2012-10-20, 22:47
Medlem
Malkizids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelle
De där trycket har inte lika stor tyngd längre. Gissar att ett antal mediachefer hajat vinken nu, projektet Sverige ska bli mångkulturellt är påväg att avslutas, somaliebeslutet är en grand finale. Hatmedias argumentation bygger nu endast på att prata absolut inte om invandringens kostnader, sluta inte kalla SD för rasister. De är ett defensivt beteende, pratet om de positiva med världens mest ansvarslösa invandringspolitik har tystnat nu. Cred till Wicklin, att Hatmedia skulle kunna starta ett drev mot Wicklin är inte speciellt troligt. De vi ser är att Hatmedia skriker och sprattlar med sina armar och ben, men snart är de upptrycka mot repen och svettas mycket. Ännu ett par SD-röster efter detta program? Japp
Ja, det är ju anmärkningsvärt att kritiken gentemot "rasismen" nu är av typen att man försöker diktera vad media får och inte får prata om, hur man får och inte får benämna SD, samt att försöka sätta fokus på andra "viktigare" frågor. Fler och fler av de stora tidningarna verkar göra omsvängningar där man börjar tala om invandringsfrågan som vilken annan politisk fråga som helst, istället för en helig relik som man inte får ifrågasätta. För något år sedan så hade ju det resulterat i att man varit tvungen att göra avbön och be om ursäkt för sitt "hemska" uttalande, men folk verkar ha tröttnat.
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Riktig iakttagelse. Man hade givetvis annars kunnat förvänta sig det omvända, dvs att en mer populistisk kvällspress hade, inte minst av ekonomiska skäl, lett denna omvändning. Men istället är det sansade (nåja) medier som i samtalston, och inte i kvällstidningsfalsett, analyserar och diskuterar, och man tar stöd av faktisk expertis på området. Det är något kvalitativt nytt vi ser, både i vad medierna gör, och metadebatten kring detta sedan.
Och på andra sidan står aftonbladet och vänstern och skriker att man inte FÅR diskutera, att man MÅSTE kalla SD för rasister och att det finns ändå viktigare frågor att fokusera på. Det är ändå intressant att argumenten är i termer om vad journalister får eller inte får ta upp medan man samtidigt försöker hävda att man kämpar för yttrandefriheten. Hyckleriet blir för stort, till och med från Aftonbladet.

Det är för övrigt underbart att se, om media börjar behandla invandringsfrågan som vilken annan fråga som helst så finns det också en god chans att luckra upp skyttegravsläget som råder inom invandring och integration i politiken.
Citera
2012-10-20, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malkizid
Ja, det är ju anmärkningsvärt att kritiken gentemot "rasismen" nu är av typen att man försöker diktera vad media får och inte får prata om, hur man får och inte får benämna SD, samt att försöka sätta fokus på andra "viktigare" frågor. Fler och fler av de stora tidningarna verkar göra omsvängningar där man börjar tala om invandringsfrågan som vilken annan politisk fråga som helst, istället för en helig relik som man inte får ifrågasätta. För något år sedan så hade ju det resulterat i att man varit tvungen att göra avbön och be om ursäkt för sitt "hemska" uttalande, men folk verkar ha tröttnat.
De handlar om en accelererade desperation från hatmedias sida, tecknen på att den nuvarande invandringspolitiken inte fungerar är synlig för alla nu. Hatmedias taktik är nu att "Mota Olle i grind" med alla tillgängliga medel, där ingår försök att begränsa yttrandefriheten(stängda kommentatorsfält, hetsjakt på enskilda människor sv) och fortsätta idiotförklara en stor del av sveriges befolkning som vill ha en ansvarsfull invandringspolitik. Hatmedia är defensiva och agerar likt bittra adelsmän som förlorat sina privilegier. Att förklara hur de ser ut i verkligheten och inte ljuga är ett vinnande koncept.
Citera
2012-10-20, 23:09
Medlem
Golonkas avatar
Finns en tråd i M&J som undertecknad startade idag med anledning av Medierna i P1 och metadebatten om I&I. Jag framför där liknelsen att det pågår en jakt på kättare liknande Den Spanska Inkvisitionens när det gäller problemformuleringsprivilegiet. Det är intressanta tider nu, onekligen.
Citera
2012-10-20, 23:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fadern är född i ett annat land och har både engelska och spanska förnamn, så det är lite knepigt att räkna ut härkomst exakt.
Modern är från Lappland.
Case closed - pappan är indier.

Slut på ras-OT.
Citera
2012-10-20, 23:42
Medlem
Malkizids avatar
Citat:
De handlar om en accelererade desperation från hatmedias sida, tecknen på att den nuvarande invandringspolitiken inte fungerar är synlig för alla nu. Hatmedias taktik är nu att "Mota Olle i grind" med alla tillgängliga medel, där ingår försök att begränsa yttrandefriheten(stängda kommentatorsfält, hetsjakt på enskilda människor sv) och fortsätta idiotförklara en stor del av sveriges befolkning som vill ha en ansvarsfull invandringspolitik. Hatmedia är defensiva och agerar likt bittra adelsmän som förlorat sina privilegier. Att förklara hur de ser ut i verkligheten och inte ljuga är ett vinnande koncept.
Eftersom allt fler journalister, så vitt jag kan se, verkar nyktra till och börja göra sitt jobb så blir det ju onekligen en viss desperation från Aftonbladets sida, som har varit de mes entusiastiska smutskastarna och de som varit mest ivriga att prisa invandringens fantastiska effekter.
Om "riktiga medier" börjar granska invandringsfrågan så är ju steg två att börja granska de som hindrade frågan att diskuteras till att börja med.
Strategin nu verkar vara att kväsa problemet i sin linda och snabbt svartmåla alla som inte kalla SD för rasister eller vågar granska invandringsfrågan.

En ovantlig dum strategi, med tanke på att kritik för att man behandlar för känsliga frågor brukar vara en indikation på att en journalist gör sitt jobb.
Citera
2012-10-20, 23:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
De där trycket har inte lika stor tyngd längre. Gissar att ett antal mediachefer hajat vinken nu, projektet Sverige ska bli mångkulturellt är påväg att avslutas, somaliebeslutet är en grand finale. Hatmedias argumentation bygger nu endast på att prata absolut inte om invandringens kostnader, sluta inte kalla SD för rasister. De är ett defensivt beteende, pratet om de positiva med världens mest ansvarslösa invandringspolitik har tystnat nu. Cred till Wicklin, att Hatmedia skulle kunna starta ett drev mot Wicklin är inte speciellt troligt. De vi ser är att Hatmedia skriker och sprattlar med sina armar och ben, men snart är de upptrycka mot repen och svettas mycket. Ännu ett par SD-röster efter detta program? Japp

Ungefär så här ser jag också på läget i mina muntrare stunder. Men sedan kommer tungsinnet över mig igen, en weltschmerz och spleen som inga kvantiteter absint kan lindra. Cynismen, den luttrade erfarenhetens mjältsjuka svartalfer, säger mig att det inte alls är någon vändpunkt vi ser; det är bara en tillfällighet att vindarna tycks dra åt ett annat håll just nu; i själva verket sitter Kleinfeldt denna helg och förhandlar med Miljöpartiet om en mycket generösare invandringspolitik än den som öppnade portarna för 90.000 analfabetiska somalier.

Övertyga mig gärna om att ett signifikant trendbrott har skett!
Citera
2012-10-20, 23:59
Medlem
stevenstillss avatar
Jag följer Aftonbladet ganska noga. Det verkar - oavsett Karin Petterssons insatser i Svt/SR - som om Aftonbladet verkar hålla Lindberg och Swedin på mattan sedan någon vecka. De skriver nu om andra saker. Jag anar Lena Mellins eller någon annans inflytande. Kanske finns det på tidningen en uppfattning att tidningen förlorar på att utpeka vanliga svenskar som rasister. Att spela ut rasistkortet går inte längre. Nästa vecka blir intressant.
Citera
2012-10-21, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ungefär så här ser jag också på läget i mina muntrare stunder. Men sedan kommer tungsinnet över mig igen, en weltschmerz och spleen som inga kvantiteter absint kan lindra. Cynismen, den luttrade erfarenhetens mjältsjuka svartalfer, säger mig att det inte alls är någon vändpunkt vi ser; det är bara en tillfällighet att vindarna tycks dra åt ett annat håll just nu; i själva verket sitter Kleinfeldt denna helg och förhandlar med Miljöpartiet om en mycket generösare invandringspolitik än den som öppnade portarna för 90.000 analfabetiska somalier.

Ett signifikant trendbrott är påväg men vi är inte där än, de är Sverige vi talar om. Landet där allt går långsamt, långsamt....

Ge detta 6-7 månader till, våren 2013 i april månad är en bra kontrollstation. Argumentationen är defensiv och går ut på att kringskära yttrandefriheten för att inte SD ska gynnas. Folket är på SD:s sida. Tidningsdöden går fram med full kraft, hatmedia tappar i betydelse. De kommer göra att frifräsare kommer få mer utrymme att berätta sanningen. Hatmedias verktyg för att bekämpa "rasimen" blir allt slöare och otidsenliga.
Citera
2012-10-21, 01:14
Medlem
Citat:
Svenskhets-begreppet som en nationalkänsla uppstod mycket tidigare än på 1800-talet. Finns en intressant doktorsavhandling från Frescati om detta som belönades med ett kulturpris i någon av dagstidningarna för en 8-10 år sedan, tyvär undflyr mig detaljerna i denna sena timme. Syftet var emellertid exakt detta, att utreda svenskhetens ursprung baserat på historiska källor och dokument osv. Svaret, om jag minns rätt, var att det gick att tala om en "svensk" identitet redan på 1600-talet.

Att prata om att svenskhet är en konstruktion är rent snömos, typiska vänsterfloskler. Vänster-mupparna borde jobba mer på sina argument om varför kriminella parasiter från MENA och Afrika till varje pris måste importeras till vackra Sverige. DET är det många som undrar.

Kanske menar du "Den svenskaste historien" av Patrik Hall, utgiven år 2000

http://www.bokia.se/den-svenskaste-historien-4301679
Citera
2012-10-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag följer Aftonbladet ganska noga. Det verkar - oavsett Karin Petterssons insatser i Svt/SR - som om Aftonbladet verkar hålla Lindberg och Swedin på mattan sedan någon vecka. De skriver nu om andra saker. Jag anar Lena Mellins eller någon annans inflytande. Kanske finns det på tidningen en uppfattning att tidningen förlorar på att utpeka vanliga svenskar som rasister. Att spela ut rasistkortet går inte längre. Nästa vecka blir intressant.
Betvivlar det. Karin Pettersson ville väl ta hand om kritiken själv bara annars hade nog Lindberg/Swedin inte varit sen att skriva ihop en egen ledare. Nu fick Lindberg nöja sig med något inlägg på ledarbloggen istället och att gnälla på twitter.

Kola-pundaren Virtanen har för övrigt tillfälligt tagit över rasist-stafettpinnen på Aftonbladet:
Citat:
Medier har börjat kalla SD ”invandringskritiska” i stället för ”främlingsfientliga” eller ”rasistiska”. Hur gick det till i den språkliga objektivitetens falska namn? Och hur gick det till när P1-programmet ”Medierna” försvarade ett ensidigt reportage om invandring med följande mening:

”Men inga makthavare naglas fast trots att många misslyckas med att ge svar på hur samhället ska lösa de problem som uppstår när Sverige på ett mindre än ett halvsekel förändrats från vitt och homogent till mångfacetterat.”

Vitt? Vitt! Att det finns svårigheter med integration är känt – men när var hudfärg senast en parameter? I USA på Marthin Luther Kings tid?

...

Det är inte ”invandringskritik” som ligger i luften, det är rasism. Det är sjukt. Det är groteskt. Det är 1800-tal.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle15640934.ab

Virtanens ledarkrönika förordar även indoktrinering av barnen i skolorna med boken "Om det var krig i Norden" (seminarie från bokmässan om den går att se på http://www.svt.se/nyheter/svtforum/o...-krig-i-norden med författaren tillsammans med politiskt korrekta KG Hammar och Anne Holt). Det verkar dock redan ske eftersom det finns en färdig lärarhandledning och allt http://lillapiratforlaget.se/wp-cont...g-i-Norden.pdf
Citera
2012-10-21, 02:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Om det är ett trendbrott, och till dels är det nog det (för hur länge återstår att se), så gäller det bara den mediala debatten. På intet sätt har politiken (ännu) påverkats. Om det sker, så torde det vara i ett senare skede. Det är alldeles för tidigt att dra slutsatsen att en begynnande debatt i media kommer att ge praktiska politiska resultat i rappet. Men det kommer ju ett riksdagsval småningom.
Citera
2012-10-21, 02:14
Medlem
Malkizids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om det är ett trendbrott, och till dels är det nog det (för hur länge återstår att se), så gäller det bara den mediala debatten. På intet sätt har politiken (ännu) påverkats. Om det sker, så torde det vara i ett senare skede. Det är alldeles för tidigt att dra slutsatsen att en begynnande debatt i media kommer att ge praktiska politiska resultat i rappet. Men det kommer ju ett riksdagsval småningom.
Media påverkar dock politikerna, och vi har ju två år till nästa val. En av anledningarna till berörinsskräcken gentemot invandringsfrågan kan ju vara den mediala häxjakten en politiker får utstå om denne nämner orden "invandring" eller "integration" i negativa ordalag.
Om journalisterna i större utsträckning börjar ställa politikerna mot väggen och fråga vad de tänker göra åt invandringspolitiken (dvs. på samma sätt som de gör i andra frågor) så kommer partierna på sikt att vara tvungna att producera mer konkreta strategier än "vi ska ha en human invandring".
Huruvida detta hinner ske innan valet får vi se, men om det här trendbrottet i media håller i sig så kan vi i varje fall på sikt se diskussionerna runt invandringsfrågorna förändras.
Och då har man ju i varje fall uppnått något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in