Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ja, M5S och Lega har ju skapat oreda i EU eftersom de nu i praktiken gör något åt de illegala båtflyktingarna från Afrika. På samma sätt skapade Ungern politiskt oreda när de stängde den östra routen. Den politiska ambitionen i EU är mer eller mindre öppna gränser och nu har ett par länder i EU inte bara sagt nej i retoriken men faktiskt börjat göra något åt det. Således, det blir där med oreda på kontoret där Cecilia Malmström arbetar men lugn i Italien.
Ja, jag är medveten om att Rosa Luxemburg var judinna men jag vad Goodhart har för etnicitet har jag inte tänkt på. Radikalkonservativa tyska författaren Ernst Von Salomon hade en judisk fru, Nazist-Esoterikern Savitri Devi (Maximiani Portas) konverterade till hinduismen och gifte sig med en indier. Sedan ägnade hon hela sitt liv vuxna liv åt att hylla Hitler och Nazisttyskland. Radikalkonservativa filosofen Martin Heidegger hade förhållande med en judisk kvinna under kriget och var influerade judiska vänstertänkare Hannah Arendt, György Lukács och Leo Strauss. Listan kan göras lång. Det vittnar om att människor är komplexa varelser. Frågan är då. Skall vi ta hänsyn till vad människors åsikter och tankar eller vilken etnicitet de har eller hur de lever sina personliga liv?
Det jag inte gillar med sådana som Kevin McDonald är att han i princip säger att du är diskvalificerad från debatten om du är av annan etnicitet än vit. Hela hans trilogi (och jag har läst två av dessa böcker) går ut på att judar inte är intresserade av högre vetande. De är endast intresserade av att driva identitetspolitik. Egentligen borde hans bok ”Culture of Critique” heta ”Culture of Suspicion”. I slutändan är det vad du för till det intellektuella bordet som är intressant och inte din etnicitet eller religion. Idag skriver statsvetaren Clara Sandelind någon en artikel på DN-debatt som går ut på att Sverige och västvärlden i slutändan skall ha öppna gränser.
https://www.dn.se/debatt/orealistisk...-asyldebatten/
Nu visste jag innan att denna statsvetare står till vänster men jag vet också att hon delvis har judisk bakgrund. Frågan blir då, skriver hon detta eftersom hon är liberal (vänster), forskare eller för att hon har delvis har en judisk bakgrund? Jag skulle säga att hon skriver detta på grund av sina åsikter. Jag är inte vänster så jag håller inte med henne men det är vad som hon tar till bordet som är intressanta inte hennes eventuella etniska identitet. John McCain (som inte har någon judisk bakgrund) har nästan identiska politiska åsikter;
eller den här artikeln av honom
http://www.theworldin.com/edition/20...al-world-order
Skriver John McCain detta för att han är kristen och vit eller för att han är neo-konservativ till åsikterna? Vidare, den snabbast växande judiska gruppen är Haredi-judar som bland annat är inspirerade av Joel Teitelbaum.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joel_Teitelbaum
https://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism
De påminner om Amish folket men är bra mycket våldsammare om någon stör dem. Om det var upp till Haredi skulle Israel stanna av och sedan skulle alla män stå och be till gud vid klagomuren varje dag året om. De växer med 6 procent om året i Israel och 5,5 procent om året i USA. I Storbritannien växer de med 4 procent om året. Samtidigt minskar den sekulära och judiska delen av befolkningen. Jag har aldrig riktigt förstått hur Haredi på något sätt utgör ett hot mot någon.
Det samma gäller djupt religiösa muslimer som spenderar hela dagarna i moskén, djupt troende hinduer eller buddistiska munkar. De är fullkomligt harmlösa människor. De flesta människor oavsett etnicitet är välmenande. . Jag tror man bör se skillnad på den ”lilla människan” och större kollektiva rörelser. Det förefaller underligt att misstänkliggöra individer på grund av eventuell icke-politisk identitet.
Något jag gillar med just Paul Gottfried är att han är intellektuellt nyfiken och lyssnar till människor argument. Han kan föra en dialog med i princip alla människor och vänder och vrider på var enda sten. Jag har ungefär samma inställning till politiken. Samtidigt, är Gottfried konservativ och han är mycket tydlig med vad han tycker om den liberala världsordningen och liberalismens inflytande på västerlandet. Jag är som sagt tydlig med att jag är konservativ. Samtidigt kan jag erkänna eventuella fel och brister i den. Jag kan inte intellektuellt försvara varje del. Jag är på intet ätt någon brinnande ideolog eller en religiöst övertygad konservativ.
Jag är öppen för människor med andra politiska åsikter än mina egna och bemöter först människor när de ger uttryck för vissa specifika åsikter eller idéer snarare än stämplar dem innan de har uttryckt dessa på basis av deras etnicitet. Det tycker jag bör vara den högre debattens ramverk. Slutsatsen; Människan är en komplex varelse - det skulle vara underligt om vi hela tiden måste gå runt i en ideologisk, etnisk eller religiös ogenomträngbar rustning.
Såsom du tänker är föredömligt, men svårt att genomföra i praktiken. En gång i tiden hade jag samma måttstock, att endast lyssna på vad människor har att säga och stöta och blöta saker i ändlösa analyser till man står på huvudet. Problemet med detta är att civilisationen i själva verket är en hårsmån från den brutala biologin, och för mig personligen nåddes jag av denna insikten när jag drabbades av eländes elände.
Den genomrationella människan är en produkt av ett västerland i överflöd, en lyxprodukt först och främst som resultatet av teknologiska landvinningar. Den är också resultatet av en intellektuell världsbild långt i från den genomsnittlige människans sätt att tänka och agera. Här återkommer man till en brutal naturgiven sanning som sällan kan upprepas alltför ofta - de allra flesta människors förmåga till rationell välunderbyggd analys är låg. Oerhört låg. Lägg där till en impulskontroll a la schimpans och ett fullständigt ointresse av att ens försöka förstå.
När "the shit hits the fan" eller när möjligheter uppenbarar sig kommer de allra allra flesta, så även jag, att återgå till en biologisk urtidsfunktion och där ingår även jag. De kommer dessutom kriga i det oändliga för att försvara sin position om resultatet av att återgå till denna primitiva varelse ger dem belöningar för deras eget ego.
Det finns en anledning till att Kulturprofilen blev så pass intensivt försvarad av den före detta ständige sekreteraren. Han öppnade antagligen en helt fantastisk värld av primalnjutning åt den intellektuelle giganten. Hans moraliska barriärer bröts kvickt ner, och det är det här som är så fantastiskt. Det kan hända oss alla! Vi kan alla bli kulturprofilens vän och leva vivörliv, men de flesta av våra moraliska fantasier sätts aldrig på praktiskt test så vi kan gott svimma på överhöghetens sjö utan risk för att drunkna. Men verkligheten vet annorlunda.
Personligen är jag övertygad om att tribalism är en sådan naturgiven funktion. Det behöver inte nödvändigtvis vara etnisk tribalism, men etnisk tribalism kommer med oslagbara fördelar.
Åsikter kan alltid förändras, men din etnicitet är gudagiven. Tillhör du en ingrupp med etniska fördelar VET DU att du kommer få behålla dessa fördelar och gruppen kommer dra åt samma mål.
Att tillhöra en åsiktsgrupp är att tillhöra en volatil fördelningsgrupp. Politikens vindar skiftar åt höger och vänster och du kan aldrig vara riktigt säker på att de fördelar DU som individ får kommer bevaras.
Religion är väl snäppet bättre men med olika trosinriktningar är inte ingruppen lika glasklar.
Vilken slagsida kommer din lojalitet ha om kriget väl kommer? Kristen eller svensk? Muslim eller tysk?
Fundera noga över om alla de här intellektuella giganterna verkligen lever efter hur de lär. Jag är övertygad om att du kommer inse att de är mänskliga, och som människor är vi alltid benägna och göra det som gynnar oss själva bäst, oavsett vad det är. Det finns en rationalitet i det, men eftersom verkligheten också är så sinnessjukt komplex är det väldigt ofta omöjligt att avgöra om ett val är bra eller dålig. Hjärnan spelar oss spratt utifrån evolutionära funktioner utvecklade under otroligt annorlunda förutsättningar. I det moderna samhället fungerar de okej, men de allra flesta människorna kommer likväl degradera när möjligheten finns att degradera. Väldigt spännande forskningsfält för övrigt!
En åsikt är ju dessutom en produkt av dina identitetspolitiska markörer, så det är inte alltid glasklart att avgöra vad som är vad. Hönen eller ägget? Vad vet jag.
Ett något ostrukturerat inlägg men jag hoppas du förstår vad min poäng är. Väl bekomme!