2019-03-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag surfade runt lite grann för att kolla om jag kunde hitta något som stödde konsultens hypotes. På IKEAs hemsida så hittade jag följande:

https://www.ikeafoundation.org/

En hiskelig massa insatser för att uppfylla the global liberal world order är det som gäller tydligen.

H&M har också någon policy som siktar på att uppfylla the gobal liberal world orders mål.

https://about.hm.com/en/about-us/our-values.html

Intressant fråga onekligen. Hur lyckades man fånga in ett företag som IKEA? Det kanske var när Bonniers drev kampanjen för att brunmåla Kamprad?

Nej, det är helt enkelt så att alla globala företag sätter upp sådana där saker. Det är vad som förväntas av dem, alltså gör de det. Hur skulle en annan situation ens vara teoretiskt möjlig? Där har du en fråga du inte kan besvara. Det handlar alltså inte om att "fånga in" och det finns ingen "man" som skulle ha gjort det.

Till och med Halliburton håller på på det där viset.

Alltså: noll stöd för hypotesen (eller om man så vill: teoribygget).

Intressant dock med Ikeafoundation... de hjälper indier. Det är indierna där på bilden som är den spetskompetens Sverige behöver?
Citera
2019-03-26, 14:54
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det finns ingen gåta. Folk i mediabranschen vill helt enkelt hålla på så här. Din amerikanska imperie-teori håller inte för minimal granskning. Samma fenomen återfinns nämligen i USA.

Håller nog med experten här. Det handlar om en medialogik i både USA och Sverige som vill vara "angelägen" och "utmana fördomar". Underförstått surfa på den kredd som anses ligga hos de kämpande minoriteterna. De rasifierade kan de också, typ som "kvinnor kan" och de är mer äkta och känslonära än de vita som inte ger samma känsla av liv som som de rasifierade som därmed bedöms som mer säljande. I vart fall när det gäller konsumentprodukter för massmarknaden. Plus att det udda anses mer säljande än det vanliga. Bryt mönstren - är det inte så man säger? Uppmärksamhet blir till talking points som säljer, typ.
Citera
2019-03-26, 14:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Håller nog med experten här. Det handlar om en medialogik i både USA och Sverige som vill vara "angelägen" och "utmana fördomar". Underförstått surfa på den kredd som anses ligga hos de kämpande minoriteterna. De rasifierade kan de också, typ som "kvinnor kan" och de är mer äkta och känslonära än de vita som inte ger samma känsla av liv som som de rasifierade som därmed bedöms som mer säljande. I vart fall när det gäller konsumentprodukter för massmarknaden. Plus att det udda anses mer säljande än det vanliga. Bryt mönstren - är det inte så man säger? Uppmärksamhet blir till talking points som säljer, typ.

Är det därför media håller på gå under? Eftersom dom har brutit mönstret och säljer så in i helvete? Detta samtidigt som Bonnier och Expressen ger sig på Google och Facebook med att sprida gamla Hitler-filmer? Sanningen är att nätdrakarna äter upp alla annonsintäkter. Så resultatet blir skit i tidningen och inga annonsörer. Det är så det ser ut. Inte att man lyckas sälja. Svensk media är konkursmässig.
Citera
2019-03-26, 15:03
Medlem
Citat:
Nej, det är helt enkelt så att alla globala företag sätter upp sådana där saker. Det är vad som förväntas av dem, alltså gör de det. Hur skulle en annan situation ens vara teoretiskt möjlig? Där har du en fråga du inte kan besvara. Det handlar alltså inte om att "fånga in" och det finns ingen "man" som skulle ha gjort det.

Till och med Halliburton håller på på det där viset.

Alltså: noll stöd för hypotesen (eller om man så vill: teoribygget).

Intressant dock med Ikeafoundation... de hjälper indier. Det är indierna där på bilden som är den spetskompetens Sverige behöver?

Nej för mig är det inte så märkligt. Storföretag åtar sig att följa en massa globala standarder. Frågan är bara vad standarderna innehåller och vem/vilka som sätter innehållet i dem. Som jag ser det så kan standarder innehålla krav på redovisningsformat, miljöredovisning, penningtvätt etc.

Varför inte ett krav på andelar av rasifierade kroppar i reklamen? Men det kräver naturligtvis att det sitter någon typ av redovisningsavdelning eller konsulter som räknar tid som rasifierad kroppar exponeras. Har ADL måhända ett eget konsultbolag?

Men jag ger dig rätt i att inget företag troligen vill gå ut med detta offentligt. Skulle nog tas illa upp av de folk och diasporor som diskrimineras. Varför får inte alla menaiter samma mängd exponering? Varför inte kineser eller Assyrier/Syrianer?
Citera
2019-03-26, 15:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Är det därför media håller på gå under? Eftersom dom har brutit mönstret och säljer så in i helvete? Detta samtidigt som Bonnier och Expressen ger sig på Google och Facebook med att sprida gamla Hitler-filmer? Sanningen är att nätdrakarna äter upp alla annonsintäkter. Så resultatet blir skit i tidningen och inga annonsörer. Det är så det ser ut. Inte att man lyckas sälja. Svensk media är konkursmässig.

Läs lite noggrannare. stevenstills skriver om vad som anses. Vad som anses bland mediafolk är inte nödvändigtvis sant om vi uttrycker oss milt.

Att fantisera om att t.ex. Bonnier ska gå i konkurs när som helst tycker jag inte är speciellt seriöst. Metro har problem men en viktig faktor till det är att många hellre läser nyheter på sin smartphone än att läsa Metro på T-banan/bussen, därav minskar tidningens annonsintäkter.
Citera
2019-03-26, 15:11
Medlem
Citat:
Nej för mig är det inte så märkligt. Storföretag åtar sig att följa en massa globala standarder. Frågan är bara vad standarderna innehåller och vem/vilka som sätter innehållet i dem. Som jag ser det så kan standarder innehålla krav på redovisningsformat, miljöredovisning, penningtvätt etc.

Du behöver i så fall visa på någon sådan standard. Hittills är det bara en fantasi eller om man så vill en hypotes. Om du trots allt hittar någon sorts standard så kommer du finna att standarden skapats av storföretagen själv, det finns alltså ingen som har tvingat dem till något (hur det nu skulle kunna gå till).

Citat:
Varför inte ett krav på andelar av rasifierade kroppar i reklamen? Men det kräver naturligtvis att det sitter någon typ av redovisningsavdelning eller konsulter som räknar tid som rasifierad kroppar exponeras. Har ADL måhända ett eget konsultbolag?

Helt enkelt därför att något sådant krav inte existerar. Och låt säga att man inte skulle följa "kravet" (som inte existerar) -- vad händer då? Ingenting. Apropå ADL och om man är intresserad av dem så är mitt tips att upphöra med att lansera tramsiga teorier som involverar judar. Sådana teorier bidrar nämligen till att t.ex. ADL ges pengar. På samma sätt så undvika att uppmuntra idiotmarscher så som Charlottesville i USA i augusti 2017. Denna gav SPLC hundratals miljoner kronor att leka med.

Citat:
Men jag ger dig rätt i att inget företag troligen vill gå ut med detta offentligt. Skulle nog tas illa upp av de folk och diasporor som diskrimineras. Varför får inte alla menaiter samma mängd exponering? Varför inte kineser eller Assyrier/Syrianer?

Märker du vilket logiskt hopp du gjort här? Din konsultvän har fantiserat ihop något... och nu utgår du från att det är verklighet.
Citera
2019-03-26, 15:13
Medlem
Citat:

Ska se om jag kan hitta mer underlag i frågan. Jag har inga problem med att se en och annan rasifierad kropp i reklamen, men när mängden blir så stor att den hotar att tränga ut svenskar ur kommersiell reklam i Sverige så blir det raskt också en försörjningsfråga för svenskar.

De enda svenskar som får reklamjobb i framtiden blir unga blondier som får till uppgift att sitta i knät på en afrikan i en limousine som i den senaste Zalando reklamen. I nästa klipp ser man en ung manlig europe som sjavigt går med en pirra på gatan i en typisk lågstatus situation.
Citera
2019-03-26, 15:22
Medlem
Citat:
Du behöver i så fall visa på någon sådan standard. Hittills är det bara en fantasi eller om man så vill en hypotes. Om du trots allt hittar någon sorts standard så kommer du finna att standarden skapats av storföretagen själv, det finns alltså ingen som har tvingat dem till något (hur det nu skulle kunna gå till).

Helt enkelt därför att något sådant krav inte existerar. Och låt säga att man inte skulle följa "kravet" (som inte existerar) -- vad händer då? Ingenting. Apropå ADL och om man är intresserad av dem så är mitt tips att upphöra med att lansera tramsiga teorier som involverar judar. Sådana teorier bidrar nämligen till att t.ex. ADL ges pengar. På samma sätt så undvika att uppmuntra idiotmarscher så som Charlottesville i USA i augusti 2017. Denna gav SPLC hundratals miljoner kronor att leka med.

Märker du vilket logiskt hopp du gjort här? Din konsultvän har fantiserat ihop något... och nu utgår du från att det är verklighet.

Återkommer i frågan. Att SPLC slår på stora trumman vad gäller rasism och nazism för att de tjänar monstruösa belopp på det är naturligtvis ett problem. Finns det inga rasister så måste man hitta dem ändå om inte annat.

Kommersialiseringen av det mångfaldsindustriella komplexet i USA är ett stort problem och det är inte bara judiska organisationer som lever gott på det.

Edit: Att vita i USA vill gå med facklor är som jag ser det inget problem även om jag inte tycker att rasistiska marscher är en höjdare. Problemet för svenskar blir väl om den urgamla seden med fackeltåg vid tillfällen som Valborg blir angripet. Och det lär väl inte dröja innan någon skribent hos Bonniers tycker det är tid att "problematisera" den gamla sedan. Ge det bara lite tid.
Senast redigerad av Ottokar 2019-03-26 kl. 15:35.
Citera
2019-03-26, 16:15
Medlem
Westerholm har skrivit en liten kolumn med titlen Hur hamnade vi här?

Läsning rekommenderas.

https://ledarsidorna.se/2019/03/hur-...e-sverige-har/

Vad kolumnen förmedlar är att teoribyggen är fullkomligt onödiga. De behövs inte för att förklara något. Anna Dahlberg t.ex. har skrivit vissa saker om hur saken varit i mediavärlden och inte heller där behövs några luftiga teoribyggen för att förklara saker.

Ska man komma till rätta med saker behöver man titta på vad som faktiskt har skett, annars kan man aldrig komma tillrätta med något. Fantasier hjälper ingen.
Citera
2019-03-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En ytterligare Oyto för dummies, men vad menas egentligen med att" bejaka balanserande tribalism"? I övrigt var jag helt med på noterna men just där blev det svårt . En simpel konkretisering emottages tacksamt.

Ps .prova att googla " bejakande tribalism" eller, ännu värre, "balanserande tribalism" och jag kan inte vara den enda västerlänningen som undrar.... Ds

Westerholms rasande stridsrop mot "etnofascism" inom socialdemokratin är egentligen bara en variant av G-P-liberalernas återkommande påtalande av utbredningen av "klanernas makt" i samhället. Ett påtagligt, verkligt problem som de som "realister" minsann inte skyggar för att efterlysa krafttag mot. "Nu måste vi..." kan efterföljas av diverse åtgärdspaket och kraftuttryck, men missar alltid att det förutsätter ett existerande, fungerande "vi" som uppenbarligen inte längre existerar organiskt självklart.

Det måste ju vara konkreta, fysiska kroppar som dyker upp i uniform när Alice behöver värjas från klankriminalitet eller som röstar igenom ett uteslutningsärende på en "etnofascist" för att Johan ska bli glad. Konkurrerande våldsoligopol eller identitärer måste mötas av konkreta motåtgärder i den icke-metafysiska världen vi faktiskt bebor.

"Vi" måste manifesteras i knytnävspotential och uppsträckta händer för att existera. Det måste vara "vi" som anställer och sparkar poliser utifrån deras lojalitet mot "vår" värdegrund, "vi" måste ha sista ordet i partistyrelser om lokalavdelningar.

"Civilsamhället", "partiet", "polisen", "försvaret", "Sverige", "Göteborg" - alla är de abstrakta, kollektiva storheter som omväxlande förväntas lösa problemen förknippade med mångkultur. I verkligheten blir varje nivå och samhällsinstitution förstås PRÄGLAD av samma problem.

Vi kan alltså lika gärna önska att "socialdemokraterna" ska lösa de tribalistiska, mångetniska, "etnofascistiska" problemen i "Malmö", som att "Malmö" ska lösa problemen i "socialdemokraterna". "Civilsamhället måste stoppa klanernas makt över polisen" är i många mångetniska stater lika mycket en aspiration som att polisen i Sverige ska "få rätt verktyg" att stoppa klanernas makt över civilsamhället.

Lika tacksam arketyp som Adam är för den förljugna kritiken av identitetspolitik som identitetspolitik, är Alice för den aningslösa "realism" och reformiver som med Marie Antoinette undrar varför det svältande folket inte äter bakelser istället för bröd.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
jag tolkar det som; "dom andra sysslar med tribalism - vilket ger fördelar i det evolutionära spelet, vi bör således också syssla med tribalism för att överleva." Vilket då balanserar tillståndet, jämför nash ekvilibrium.

Det finns vetenskaplig evidens för den ståndpunkten. Se evolutionär spelteori:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_game_theory

Ja, men det bör också tilläggas att en balanserande tribalism där svenskar slutar ljuga om sin i vissa aspekter exkluderande intressegemenskap i mångkulturen, fortfarande konfronterar demografiska järnlagar. Utan stabil demografi saknas förutsättningarna helt för ett stabilt samhälle.
Citera
2019-03-26, 17:00
Medlem
Citat:
Återkommer i frågan. Att SPLC slår på stora trumman vad gäller rasism och nazism för att de tjänar monstruösa belopp på det är naturligtvis ett problem. Finns det inga rasister så måste man hitta dem ändå om inte annat.

Kommersialiseringen av det mångfaldsindustriella komplexet i USA är ett stort problem och det är inte bara judiska organisationer som lever gott på det.

Edit: Att vita i USA vill gå med facklor är som jag ser det inget problem även om jag inte tycker att rasistiska marscher är en höjdare. Problemet för svenskar blir väl om den urgamla seden med fackeltåg vid tillfällen som Valborg blir angripet. Och det lär väl inte dröja innan någon skribent hos Bonniers tycker det är tid att "problematisera" den gamla sedan. Ge det bara lite tid.

Har antisemitismen någonsin minskat enligt någon organisation som lever på att bekämpa den? Har någon organisation som profiterar på att påtala ett problem, funnit att problemet inte längre är ett problem?

Det är denna mekanism jag vill bygga in i kretsloppsmigrationens DNA: Börja med en rasifierad utredare som får ett välavlönat och öppet uppdrag att efterfråga om det finns ett intresse för återvandring i utanförskapsområdena. Låt första delrapporten handla om det finns behov av bredare forskning som det måste anslås medel till. Finns det ett behov av utbildning på området? Finns det entreprenörer som måste samordnas i kursverksamhet, koordinering med myndigheter och ambassader? Måste kontor hyras, studiereror göras och pilotprojekt prospekteras, genomföras och utvärderas?

Ett vinstdrivande återvandringsindustriellt komplex kommer bli en självgående motor av nya mål och opinionsbildning - och kan bli nästa svenska exportindustri, när redan etablerade svenska nätverk kan börja rekrytera kunder i tyskt, fransk eller brittiskt utanförskap.
Citera
2019-03-26, 17:25
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
88g14flashplant länkade till en artikel om en lag som Trump skrivit på i USA.
Nyfiken som jag är kontrollerade jag orginalet och det är menar jag instruktionen som väst följt vad det gäller synen på mångkultur. Dvs agendan formulerad klart och tydligt av kongressen i USA.

Dokumentet i ren text version finns här:

https://www.congress.gov/bill/115th-...-bill/672/text

Jag citerar det viktigaste i texten som jag menar är underlaget till hur mångkulturkriget hanterats i Sverige.

Orsaken:
It is the sense of Congress that—

(1) it is in the national interest of the United States to combat anti-Semitism at home and abroad;

(2) anti-Semitism is a challenge to the basic principles of tolerance, pluralism, and democracy, and the shared values that bind Americans and Europeans together;
...
Since 2010, the Department of State has adhered to the working definition of Anti-Semitism by the European Monitoring Center on Racism and Xenophobia (EUMC)
Ord och inga visor.
I nationens (USA) intresse att se kritik mot pluralism=mångkultur som antisemitism
Det förklara väldigt mycket av hur kriget om mångkulturen förts. Kritik mot mångkulturen ses som ett antisemitiskt angrepp på de grundläggande värdena om tolerans, pluralism och till och med demokratin. Och de övervakar att "övergrepp" inte sker.

Men det fortsätter.
Åtgärder:
(ii) to the extent practicable, the efforts of the United States Government over the reporting period to partner with European law enforcement agencies and civil society groups regarding the sharing of information and best practices to combat anti-Semitic incidents in Europe;

“(iii) European educational programming and public awareness initiatives that aim to collaborate on educational curricula and campaigns that impart shared values of pluralism and tolerance, and showcase the positive contributions of Jews in culture, scholarship, science, and art, with special attention to those segments of the population that exhibit a high degree of anti-Semitic animus; and

“(iv) efforts by European governments to adopt and apply a working definition of anti-Semitism.”.
Se där. En bred påverkanskampanj i europa enligt lagtext från USA.

Dokumentet tog sin början 1998 (B .Clinton) och har utvecklats

DN gör bara sitt jobb.
Tack för grävet. Tystnaden kring detta är kompakt i det mediala landskapet. En sak jag noterade när jag eftersökt vad som skrivits om detta är följande konstaterande om lagtexten.
The wording of the Act stipulates that anti-Semitic resentment includes “the myth […] of Jews controlling the media, economy, government, or other societal institutions”.
http://www.europereloaded.com/the-st...-semitism-act/

Att det judiska inflytandet och ägandet av media är en "myt" är som bekant ett återkommande omsorgstema i tråden.

Renegade Tribune påtalar bland annat att det antivita hatet sprider sig som en löpeld samtidigt som dess instigatörer ges priviligerad status under lagen.
While jews are given this privileged and protected status, anti-White hatred (incited by jews) is spreading like crazy, without being checked by any legal authorities, since it is mostly state-sponsored hatred.
http://www.renegadetribune.com/comba...-anti-semites/

En analys har också lagts upp på Youtube. Har i skrivande inte kommit längre i denna än introduktionen av något som inte skådats förr.
The US government has now decided to officially go to war with “anti-semites” around the world, which will likely involve sharing intelligence on anyone breaking the thought crime laws of their particular countries
https://www.youtube.com/watch?v=xEpR0C0ZaVs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in