2012-09-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

"Kanske viktigast av allt är att ta upp kampen på Facebook. Det är där underströmmarna till fram*tidens politiska rörelser finns."

Verkligen??
Vad sägs istället om att föra en politik som är förankrad i verkligheten?

Man ska inte underskatta facebook, där pågår en ständigt lågintensiv metapolitiskt konsensusskapande indoktrinering genom länkar till pk- media och trycka-'Like'-respons.

Antydan till avvikande åsikt renderar en snabb och stark reaktion ifrån en ofta kvinnodominerad pk-maffia. Den outtalde eventuella konsekvensen är social bestraffning. Åtminstone är det facebook-åsiktsklimatet hos den bildade medelklassen.

Facebook återrupprättar innovationsklimatet rent poltiskt tankemässigt motsvarande den förtryckande bygemenskapen före laga skifte.

Att introducera en defacto tanke- och yttrandefrihet på facebook vore att åstadkomma en mindre kulturrevolution.
Citera
2012-09-17, 09:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotaprinter
Alliansens överenskommelse med MP om anhöriginvandringen verkar resultera i att väljarna flyger som stekta sparvar i Jimmie Åkessons gap. Detta ser varje politiskt intresserad journalist och de anpassar säkert en del av sina skriverier efter det.

Intressant är att ungdomsväljarna inte beskrivs som arga outbildade män i glesbygd som tar ut sin personliga besvikelse utan:

Dvs det kan gälla alla samhällsklasser; från den bittre i urskogen till Erik Reinfeldt.

Just åtgärden att kortsluta demokratin genom att Alliansen gjorde upp med MP i en för landet viktig fråga, tror jag har skadat Alliansen betydligt. Många av oss i grunden allianssympatisörer skyr MP som pesten (bokstavligt!) och att göra denna sort överenskommelse fördärvade mycket förtroende i breda borgerliga grupper. Förmodligen skrämde det också en och annan högersosse som skulle kunna överväga ett blockbyte, just för att slippa inflytandet från MP. Nu får man MP i båten hur man än röstar. Så klart att många då överväger SD, som absurt nog är det enda alternativet i dagens som är MP-fritt.

Ur led är tiden...
Citera
2012-09-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Just åtgärden att kortsluta demokratin genom att Alliansen gjorde upp med MP i en för landet viktig fråga, tror jag har skadat Alliansen betydligt. Många av oss i grunden allianssympatisörer skyr MP som pesten (bokstavligt!) och att göra denna sort överenskommelse fördärvade mycket förtroende i breda borgerliga grupper. Förmodligen skrämde det också en och annan högersosse som skulle kunna överväga ett blockbyte, just för att slippa inflytandet från MP. Nu får man MP i båten hur man än röstar. Så klart att många då överväger SD, som absurt nog är det enda alternativet i dagens som är MP-fritt.

Ur led är tiden...

Exakt såhär känner jag. Borgarna ska inte göra upp med MP i någon enda fråga om de vill ha min röst.
Citera
2012-09-17, 10:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f97ks
Exakt såhär känner jag. Borgarna ska inte göra upp med MP i någon enda fråga om de vill ha min röst.

Många känner så. Det syns i opinionsundersökningarna nu också. För egen del ser jag inte i nuläget att jag kommer att rösta på ett alliansparti 2014. Rätt många som Du och jag börjar dra öronen åt sig, och det kan mycket väl vara att denna inställning har fått statistisk signifikans som gör att t ex Expressen och SvD nu har börjat diskutera frågor som för en sex-sju år sedan var otänkbara. Man ser att trenden är förlust 2014 om man inte gör något. Men att reparera ett srgat förtroende är svårt och tidsödande.
Citera
2012-09-17, 11:19
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
"Sverigedemokraterna är extremt skickliga på att mobilisera anhängare i sociala medier och använda dem till att sprida propaganda och organisera demonstrationer, jämfört med vanliga partier. "

Undrar hur Herr Fågelbra känner till detta?
Är det så otänkbart att människor spontant uttrycker åsikter som delas av SD??

"Kanske viktigast av allt är att ta upp kampen på Facebook. Det är där underströmmarna till fram*tidens politiska rörelser finns."

Verkligen??
Vad sägs istället om att föra en politik som är förankrad i verkligheten?

Exakt. Om man inte tycker som staten har bestämt att man ska tycka. Då måste man bekämpas med alla medel. Det mesta är tillåtet för att ändra våra "felaktiga" tankar. Undrar varför de inte skriver så här om vänsterpartiet? Tror media börjar bli desperata. Det hjälpte inte att kasta nazistkortet på oss. Nu famlar de i mörkret. Vad göra, för att hindra SD:s framgångar?
Citera
2012-09-17, 11:54
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Det är ju en utländsk "forskare" som skrivit texten, inte Expressen. Just denna forskare har nog tyckt detsamma hela tiden.

Jo, men expressen har ju ett ansvar som utgivare. Tycker det är konstigt, att vi som var barnätande nazister för två år sedan, nu är mer eller mindre accepterade. Jag är då varken mer eller mindre "nazist" nu, än för två år sedan. Fy f-n för expressen.
Citera
2012-09-17, 12:07
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Många känner så. Det syns i opinionsundersökningarna nu också. För egen del ser jag inte i nuläget att jag kommer att rösta på ett alliansparti 2014. Rätt många som Du och jag börjar dra öronen åt sig, och det kan mycket väl vara att denna inställning har fått statistisk signifikans som gör att t ex Expressen och SvD nu har börjat diskutera frågor som för en sex-sju år sedan var otänkbara. Man ser att trenden är förlust 2014 om man inte gör något. Men att reparera ett srgat förtroende är svårt och tidsödande.
Med M stadigt runt 30% så verkar förvånansvärt få av dem ha problem med att ha Mp i sängen. Det har jag funderat mycket på. Antingen så bryr sig m-väljarna inte eller så har de noll omvärldskontroll. De kanske fortfarande tror M är ett konservativt högerparti som vill ha ett starkt försvar och restriktiv invandring.

Smålandsposten alltså, man kanske skulle överväga en prenumeration, ledarsidan verkar riktigt vettig. Det sjuka är att åsikterna som framförs visserligen är kloka, men också harmlösa, men i vårt sjuka debattklimat så är det att sticka ut hakan att skriva så.
Citera
2012-09-17, 12:10
Medlem
Citat:

Varför skulle borgarna få din röst överhuvudtaget? Är du efterbliven eller bara självdestruktiv? Borgarna har ju länge varit helt fanatiska när det gäller att ödelägga Sverige och skada det svenska folket.
Citera
2012-09-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Med M stadigt runt 30% så verkar förvånansvärt få av dem ha problem med att ha Mp i sängen. Det har jag funderat mycket på. Antingen så bryr sig m-väljarna inte eller så har de noll omvärldskontroll. De kanske fortfarande tror M är ett konservativt högerparti som vill ha ett starkt försvar och restriktiv invandring.

Smålandsposten alltså, man kanske skulle överväga en prenumeration, ledarsidan verkar riktigt vettig. Det sjuka är att åsikterna som framförs visserligen är kloka, men också harmlösa, men i vårt sjuka debattklimat så är det att sticka ut hakan att skriva så.

En stor majoritet av alla svenskar är tyvärr mer eller mindre dumma i huvudet. En ganska stor majoritet bland alla etniska grupper är korkade får. Det är helt enkelt så det är av naturen.
Citera
2012-09-17, 13:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

En spekulation är att det är en rörelse bland väljarna som inte riktigt syns fullt ut. Om gammelmoderater lämnar M för soffan elelr SD, men ersätts av av besvikna C-, FP- och KD-väljare, så ser det ut som att M behåller sina sympatier, men att småpartierna tappar, när bara det senare är sant.
Citera
2012-09-17, 13:48
Medlem
gardasjon96s avatar
Hoppsan!

Slutet på en SvD-kolumn 17/9 av Johanne Hildebrand ställer ett par förbjudna frågor.

"Snart kommer tusen människor i veckan att söka asyl, de flesta från Afghanistan och Somalia. Hur ska de integreras i det svenska samhället? Hur många kommer att få jobb? I den bästa av världar fortsätter vi med Europas mest generösa flyktingpolitik, men har vi verkligen resurser till det?"

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...er_7504458.svd

Börjar det lossna eller var det bara en tillfällig miss?
Citera
2012-09-17, 14:03
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Haha, alltid denna uppmaning att "ta kampen", men sällen ser man till de toleranta i diskussionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in