2020-02-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hånar du mig för att jag kritiserat förekomsten av "konspirationsteorier" i tråden, eller rättare sagt försök att slå mynt av dem?
Visst. Den avgörande skillnaden ligger i att man redan i förväg ställer högre krav på den som vill flytta till USA, innan man delar ut ett Green Card eller ens work permit. Det förekommer heller ingen positiv särbehandling av nyinflyttade, där man daddar med dem och behandlar dem som särskolebarn. Att man skippar den biten beror på att USA inte tar emot många renodlade flyktingar, eller personer som utger sig för att vara på flykt, och att man säkerställer via visumprocessen att de människor man får dit håller en viss lägstanivå. I Sverige tror vi inget särskilt om våra nya, mer än att de omöjligt är redo att ge sig ut i arbetslivet på åtminstone 10 års sikt.

Men, nu kommer det: nog är det väl en överdrift att påstå att de flesta boende i Amerika är väl integrerade, på gränsen till assimilering? Jo, i högre grad än i Sverige, visst, men nog fanken odlar de olika minoriteterna i USA sina kulturer, i regel lite vid sidan om, och slår vakt om dem. De flesta interagerar väl med den i huvudsak germanska majoritetsbefolkningen. Alla gör det inte: inte alla svarta, inte alla kineser, inte alla latinos. De svarta är ändå i något slags särklass här, med egna parallella samhällen och en distinkt livsstil som förvisso på något magiskt vis blivit del av en nordamerikansk kreol-kultur. Amerikansk kulturmarxism?

USA: sant mångkulturellt.

Sverige: Reinfeldt och hans gelikar kan drömma vidare om den här syntetiska, nya svenska kulturen där delarna tillsammans blir mer än den gamla helheten.

I USA kan man lägga populistisk möda på att peka ut individer som befinner sig olagligt i landet, vilket är tämligen riskfritt ur politiskt hänseende med tanke på att majoriteten permanent bosatta i USA tycks yvas något förfärligt över sitt medborgarskap.

I Sverige hamnar vi i stället i den här pseudodiskussionen om hur vi gör folk av folk som inte vill bete sig som folk. Det borde vi kanske tänkt på LITE tidigare.
Den stora skillnaden mellan USA och Sverige är troligtvis vad som händer med andra generationens invandrare. I USA är det ofta så att andra generationens invandrare firar thanksgiving, har mer amerikansk-klingade namn, har en mer amerikansk identitet. Andra generationens araber i Sverige har ofta mer hat mot det svenska samhället än vad deras föräldrar har.

En viktig skillnad är ju processen USA har att bli amerikansk medborgare: Man måste ha levt länge i USA, man måste ha arbetat, man måste kunna Engelska, man måste visa sig förstå det amerikanska samhället och dess historia med att klara ett prov. Vad kräver Sverige för att bli svensk medborgare? Några års levande på svenska bidrag så förtjänar du svenskt medborgarskap och därmed rätten att påverka samhällets inriktning för resten av ditt liv.

Jag menar att det är processen att bli svensk medborgare som totalt avslöjar att svensk politisk inte är seriös med att invandrare ska integreras och bidra ekonomiskt till Sverige. Eftersom det är så totalt löjeväckande enkelt att bli svensk medborgare finns det heller inget incitament för invandrare att lyfta ens ett finger i anpassning till Sverige. Andra länder som USA signalerar tydligt skyldigheter samt möjligheter i medborgarskapet, i Sverige är det enbart fokus på möjligheterna. Skyldigheter är ett ondskefullt ord i Sverige och inte relevant i den politiska debatten. Detta leder till att vi skapat en permanent bidragsinvandring för all framtid.
Citera
2020-02-11, 12:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Segregering är visst en egenskap i ett mångkulturellt samhälle. Det har vi ju empirisk fakta på.

I en monokultur så råder assimilering och således finns ingen segregering. Men vi har avsaknad av assimilering till svenska normer och seder, dvs mångkultur - disparata normer och seder i ett samhälle.
Jag tänker mig att tanken med mångkultur är att flera kulturer samexisterar i samma statsbildning, och att det finns någon form av utbyte. Tänk USA. I Sverige har vi ett majoritetssamhälle byggt på liberala principer och ett skuggsamhälle där olika invandrade folk lever sina liv tillsammans. Total polarisering.
Citat:
Vad är det här för trams. Sverige är en mångkultur och det är därför vi har de problem som i har.
Min tes är att mångkulturen är ett statligt projekt som man utan framgång försökt implementera. Störande inslag från andra kulturer bereds utrymme på ett onaturligt sätt. Utan svenska figurer som tycker att det här med främmande, exotiska folk är superspännande hade ingen utanför förorten kommit i kontakt med andra kulturer på annat sätt än i förbigående, på gatan och på bussen. Nu har vi reklamer, TV och radio, film och musik och annat som ständig påminnelse om den här massan som lever här ibland oss.
Citera
2020-02-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
En viktig skillnad är ju processen USA har att bli amerikansk medborgare: Man måste ha levt länge i USA, man måste ha arbetat, man måste kunna Engelska, man måste visa sig förstå det amerikanska samhället och dess historia med att klara ett prov. Vad kräver Sverige för att bli svensk medborgare? Några års levande på svenska bidrag så förtjänar du svenskt medborgarskap och därmed rätten att påverka samhällets inriktning för resten av ditt liv.

Jag menar att det är processen att bli svensk medborgare som totalt avslöjar att svensk politisk inte är seriös med att invandrare ska integreras och bidra ekonomiskt till Sverige. Eftersom det är så totalt löjeväckande enkelt att bli svensk medborgare finns det heller inget incitament för invandrare att lyfta ens ett finger i anpassning till Sverige. Andra länder som USA signalerar tydligt skyldigheter samt möjligheter i medborgarskapet, i Sverige är det enbart fokus på möjligheterna. Skyldigheter är ett ondskefullt ord i Sverige och inte relevant i den politiska debatten. Detta leder till att vi skapat en permanent bidragsinvandring för all framtid.

För att bli amerikansk medborgare räcker det med att din mor hinner korsa gränsen innan vattnet går. Inte att betrakta som föredömligt.
Citera
2020-02-11, 12:23
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Jag tänker mig att tanken med mångkultur är att flera kulturer samexisterar i samma statsbildning, och att det finns någon form av utbyte. Tänk USA. I Sverige har vi ett majoritetssamhälle byggt på liberala principer och ett skuggsamhälle där olika invandrade folk lever sina liv tillsammans. Total polarisering.
En intention är inte ett faktum. Den empiriska verkligheten ger att mångkultur är disparata strukturer som samexisterar inom ett geografiskt avgränsat område. Ett mångkulturellt samhälle har egenskaper såsom parallella samhällsstrukturer. Låg tillit. Låg homogenitet. Dvs den totala motsatsen till monokultur.

Citat:
Min tes är att mångkulturen är ett statligt projekt som man utan framgång försökt implementera. Störande inslag från andra kulturer bereds utrymme på ett onaturligt sätt. Utan svenska figurer som tycker att det här med främmande, exotiska folk är superspännande hade ingen utanför förorten kommit i kontakt med andra kulturer på annat sätt än i förbigående, på gatan och på bussen. Nu har vi reklamer, TV och radio, film och musik och annat som ständig påminnelse om den här massan som lever här ibland oss.
Man har ju redan implementerat mångkultur. Öppna ögonen gosse.
Citera
2020-02-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
För att bli amerikansk medborgare räcker det med att din mor hinner korsa gränsen innan vattnet går. Inte att betrakta som föredömligt.
En vuxen person som vill bli Amerikan måste göra allt det jag listade ovan. Jag menar inte att Sverige ska ta efter USA i all bemärkelse, men när det kommer till vuxna invandrares möjlighet att bli medborgare är deras system helt överlägset Sveriges på alla plan, och därför visar deras invandring rätt överlägsen framgång jämfört med Sveriges, även om deras knappast är oproblematisk heller.
Citera
2020-02-11, 12:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
En intention är inte ett faktum. Den empiriska verkligheten ger att mångkultur är disparata strukturer som samexisterar inom ett geografiskt avgränsat område. Ett mångkulturellt samhälle har egenskaper såsom parallella samhällsstrukturer. Låg tillit. Låg homogenitet. Dvs den totala motsatsen till monokultur.
I en svensk kontext är allt du nämner konsekvenser av massiv invandring, kulturen eller kulturerna i all ära. Men jag tänker inte tjafsa om detta. Kalla Sverige mångkulturellt om du vill. Det gör detsamma. Det förändrar inte det faktum att invandrarna träter sinsemellan på sin kant och vi svenskar på vår.

Lägg till det de växande spänningarna mellan "invandrare" i allmänhet, och svenskar. Till och med USA känns mer stabilt än Sverige just nu, trots utbredd strukturell rasism (som drabbar alla grupper) och sporadiska rasupplopp (i USA).

Jag skulle vilja säga att Sverige möjligen är splittrat i en "invandarkultur" och en "svensk kultur", där den gemensamma faktorn är att invandrarkultur är umgänge invandrare emellan och svensk kultur när svenskar umgås. Glöm midsommarstänger och luciatåg.
Citat:
Man har ju redan implementerat mångkultur. Öppna ögonen gosse.
Jag misstänker att det du ser är det media vill att du ser.
Citera
2020-02-11, 12:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
I en svensk kontext är allt du nämner konsekvenser av massiv invandring, kulturen eller kulturerna i all ära. Men jag tänker inte tjafsa om detta. Kalla Sverige mångkulturellt om du vill. Det gör detsamma. Det förändrar inte det faktum att invandrarna träter sinsemellan på sin kant och vi svenskar på vår.

Lägg till det de växande spänningarna mellan "invandrare" i allmänhet, och svenskar. Till och med USA känns mer stabilt än Sverige just nu, trots utbredd strukturell rasism (som drabbar alla grupper) och sporadiska rasupplopp (i USA).

Jag skulle vilja säga att Sverige möjligen är splittrat i en "invandarkultur" och en "svensk kultur", där den gemensamma faktorn är att invandrarkultur är umgänge invandrare emellan och svensk kultur när svenskar umgås. Glöm midsommarstänger och luciatåg.
Det gör inte alls detsamma att erkänna eller förneka mångkulturens existens.

Att erkänna mångkulturens existens och tillskriva den negativa egenskaper är att vinna kriget om mångkulturen.

Men du väljer att förneka. Och då har du inte ens empiriskt belägg.

Citat:
Jag misstänker att det du ser är det media vill att du ser.
Den media som påstår att mångkulturen inte finns eftersom utfallet vi ser är något dåligt, där du instämmer med sagda media?

Vem är det som är på medias sida, gosse.

Jag bor i mångkulturen. Kom inte till mig och påstå att mångkultur inte finns.
Senast redigerad av estetik 2020-02-11 kl. 12:57.
Citera
2020-02-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Om ägarstyrning

Han utvecklade sitt resonemang enligt följande.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-bonnier--sant

Narrativet om att Bonniers som ägare inte tar ställning verkar bli svårare och svårare att upprätthålla.
– Tidningar är väldigt auktoritära institutioner, säger han. Politiska reportrar vill bli tillsagda vad de ska göra. Den vanligaste kritiken jag fått som chefredaktör är faktiskt att jag inte tillräckligt tydligt talat om vilken linje som gäller
Jag undrar om du läser det du citerar. Detta ovan citerade du ur Aftonbladets artikel. Wästberg säger att han inte har klara direktiv och att de anställda vill ha sådana. Det tolkar du som stöd för din befängda teori att Bonnier styr med järnhand. Det var precis samma sak när du citerade Schermann (TV4) för några år sedan. Han sade precis samma sak.

Som sagt, det du ägnar dig år är verklighetsflykt på en vansinnig nivå. Du tolkar det som direkt motsäger din teori som stöd för din teori. Ett "bevis".

Och detta är från Aftonbladet! Som också är styrd...från judar i USA var det?

Citat:

"Det existerar ingen ägarstyrning, det är en konspirationsteori"

Inget av det du citerar pekar på någon ägarstyrning. Det här är som en person som tror att jorden är platt, åker upp i ett rymdskapp, tittar på den runda jorden och utropar: Bevisat! Jorden är platt.
Citera
2020-02-11, 12:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
– Tidningar är väldigt auktoritära institutioner, säger han. Politiska reportrar vill bli tillsagda vad de ska göra. Den vanligaste kritiken jag fått som chefredaktör är faktiskt att jag inte tillräckligt tydligt talat om vilken linje som gäller
Jag undrar om du läser det du citerar. Detta ovan citerade du ur Aftonbladets artikel. Wästberg säger att han inte har klara direktiv och att de anställda vill ha sådana. Det tolkar du som stöd för din befängda teori att Bonnier styr med järnhand. Det var precis samma sak när du citerade Schermann (TV4) för några år sedan. Han sade precis samma sak.

Som sagt, det du ägnar dig år är verklighetsflykt på en vansinnig nivå. Du tolkar det som direkt motsäger din teori som stöd för din teori. Ett "bevis".

Inget av det du citerar pekar på någon ägarstyrning. Det här är som en person som tror att jorden är platt, åker upp i ett rymdskapp, tittar på den runda jorden och utropar: Bevisat! Jorden är platt.
Som sagt, du verkar osunt fixerad vid judar.

Att ägarstyrning existerar är så uppenbart & självklart att den som påstår motsatsen är att betrakta som en konspirationsteoretiker. Eller varför inte ett concern-troll.
Citera
2020-02-11, 13:05
Medlem
När medierna talar om ''sanning'' är det viktigt att inse att sanning för dem är att justera statistiken så att invandrare är högutbildade och bidrar med miljarder till Sverige, sanning för dem är att beskriva att Sverige aldrig varit tryggare och så vidare.
Citera
2020-02-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Du glömde denna del av texten. Fetat den för att underlätta läsningen.

Citat:
När vi ringer upp honom påpekar han att Expressen drev en starkt EU-positiv linje på nyhetsplats inför EU-omröstningen, då han själv var chefredaktör, och att det inte är konstigare att man arbetade för en högervinst i valet 2010. Att förmå politiska reportrar att driva kampanj för ägarnas värderingar är enligt -Olle Wästberg inte svårt.

Det verkar f.ö. som om Alinskys regel nr: 13 tillämpas.
Citera
2020-02-11, 13:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det gör inte alls detsamma att erkänna eller förneka mångkulturens existens.

Att erkänna mångkulturens existens och tillskriva den negativa egenskaper är att vinna kriget om mångkulturen.

Men du väljer att förneka. Och då har du inte ens empiriskt belägg.
Eller så vägrar man befatta sig med ett politiskt laddat begrepp som söker tillvarata det positiva i påtvingad pluralism? Det är lite som det här med "rasism", tycker jag. Där har vi ett annat begrepp som man inte ska bejaka eller försöka vrida och vända på.

F.ö. intressant att du försöker dig på att skuldbelägga mig för att jag inte anser att det är korrekt att beskriva Sverige som mångkulturellt i praktiken. Att den officiella hållningen är en annan vet vi alla, och den kan vi tillskriva negativa egenskaper bäst vi vill. Jag anser att det rätta är att erkänna att målet varit att Sverige ska bli en mångkultur, och att den avsikten är förkastlig.
Citat:
Den media som påstår att mångkulturen inte finns eftersom utfallet vi ser är något dåligt, där du instämmer med sagda media?

Vem är det som är på medias sida, gosse.

Jag bor i mångkulturen. Kom inte till mig och påstå att mångkultur inte finns.
Det vi ser är följderna av det havererade projektet "mångkulturen Sverige", och det är illa nog.

Beklagar att du tvingas leva med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in