2019-11-30, 19:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Poppers paradox ja. Ottokar har i diskussionerna varit inne på detta. Jag har då pekat på att judarna i Frankfurtskolan vidareutvecklade detta: "repressiv tolerans".
In the essay “Repressive Tolerance” (1965), the Germanborn American critical theorist Herbert Marcuse (1898-1979) of the Franklin School of political theorists argued that, under the conditions of advanced industrial capitalism, the only hope for realizing the original objectives of “liberalist” or “pure” toleration (as articulated by the British philosopher John Stuart Mill [1806-1873])— freeing the mind to rationally pursue the truth—was to practice a deliberately selective “liberating tolerance” that both targeted and enacted the repression alluded to in the essay’s paradoxical title (Marcuse 1965, pp. 81, 85, 90). This “liberating tolerance” would involve “the withdrawal of toleration of speech and assembly from groups and movements” on the Right, and the aggressively partisan promotion of speech, groups, and progressive movements on the Left (pp. 81, 100).
https://www.encyclopedia.com/social-...sive-tolerance

Lite om Marcuse's bakgrund här nedan så var han alltså inte tysk. Han och hans kollegor lämnade Tyskland när NSDAP tog makten.
German émigré, founder of the Frankfurt School of social science and former employee of the Office of Strategic Services and Office of War Information, Herbert Marcuse espoused a heady brand of warmed over Marxist socio-economic criticism whose influence reverberates to this day. The fact that he worked in the US federal government in an office which disseminated war propaganda and was sympathetic to Marxist thought yet is revered as the father of the allegedly dissident New Left movement is revealing all by itself. Marcuse published several works, but his essay, “Repressive Tolerance“, which was originally featured in A Critique of Pure Tolerance opens a very clear window of insight into the mentality and behavior of campus faculty and students alike.
https://doukhobor666.wordpress.com/2...ive-tolerance/

Poppers resonemang kan också paradoxalt nog lika gärna tillämpas mot Marcuse och DDR-agenter likt Angela Merkel. För att tala om studenter och lärare har vi här ett dagsaktuellt exempel på hur den repressiva toleransen fungerar i det Nya Sverige.

VIDEO: Här försöker elever sätta eld på sin lärare i Salem

https://samnytt.se/video-har-forsoke...arare-i-salem/

I den meningen kan jag inte se att Poppers resonemang står i motsats till kravet som framställs av Expressens gamla löpsedel här:

http://blogozine.net/wp-content/uplo...10-28_0740.png

Det var länge sedan men när jag läste Popper minns jag det som att jag uppfattade jag den där principen väldigt annorlunda. För mig beskrev den hur villkorslös tolerans kommer att leda till att man blir utnyttjad av intoleranta vilket resulterar i att toleransen försvinner. Det Sverige gör med sin mycket dåligt reglerade invandring från muslimska kulturer är ett bra exempel.

I grund och botten är det enligt min tolkning ett försvar för rättsväsendet och möjligheten att straffa dem som begår brott.

Det var någon i tråden som poängterade att PK-idiot-tolkningen kommer från Marcuse och inte Popper.
Citera
2019-11-30, 20:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det var länge sedan men när jag läste Popper minns jag det som att jag uppfattade jag den där principen väldigt annorlunda. För mig beskrev den hur villkorslös tolerans kommer att leda till att man blir utnyttjad av intoleranta vilket resulterar i att toleransen försvinner. Det Sverige gör med sin mycket dåligt reglerade invandring från muslimska kulturer är ett bra exempel.

I grund och botten är det enligt min tolkning ett försvar för rättsväsendet och möjligheten att straffa dem som begår brott.

Det var någon i tråden som poängterade att PK-idiot-tolkningen kommer från Marcuse och inte Popper.

Mefistos kännetecken är att vända svart till vitt och vitt till svart. Ingen tolerans för Marcuse's mefistofeliska anhang!
Citera
2019-11-30, 21:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Finns det någon form av sanning över huvud taget i att arbetsplatser plötsligt skulle stå tomma? Menar Suhonen att invandrare inte kommunicerar relevant information till sina arbetsgivare så de kan förbereda nya rekryter, utan bara drar helt plötsligt?

Märkligt.

"Kretsloppsmigration" är fortfarande fel begrepp i sammanhanget förresten.
Märkligt på min ära...brukar de inte säga att svenskarna skulle ta över invandrarkriminaliteten om de kriminella invandrarna skulle skickas ut?
Citera
2019-11-30, 23:49
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Finns det någon form av sanning över huvud taget i att arbetsplatser plötsligt skulle stå tomma? Menar Suhonen att invandrare inte kommunicerar relevant information till sina arbetsgivare så de kan förbereda nya rekryter, utan bara drar helt plötsligt?

Märkligt.

"Kretsloppsmigration" är fortfarande fel begrepp i sammanhanget förresten.

Du kan be varenda utlänning från Mellanöstern, Nordafrika och varenda en av chutzpa-svenskarna, att lämna Sverige. Från regeringens Ibrahim Baylan till heroin-hazar Gul-afghanullah till Pidde Woldemortski.

Och när de gjort det, lämnat Sverige, kommer ingenting att ha slutat fungera. Det enda som kommer att skilja sig från nu till då, det är att det kommer att lägra sig ett lugn över Sverige.

Inkräktarnas bortovaro kommer att visa sig vara en välsignelse för landet Sverige och det svenska folket.

Kretsloppsmigrationen är en skrivbordsprodukt. Ungefär som kretsloppsstädning. Flytta runt dammet från ett hörn till ett annat. Och hoppas att dammet slutar klia i näsan.
Citera
2019-12-01, 04:10
Medlem
Jagviosss avatar
På tal om vänstervridning, reflexinlärning och propaganda.

Tänk dig följande del 1:
Det är uppenbart att svensk massinvandring är skadlig för landet, och nu behöver samtliga invånare kompetenshöjas för att komma "på samma blad i boken" vad gäller invandring. Åsikterna skall komma helt reflexmässigt, från ryggraden, utan att behöva gå upp till hjärnan. Egen reflektion hos individen är oönskad! Åsikterna skall nötas in. För att hjälpa till i detta skapar SVT en speciell sida där de vassaste debattörerna och forskarna får framföra sina åsikter och sina fakta varför vi måste nolla invandringen och starta återvandringen. Svenskarna kan titta på videoklipp på sidan för att förbättra sin debattförmåga när de diskuterar med sverigefientliga i vardagen.

Verkligheten del 1:
Så bemöter forskarna klimatskeptiska argument
https://www.svt.se/special/zAKJF3EG/
tråd: (FB) SVT: Konfrontera klimatskeptiker och ställ dom mot väggen!!!

Tänk dig följande del 2:
En svensk med starkt antimuslimska åsikter har gått in i en moske och där med kniv dödat två muslimer och allvarligt skadat tre muslimer. Hur olyckligt detta än må vara, så tycker SVT att de behöver balansera upp sin bevakning med en vidare reflektion kring problematiken. De letar upp en forskare och gör en artikel med rubriken: "Expert: Därför minskar våldet mot muslimer" som sedan läggs som största dominerande rubrik vid rapporteringen om moskeattacken.

Verkligheten del 2:
Terrorexperten: Därför minskar terrorattackerna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...rrorattackerna

Tänk dig följande del 3:
En person som misstänks vara "nazist" gör något dumt. SR skriver om händelsen, men kallar i rubrikerna, och första 50% (eller ännu hellre 100%) av texten, honom enbart "gärningsman" eller "terrorist". Alla vet ju att väldigt få läser hela texten, och det är ju onödigt att piska upp konfliktnivån i samhället!

Verkligheten del 3.1:
Månadsskiftet november december 2019, SRs startsida

Två döda efter terrordåd i London
https://sverigesradio.se/sida/grupps...rtikel=7357006

Straffskärpningar diskuteras efter terrordådet
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7357474

Londondådet: Gärningsmannen släpptes för ett år sedan
https://sverigesradio.se/artikel/7357274

Verkligheten del 3.2
Månadsskiftet november december 2019, SRs startsida

Nazister stoppade manifestation för medmänsklighet
NMR stoppade ljusmanifestation i Horred
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7357583

Reflektion 1
Sedan är självklart alla "nazister" onda medan alla islamistiska terrorister är "psyksjuka" eller "förvirrade" och tror inte på "det islam egentlige är". När hörde du senast public service låta en expert berätta varför en "nazistisk" våldsman missförstått nazism?

Reflektion 2
När kommer Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg att starta ett mediebolag ihop med personer som INTE är våldsverkande vänsterextremister med skyddad identitet? Blir Vavra Suk nästa ordförande för Publicistklubben?
https://www.allabolag.se/bolagslista...b1c7dfaa3c5ce1

Ovanstående kan ses som fortsättning på inläggen nedan som tidigare postats:

Senast redigerad av Jagvioss 2019-12-01 kl. 04:28.
Citera
2019-12-01, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Något som inte diskuteras tillräckligt är den inverterade/negativa/kontraproduktiva opinionsbildningen som hela tiden pågår från plattformar med förtroendeunderskott.

Att beskriva den fasaväckande visionen av ett demografiskt återställt Sverige med stagnerande befolkning och sömniga gator och förknippa just kollektivtrafik och vård med samma förändringar, är som att marknadsföra Bullerbyn som skräckfilm. Det är fortfarande marknadsföring, även om publiken bara blir nostalgisk och inte det minsta rädd när de ser trailern. Tankar kring frånvaron av invandrare som leds mot bussar och akutmottagningar, leder förbi de bussförare och läkare som fattas och vidare mot vilka andra som också skulle tänkas bort.

Att tänka tankar och föreställa sig en alternativ framtid, är potent motmedel till svartpiller. Mycket bättre för makten att menigheten förtvivlar inför en framtid bortom all räddning.

Visa mig någon som skrivit tidigare, mer och bättre om återvandring ur alla dess ideologiska, ekonomiska, maktdynamiska förutsättningar att förverkligas. Det fina med kretsloppsmigration som nyord är dess progressiva konnotationer som pekar på min avsikt. Se nedan.

Det är en position, men ingen skala.

Vad jag började skissera innan 2013 var uttryckligen en ny tvärpolitisk konsensus att ersätta det nuvarande paradigmet att Sverige ska ta emot evig invandring som ju även SD har köpt in sig på, åtminstone tills helt nyligen.

Den nya skalan jag förespråkar har fortfarande samma förankring i hårdför repatriering med tvångsmedel som är dagens ena ytterkant - men också en ny motpol i kretsloppsmigrationstanken. Alltså inte något SD eller "vi" ska fjäska med om makten till äventyrs faller i knät - utan något MP och C ska kunna ta till för att mota SD och agera i politiskt egenintresse.

Hittills har hela västvärlden präglats av "konservativa" krafter i flux och evig reträtt, satta mot "progressiva" på offensiv mot total, villkorslös seger. Vad som krävs är inte bara att de absoluta anspråken om ett återupprättat, statiskt Bullerbyn ställs, utan att de ställs mot den formbara, dynamiska visionen av människor som rör på sig. Detta senare flux får en eroderande förankring i Sverige, medan en medveten, långsiktig intention riktas mot hemländerna.

På samma sätt som kompromisserna nu bara görs av "konservativa", måste de "progressiva" ges en fungerande begreppsapparat förenlig med positionsförändring i önskvärd riktning.

Kretsloppsmigrationstanken (att migration är en pågående och formbar process, inte en slutlig binär att acceptera) är den bortre väggen i en ny åsiktskorridor som måste byggas, helt enkelt.

Jag tror att man kan illustrera en tillämpning av Oytos principer med det lilla landet Dubai. Där är 80 procent av de som bor och arbetar i landet utlänningar. Men det är ändå glasklart vilka som äger landet och bestämmer villkoren för de 80 procenten. De upplåter en rätt att vistas i Dubai men styr regelverken och tillämpningen.
Citera
2019-12-01, 08:47
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag tror att man kan illustrera en tillämpning av Oytos principer med det lilla landet Dubai. Där är 80 procent av de som bor och arbetar i landet utlänningar. Men det är ändå glasklart vilka som äger landet och bestämmer villkoren för de 80 procenten. De upplåter en rätt att vistas i Dubai men styr regelverken och tillämpningen.

Det är ingen här som tänker sig att Sverige ska bli som Dubai.

Varför är den här käpphästen så helig för er? Det är ett ord som är fel. Släpp det bara.
Citera
2019-12-01, 10:21
Medlem
Jag vet inte om jag drabbats av paranoida vanföreställningar här men är det en slump att detta alster från Patrik Engellau, DGS, kommer just idag av alla dagar, givet trådens övergripande diskussionstema från gårdagen? Dock onekligen oerhört intressant att det stora Hemvändarprojektet omnämns två dagar i rad i media.Normaliseringstakten ökar!

Citat:
Därför har jag kommit fram till att det är bäst att förlika sig med läget, bita ihop och försöka göra det bästa av situationen.

Alla tänker inte så. De föreställer sig att Sverige kan återställas genom att invandringen stoppas och ett stort antal invandrare, kanske helst alla, sätts på flygplan, eventuellt med en fet muta från svenska skattebetalare i fickan, tillbaka till sina ursprungsländer.

Visst, något ditåt skulle ju kunna prövas, men jag tror inte det återskapar ett gammalt idylliskt och välfungerande Sverige.*

Om man ser så nyktert och praktiskt på saken som jag alltså föreställer mig att jag gör så ställer man sig rimligtvis frågan vem som är ens vän, vilka som tänker likadant och som går med på att bita ihop och att hjälpa till att reda upp situationen bäst det går. Då tror jag att Sverige och därmed jag själv har större nytta av en ordentlig och skötsam nettoskattebetalare även om han kommer från Syrien än av en lintott som ägnar dagarna åt att drömma om Lönneberga.

https://detgodasamhallet.com/2019/12...u-vilka-ar-vi/
Citera
2019-12-01, 10:42
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag vet inte om jag drabbats av paranoida vanföreställningar här men är det en slump att detta alster från Patrik Engellau, DGS, kommer just idag av alla dagar, givet trådens övergripande diskussionstema från gårdagen? Dock onekligen oerhört intressant att det stora Hemvändarprojektet omnämns två dagar i rad i media.Normaliseringstakten ökar!

https://detgodasamhallet.com/2019/12...u-vilka-ar-vi/

Ett alster av Ola Wong i Kvartal som är läsvärt. Han växte upp i Torestorp och Rydboholm med tysk mor och kinesisk far. Han har varit med på resan hela vägen och är mycket kritisk till utvecklingen. Han anser inte att utvecklingen i landet är hållbar med den fortsatt stora invandringen som han visar med staplar. Inget stopp 2015 således utan det fortsätter välla in folk i landet. Det kom mer folk till landet 2018 än 2015. På ett diplomatiskt sätt säger han att det kommit stora kulturinkompatibla grupper till landet. Alla förstår vilka han menar. De 200 000 syd- och östasiaterna nämner han också och säger att de inte gör mycket väsen av sig.

Han kritiserar också den mediala klassens fixering vid narrativ om verkligheten. Narrativens roll är förstås att besvärja verkligheten i dagens Sverige så den ska ses i ett positivt ljus. Ola Wong vill sätta ett staket runt Sverige och göra medborgarskap till nyckeln till välfärden. Läsvärt absolut.

https://kvartal.se/artiklar/framgang...en-berattelse/
Senast redigerad av stevenstills 2019-12-01 kl. 11:01.
Citera
2019-12-01, 11:03
Medlem
Citat:
Det är ingen här som tänker sig att Sverige ska bli som Dubai.

Varför är den här käpphästen så helig för er? Det är ett ord som är fel. Släpp det bara.

För att varje politiskt parti ska ha en färdigt intern tankeapparat för Hemvandringen.
Citera
2019-12-01, 11:35
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
För att varje politiskt parti ska ha en färdigt intern tankeapparat för Hemvandringen.

Och C tror alltså att hemvandringen blir en fin progressiv globalistisk "kretsloppsmigration" bara för att man kallar den det? Nog för att de är dumma men så dumma är de inte.
Citera
2019-12-01, 11:48
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Och C tror alltså att hemvandringen blir en fin progressiv globalistisk "kretsloppsmigration" bara för att man kallar den det? Nog för att de är dumma men så dumma är de inte.
Kretsloppsmigrationen sker av såväl storföretag som migranter när värdlandet är avätet och inte mycket av värde finns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in