheten självt.

Ja gnosis betyder kunskap på grekiska. Jag tror det handlar om en tro på en andlig esoterisk kunskap med vars hjälp man kan nå himmelriket eller nirvana eller den högsta nivån där man förenar sig med Gud och Alltet. Mitt rike är inte av denna världen, typ. Den värld vi lever i är bara sken och villa. Ett bländverk som förför oss. Ja kanske den rentav är ond och korrumperad sedan syndafallet. Den som inte är med mig är mot mig. Tillhör du den onda sidan? Woke-kulturen är som en sekt.

Nej kunskapen söks med hjälp av meditation och övningar. Lite som den sydkoreanska Moon-sekten som jag kommit i kontakt med som är extremt tydlig med att det finns en annan verklighet än den vi ser och känner. Ja nu blev det mer åt det religiösa hållet.
Citera
2021-08-07, 18:09
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ja gnosis betyder kunskap på grekiska. Jag tror det handlar om en tro på en andlig esoterisk kunskap med vars hjälp man kan nå himmelriket eller nirvana eller den högsta nivån där man förenar sig med Gud och Alltet. Mitt rike är inte av denna världen, typ. Den värld vi lever i är bara sken och villa. Ett bländverk som förför oss. Ja kanske den rentav är ond och korrumperad sedan syndafallet. Den som inte är med mig är mot mig. Tillhör du den onda sidan? Woke-kulturen är som en sekt.

Nej kunskapen söks med hjälp av meditation och övningar. Lite som den sydkoreanska Moon-sekten som jag kommit i kontakt med som är extremt tydlig med att det finns en annan verklighet än den vi ser och känner. Ja nu blev det mer åt det religiösa hållet.

Ni stofiler skulle bara veta hur dissekerat allt sådant här är av kidsen på chansen. "Demiurgen" (av gnostikerna sedd som den falske skaparguden / det mänskliga egot) är sedan länge ett meme vad gäller attityden till clownvärlden. Demiurgen har fått "spurdo treatment". Spurdo i sin tur är ett meme som på olika vis illustrerar en slags jovialisk efterblivenhet eller aningslöshet.

https://i.imgur.com/zaazznv.jpg
Citera
2021-08-07, 18:51
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:

Ja, fast med skillnaden att de gnostiska utopikerna faktiskt tror att vi kan bygga himmelriket i den här världen. Det enda vi behöver göra är att applicera själens insikter på korrekt sätt - vare sig det rör sig om nån typ av religiös uppenbarelse, eller att man tror sig ha räknat ut vetenskapligt hur man skapar ett klasslöst arbetarparadis etc.

Just tron på syndafallet är det som räddar (den konventionella) kristendomen från att bli gnostisk. Där ser man visserligen världen och dess köttsliga tillvaro som mindre viktig än själslivet, men man tror också att arvsynden gör oss oförmögna att återskapa Edens lustgård. All typ av paradisisk tillvaro får vänta till livet efter döden, i jordelivet gäller jordens lagar.

(Frågan är sedan hur pass stabil kristendomens kompromiss egentligen är. Kommer den alltid förr eller senare falla isär och bli gnostisk trots allt? Där var t.ex. den kristne Voegelin oense med polyteisten Marquard.)

Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Ni stofiler skulle bara veta hur dissekerat allt sådant här är av kidsen på chansen. "Demiurgen" (av gnostikerna sedd som den falske skaparguden / det mänskliga egot) är sedan länge ett meme vad gäller attityden till clownvärlden. Demiurgen har fått "spurdo treatment". Spurdo i sin tur är ett meme som på olika vis illustrerar en slags jovialisk efterblivenhet eller aningslöshet.

https://i.imgur.com/zaazznv.jpg
Memversionen missar den politiska relevansen genom att bara peka på explicit religiösa nygnostiker inom new age o.dyl. Den attackerar en kufisk subkultur som mest predikar att man ska vara passiv, gnällig och meditera. Den äldre tyska diskursen använder gnostikerbegreppet för att förstå (vänster)revolutionärt tänkande i alla dess former, inklusive högst aktiva och inflytelserika aktörer.

Memen lägger också krokben för sig själv när den försöker framställa demiurgen som oskyldig, men samtidigt modellerar honom efter en figur som i sin tur utgår från memen "Pedo bear". Man kan inte legitimera världen och samtidigt subtilt framställa dess upphovsman som pedofil. Men så blir det eftersom memkulturen existerar i symbios med en "extremt online"-kultur som alltid kommer dra åt det asociala och perversa.

(Grammatik: ordet "mem" är modellerat efter "gen" och ska därför böjas likadant som det. "En mem", "memen", "memerna" osv är korrekt svenska.)
Senast redigerad av Nix-registret 2021-08-07 kl. 19:25.
Citera
2021-08-07, 21:42
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Tack för bra tips. Den nästan 4 timmar långa videon The Century of the Self i fyra delar var mycket riktigt intressant och sevärd. För mig var det inte klart att Freuds teorier om det undermedvetna har haft en så central roll i amerikansk politiks idéutveckling.

Part I (Happiness Machines) - 00:00, Part II (The Engineering of Consent) - 58:21, Part III (There is a Policeman Inside All Our Heads; He Must Be Destroyed) - 1:57:09, Part IV (Eight People Sipping Wine in Kettering) - 2:55:46 The Century of the Self
Vad trevligt! Fortsätt med The Mayfair Set -- den är lika bra.
Citera
2021-08-08, 08:53
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Gulan Avci (L) lyfter lite på förbandet och tittar på en skola som ruttnar allt mer, pratar om ett demokratiproblem, att så många pojkar misslyckas i dagens skola.

https://www.expressen.se/debatt/vi-h...venska-skolan/

Vad säger du Edgerton, är det inte ett demografiproblem, ett importerat problem, eller hade skolan förr kunnat fostra dessa pojkar som får härja fritt utan krav både hemma och i den kvinnliga mjuka utbildningsvärlden?

Eller är både IQ och övriga mellanmänskliga förmågor för låga för att fungera hjälpligt i ett civiliserat samhälle? Varför klarar sig då flickorna bättre hos vår nya gästande befolkning?
Citat:
Nyligen kom beskedet att drygt 272 000 personer antagits till utbildningar på landets universitet och högskolor i höst. Av dessa är 170 000 kvinnor och drygt 102 000 män. Det innebär att två tredjedelar av de antagna är kvinnor.

Trenden under lång tid har varit att flickor går ut skolan med bättre snittbetyg än pojkar, och fler pojkar lämnar grundskolan med låga eller ofullständiga betyg. År 2018 blev var femte pojke inte behörig till gymnasiet.

För i slutändan är det ett demokratiskt problem att det går sämre för så många pojkar, eftersom att det både för med sig sociala problem och fler riskerar att hamna i kriminella och extrema miljöer.

Klarar skolan av att i tillräckligt stor utsträckning fånga upp pojkarna redan i lågstadiet och säkerställa att de kan läsa, skriva och räkna innan de släpps vidare till mellanstadiet?

En annan relevant fråga är om det finns förväntningar på pojkarna. Jobbar skolan i tillräckligt stor utsträckning med attityder, normer, machokultur, antipluggkultur och föreställningar om att det är omanligt att plugga?

Lärarna måste få fler verktyg för att öka jämställdheten. Förebyggande arbete behövs för att motverka den macho- och antipluggkultur som riskerar att förstöra framtiden för pojkarna och riktade insatser måste till för att stärka pojkars läsförståelse.

Lyckas vi inte vända på skolresultaten så riskerar vi gå en framtid till mötes där dörrar in till arbetsmarknaden stängs för män – och vi riskerar att få ett mer våldsutsatt samhälle. De som kommer få betala priset är kvinnorna.
Citera
2021-08-08, 09:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Gulan Avci (L) lyfter lite på förbandet och tittar på en skola som ruttnar allt mer, pratar om ett demokratiproblem, att så många pojkar misslyckas i dagens skola.

Citat:
Lyckas vi inte vända på skolresultaten så riskerar vi gå en framtid till mötes där dörrar in till arbetsmarknaden stängs för män – och vi riskerar att få ett mer våldsutsatt samhälle. De som kommer få betala priset är kvinnorna.

Det var alltså inte omtanken om män som anges som skäl till att agera utan precis som vanligt handlar det om kvinnorna.

Tänk om samma retorik användes för att agera mot mångkulturens införande och bevarande?
"De som kommer få betala priset är kvinnorna."
Citera
2021-08-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt

https://www.expressen.se/debatt/vi-h...venska-skolan/

Vad säger du Edgerton, är det inte ett demografiproblem, ett importerat problem, eller hade skolan förr kunnat fostra dessa pojkar som får härja fritt utan krav både hemma och i den kvinnliga mjuka utbildningsvärlden?

Eller är både IQ och övriga mellanmänskliga förmågor för låga för att fungera hjälpligt i ett civiliserat samhälle? Varför klarar sig då flickorna bättre hos vår nya gästande befolkning?

Att kvinnorna alla är akademiker I den övre medelklassen medan männen är förlorare utan ambition är en sanning med modifikation.
Kvinnornas dominans på högskolan dras upp av vissa program som sjuksköterska, lågstadielärare och andra utbildningar som knappast hör hemma på ett universitet eller räknas som akademisk medelklass. En manlig drifttekniker eller tågförare är inte lägre I lön eller status än en förskolelärare. Att klumpa ihop civilingenjörer och förskolelärare som universitetsutbildade är en meningslös distinktion.

Hade lastbilschaufför varit ett kvinnoyrke hade det krävt en kandidat med kurser som transport och samhälle och EU och handel.

Det staten har gjort är att tvinga kvinnor som sysslar med klassiskt feminina sysslor att bli en del av systemet. Istället för att ta hand om sina egna barn och få försörjning via sin familj så läser hon till förskolelärare och blir inlåst i offentlig sektor. Eftersom det är svårt att byta bransch när man redan är utbildad så får staten en strid ström av arbetare som endast har en arbetsgivare att välja på. Man kan då behandla dessa kvinnor dåligt eftersom de inte kommer sluta. I slutändan kommer dessa kvinnor överhängande rösta rött eftersom de blir förlorarna i systemet och är bittra på att slava för ett riskkapitalbolag trotts att sossarna aldrig kommer lyfta ett finger för denna grupp.

Sossarna har skapat en stor klass av kvinnor som är ekonomiskt frigjorda från sina män, totalt beroende av staten och garanterat röstar vänster. De som jobbar på förskola kommer militant försvara dagens familjepolitik och vill ha mer skatter till välfärden till skillnad från en hemmafru som vill ha det motsatta. Dessutom så påtvingad flera år av indoktrinering på kvinnor som vill jobba med barn och de tvingas vara på en arbetsplats där det finns en bra kontroll över värderingar och värdegrunden.

Dessa kvinnor är den kvinnliga motsvarigheten till cucks. De tar hand om 15 barn på jobbet, behandlas sämre av Riskkapitalbolaget de jobbar på än vad en man skulle göra och de har knappt ett eget biologiskt barn.

För högern är denna demografi ett problem. Hela deras existens kretsar kring sossestaten. Hela deras utbildning byggde på Vänstervärderingar och deras jobb finns tack vare sossestaten. Den ensamstående mamman som jobbar som socionom och har en regnbågsfärgad nyckelbricka är en stor demografi som är svår att rehabilitera och som kommer försvara systemet med näbbar och klor för att systemet är hennes existens, trotts låg lön och usla villkor. Denna grupp är arg på systemet men istället drar de vänsterut och röstar på vänsterpartiet. Socialismen gjorde dessa kvinnor bittra men deras lösning är mer socialism.
Senast redigerad av arkeofuturisten 2021-08-08 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in