2019-11-30, 13:38
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hemvändningsmigration?

Ja, exempelvis. Eller återvandring.

Oyto har skrivit många bra saker men det här begreppet "kretsloppsmigration" är ett försök till att reservera sig äran för återvandring när den börjar ske.
Citera
2019-11-30, 14:21
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
"Kretsloppsmigration" är fortfarande fel begrepp i sammanhanget förresten.
De ska stanna kvar i sina länder. Inget kretslopp. Inga svängdörrar till Sverige. De ska repatrieras.
Citera
2019-11-30, 15:09
Medlem
Citat:
Lite festligt att hans "skräckvision" låter som en bra utveckling.

"Sveriges befolkning som varit på väg mot 11 miljoner, närmade sig snabbt 9,5 och det kändes tomt på gatorna."

Jag tror jag kan stå ut med det!
Citera
2019-11-30, 15:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
"Sveriges befolkning som varit på väg mot 11 miljoner, närmade sig snabbt 9,5 och det kändes tomt på gatorna."

Man får väl helt enkelt bita ihop & damma sitt eget vapenskåp.
Citera
2019-11-30, 15:20
Avstängd
88g14flashplants avatar
I landet som fängslar 87-åriga tanter som ifrågasätter tvivelaktig historieskrivning har Angela Kazmierczak, aka Angela Merkel, levererat ett tal som gett stående ovationer av landets demokratiska parlamentariker.
Tidigare i veckan levererade förbundskansler Angela Merkel ett känslofullt tal om nödvändigheten i att begränsa yttrandefriheten. Inskränkningarna krävs för att bevara friheten, förklarade förbundskanslern som möttes av applåder i parlamentet men kritik på Twitter.
https://samnytt.se/angela-merkel-ytt...vara-friheten/

Tänka sig vilket sammanträffande. Just när vi avhandlat precis detta ämne i tråden. Alltså:

“There’s a limit to free speech, ... otherwise our society will no longer be the free society that it was.”

Såhär skrev Aftonbladet 2013:
Merkel döljer sitt förflutna
Hembyn vittnar om ledarens dubbelliv: Hon vill inte medge hur nära hon egentligen stod DDR
<klipp>
Tidigare har hon hävdat att hon bara pysslade med kulturfrågor och att dela ut *teaterbiljetter. Nu hävdar flera då närstående personer att hon i själva verket ledde sektionen för agitation och propaganda i sin avdelning. Hon försökte övertyga andra om marxism-leninismens fördelar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17167991.ab

De gick givetvis inte så långt som att tillkännage hennes judiska rötter, men ändå.
Citera
2019-11-30, 16:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Vad gör dom andra 957910, kan man undra.

Ungefär samma logik som när feminister klagar över löneskillnader mellan män och kvinnor. Att kvinnor hellre jobbar mindre heltid i större utsträckning och att man väljer arbeten inom offentlig sektor är oväsentligt i ekvationen. En annan feministisk logik är att taharush är ett gemensamt manligt problem. Löper vi linan ut i denna logik kan man hävda att den skötsamme av ren solidaritet ska sitta av en del straffet som en kriminell blivit dömd för.
Citera
2019-11-30, 16:10
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto

Tja fast då det ger mindre brott kommer ju paradoxalt nog fler att våga sig ut på gatorna. Men utöver det tror jag många välkomnar mindre trängsel på både gator och i skattefinansierade välfärdssystem.
Citera
2019-11-30, 17:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
I landet som fängslar 87-åriga tanter som ifrågasätter tvivelaktig historieskrivning har Angela Kazmierczak, aka Angela Merkel, levererat ett tal som gett stående ovationer av landets demokratiska parlamentariker.
Tidigare i veckan levererade förbundskansler Angela Merkel ett känslofullt tal om nödvändigheten i att begränsa yttrandefriheten. Inskränkningarna krävs för att bevara friheten, förklarade förbundskanslern som möttes av applåder i parlamentet men kritik på Twitter.
https://samnytt.se/angela-merkel-ytt...vara-friheten/

Tänka sig vilket sammanträffande. Just när vi avhandlat precis detta ämne i tråden. Alltså:

“There’s a limit to free speech, ... otherwise our society will no longer be the free society that it was.”

Såhär skrev Aftonbladet 2013:
Merkel döljer sitt förflutna
Hembyn vittnar om ledarens dubbelliv: Hon vill inte medge hur nära hon egentligen stod DDR
<klipp>
Tidigare har hon hävdat att hon bara pysslade med kulturfrågor och att dela ut *teaterbiljetter. Nu hävdar flera då närstående personer att hon i själva verket ledde sektionen för agitation och propaganda i sin avdelning. Hon försökte övertyga andra om marxism-leninismens fördelar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17167991.ab

De gick givetvis inte så långt som att tillkännage hennes judiska rötter, men ändå.
Det där är taget från Karl Popper:

https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_P...x_of_tolerance
Less well known is the paradox of tolerance: Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them. — In this formulation, I do not imply, for instance, that we should always suppress the utterance of intolerant philosophies; as long as we can counter them by rational argument and keep them in check by public opinion, suppression would certainly be unwise. But we should claim the right to suppress them if necessary even by force; for it may easily turn out that they are not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols. We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_tolerance

För mig blir det knepigt då jag hänger med i Poppers resonemang på det vetenskapliga området. Har väl kommit fram till liknande slutsatser utan att ha läst honom faktiskt. Men hans filosofi utanför vetenskapen lämnar en konstig avsmak efter sig måste jag säga:
Popper's influence, both through his work in philosophy of science and through his political philosophy, has also extended beyond the academy. One of Popper's students at the London School of Economics was George Soros, who later became a billionaire investor, and among whose philanthropic foundations is the Open Society Institute, a think-tank named in honour of Popper's The Open Society and Its Enemies.[93]
https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper#Influence
Senast redigerad av arbetet 2019-11-30 kl. 17:49.
Citera
2019-11-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Oytos kretsloppsmigrationstanke verkar ha slagit rot även utanför tråden. Daniel Suhonen siar om tillståndet i Sverige 2024, två år efter att SD gjort dundesuccce i valet 22.

Den närmast bisarra vänstervridna vanföreställningen att Sverige inte skulle "klara sig" utan invandring kan vi lämna därhän. Det intressanta är yppandet av Återvandringsprogrammet. Tack Suhonen för att du är en nyttig idiot som medverkar till att normalisera tanken på Återvandringsprogrammet. Mer dylikt i MSM tack!

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...d-vinner-valet

Något som inte diskuteras tillräckligt är den inverterade/negativa/kontraproduktiva opinionsbildningen som hela tiden pågår från plattformar med förtroendeunderskott.

Att beskriva den fasaväckande visionen av ett demografiskt återställt Sverige med stagnerande befolkning och sömniga gator och förknippa just kollektivtrafik och vård med samma förändringar, är som att marknadsföra Bullerbyn som skräckfilm. Det är fortfarande marknadsföring, även om publiken bara blir nostalgisk och inte det minsta rädd när de ser trailern. Tankar kring frånvaron av invandrare som leds mot bussar och akutmottagningar, leder förbi de bussförare och läkare som fattas och vidare mot vilka andra som också skulle tänkas bort.

Att tänka tankar och föreställa sig en alternativ framtid, är potent motmedel till svartpiller. Mycket bättre för makten att menigheten förtvivlar inför en framtid bortom all räddning.

Citat:
Ja, exempelvis. Eller återvandring.

Oyto har skrivit många bra saker men det här begreppet "kretsloppsmigration" är ett försök till att reservera sig äran för återvandring när den börjar ske.

Visa mig någon som skrivit tidigare, mer och bättre om återvandring ur alla dess ideologiska, ekonomiska, maktdynamiska förutsättningar att förverkligas. Det fina med kretsloppsmigration som nyord är dess progressiva konnotationer som pekar på min avsikt. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
De ska stanna kvar i sina länder. Inget kretslopp. Inga svängdörrar till Sverige. De ska repatrieras.

Det är en position, men ingen skala.

Vad jag började skissera innan 2013 var uttryckligen en ny tvärpolitisk konsensus att ersätta det nuvarande paradigmet att Sverige ska ta emot evig invandring som ju även SD har köpt in sig på, åtminstone tills helt nyligen.

Den nya skalan jag förespråkar har fortfarande samma förankring i hårdför repatriering med tvångsmedel som är dagens ena ytterkant - men också en ny motpol i kretsloppsmigrationstanken. Alltså inte något SD eller "vi" ska fjäska med om makten till äventyrs faller i knät - utan något MP och C ska kunna ta till för att mota SD och agera i politiskt egenintresse.

Hittills har hela västvärlden präglats av "konservativa" krafter i flux och evig reträtt, satta mot "progressiva" på offensiv mot total, villkorslös seger. Vad som krävs är inte bara att de absoluta anspråken om ett återupprättat, statiskt Bullerbyn ställs, utan att de ställs mot den formbara, dynamiska visionen av människor som rör på sig. Detta senare flux får en eroderande förankring i Sverige, medan en medveten, långsiktig intention riktas mot hemländerna.

På samma sätt som kompromisserna nu bara görs av "konservativa", måste de "progressiva" ges en fungerande begreppsapparat förenlig med positionsförändring i önskvärd riktning.

Kretsloppsmigrationstanken (att migration är en pågående och formbar process, inte en slutlig binär att acceptera) är den bortre väggen i en ny åsiktskorridor som måste byggas, helt enkelt.
Citera
2019-11-30, 18:14
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Visa mig någon som skrivit tidigare, mer och bättre om återvandring ur alla dess ideologiska, ekonomiska, maktdynamiska förutsättningar att förverkligas. Det fina med kretsloppsmigration som nyord är dess progressiva konnotationer som pekar på min avsikt. Se nedan.

Jag har ingen lust att bevisa en tes jag inte förordar.

"Kretsloppsmigrationens" "progressiva konnotationer" är att man lägger till ett progressivt klingande prefix som inte stämmer och som vem som helst kan ta reda på inte stämmer. Det är som att byta namn på SD till AsylDemokraterna och förvänta sig att PK-väljare ska gå på det. Du har skrivit mycket relevant men begreppet "kretsloppsmigration" är totalt irrelevant.
Citera
2019-11-30, 18:28
Medlem
Citat:
Jag har ingen lust att bevisa en tes jag inte förordar.

"Kretsloppsmigrationens" "progressiva konnotationer" är att man lägger till ett progressivt klingande prefix som inte stämmer och som vem som helst kan ta reda på inte stämmer. Det är som att byta namn på SD till AsylDemokraterna och förvänta sig att PK-väljare ska gå på det. Du har skrivit mycket relevant men begreppet "kretsloppsmigration" är totalt irrelevant.

Nej, det är som jag skrev att bygga åsiktskorridorens bortre vägg. Till att börja med inom ett parti som SD, där ju "liberala" krafter så sent som 2015 fick partiet att föreslå dubblad kvotflyktingmottagning.

Ett sådant förslag är inte politiskt korrekt. I SD:s fall, eftersom det köper premissen om svenskt ansvar. För C handlar det istället om att det är katastrofal utilitarism och marknadsliberalism. För S att det är att försvaga nationen som solidarisk gemenskap som motvikt till det internationella kapitalet. För MP att det är klimatosmart och kan i förlängningen skapa svält på Afrikas horn.

Migration är ett pågående fenomen som innebär att migrationsrelaterade problem i Sverige inte är olösliga.
Citera
2019-11-30, 19:21
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där är taget från Karl Popper:
<klipp>
För mig blir det knepigt då jag hänger med i Poppers resonemang på det vetenskapliga området. Har väl kommit fram till liknande slutsatser utan att ha läst honom faktiskt. Men hans filosofi utanför vetenskapen lämnar en konstig avsmak efter sig måste jag säga:
Poppers paradox ja. Ottokar har i diskussionerna varit inne på detta. Jag har då pekat på att judarna i Frankfurtskolan vidareutvecklade detta: "repressiv tolerans".
In the essay “Repressive Tolerance” (1965), the Germanborn American critical theorist Herbert Marcuse (1898-1979) of the Franklin School of political theorists argued that, under the conditions of advanced industrial capitalism, the only hope for realizing the original objectives of “liberalist” or “pure” toleration (as articulated by the British philosopher John Stuart Mill [1806-1873])— freeing the mind to rationally pursue the truth—was to practice a deliberately selective “liberating tolerance” that both targeted and enacted the repression alluded to in the essay’s paradoxical title (Marcuse 1965, pp. 81, 85, 90). This “liberating tolerance” would involve “the withdrawal of toleration of speech and assembly from groups and movements” on the Right, and the aggressively partisan promotion of speech, groups, and progressive movements on the Left (pp. 81, 100).
https://www.encyclopedia.com/social-...sive-tolerance

Lite om Marcuse's bakgrund här nedan så var han alltså inte tysk. Han och hans kollegor lämnade Tyskland när NSDAP tog makten.
German émigré, founder of the Frankfurt School of social science and former employee of the Office of Strategic Services and Office of War Information, Herbert Marcuse espoused a heady brand of warmed over Marxist socio-economic criticism whose influence reverberates to this day. The fact that he worked in the US federal government in an office which disseminated war propaganda and was sympathetic to Marxist thought yet is revered as the father of the allegedly dissident New Left movement is revealing all by itself. Marcuse published several works, but his essay, “Repressive Tolerance“, which was originally featured in A Critique of Pure Tolerance opens a very clear window of insight into the mentality and behavior of campus faculty and students alike.
https://doukhobor666.wordpress.com/2...ive-tolerance/

Poppers resonemang kan också paradoxalt nog lika gärna tillämpas mot Marcuse och DDR-agenter likt Angela Merkel. För att tala om studenter och lärare har vi här ett dagsaktuellt exempel på hur den repressiva toleransen fungerar i det Nya Sverige.

VIDEO: Här försöker elever sätta eld på sin lärare i Salem

https://samnytt.se/video-har-forsoke...arare-i-salem/

I den meningen kan jag inte se att Poppers resonemang står i motsats till kravet som framställs av Expressens gamla löpsedel här:

http://blogozine.net/wp-content/uplo...10-28_0740.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in