Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
Det har uppstått en spricka mellan nyliberala Timbro och anarko-liberalerna på Migro.
Intressat holmgång här mellan Peter Santesson Timbro/SvD och Alexander Funcke Migro:
http://inslag.se/journal/2012/9/12/f...ljelinjer.html
Santesson blir systematiskt svartmålad och misstänkliggjord av Funcke och ger ett irriterat men mycket samlat svar (länken ovan) på tal - bl.a får vi denna träffande beskrivning av "godhetsnarcissismen":
Sinnelagsetik (jag är god och rättfärdig för att jag känner mig god och rättfärdig) och universell utilitarism (utfallet för tredje världen av fri invandring är viktigare än utfallet för Sverige eftersom svenskarna är ett negligerbart antal i förhållande till Afrika och Främre Orienten) är för övrigt de återkommande etiska tankesätt som mångkultur&massinvandrings-predikanter som de på Migro använder. Sinnelagsetiken (jag är god och predikar det goda) kompletteras i regel med ett aggressivt utpekande av opponenter som onda (utan möjlighet till syndaförlåtelse a la spanskt 1500-tal). Den narcissistiska sinnelagsetikern kännetecknas påfallande ofta av en hätsk aggressivitet mot otrogna med felaktiga uppfattningar (tänk: Bjurwald etc).
Jag är besviken. Santesson verkar inte ha några som helst ambitioner att argumentera för en mer restriktiv invandringspolitik? Jag trodde ju att han var för vissa förändringar?
Från hans förra post om Dahlbergs ledare:
Citat:
Men det är inte lyckat att beskriva det som ett strikt vägval. Båda dessa vägar är egentligen dåliga eller orealistiska lösningar. Det kommer antagligen att behövas åtgärder i båda riktningarna.
http://inslag.se/journal/2012/9/10/e...s-dilemma.html
I dagens post:
Citat:
Ah, det är inga subtila insinuationer han virkat ihop där. Anna Dahlberg skisserar åtstramningslösningen som en av två vägar i ledaren som är avstamp för min analys. Skulle det då vara suspekt att påtala att denna lösning hon nämner – när jag redan avfärdat den som (1) omoralisk och (2) ineffektiv – dessutom är (3) tekniskt svårgenomförbar? Men för Guds skull! Har denna fars något slut?! Nej, jag försöker inte ”rädda” denna lösning som jag redan beskrivit som orättfärdig genom att ge några ”förslag”.
http://inslag.se/journal/2012/9/12/f...ljelinjer.html
Hur ska man tolka det här? Är det verkligen så kontroversiellt att exempelvis argumentera för försörjningskrav? Gudmundson har ju uttryckt sig gillande om försörjningskrav... Men istället försöker Santesson göra sken av att det är nästan omöjligt för Sverige att reglera invandringen, på grund av bundenhet till konventioner. Vilket ju inte stämmer, finns många möjliga sätt att begränsa invandringen, finns ju exempelvis ingen anledning att ge PUT till flyktingar.
Men Santesson verkar i total affekt för att Funcke antytt att Santesson vill begränsa invandringen, om jag förstått rätt? De talar förvisso om "flyktingar", utan att specificera om de menar konventionsflyktingar eller även skyddsbehövande och synnerligen ömmande, eller för den delen även anhöriga. Svårt att veta vad de menar... Jag hade iallafall hoppats på att Santesson någon gång skulle ta ställning för en restriktivare invandringspolitik, men han verkar ju skräckslagen för att utmålas som dödsrasistnazist...
Tino tog väl mer eller mindre öppet ställning för minskad invandring? Och numera lever han i frivillig landsflykt. Jag vet inte om Tino blev betraktad som någon sorts paria, men han kände sig väl inte särskilt väl behandlad i offentligheten, vad jag förstått? Möjligen är Santesson rädd för att hamna i kylan på något liknande sätt om han skulle ta någon slags ställning för en restriktivare migrationspolitik?