2020-02-11, 13:18
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Eller så vägrar man befatta sig med ett politiskt laddat begrepp som söker tillvarata det positiva i påtvingad pluralism? Det är lite som det här med "rasism", tycker jag. Där har vi ett annat begrepp som man inte ska bejaka eller försöka vrida och vända på.
Ja, för det man inte talar om är ju strålande strategi.

Citat:
F.ö. intressant att du försöker dig på att skuldbelägga mig för att jag inte anser att det är korrekt att beskriva Sverige som mångkulturellt i praktiken. Att den officiella hållningen är en annan vet vi alla, och den kan vi tillskriva negativa egenskaper bäst vi vill. Jag anser att det rätta är att erkänna att målet varit att Sverige ska bli en mångkultur, och att den avsikten är förkastlig.
Det vi ser är följderna av det havererade projektet "mångkulturen Sverige", och det är illa nog.
Jag försöker inte skuldbelägga dig. Jag försöker korrigera dina felaktiga utsagor.

Citat:
Beklagar att du tvingas leva med det.
Beklagar att du lever i förnekelse.
Citera
2020-02-11, 13:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Han utgår från att mångkultur är något positivt och när utfallet är negativt så sluter han sig till att tillståndet inte kan definieras som mångkultur.

Väldigt efterblivet resonerat.

Man kan se det som efterblivet, men det är ju en känd retorisk figur som alltid bringar munterhet: "A real Scotsman".
Citera
2020-02-11, 13:45
Medlem
Mjälls avatar
Poängen blir samma oavsett om man säger att mångkultur är något dåligt eller att mångkultur inte fungerar.

Det är som med kommunism. Kommunismen är något dåligt för att den inte fungerar.

Förvisso har vi idag problem med idioter som tror att "det var inte riktig kommunism" när allt gick åt helvete. Därför kan man tycka att det är värt att markera att det här dåliga är just mångkultur till sitt väsen, och inte ett misslyckat försök att implementera i grunden hedervärda premisser. Men båda perspektiven får nog plats i det nödvändiga arbetet med att analysera vår tids största misstag.
Citera
2020-02-11, 13:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Poängen blir samma oavsett om man säger att mångkultur är något dåligt eller att mångkultur inte fungerar.

Det är som med kommunism. Kommunismen är något dåligt för att den inte fungerar.

Förvisso har vi idag problem med idioter som tror att "det var inte riktig kommunism" när allt gick åt helvete. Därför kan man tycka att det är värt att markera att det här dåliga är just mångkultur till sitt väsen, och inte ett misslyckat försök att implementera i grunden hedervärda premisser. Men båda perspektiven får nog plats i det nödvändiga arbetet med att analysera vår tids största misstag.
Eller så gör man som Blot-Sven och förnekar att mångkulturen ens existerar.
Citera
2020-02-11, 13:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Ja, för det man inte talar om är ju strålande strategi.

Jag försöker inte skuldbelägga dig. Jag försöker korrigera dina felaktiga utsagor.

Beklagar att du lever i förnekelse.
Nu har vi pratat om det, och i grunden tror jag att vi är överens om att Sverige år 2020 är ett trasigt samhälle. Eller flera samhällen i ett.

Det som ska belysas är alla sätt att framställa tvångsimplementerad mångkultur som något eftersträvansvärt. Den här texten i Expressen kan tolkas på flera sätt. Jag tycker mig i alla fall förstå att skribenten menar att integrering är en omöjlighet eftersom både invandrare och svenskar vägrar kompromissa eller göra avkall på sin kultur. Det gör att assimilering är den enda utvägen, men att försöka assimilera flera miljoner människor när vi vet att integrationssvårigheterna är någorlunda konstanta i andra och tredje generationen, det verkar oöverstigligt. Och, vad viktigare är: jag tolkar det som att skribentens förväntningar på det "mångkulturella Sverige" inte infriats. Om du eller jag eller han har rätt bryr jag mig inte om. Det finns ingen prestige i det. Bara olika synsätt.
Citera
2020-02-11, 14:05
Medlem
Citat:

Just därför ska man med friskt mod fortsätta att använda mångkultur, värdegrund och stolligheter som rasifierade svarta kroppar så länge det bär. Precis om man kan använda ett negativt laddat begrepp så länge och konsekvent att det omvandlas till något positivt så gäller det motsatta. Mångkultur och värdegrund har nu i stort sett bara negativa associationer, men de flesta svenskar vet vem som använde dessa ord som slogans.

Nu har de pressats igenom och förvandlats till sin motsats. Fortsätt för all del att gnida in dem så att de sitter som en bajsfläck på byxbaken.
Citera
2020-02-11, 14:05
Medlem
Holdingbreaths avatar
När Sovjetunionen fanns träffades två litauiska kvinnor för kaffe en gång i veckan. Dessa två vänninor lovade varandra att de skulle varna varandra om de uppvisade något sovjetiskt beteende.

De visste att utan litauiska normer skulle de inte kunna hålla sin identitet intakt. Svenskar är nu i samma position som alla annat folk i ockuperade länder, med ett viktigt undantag. Det finns ingen invaderande armé att besegra. Att rensa Sverige av de utländska kulturella påverkan som förstör landet är mycket svårt.

Svenskar måste föra ett kulturkrig mot utländska normer. Även SD har förmodligen inte ett bra program för att göra detta.

Utan att ta kontroll över SVT och SR ser jag inte ens hur Sveriges politiska ledare kan attackera utländska normer.
Citera
2020-02-11, 14:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

"Hedervärda principer" vet jag inte, men det är ju bestämt sedan 1975 att Sverige ska vara en mångkultur. Ur propagandasynpunkt har du onekligen rätt, så jag är absolut beredd att medge att det är detta man får när det är mångkultur man vill ha. Det är så här det blir.
Citera
2020-02-11, 14:48
Medlem
Skillnaden mellan Sverige och andra mångkulturella länder som typ USA är att Sverige tagit mångkulturen till en ännu mer extrem nivå.

I länder som USA har man traditionellt verkat för att invandrare ska ha rätt att behålla sina traditioner men de ska även bli en del av USA, fira amerikanska högtider, lära sig språket och göra rätt för sig så snabbt som möjligt. Detta ledde till att andra generationens invandrare historiskt blev närmast helt assimilerade. Mångkultur i USA har historiskt alltså handlat om att det är Ok att ha olika kulturer och traditioner men att det måste finnas ett gemensamt språk och kulturella mönster som alla rättar sig efter.

I Sverige handlar mångkulturen traditionellt om att invandrare inte ska krävas ändra någonting, de ska inte behöva ha någon kunskap om svenska traditioner, de ska inte behöva lära sig språket, och inte ha några gemensamma kulturella värderingar, här är fokuset större på att andra generationens invandrare lär sig sina hemspråk mer än de lär sig svenska. Allt detta tillsammans har lett till att Sverige blivit ett extremt land, även sett till andra mångkulturella länder. Eftersom vi följt den mest extrema versionen av mångkultur där alla försök att på något sätt göra invandrare mer av en del av det svenska samhället ses som rasism och hemskt. Hur många andra mångkulturella länder tror ni erbjuder gratis tolkhjälp till invandrare som inte lär sig språket i decennier som exempel? I de flesta mångkulturella länder som USA är tolkhjälp antingen inte gratis alls eller under en väldigt kort period. Men det extrema Sverige har möjliggjort det mest makabra experimentet som finns.
Citera
2020-02-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du glömde denna del av texten. Fetat den för att underlätta läsningen.

Det verkar f.ö. som om Alinskys regel nr: 13 tillämpas.

Vi tar den igen.
När vi ringer upp honom påpekar han att Expressen drev en starkt EU-positiv linje på nyhetsplats inför EU-omröstningen, då han själv var chefredaktör, och att det inte är konstigare att man arbetade för en högervinst i valet 2010. Att förmå politiska reportrar att driva kampanj för ägarnas värderingar är enligt -Olle Wästberg inte svårt.
Det förbluffar för mig hur du tänker. Ett annat sätt att få uppfattningen att Expressen var/är EU-positiv är att faktiskt läsa tidningen. Jag kan vara behjälplig här och påtala för dig att Expressen fortfarande är EU-positiv. Detta utan att ta hjälp av Olle Wästberg. Jag kom fram tiill detta genom att gå in på expressen.se.

Men det är bra att vi kommer till kärnan i vad verklighetsflykten består i. Verklightesflykten går ut på att liberala Stockholms-journalister och den klassen människor i stort inte är EU-positiva. I stället var det bara Bonnier(!) som var det i hela Stockholm. Sen lurade Bonner folk att rösta JA i EU-omröstningen. Så om vi bara kommer avslöjar Bonnier...

Det är inte svårt att övertyga EU-positiva Stockholms-journalister att skriva positivt om EU. Jag tror att Wästberg har rätt. Verklightsflykten består i att inbilla sig att bara Bonnier har vissa åsikter (de har standardliberala åsikter). Allt blir så myckt enklare då.
Citera
2020-02-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Den stora skillnaden mellan USA och Sverige är troligtvis vad som händer med andra generationens invandrare. I USA är det ofta så att andra generationens invandrare firar thanksgiving, har mer amerikansk-klingade namn, har en mer amerikansk identitet. Andra generationens araber i Sverige har ofta mer hat mot det svenska samhället än vad deras föräldrar har.

En viktig skillnad är ju processen USA har att bli amerikansk medborgare: Man måste ha levt länge i USA, man måste ha arbetat, man måste kunna Engelska, man måste visa sig förstå det amerikanska samhället och dess historia med att klara ett prov. Vad kräver Sverige för att bli svensk medborgare? Några års levande på svenska bidrag så förtjänar du svenskt medborgarskap och därmed rätten att påverka samhällets inriktning för resten av ditt liv.

Jag menar att det är processen att bli svensk medborgare som totalt avslöjar att svensk politisk inte är seriös med att invandrare ska integreras och bidra ekonomiskt till Sverige. Eftersom det är så totalt löjeväckande enkelt att bli svensk medborgare finns det heller inget incitament för invandrare att lyfta ens ett finger i anpassning till Sverige. Andra länder som USA signalerar tydligt skyldigheter samt möjligheter i medborgarskapet, i Sverige är det enbart fokus på möjligheterna. Skyldigheter är ett ondskefullt ord i Sverige och inte relevant i den politiska debatten. Detta leder till att vi skapat en permanent bidragsinvandring för all framtid.

Vi ska vara jävligt tacksamma för att vi har så inkompetenta utopister till politiker som har gjort det så oattraktivt för hundratusentals invandrare att ”bli svensk”, och integreras. Att en individ blir medborgare för att den endast upptar ett fysisk utrymme under en viss tid är givetvis sinnessjukt, men hellre ointegrerade massor med svenskt medborgarskap än att de integreras. Låt de fortsätta devalvera medborgarskapet, då blir etniciteten och identiteten desto värdefullare, vilket allt fler kommer inse.
Citera
2020-02-11, 15:11
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vi tar den igen.
När vi ringer upp honom påpekar han att Expressen drev en starkt EU-positiv linje på nyhetsplats inför EU-omröstningen, då han själv var chefredaktör, och att det inte är konstigare att man arbetade för en högervinst i valet 2010. Att förmå politiska reportrar att driva kampanj för ägarnas värderingar är enligt -Olle Wästberg inte svårt.
Det förbluffar för mig hur du tänker. Ett annat sätt att få uppfattningen att Expressen var/är EU-positiv är att faktiskt läsa tidningen. Jag kan vara behjälplig här och påtala för dig att Expressen fortfarande är EU-positiv. Detta utan att ta hjälp av Olle Wästberg. Jag kom fram tiill detta genom att gå in på expressen.se.

Men det är bra att vi kommer till kärnan i vad verklighetsflykten består i. Verklightesflykten går ut på att liberala Stockholms-journalister och den klassen människor i stort inte är EU-positiva. I stället var det bara Bonnier(!) som var det i hela Stockholm. Sen lurade Bonner folk att rösta JA i EU-omröstningen. Så om vi bara kommer avslöjar Bonnier...

Det är inte svårt att övertyga EU-positiva Stockholms-journalister att skriva positivt om EU. Jag tror att Wästberg har rätt. Verklightsflykten består i att inbilla sig att bara Bonnier har vissa åsikter (de har standardliberala åsikter). Allt blir så myckt enklare då.

AHA! Så din tes handlar om Ottokar och går ut på att Ottokar inte tror att vanliga PK-människor tror på smörjan de indoktrineras i, utan att de agerar under explicit hot och tvång från mediernas ägare.

Borde vara lätt att bekräfta eller dementera, så kan det här eviga sidospåret klippas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in