Jag tycker man skall försöka hitta ljusglimtarna där de finns här i livet.
På något sätt verkar halshuggningen av läraren som visade en muhammedkarikatyr i Frankrike ha tagit skruv i Sverige. Jag vet inte vad det är, men kanske har man här för en gång skull riktigt svårt att ljuga för sig själv när man söker förmildrande omständigheter?
För de flesta i denna tråden är ju händelsen bara en naturlig följd av förd politik, och inget som förvånar eller ens upprör. Det är naturens gång helt helt enkelt. Runt 15% av muslimerna är beredda att ta till våld för att försvara sin religion. Öser man in miljoner med muslimer till Sverige och Europa tar till slut matematiken ut sin rätt.
Men jag tror mig se och höra att händelsen har fått fäste, även långt in i public service.
Bakom de ständigt vänstervinklade rubrikerna fördes ett (faktiskt) intressant samtal nyligen i Studio Ett, där en svensk lärarinna bland annat vittnade om att hon också mycket väl hade kunnat blivit ett islamistiskt offer, "om han haft en kniv med sig där och då". Hörvärt, speciellt för att vara svensk public service.
https://sverigesradio.se/artikel/7579955
Mitt andra exempel är att public service i Sverige faktiskt valt att rapportera om Hunter Bidens laptop och hans fars misstänkta korruption. Kanske är det för att media i Sverige är så förälskade i att hacka SD-lokalpolitikers datorer?
Helt ärligt, för mig som följer valet i USA ganska noga via deras media är det faktiskt imponerande att public service inte plankar CNN:s "blunda för det" agenda rakt av. I USA är det total radiotysnad i all MSM vad gäller Hunter Bidens laptop. Det som nämns är vinklingar så extrema att man skäms för mänskligheten. Enbart Fox News och delvis WSJ verkar rapportera.
Återigen en rubrik med vänstervinkel på Studio Ett, men om man tar sig tid att lyssna på programmet så låter de till och med Tucker Carlson få komma till orda genom att spela upp ett klipp från hans program. Kanske fick han den äran för att ingen annan kanal tagit upp det? Självklart är allt inte perfekt i inslaget nedan, men att det över huvud taget görs får ses som ett friskhetstecken.
https://sverigesradio.se/artikel/7579959