2018-10-18, 23:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
När det kommer till kritan är det den egna ingruppslojaliteten som gäller. Nuri Kino har skrivit en del bra och insiktsfulla grejer om asylbedrägerier (refereras bl a här (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?) och islamismhotet, men när det nu luftas offentlig kritik av klankulturalism blir det annat ljud i skällan. Klankulturalister är ju inte alltid muhammedaner, kristna som exempelvis syrianer som Kino organiserar sig också klanstrukturellt. Kino träder nu till (den egna) klankulturalismens försvar. Lite klankultur är bara härligt och utgör absolut inget hot mot västerländska demokratier. Enligt Kino. Civilrättsprofessor emeritus Torsten Sandström anmäler dock avvikande åsikt i frågan.
I Svenska Dagbladet skriver Nuri Kino att han tillhör en urgammal klan, som han älskar. Vidare berättar han att fler borde lära sig om klaner och hur man tänker inom dem. Stammen och släkten har enligt honom inneburit en räddning för minoritetsgrupper som utsatts för politiskt förtryck. Hans artikel är skriven apropå den pågående debatten om klanröstande i Göteborg under riksdagsvalet. Nuri Kino tar ställning för sådant röstande allmänt sett.

Jag tänker nu inte diskutera Nuri Kinos val att stödja klanröstande.
[...]
Men framför allt sprider Nuri Kino dimmor om hur ett klansamhälle fungerar politiskt och vad skillnaden är jämfört med en demokratisk centralstat.
[...]
För att vara en ledarartikel i en av Sveriges största morgontidningar innehåller texten, enligt min mening, allvarlig desinformation. Inget om klanernas uppkomst, inget om deras maktstrukturer och inget om gruppernas funktioner i moderna västerländska samhällen. Alltså tystnad om allt väsentligt, det vill säga om klanerna som farliga urtidsfenomen. För Nuri Kino, som är assyrier/syrian, framstår klanen som en stor släktfest. Glatt skriver han om ”bröllop för över 500 personer”.

Därför några korrigerande ord. Klanernas uppkomst sammanhänger med en urgammal agrar historia om hur stammar av människor organiseras genom släktband. Alltså en form av naturlig gemenskap, som för länge sedan vuxit fram för att lösa lokala och regionala problem i framför allt nomadsamhällen. Klanen har därför sina rötter i motsättningar med konkurrerande grupper. Klanerna bygger alltså på krigiska motsättningar och den strikta sammanhållning som typiskt sett är nödvändig i samhällen under allvarliga konflikter. Resultatet blir en sträng manlig dominans. Under männens ledning handhas krig, boskap och jord. Kvinnornas främsta roll är att ta hand om det unga växande släkte som behövs för fortsatt kamp.
[...]
I ett historiskt perspektiv har klanernas territorier i västerlandet stegvis begränsats och ersatts av större geografiska och politiska enheter. Kungadömen har alltså vuxit fram, dels för att tygla olika folkstammars särintressen, dels för att utveckla en mer likformig och förutsebar rättskipning.
[...]
Som alla vet lever den absoluta kungamakten inte längre kvar i västvärlden. Inte heller parlament som baserats på samhällsklass (eller stånd) existerar här.
[...]
I Västeuropa och USA kämpar därför partier och starka civila organisationer om hur parlamentenas politik ska formas. I dessa nationer är idealet rule of law. Meningen är att rättsordningen ska styra över alla intressen som berör offentligheten (däremot inte över privat- och näringsliv). Konflikter löses följaktligen inte genom hövding- eller kungamakt, utan av självständiga statliga domstolar. Det är staten som har monopol på våldsmakt. Domstolsprocessen har formats för största möjliga rättsliga säkerhet.

På så vis står den svenska rättsstaten i fundamental motsättning till klanernas kulturer. Ändå ställer klanernas ideal än idag till stora problem i vårt land.
[...]
Nej, idag är det minoriteter inom de nyinflyttades skaror som skapar problem. Det rör sig om familje- eller släktgrupper, som inte vill anpassa sig till den svenska rättsstaten. Några kanske inte förstår bättre än sitt gamla hemlands invanda klanmönster. Hursomhelst blir resultaten en förfärande privat justis genom den egna gruppen. Den syns i skjutningar i invandrartäta orter. Den syns i en avgiftsbelagd maffiaverksamhet riktad mot näringsidkare och mot offentliga bidragssystem. Den syns också i en dödlig privaträttskipning, som unga kvinnor utsätts för då de väljer individens rätt framför klanens vilja, något som med ett förskönande ord märkligt nog kallas ”hederskultur” (klankultur är rätt beteckning).

För mig är det nödvändigt att alla personer som invandrar till Sverige anpassar sig till den svenska rättsstaten och centrala kulturmönster (såsom exempelvis handhälsning, icke-organiserat-tiggeri och icke-ansikts-beslöjning). Självfallet tycker jag att Nuri Kino och andra ska ha rätt att protestera mot förföljelse av släktingar i exempelvis Turkiet, Syrien och Irak. Eller att roa sig på dundrande släktkalas i Södertälje. Men kom inte och påstå att klansamhället har något positivt att erbjuda dagens Sverige.
https://detgodasamhallet.com/2018/10...isk-rattsstat/

Nej, klansamhället har verkligen inget attraktivt att erbjuda Sverige. 500-personers bröllopskalas är knappast aktuellt för normala svenskar som bekostar kalaset själva och inte med släktskapssjälvklarhet förväntar sig att de inbjudna gästerna ska betala för sig. Inte heller förväntar sig normalsvensken att en stor del av grannskapet ska ställa upp och härbärgera diffust bekanta bröllopsgäster i flera dagar, så den kryddan klarar sig nog gemene svensk gärna utan. Men det är välkommet att akademin börjar engagera sig i kritik av den invasiva mångkulturen, och viktigt med påminnelser om att även till synes aldrig så välintegrerade personer med väsensskild kulturell bakgrund bör betraktas med viss skepsis då ingruppslojaliteten svårligen låter sig brytas. Mångkulturens olika folkgrupper hyser primärt inte ingruppslojalitet med svenskar, det kan inte understrykas eftertryckligt nog.

Nuri Kino är i grunden en obehaglig typ. September 2005 besköts polisstationen i Ronna med automatvapen efter att polisen tillkallats vid ett upplopp av syrianer. En svensk flicka hade blivit utsatt för stenkastning varför hon ringt efter sin far och polis tillkallats, varefter situationen blev mycket hotfull.

Ngr månader senare skrev Nuri Kino ett anklagande inlägg på sin blogg, där han klandrade den svenska flickan för upploppet. Enl. Nuri Kino så var det utmanande att flickan befunnit sig på syrianskt område. Där hade hon enl. Kino inget att göra.

(FB) Det stora bråket i Ronna i Södertälje

Flickan hade besökt en livsmedelsbutik; Nuri Kino framhöll att det var ytterst provocerande att hon försökt handla i en butik utanför sitt eget bostadsområdet. Han klandrade henne för upploppet, då hon begett sig till ett bostadsområde, där hon inte hörde hemma.

Bloggen finns knappast längre kvar.. så ni får lita på, att jag är 100%igt säker på det här. Detta var en av de allra första gångerna, då jag lade märke till Nuri Kino.

-----

PS Det var vid det här tillfället, då Jerzy Sarnecki (i en intervju i DN) kallade dem, som besköt polishuset med automatvapen för "buspojkar".

https://sv.metapedia.org/wiki/Buspojkar
Citera
2018-10-19, 14:59
Medlem
Holdingbreaths avatar
Här finns det intressant läsning om USA: https://americanmind.org/essays/our-revolutions-logic/

Citat:
That is the Progressives’ affirmation of superior worth, to be pursued by exercising dominance: superior identity affirmed via the inferior’s humiliation. It is an inherently endless pursuit.

The logic is rooted in disdain, but not so much of any of the supposed inferiors’ features or habits. If it were, the deplored could change their status by improving. But the Progressives deplore the “deplorables” not to improve them, but to feel good about themselves. Hating people for what they are and because it feels good to hate them, is hate in its unalloyed form.

Om man byta ut USA för Sverige, stämmer det?

Annie Lööf och Stefan Löfven vill ju att folk känner hat mot SD, eller?
Citera
2018-10-19, 15:24
Avstängd
Isobel Hadley-Kamptz, en av trådens stammisar, gjorde nyss ett häpnadsväckande medgivande på twitter: hon håller med högerfolk och invandringskritiska om principen att ett lands politiker i första hand ska vara lojala mot medborgarna i landet och skydda dem. Vad nu då? Att Sverige och svenskars intressen inte har något eget skyddsvärde, det brukar ju vara en dogm i hennes läger.

Men det visar sig snart hur det ska hänga ihop. Att visa lojalitet primärt mot de egna medborgarna, det betyder för isobel att politikern inte får utmana det liberala skiktets ädla känslor och ambitioner. Om man har uppmanat folket att "öppna sina hjärtan" så får man sedan inte göra det besvärligt för de familjer och tanter som har tagit in afghankillar i det egna hemmet eller gett dem någon sorts jobb. För att det ska stämma måste regeringen, polisen, MigV m fl acceptera hela aktivistretoriken - annars är man tydligen illojala mot medborgarna.

https://twitter.com/isobelsverkstad/...19473874960386

(Isobel hänvisar i början av sin twittertråd till detta inlägg på facebook om samma "svek":
https://www.facebook.com/10000153776...4138080314098/ )

Jisses!
Senast redigerad av HepCat-X 2018-10-19 kl. 15:35.
Citera
2018-10-19, 17:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
(Isobel hänvisar i början av sin twittertråd till detta inlägg på facebook om samma "svek":
https://www.facebook.com/10000153776...4138080314098/ )

Jisses!
Detta är pekoral på en nivå där det börjar kännas som ett pekoral av ett pekoral.
Mitt hjärta är hårt och kallt när jag tänker på mitt land, det land jag givit mina bästa år.
Vi finns överallt i hela samhället, män men mest kvinnor, ung som gammal. Helt utan kontroll och oförutsägbart riskerar ett stort antal människor i vårt gemensamma samhälle att gå i väggen, utbränd, sjukskriven och oförmögen att arbeta.
Det verkar vara ett hårt liv att vara asylkramare, mångkulturalist & postmarxist. Utbränd för att man inte längre orkar förstöra sitt eget land.....

Men nu verkar festen vara över för den här gången.
Elisabet Rundqvist är en av initiativtagarna till uppropet som kräver att ensamkommande barn och unga ska få amnesti.
http://biblioteksbladet.se/initiativ...-tysta-langre/
Citera
2018-10-19, 18:25
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är pekoral på en nivå där det börjar kännas som ett pekoral av ett pekoral.
Mitt hjärta är hårt och kallt när jag tänker på mitt land, det land jag givit mina bästa år.
Vi finns överallt i hela samhället, män men mest kvinnor, ung som gammal. Helt utan kontroll och oförutsägbart riskerar ett stort antal människor i vårt gemensamma samhälle att gå i väggen, utbränd, sjukskriven och oförmögen att arbeta.
Det verkar vara ett hårt liv att vara asylkramare, mångkulturalist & postmarxist. Utbränd för att man inte längre orkar förstöra sitt eget land.....

Elisabet Rundqvist är en av initiativtagarna till uppropet som kräver att ensamkommande barn och unga ska få amnesti.

Haha den känslosåsen var inte dålig. Kan man sjukskriva sig för mångkultursångest också tro?

Någon borde skriva om den texten bara för skojs skull. Jag kanske får ett infall och gör det under min resa imorgon.
Citera
2018-10-19, 19:39
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Gudars skymning. Hur ska det gå med hälsan hos alla oss som darrade av fasa redan vid tanken på den primära kostnadsberäkningen kring de ensamma gymnasiemännens uppehälle under den tid dessa ska ges tillfälle att traggla med sina studier? Till ursprungsförskräckelsen ska nu alltså läggas den förfärande utsikten att Bibliotekarie-Elisabeth och alla hennes ömhudade vänner också ska försörjas av oss som ännu orkar hasa oss till våra arbeten.
Runt varje ensamkommande finns ett 10-tal personer, lärare, kurator, soc, vänner, familjehem eller boendepersonal, alla vi ser, lever och lider med de ensamkommande.
Till varje oklar asiatisk gymnasiemans kostnad måste man alltså lägga till driftskostnaden för ett tiotal batikpersoner som likt nattflyn bränner ihjäl sig på asylbedrägeriets svetslåga. När de tiotals runt varje lycksökande ankarasiat bränt ut sig ska de ersättas av nya batikpersoner som bränner offentliga skattemedel tillsammans med sin själ och när de brunnit klart för de ålderstigna asiatiska ankarmännen ska de ersättas med ... En aldrig upphörande häxdans som ger ännu fler - i båda lägren - asylångest. Alla ångestridna söker sig - tillsammans med asylshoppare, felkönade, klimatångestparalyserade och vanliga galningar - till den redan överbelastade psykiatrin som måste gödas med mer resurser ... Nog är det en mardröm alltid, där har de asylindustriellt tillverkade psykfallen i alla fall rätt.
Citera
2018-10-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nuri Kino är i grunden en obehaglig typ. September 2005 besköts polisstationen i Ronna med automatvapen efter att polisen tillkallats vid ett upplopp av syrianer. En svensk flicka hade blivit utsatt för stenkastning varför hon ringt efter sin far och polis tillkallats, varefter situationen blev mycket hotfull.

Ngr månader senare skrev Nuri Kino ett anklagande inlägg på sin blogg, där han klandrade den svenska flickan för upploppet. Enl. Nuri Kino så var det utmanande att flickan befunnit sig på syrianskt område. Där hade hon enl. Kino inget att göra.

Flickan hade besökt en livsmedelsbutik; Nuri Kino framhöll att det var ytterst provocerande att hon försökt handla i en butik utanför sitt eget bostadsområdet. Han klandrade henne för upploppet, då hon begett sig till ett bostadsområde, där hon inte hörde hemma.

Bloggen finns knappast längre kvar.. så ni får lita på, att jag är 100%igt säker på det här. Detta var en av de allra första gångerna, då jag lade märke till Nuri Kino.

-----

PS Det var vid det här tillfället, då Jerzy Sarnecki (i en intervju i DN) kallade dem, som besköt polishuset med automatvapen för "buspojkar".

Nuri Kino anklagade också år 2007 den svenska polisen för att missköta utredningen av ett mord på en invandrare, universitetslektorn Fuat Deniz som troligen tillhörde samma klan som Kino

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...arp-er-polisen

I verkligheten ägnade den svenska polisen mycket stor ansträngning för att klara upp fallet. Man höll på i ett år och drog i väldigt många trådar. Det visade sig att mördaren var en släkting till Fuat Deniz och motivet en gammal konflikt inom släkten, jag tror det var en svartsjukekonflikt.
Citera
2018-10-19, 21:49
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

-----

Så märkligt att i princip ingen minns den där idag. T.om. jag hade förträngt det. Vore ytterst intressant om man väckte liv i den debatten igen. Ey babbe, du hör inte hemma här...
Citera
2018-10-20, 07:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Gudars skymning. Hur ska det gå med hälsan hos alla oss som darrade av fasa redan vid tanken på den primära kostnadsberäkningen kring de ensamma gymnasiemännens uppehälle under den tid dessa ska ges tillfälle att traggla med sina studier? Till ursprungsförskräckelsen ska nu alltså läggas den förfärande utsikten att Bibliotekarie-Elisabeth och alla hennes ömhudade vänner också ska försörjas av oss som ännu orkar hasa oss till våra arbeten.
Runt varje ensamkommande finns ett 10-tal personer, lärare, kurator, soc, vänner, familjehem eller boendepersonal, alla vi ser, lever och lider med de ensamkommande.
Till varje oklar asiatisk gymnasiemans kostnad måste man alltså lägga till driftskostnaden för ett tiotal batikpersoner som likt nattflyn bränner ihjäl sig på asylbedrägeriets svetslåga. När de tiotals runt varje lycksökande ankarasiat bränt ut sig ska de ersättas av nya batikpersoner som bränner offentliga skattemedel tillsammans med sin själ och när de brunnit klart för de ålderstigna asiatiska ankarmännen ska de ersättas med ... En aldrig upphörande häxdans som ger ännu fler - i båda lägren - asylångest. Alla ångestridna söker sig - tillsammans med asylshoppare, felkönade, klimatångestparalyserade och vanliga galningar - till den redan överbelastade psykiatrin som måste gödas med mer resurser ... Nog är det en mardröm alltid, där har de asylindustriellt tillverkade psykfallen i alla fall rätt.

Ja, fast det hela är väl jävligt överdrivet. Man ger sken av att alla är så himla engagerade och förtvivlade. Men så är det inte. Man försöker med ett klassiskt teatraliskt knep kräka ur sig gråt och ångest och att man har så många med sig. Asylångest är bara ännu av en lång radda med barnsligheter. Väldigt omoget med tanke på vad alla som jobbar inom vård och omsorg får uppleva på grund av resursbrist. Senast igår sände rapport ett inslag där en sjuksköterska sagt upp sig eftersom patienter bland annat fick ligga personalmatsal och omklädningsrum och nästa inslag handlade om gängbråk i förorterna. Att de ensamkommande skulle suga så mycket extra resurser existerar inte. Aktivisterna försöker alltså förtvivlat överösta bruset av mycket större problem i samhället och som snart alla känner av.
Citera
2018-10-20, 10:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Här finns det intressant läsning om USA: https://americanmind.org/essays/our-revolutions-logic/

Om man byta ut USA för Sverige, stämmer det?

Annie Lööf och Stefan Löfven vill ju att folk känner hat mot SD, eller?

Visst är det så. Framför allt bortbytingen Stefan Löfven har ju gått på hårt för att folk skall gå runt och hata en stor del av Sveriges befolkning under förespeglingen att dessa är nasizter, rasister och värre. Dessa skall man inte ens tala med. Utan bara tycka illa om.
Ett unkligt beteende som varken är acceptabelt eller respektablet. Och absolut inte anständigt.

Frågan är vem som först vågar säga det på ledarplats i någon av dom stora dagstidningarna. Eller ännu hellre, driekt till Löfven själv, i driektsänd TV.
Citera
2018-10-20, 14:48
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Hon förnedrade avsaknaden av identitetspolitik. Vinnarna i den här röran är de riktiga indianerna och de vita amerikaner som inte skäms för att de är vita. Warren har bedrivt en politisk karriär som har gått ut på att hon INTE har en viss identitet, att hon har kunnat påstå att hon är bortkopplad från den amerikanska, brittiskättade urbefolkningen.

När hon var en ung och hungrig opportunist så gick detta att åstadkomma genom att man låtsades tillhöra ett exotiskt minoritetsfolk, eftersom en sådan grupp ändå saknar betydelse i det politiska spelet. Det viktiga för henne, som gjorde att hon kunde ta sig fram, var att hon inte identifierade sig med den mäktiga angloamerikanska gruppen. Men nu har denna typ av anti-identitet förvandlats till ett skämt, tack vare vänsterns accelererade acceptans för identitetspolitik hos minoriteter.

USA lever med en mycket kluven syn på urbefolkning. Så klart genomfördes genocid mot indianerna. Men det var inte mot ett folkslag. Britterna, Fransmän och USA delade upp olika nationer i krig. I 1812 krigade USA och Storbritannien en gång till. Bägge allierade med olika etniska grupper. Vissa grupper fick vapen och Storbritannien uppmuntrade de att bekämpa USA. Kriget sluttade oavgjort för USA och Storbritannien. Kanada (UK) och USA kom ut helskinnat men urbefolkning förlorade.

Alla i USA växer upp med en berättelse om urbefolkning som kan inte saneras av grymhet och ond. Warren ville så klart vara en försonings figur. Hon är båda offer och besegrare. Den typ av motsägelsefull känslor dyker upp naturligt i kamp för politiska makten. Lev Tolstojs "Hadsji-Murat" beskriver Ryssarnas kamp mot Kaukasiska nationer. Han humaniserar en icke Ryss som var fiende vänt till allierade.

Kamp mellan Ryssarna och mer än hundratals minoriteter pågår även idag. När en litet folk går emot imperiet hårt, resultat kan vara ödsligt. Istället för enbart lingvistik och kulturell genocid man får biologisk döden. Det är framförallt män som förlorar mest i strid. Mongolerna dödade Perser i Afghanistan och knullade deras kvinnor. Hazarer är etnicitet från den blandning. Nu är de kopplat till svenska historia.

Man kan fråga: om Hazarer går inte att integreras i Iran, varför skulle det lyckas i Sverige för de?

Citat:
Identitetspolitik har varit nyckeln till varenda seger som högern har tagit de senaste åren.

Trumps seger var de vita amerikanernas frukostmål som nyvaket identitetsmedvetet väljarblock. Brexit var den brittiska identitetens bortstötande av den plastiga, atomiserade och kommersiella fejkidentiteten hos Homo Economicus. FPÖ:s och Salvinis regeringsbildningar var den nationella identitetens seger över massinvandringens smältdegel och förskingring.

Det politiska är distinktionen mellan vän och fiende, lärde oss Carl Schmitt. Den distinktionen utgår alltid från en gemensam identitet.

Vänstern - vare sig den är klassiskt liberal, kommunistisk, eller vulgärt opportunistisk som Elizabeth Warren - utgår från idén om att ett samhälle kan bygga på något annat än identitet. Sådana projekt kommer alltid sluta i fiasko.

Det finns ingen självklara identitet. Det finns ett behöv att bygga eller förstärka identitet. SD vill ju förstärka svenskhet, Miljöpartiet och Center vill ju försvaga landets identitet. Trump känner sig som en vitmakt ledare men han är inte kompetent att leda en nation, även om han har vissa bra idéer.

Svenskar behöver lära av historia. Estland, Finland, Lettland, Litauen har små populationer. De vet att allt kan går snett, inklusive total kollaps.
Citera
2018-10-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Det finns ingen självklara identitet. Det finns ett behöv att bygga eller förstärka identitet. SD vill ju förstärka svenskhet, Miljöpartiet och Center vill ju försvaga landets identitet. Trump känner sig som en vitmakt ledare men han är inte kompetent att leda en nation, även om han har vissa bra idéer.

Svenskar behöver lära av historia. Estland, Finland, Lettland, Litauen har små populationer. De vet att allt kan går snett, inklusive total kollaps.

Nu ska vi inte smäda Donald i denna tråd, men du har helt rätt: Det finns ingen självklar identitet. Vore det så skulle ju alla ha den. SD vill förstärka svenskhet och det är väl bra, men identiteten måste byggas även underifrån, d.v.s lokalt. Urbaniserade journalister är ett typiskt exempel på personer med oklar eller speciell identitet, t.ex. "världsmedborgare" eller liknande. Det är ingen slump att de med jämna mellanrum skriver krönikor om hur utanför de kände sig i småstaden de kommer i från.

Så kallad identitetspolitik för minoritetsgrupper är så totalt väsensskild att det inte går att jämföra på det sätt Nix-registret verkar försöka göra. Han tog upp vad Trump gjorde i USA men vad jag märkte tidigt när jag såg hans kampanjmöten var att han alltid pratade om delstaten där folk var och om området i allmänhet, om lokala sportlag -- för att värma upp publiken. Detta är identitetspolitik men det är inte vad de stereotypa identitetspolitikförfäktarna brukar mena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in