Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag sa att inte ens Mad Max är slutet, lika lite som Blade Runner är det. Historien pågår och det är upp till dig att förklara det jämviktstillstånd du beskriver. Vad sysslar det etniska proletariatet med? Kostar de mindre i transfereringssystemen än det skulle kosta att erbjuda ett liv i en jämförbar kåkstad i varmare klimat? Är gränserna stängda eller har migrationsströmmarna bara stannat på noll av sig själva? Allt detta flux först, sedan stagnation i ankdammen?
Stabil konfliktnivå, stabil brottslighet, stabil demografi?
I USA är nu 43% av soldaterna icke-vita. Icke-vita kan arbeta. Jag tror att det etniska proletariatet kommer att fortsätta vara just ett proletariat men de kommer arbeta för en låg inkomst. Andelen med låg inkomst i Sverige kommer att växa men det betyder inte nödvändigtvis att BNP går ned. Transfereringssystemen kommer inte att kollapsa. De kommer reduceras. Det sker redan idag genom att staten inte höjer bidragen. Utbetalningarna från CSN har stått relativt still i säkert över tjugo år. En student på 1990-talet hade mer i plånboken än en student idag. Jämför socialbidragstagare i Schweiz med dem i Sverige. De förstnämnda lever bättre. De har finare bostäder, större rekreation och mer i plånboken än en svensk socialbidragstagare. Jämför sedan en svensk socialbidragstagare men en sydafrikansk socialbidragstagare. De sydafrikanska socialbidragstagarna senare bor i ett förfallet hus medan de svenska socialbidragstagarna bor i en funktionell lägenhet.
Skälet till varför bland annat S vill minska invandringen bottnar med största sannolikhet på att förfallet går för fort. När något går fort så märker människor av det. När du förlorar något bit för bit så som CSN så märker få av det. Få tänker på att inflationen äter upp bidraget. De ser bara års beloppet men inte vad pengarna faktiskt är värda.
Detta är Shanghai idag
https://www.youtube.com/watch?v=5XEtBHYUPg4
Detta är Hong Kong idag
https://www.youtube.com/watch?v=gYO1uk7vIcc
Detta är Shenzhen idag
https://www.youtube.com/watch?v=45X0Q1d6Jwk
Detta är Beijing idag
https://www.youtube.com/watch?v=MtYFL1elhug
Detta är Guangzhou idag
https://www.youtube.com/watch?v=xcBEZRLdpGI
osv. Kineserna lyfter drygt 6 miljoner kineser ur fattigdom varje år och långt fler när man ser till deras utländska investeringar. Vi importerar 100,000 till en relativ fattigdom varje år. Detta betyder inte någon "undergång" för Sverige men det betyder att vi aldrig kommer att kunna lösa problem som vi på 1970-talet kunde lösa i en handvändning. Du tänker dig att tillslut så får vi ett tillstånd av jämvikt - det vill säga pull/push faktorerna försvinner för att folk skall komma. Tja, det kommer ju inte ske eftersom västvärlden fortfarande kommer vara rika än Latinamerika och Afrika även om hundra år.
Vidare tror jag inte eliterna i västvärlden bryr sig om Sverige skulle se ut som Brasilien. Det är ju inte de som drabbas. Den rikaste 1% i Brasilien är ungefär lika rik som den 1% i Paris. Ett land som Sydafrika må vara ett skithål för 75% men för 25% är det ett ganska bra land. Sverige kommer även i framtiden vara ett ganska bra land för de rikaste 25%. Det finns inga skäl för vår elit att ändra någonting för de själva kommer inte drabbas. Kina däremot? De kommer leva i ett högteknologiskt 1950 med allt som hör till. Låg brottslighet, liten arbetslöshet, låg social stratifiering osv. Deras föräldrar vet att deras barn kommer få ett bättre liv än dem.
I Sverige kommer det vara tvärtom. De flesta inser att deras barn får ett sämre liv - trots det kan inget förändras. Det kan inte förändras eftersom den svenska befolkningen kommer att ha ersätts av majoritetsminoriteter, en brun och en vit kreolbefolkning. De i den vita kreolbefolkningen kommer inte vara "svenskar" men en del av en generisk vit befolkning med liten koppling till svensk kultur. Tänk USA: Vita amerikaner har oftast sitt ursprung ur en mängd nationaliteter från Europa. De är identitetslösa konsumenter i fortfarande vita kreol-USA.
När en etnisk svenska befolkningen uppgår i en europeisk kreolbefolkning finns svenskar inte längre och då finns inte Sverige kvar. Som jag påpekade om engelsmännen i USA så finns de inte kvar. De är uppblandade med andra europeiska folk och där med försvinner också den här WASP-kulturen eftersom någon som är 1/3 polack, 1/3 engelsman och en 1/3 italienare inte har några incitament att upprätthålla en primärt engelsk kultur och i synnerhet när "någon" är omgiven av andra med liknande etniska komposition som inte heller har något incitament att upprätthålla WASP-kulturen. Visst, du har "vit nationalism", "svart nationalism", "asiatisk nationalism" osv. men att samlas kring ras förefaller vara en omöjlighet.
För egen del har jag aldrig gillat amerikaniserad rasbaserad nationalism. Jag tror man behöver samlas kring etnicitet, kultur, religion men också social klass, historia, gemensamma mål osv. Först då kan man bjuda in andra men överstiger du en viss volym är det över. Så skedde med USA när efter 1865 importerade miljontals svenskar, italienare, judar, fransmän osv. Sedan dog den amerikansk-engelska kulturen i landet. Om de däremot hade en försiktig invandringspolitik med fokus på en låg volym hade "WASP-kulturen" varit högst levande i USA även idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Du är en materialist som endast ser på världen genom BNP-siffror och hur ofta befolkningen köper ny iPhone när du värderar olika länder. Så ser jag det. Har jag rätt? I så fall är du en kryptoliberal, eller kanske till och med en kryptomarxist. Anden är stark men köttet svagt. Du vill så gärna vara konservativ, men när hormonerna tar över så dras du åt det sliskigt liberala. Känner du igen dig själv i den beskrivningen?
Skriv en bok om utbildningspolitiken i Stället!
Jag kommer inte från liberalismen men inte heller från den materialistiska marxismen - utan mer från en högerorienterad socialdemokrati eller kanske en mittenpolitik. Jag vet faktiskt inte - men jag brukar oftast balansera i mitten. Jag är inte hypermaterialistisk men jag anser att materialism som faktor är viktigt för samhällsanalyser. Det kan förvisso ha att göra med att jag i botten är ekonom innan jag gick lärarsvängen. Jag tycker det är rätt klart att jag inte ser världen genom BNP siffror men visst gillar jag kvantifierbara mått. Jag tror inte jag har skrivit något sliskigt liberalt i tråden - tvärtom. Jag skriver däremot mycket om social klass - vilket jag anser har en mycket stor betydelse. Till sist, vem fan är du att avgöra om jag är konservativ eller inte? Hormoner? Varför inte bidra med dina förvärvade insikter och tankar istället för att hoppa på min person.