2012-12-02, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
De som ogillar SD försöker återkommande sabla ner partiet och dess företrädare. Detta beror på att man är rädd att partiet ska växa och få inflytande. SD erkänns som ett reellt hot.
Men knappt någon bryr sig om att gå i polemik mot Segerfeldt. Det behövs inte eftersom karln bedöms som så stollig att alla avskriver honom ändå, och framför allt vill man inte riskera att bli associerad med honom. De borgerliga partierna skulle inte vilja ta i hans åsikter med tång, ens.
Men knappt någon bryr sig om att gå i polemik mot Segerfeldt. Det behövs inte eftersom karln bedöms som så stollig att alla avskriver honom ändå, och framför allt vill man inte riskera att bli associerad med honom. De borgerliga partierna skulle inte vilja ta i hans åsikter med tång, ens.
Fredrik Segerfeldt är i det närmaste helt galen. Han menar att det är okej att invandrare lever på svältlöner och bor i kåkstäder. Sedan är han böcker som publicerats av Timbro horribelt dåliga. Jag fick ont i huvudet av att läsa hans bok om vatten - som är en typ av kritik av Vandana Shiva bok "Water wars: Privatization, Pollution, and Profit" (2002). Shiva är förvisso inte ingen superhjälte men Segerfeldts egna propaganda pamflett (det är ingen bok direkt) - kan räknas som något storverk. I princip är det bara en massa källhänvisningar till partiska neo-liberala tankesmedjor och företagssiffror.
Segerfeldt är precis som Norberg - en politisk grön vänsterliberal - som tror att lösningen att ge all makt till företagen. Ta en sådan enkel sak som finanskrisen. Det är uppenbart att Goldman Sachs och andra investmentfirmor har köpt en snedvriden konkurrens av politikerna. Men sådant uppmärksammar de inte - snarare försvarar de företagen och skyller på staten. Vad de glömmer bort är att staten och kapitalet är i samma båt. Det är förövrigt ingen hemlighet för en trogen libertariansk läsare att Norberg och Segerfeldt hatar Ludwig Von Mises institute. Istället svansar de för Svenskt Näringsliv och andra neo-konservativa företagsfinansierade tankesmedjor.
Det är dock kul att Segerfeldt jävlas med den mest puckade PK-vänstern. Jag tycker Segerfeldt är kul på det sättet - precis som jag tycker att Bill OReily också är kul när han bränner den puckade amerikanska PK-vänstern. Jag vet dock att Segerfeldt och Bill OReily är pröjsade av eliten och verkar inte för mina och vanliga människors intressen.
Som du säger - det finns ingen seriös borgare som skulle ta Fredrik Segerfeldt seriöst. Han är som Dick Erixon - en lustig figur i Timbros perifieri - som lever på att skriva artiklar och pamfletter åt Timbro och Svenskt Näringsliv. Det är inget man blir rik på direkt - men kul att han gillar det.