2019-03-27, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Citat från Rättviseföreningens hemsida som visar hur de arbetat:
Rättviseförmedlingen förändringsmetod
Rättviseförmedlingen har fått Sverige att förstå att representation spelar roll. När Rättviseförmedlingen startade 2010 var det få andra som gjorde det vi gör. Det var att:

Räkna på representation i olika sammanhang
1 Synliggör skevheterna och normen
2 Efterlys andra som kan bredda sammanhanget – leta i nya nätverk och kanaler
3 En del tyckte nog också att det var något konstigt att räkna. Men år 2019 förväntas det att organisationer, redaktioner och arbetsplatser har ett aktivt arbete för att bredda representationen. Vi har tillsammans förändrat normen för hur man arbetar med jämlikhet.
....
Tips till kommunikatörer
Bestäm varför mångfald är viktigt för er
Genom att sätta ett tydligt syfte för varför bred representation är viktigt, blir det också enklare att fortsätta arbeta för inkluderande och jämlik kommunikation. Se representation som en förutsättning för ert arbete, inte en bonus. Och behandla den som den strategiska fråga den är – förankra arbetet uppåt.
...
Arbetet för jämlikhet och mot diskriminering är inte ett enskilt projekt utan en strategisk fråga som pågår kontinuerligt.
...
Tips till redaktioner
Ifrågasätt agendan
Vem har bestämt ämnesvalet? Är det en politiker som gör ett utspel eller ett verkligt problem eller nyhet? Kan vi vinkla det annorlunda?
Återigen ser vi en i grunden sund rörelse, ökad jämlikhet, som av aktivister drivits långt ifrån grundidé och syfte tills att den faller ihop av sina inre logiska motsättningar. När agendan blir målet och inte medlet faller hela bygget. När arbetet mot diskriminering är strategin blir de överspelade.
Någon spände bågen för hårt.

Men det tydliggör hur folk kunde bygga karriärer och personlig framgång på att nyttja "den goda viljan" utan personligt ansvar. Som marionetter till västvärldens ledare.
Symptomatiskt att detta läggs ner efter att USA bytte president. Pengarna sinade väl.

För i USA var detta "arbete" mot diskriminering medlet för målet, Clintons makt. Där var och är strategin glasklar. Makten.

För konsumenter av film och TV produktioner från USA kan man notera att andelen vita i dessa ökat.
Stereotyperna har nästan försvunnit och vita återtar narrativet som den majoritet de är.

Det slår igenom också i Sverige. Sakta men säkert.

Edit:
Att Nina Åkestam började på Google i oktober 2018 är bara en logisk konsekvens.
https://www.dagensmedia.se/medier/di...google-6927586

Mm, finansvärlden har fått ge vika för techsektorn i och med Trump. Soros och andra multikulturalister går in stenhårt i teknologi-bolagen. För den som behärskar den sfären har också den planetära hegemonin i sin hand.

Nu undrar jag om Groggnäsan och Putin kommer skriva avtal om att Sverige ska börja köpa rysk naturgas i och med våran kommande dårskap med att avveckla kärnkraften. Någon som vet mer?
Citera
2019-03-27, 10:47
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nina Åkestam kändes bekant. Hon har ju figurerat som tokvänsterkolumnist i den nu krisande fake news-tidningen Metro.
För det är faktiskt så att män har gjort mitt liv sämre än det hade behövt vara.
https://www.metro.se/artikel/nina-%C...hatar-m%C3%A4n
Åkestam hyllar i artikeln de hundratals män hon träffat som varit schyssta. Dessutom kanske bättre om du försöker hålla dig till ämnet. Har du försökt sätta dig in i Åkestams forskning och dess relevans för det diskuterade?

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2566511/

Adults are sensitive to the physical differences that define ethnic groups. However, the age at which we become sensitive to ethnic differences is currently unclear. Our study aimed to clarify this by testing newborns and young infants for sensitivity to ethnicity using a visual preference (VP) paradigm. While newborn infants demonstrated no spontaneous preference for faces from either their own- or other-ethnic groups, 3-month-old infants demonstrated a significant preference for faces from their own-ethnic group. These results suggest that preferential selectivity based on ethnic differences is not present in the first days of life, but is learned within the first 3 months of life.
Och vidare...

In the first few days of life, newborn infants demonstrate a visual preference for faces ; but a preference for their mother's face over a stranger's face and the ability to discriminate between faces from their own-ethnic group.
Att detta utvecklas i så tidig ålder leder mig att tro att i ett evolutionärt överlevnadsperspektiv har man störst chans att överleva bland "sina egna". Det beror ju inte på att värdegrundsutbildade småbarnsföräldrar står och skriker "Bevara strukturell rasism" och patriarkalt slentrianheilar ner i barnens liggvagn.

Detta helt till trots av vad Nina Åkestam tror om män och hennes upplevda livskvalitet.
Så reklambyråernas reflexmässighet att likställa mångfald med negrer förklarar du med att spädbarn föredrar sin egen etnicitet? Och vad har det med män att göra? Jag missar uppenbarligen någonting i din argumentation.

Att mångfald i reklam och varumärkesbygge skulle kunna vara en fördel för företagen låter rimligt. Jag har själv undrat hur det kan komma sig att mode ofta presenteras med modeller som är/ser ut att vara 16 år. Slanka som vidjor. De allra flesta kvinnor, särskilt de som socioekonomiskt är mest intressanta för företagen att vända sig till, är inte och ser inte ut som sextonåringar. Jag kan inte se någonting i Åkestams forskning som säger att hon med mångfald endast menar etnicitet, än mindre endast negrer. I artikeln jag länkade till säger hon till och med att i vissa sammanhang, som traditioner kring jul, kan det vara rent kontraproduktivt att köra mångfaldstaktiken. Det ni anför som kritik av hennes resultat verkar mest vara guilt-by-association.

Så försök gärna fokusera på frågan. Varför så många negrer i reklamen?
Citera
2019-03-27, 10:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nu undrar jag om Groggnäsan och Putin kommer skriva avtal om att Sverige ska börja köpa rysk naturgas i och med våran kommande dårskap med att avveckla kärnkraften. Någon som vet mer?

Är det inte så att det togs beslut att man får bygga nya reaktorer i Sverige? Eller har jag drömt det? Det som kommer hända är att vi bygger nya reaktorer och avvecklar dom gamla enligt finsk modell. Och i och med att de nya reaktorerna är effektivare kan vi köra vårt avfallsbränsle ett varv till i dom nya reaktorerna.

Nu kan Flashbacktråden få något miljö och effektivitetspris.
Citera
2019-03-27, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Åkestam hyllar i artikeln de hundratals män hon träffat som varit schyssta. Dessutom kanske bättre om du försöker hålla dig till ämnet. Har du försökt sätta dig in i Åkestams forskning och dess relevans för det diskuterade?
Det skadar aldrig med lite bakgrundsinfo på aktuella personer. Att känna till hennes engagemang i Metro & Rättviseförmedlingen ger en bra klangbotten till att värdera hennes vidare verksamhet.
Citera
2019-03-27, 10:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Att mångfald i reklam och varumärkesbygge skulle kunna vara en fördel för företagen låter rimligt. Jag har själv undrat hur det kan komma sig att mode ofta presenteras med modeller som är/ser ut att vara 16 år.

Jag tror att det finns naturliga förklaringar till varför man föredrar sin egen etnicitet. Att det finns negrer i reklam är ett försök att "få upp acceptansen" för tolerans, men det är dödfött då folk har i sig från spädbarnsåldern att det är bäst att hålla sig till sina egna.

"Patriarkatet" är ett lika konstgjort problem som "strukturell rasism" som dessa grupper förfäktar är orsaken till att utlänningar har svårt att etablera sig i Sverige. Dom har svårt att etablera sig i Sverige därför att dom inte är svenskar - och inte beter sig som svenskar.

Det är samma sak när "diversitet" används i reklam. Folk blir förbannade. Det som visas i reklamen är inte hur alla beter sig från en mycket låg ålder. Det var det jag ville visa. Precis samma ilska ser du hos dataspel- och historienördar när det kvoteras in negresser i krigsspel som utspelar sig i Normandie 1945. Jag är ledsen, det fanns inga starka självständiga negresser med i landstigningstrupperna.

Det är uppenbart att folk ser igenom detta. Så dessa "tolerans"-åtgärder som dom försöker sig på är garanterat kontraproduktiva. Det var det jag ville visa.

Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Mm, finansvärlden har fått ge vika för techsektorn i och med Trump. Soros och andra multikulturalister går in stenhårt i teknologi-bolagen. För den som behärskar den sfären har också den planetära hegemonin i sin hand.

När du säger "tech-bolag" här, avser du då reklam-bolag som Facebook och Google eller "riktiga" techbolag som Honeywell, Boeing och grabbarna som också kan räknas som high-tech-bolag?

Trump är ju en riktig Boeing-vurmare. Och dom gör ju något "på riktigt".
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-03-27 kl. 11:05.
Citera
2019-03-27, 11:16
Citat:
Är det inte så att det togs beslut att man får bygga nya reaktorer i Sverige? Eller har jag drömt det? Det som kommer hända är att vi bygger nya reaktorer och avvecklar dom gamla enligt finsk modell. Och i och med att de nya reaktorerna är effektivare kan vi köra vårt avfallsbränsle ett varv till i dom nya reaktorerna.

Nu kan Flashbacktråden få något miljö och effektivitetspris.

Wikipedia ger dig rätt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A...5gan_i_Sverige
Den 17 juni 2010 röstade riksdagen ja till att bygga nya kärnreaktorer, men bara för att ersätta gamla. Sverige ska liksom nu ha maximalt tio reaktorer. Resultatet blev 174 röster för förslaget och 172 emot.
Inte bara det, utan även ur ett suveränitetsperspektiv. Det är dags att sätta igång med uranbrytning i Sverige för att säkra vår energiförsörjning. Varför inte ett samarbete med Ryssland angående deras natriumkylda reaktorer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BN-800
BN-800-projektet startade 1983 och är en vidareutveckling av reaktortypen BN-600. Projektet reviderades 1987 efter Tjernobylolyckan, och därefter 1993 enligt nya säkerhetsregler. Slutlig licens för byggande erhölls 1997. Kylmedlet, flytande natrium, började tankas i december 2013. Minsta kritiska massa för lägsta möjlig effektuttag initierades i juni 2014. Reaktorn kopplades in på Sverdlovsk elnät 10 december 2015.[1]

Genom att använda MOX-bränsle med både uran och plutonium avser kärnkraftverket kunna bränna vapenplutonium från utrangerade kärnvapen, och planer finns för att även kunna bränna oönskade aktinider från kärnavfall ur mer konventionella kärnkraftsreaktorer.
Citera
2019-03-27, 11:19
Citat:
Jag tror att det finns naturliga förklaringar till varför man föredrar sin egen etnicitet. Att det finns negrer i reklam är ett försök att "få upp acceptansen" för tolerans, men det är dödfött då folk har i sig från spädbarnsåldern att det är bäst att hålla sig till sina egna.

"Patriarkatet" är ett lika konstgjort problem som "strukturell rasism" som dessa grupper förfäktar är orsaken till att utlänningar har svårt att etablera sig i Sverige. Dom har svårt att etablera sig i Sverige därför att dom inte är svenskar - och inte beter sig som svenskar.

Det är samma sak när "diversitet" används i reklam. Folk blir förbannade. Det som visas i reklamen är inte hur alla beter sig från en mycket låg ålder. Det var det jag ville visa. Precis samma ilska ser du hos dataspel- och historienördar när det kvoteras in negresser i krigsspel som utspelar sig i Normandie 1945. Jag är ledsen, det fanns inga starka självständiga negresser med i landstigningstrupperna.

Det är uppenbart att folk ser igenom detta. Så dessa "tolerans"-åtgärder som dom försöker sig på är garanterat kontraproduktiva. Det var det jag ville visa.

När du säger "tech-bolag" här, avser du då reklam-bolag som Facebook och Google eller "riktiga" techbolag som Honeywell, Boeing och grabbarna som också kan räknas som high-tech-bolag?

Trump är ju en riktig Boeing-vurmare. Och dom gör ju något "på riktigt".

Med tech-bolag menar jag både mjukvara, med exempelvis Google och hårdvara som Intel, AMD, Xilinx, men även Tesla, Google och Apple nuförtiden och även inom IT/AI, återigen med Google, Amazon, Facebook och Apple.
Citera
2019-03-27, 11:27
Medlem
Citat:

Så försök gärna fokusera på frågan. Varför så många negrer i reklamen?

Kollade med en judisk advokat och början till utvecklingen ska tydligen var något banbrytande rättsfall i USA på 1980 talet (?) där någon intressegrupp stämde en bostadsutvecklare för brist på svarta i dennes reklam för ett område under utveckling. Den svarte individens krav grundades på att han kände sig exkluderad eftersom det bara var vita familjer i reklamen. Eftersom det var i New York så vann det mångfaldsindustriella komplexet. Skadestånd utgick tydligen.

Möjligen bör svenskarna akta sig för att importera mer byggstenar för det mångfaldsindustriella komplexet som grupptalan mm. Det är ett fundament för komplexet. Man angriper majoritetsbefolkningen genom företagen och tvingar dem till mångfald genom att hota med gigantiska skadestånd.
Citera
2019-03-27, 11:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kollade med en judisk advokat och början till utvecklingen ska tydligen var något banbrytande rättsfall i USA på 1980 talet (?) där någon intressegrupp stämde en bostadsutvecklare för brist på svarta i dennes reklam för ett område under utveckling. Den svarte individens krav grundades på att han kände sig exkluderad eftersom det bara var vita familjer i reklamen. Eftersom det var i New York så vann det mångfaldsindustriella komplexet. Skadestånd utgick tydligen.

Möjligen bör svenskarna akta sig för att importera mer byggstenar för det mångfaldsindustriella komplexet som grupptalan mm. Det är ett fundament för komplexet. Man angriper majoritetsbefolkningen genom företagen och tvingar dem till mångfald genom att hota med gigantiska skadestånd.

Det här är säkert avsikten att införa grupptalan i Sverige. Jag ger dig rätt här. Men de absurda jätteskadestånden med "punitive damages" finns ju inte i Sverige. Vår skadeståndspraxis är istället absurt låg istället och kommer inte att ge förutsättningar att försörja ett mångfaldsindustriellt komplex med affärsmodell som motsvarar amerikanska advokaters "ambulance chasing".

Dvs. att man driver mångfaldsbaserade skadeståndsprocesser mot bolag och hjälper "utsatta" att få massiva skadestånd.

I Sverige blir det 50.000 i skadestånd och håll käften. Mycket billigare än en felrekrytering.
Citera
2019-03-27, 12:03
Medlem
Citat:
Inspirerad av detta gjorde jag motsvarande googling men på svenska. Det verkar som att man i reklambranschen insett att stereotyper i reklam och varumärkesbyggande enkelt genomskådas och ogillas av de presumtiva kunderna. Vad man vill se är inte stereotypa människor utan en mångfald. Forskaren Nina Åkestam på Handelshögskolan doktorerade nyligen på ämnet och fick väl en del uppmärksamhet i branschen. Det kan ha bidragit till att driva frågan. Lite kul är att Nina ser synnerligen ”stereotyp” ut (mums!).

https://dik.se/om-dik/ovrigt/nyhetsa...mer-empatiska/

Frågan är förstås vad folk menar med ”mångfald”. En undersökning beställd av Huawei inför ett släpp visar att svenskarna menar följande:

1. Ålder
2. Kroppsform
3. Kroppsstorlek
4. Funktionsvariation
5. Etnicitet

https://it-retail.se/svenskarna-vill...ch-modebilder/

Ingen uppgift om alternativens andelar men eftersom etnicitet kommer sist lär den typen av mångfald man vill se vara liten.

Så vad vi vet genom forskning förklarar inte varför vi nu ser påfallande stor andel mörkhyade i reklamen. En gissning är att när de här forskningsresultaten sipprar ner till de inte så hemskt intelligenta ADs på reklambyråerna identifierar man mångfald reflexmässigt med etnicitet. Och vad är mest etniskt då, jo en neger.

Frågan återstår då varifrån denna reflexmässighet kommer.

OK - Som jag ser det så finns det tydligen i USA ett konkret ekonomiskt hot mot företag som inte inkluderar svarta i reklamen och det finns starka påtryckningsgrupper som kan kamma hem gigantiska skadestånd från företag. Det skapar behov för företagen att skaffa sig egna interna ideologiska kommissarier som hela tiden övervakar förekomsten av svarta. Både för reklam och mångfald i anställningsförfaranden, befordringsgång mm. som ju också kan bli dyra om man gör missar.

Men hur har fenomenet kunnat flytta över Atlanten från imperiets kärnland? Andelen svarta i Europa är ju inte så stor, välorganiserad eller militant.

Spännande frågekomplex. För vare svar öppnar det sig nya frågor.
Citera
2019-03-27, 12:08
Medlem
Citat:
Det här är säkert avsikten att införa grupptalan i Sverige. Jag ger dig rätt här. Men de absurda jätteskadestånden med "punitive damages" finns ju inte i Sverige. Vår skadeståndspraxis är istället absurt låg istället och kommer inte att ge förutsättningar att försörja ett mångfaldsindustriellt komplex med affärsmodell som motsvarar amerikanska advokaters "ambulance chasing".

Dvs. att man driver mångfaldsbaserade skadeståndsprocesser mot bolag och hjälper "utsatta" att få massiva skadestånd.

I Sverige blir det 50.000 i skadestånd och håll käften. Mycket billigare än en felrekrytering.

Här blir jag osäkrare, men jag tror att man måste se dynamiskt på frågan. Har man en agenda som sträcker sig långt fram i tiden och en modell att bygga på från imperiets kärnland. Ja då jobbar man långsiktigt och bygger på successivt bit för bit med nödvändiga lokala anpssningar.

Mångfaldsförmedlingen kanske inte fungerade ekonomiskt nu. Men vänta ut Trump och sätt en ny demokrat i Vita Huset så har man hela den hegemona imperiemakten bakom agendan igen. Man har helt enkelt gjort en reträtt och jobbar på med ideologin ett tag till.
Citera
2019-03-27, 12:11
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

En ypperlig försörjningsmodell för "rent-seekers" eller "mäklare" som en skribent i tråden (bergsturk) tidigare argumenterat för. ex här:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Begreppet Rent-seekers beskrivs här https://en.wikipedia.org/wiki/Rent-seeking och här på svenska:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rent-seeking

Bergturk:
De homosexuella är ointressanta i sig för mäklarkasten, vad som är viktigt är att företräda gruppen (att mäkla resurser). Konfliktytor mellan grupper är maktbalansmässigt ointressanta så länge man kan representera ett maximalt antal grupper.

Mäklarkasten är primärt intresserade av att behålla makten över mäklandet.
Det stämmer med våra politiker. De vill företräda grupper. Och behålla makten över "mäklandet".

Wiki:
"Rent-seeking är ett begrepp inom nationalekonomi för när en individ, organisation eller firma försöker intjäna intäkter genom att manipulera de ekonomiska eller juridiska förutsättningarna och tillgodoräkna sig ränta, istället för att göra det genom uppkommen vinst på handel eller värdeskapande produktion"

Egentligen agerar staten som den största "rent-seeking" aktören genom att ställa grupp mot grupp och lösa "problemen" med att ta resurser för detta. Resurser som berikar dem själva främst.
De är inte intresserade av att lösa problem utan att påtala problemen för egen vinnings skull.

Målet är makt, medlet är att utnyttja andra. Vad är väl mer lämpat än att åkalla skam och syndkänslor hos den stakars allmänheten för att uppnå sina mål. Varje religion använder denna "defekt" att känna ogrundad skam i människans kynne. Nu också använt inom politik, medier och snart sagt alla verksamheter.

Det har inneburit att vi har gått från en lutheransk individuell skuldkultur med ett uttalat eget ansvar till en kollektiv skamkultur helt utan eget ansvar men med en obehaglig twist.

Man känner ingen skuld bara skam om man blir upptäckt. Även om man är skyldig. Skammen att bli upptäckt är deras enda problem.

Och på andra sidan skalan finns alla de som känner kollektiv skam för något de inte har skuld till.

Det ger "rent-seekers" / mäklare fantastiska möjligheter. För de känner ingen skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in