2018-04-04, 20:55
Medlem
En gästledare i GP på temat den svenska bilden utomlands (är det för övrigt inte fascinerande att det "svenska" som så lättvindigt avfärdas som varandes av underordnat intresse på hemmaplan, av samma politiker får enorm uppmärksamhet när "Sverigebilden" påtalas utomlands? Här gäller det verkligen för våra ärade politiker att "hålla två tankar i huvudet samtidigt" så att man väljer sin tunga när det svenska ska ignoreras alternativt kraftigt försvaras.). Ledaren är befriande klarspråkig om den gruppmentalitet som råder inom den självutvalde godhetseliten. Först om Sverigebilden.

Citat:
Begreppet fick sitt breda genomslag i samband med att statsminister Stefan Löfven offentligt avgav ett negativt omdöme om en intervju barnboksförfattarinnan Katerina Janouch gav i Tjeckisk webb-TV (Aftonbladet 18/1 2017).

Den mediala rapporteringen i svallvågorna av detta utspel skänkte begreppet “Sverigebilden” dess framskjutna position - en position som den 26:e februari i år även föranledde ett längre inslag i SVT:s fördjupande nyhetsprogram “Aktuellt”. I inslaget kommenterade SVT:s egen utrikeskommentator Erika Bjerström på nyligen tillgängliggjord statistik rörande Sverigebildens pågående negativa förskjutning.

Inslaget dominerades av en önskan att falsifiera den negativa bild underlaget påvisar, och i stället för problematisering ägnade man sig huvudsakligen åt ett anklagande försvar av Sverigebilden. Skäl efter skäl anfördes som indikation på att Sverigebilden manipuleras negativt av illvilliga externa krafter, vilka man finner i allt från ryska-fejkkonton till HBTQ-negativa nationalister.

Anmärkningsvärt i sammanhanget är att man direkt efter inslagets slut oreflekterat gick vidare med att rapportera om hur en polisstation i Södertälje under helgen utsatts för en beskjutning. Oförmågan att vid detta tillfälle sammankoppla orsak och verkan rörande Sverigebildens negativa utveckling får i det närmaste liknas vid satir.

SVT=satir är väl något vi alla kan skriva under på. Månget hånfullt gapflabb har genererats hos i vart fall undertecknad vid genomlidande av SVT:s propagandamaskin på högvarv där godhetskrumbukterna omöjliggör varje form av intelligent samtal. Nedan om den spännande gruppdynamiken bland godhetsapostlarna.

Citat:
Grupptänkande förkroppsligas genom att medlemmarna i en grupp avstår från att bryta mot rådande värderingar eftersom man hyser en mycket stark önskan om att vara överens.

Medlemmarna undviker att komma med invändningar mot gruppens grundläggande synsätt eftersom detta uppfattas som illojalt. Grupptänkandet eftersträvar konsensus till en så pass hög grad att gruppmedlemmarna är beredda att åsidosätta realistiska värderingar. När detta sker får personerna ett skevt förhållande till verkligheten. Oviljan att framföra kritik medför att en omedveten censur dessutom byggs in i gruppen.

Den migrationspolitiska tvärvändningen hösten 2015 tjänstgör som ett dramatiskt exempel på denna typ av beteende, där en extremt hastig kollektiv åsiktsförändring genomdrevs för att bibehålla Sverigebildens gruppkänsla och självupplevda status. Från att “stå upp för mänskliga rättigheter” till “att ta ansvar för Sverige” i en halsbrytande manöver där “Refugees welcome” på 45 dagar byttes mot gränsvakter på Öresundsbron.

Så sant som det är sagt. Detta åsidosättande av realistiska värderingar kommer jag på närmast daglig basis i kontakt med i min omgivning. När tidigare "problematiska" frågor ställdes fick man i alla fall ett försök till försvar från den tillfrågade, hur än patetiskt svaret var. Numer ignorerar samma personer problematiska frågor helt och låtsas som att frågan inte ens ställts. Manualen på hur de kritiska frågorna skall bemötas verkar inte hunnits ha skrivits om ännu för att möta verkligheten 2018. Manualen verkar fortfarande stå fast vid "öppna era hjärtan" a` la 2014. Måste vara jobbigt när verkligheten motbevisar ens teser hela tiden.

http://www.gp.se/ledare/j%C3%B6nsson...iden-1.5504633
Citera
2018-04-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
AngryForeigner anammar detta och bjuder på meme-magic:

Skurt förklarar svensk invandringspolitik
https://youtube.com/watch?v=u_PHKJBUsWc

Den var riktigt kul. Tydligt att DN trots allt hade rätt. Skurt har filat på sin image under bortavaron från offentligheten och gör nu sin come-back som "Pepes autistiske lillebror".

Tyst ljud av applåder vid tangetbordet.
Citera
2018-04-04, 21:16
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag blir förvirrad. Är Jordan Peterson i själva verket vänster?

Kanske är det så att vi nått så långt i en radikal omställning att den ideologiska kompassen står och snurrar innan vi hittat en ny pol som den kan rikta in sig mot?

Ska lyssna på Milennial Woes. Är han en konstnärligt bohemisk alt-rightare?
Begrepp som vänster och höger är allt knepigare. JBP är icke-politisk och säger att hans personlighetsprofil ligger mitt emellan (öppenhet är ett vänsterdrag, samvetsgrannhet är högerdrag). Men han är inte konservativ i europeisk bemärkelse. Snarast en intellektuellt hederlig liberal.
Citera
2018-04-04, 21:19
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Begrepp som vänster och höger är allt knepigare. JBP är icke-politisk och säger att hans personlighetsprofil ligger mitt emellan (öppenhet är ett vänsterdrag, samvetsgrannhet är högerdrag). Men han är inte konservativ i europeisk bemärkelse. Snarast en intellektuellt hederlig liberal.
Vänster och höger är alldeles för dikotomt och gammeldags.

Faktum är att man kan argumentera mot mångkultur från flera ideologiska perspektiv. Det om något tyder ju på att mångkultur är åt helvete fel.

Jag föreslår pragmatism och hederligt sunt förnuft. Vi eller dom.
Citera
2018-04-04, 21:46
Medlem
Citat:
Har inte hunnit lyssna in mig så noga på Jordan Peterson att jag kan redogöra för hela hans tankesystem. Men min uppfattning är att när han kritiserar den postmoderna identitetspolitiken så gör han det ur en intellektuell synvinkeln. Inte ur en etnisk. Han gillar sina indianer och eskimåer.

Det som hände i USA på 50-60 talet var ju att vänsterintellektuella aktivister (ja många av dem var judar) mobiliserade USAs svarta och andra minoritetsgrupper för att bryta upp den rådande ordningen på gott och ont. Den stratiegin blev så framgångrikt att man byggde vidare på den och sökte fraktionera upp samhället i förtryckta undergrupper som man gjorde sig till talesmän för. Det blev homosexuella, migranter, feminister etc. Snabb spolning till idag då identitetspolitiken blivit ett självspelande piano. Fram till för ca ett-två år sedan (den verkar vara på snabb tillbakagång nu).

Peterson kritiserar alltså denna samhällsnedbrytande fraktionering av samhället då den postmoderna identitetspoliktiken löper amok för att hitta nya offergrupper som de kan göra sig till talespersoner för och hetsa. Jag har inte uppfattat att han skulle ha så mycket emot att en etnisk grupp känner samhörighet.

Jag anser själv att etnisk identitet är en viktig faktor. Den gör dock att det blir svårare att bygga fungerande samhällen om identiteterna (vilket det oundvikligt verkar bli) blir grunden för politik. Mångkulturen blir då ett hinder. Att vi svenskar bör odla och främja den är naturligt. Om inte annat så är det mer humant i och med att det blir lättare att repatriera människor som har sitt egentliga hemlands kultur och språk bevarad. Ser dock inte det som ett självändamål att Sverige bara ska bestå av ädel svensk lantras.

Vad gäller judarna så verkar som du är inne på en del av dem blivit "höga på det egna knarket" och därmed vara oförmögna att se sin egen grupp som en del i systemet. Men det är kanske en följd av inställningen att man vill vara en del av samhället men samtidigt stå utanför det i sin egenskap av etnisk minoritet.

Problemet med IQ är en del av ett annat komplex. När jag refererar till Charles Murray så handlar det mer om problemet med att hela det samhälle vi byggt upp systematiskt stratifierar svenskarna och därigenom allienerar oss från varandra. Men det är som sagt ett helt annat problemkomplex.

Han kritiserar identitetspolitik med intellektuella abstraktioner som kanske låter övertygande, men faktiskt vilar på samma förhoppningsfulla premisser om förändring av den mänskliga naturen som de ideologier han kritiserar. En primitiv, "patologisk" tribalism ska ersättas med universella principer om individualism och rationalitet - de västerländska landvinningar som nu angrips på bred front, ska alltså räddas genom sokratisk pedagogik om individens ansvar. En annan sorts "öppen kulturentitet" än SD:s eller Lenins, förvisso - men samma anspråk på att upplysa till ideal, snarare än anpassa till empiri.

På de oundvikliga frågorna om judisk tribalism har han duckat och hänvisat till förklaringsmodeller om överrepresentation i media, finans och politik beroende på just hög IQ. En mycket svag position, både anekdotisk och principiellt.

För - vad är axiomatiskt med att hög grupp-IQ utesluter tribalism? Är inte ingruppens fördelar istället universella, vare sig det är på nivån av mobiliserat våldskapital i orten eller nätverkande lobbyism i maktens korridorer?

En fungerande mångkultur bygger inte så mycket på intelligens som ömsesidighet. Saknas den reciproka respekten och omsorgen, är det ingen fördel om den kognitiva kapaciteten är hög hos den som felar. Sedan verkar det som sagt som om förmågan att känna kärlek inte är beroende av intelligenskvoten. Om marginaliserade grupper i utanförskapet som genom ett trollslag fick mediala plattformar är det alls inte säkert att dessa skulle användas till att lyfta fram de etniska svenskarnas situation och värde.

Men den underlåtenheten är åtminstone hypotetisk, medan en annan tystnad dånat i decennier. Säg en enda judisk debattör som någonsin likställt svensk nation och folkrätt med den egna ingruppens anspråk?

Ett vakuum som jag förutspår kommer fyllas - inte av altruism utan nyttokalkyl.
Citera
2018-04-04, 22:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag blir förvirrad. Är Jordan Peterson i själva verket vänster?

Det som anses karakterisera vänster resp. höger är nog inte identiskt, om man jämför Sverige med Kanada.

Peterson säger själv, att han "leans left", men han verkar inte ha preciserat, vad som enl. honom karakteriserar detta left, som han ser det.

I det klipp på fem minuter, som jag länkar till nedan, håller han ett verkligt brandtal mot ambitionen
equality of outcome för män och kvinnor. Mot slutet tar han lika eftertryckligt avstånd från kvoter för högpresterande grupper tex. Asians (vilket åsyftar kineser/ostasiater i Kanada) eller judar.

Han avvisar således *kategoriskt*, att staten, universiteten osv. ska intervenera och skapa equality of outcome för diverse undergrupper av befolkningen. Equality of outcome är an IMPOSSIBLE goal & TERRIBLE idea.

Denna TERRIBLE idea är ju själva kvintessensen av "vänster" i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=jQYFVw-s2t0
Senast redigerad av Meiji 2018-04-04 kl. 22:13.
Citera
2018-04-04, 22:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

It's the same in bloody Scandinavia. It's twenty to one nurses. Twenty to one women nurses in Scandinavia. And twenty to one men to women in engineering. And thats in Scandinavia. And so
whats happened in Scandinavia as they made this system more egalitarian in terms of its legal and social structures is that the gender differences between men and women has gotten bigger, not smaller.

So what that means is that social constructionism is WRONG!!! That's what it means. Wrong!

Disproved.
[/quote]

Politik fungerar på samma sätt dom dålig vetenskap. Med obevisade teorier som man håller för sanna. Integrationen och samspelet mellan människor borde funka bättre - men än hur mycket pengar som läggs på dåliga teorier fungerar det aldrig.

Vi kanske får se snart motsvarigheten till " 94% mörk materia" i teorin om "equal outcome". 94% av teorin fungerar, det är bara dom 6% som vi ser som inte stämmer med det antagna utfallet av teorin.

Citera
2018-04-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det som anses karakterisera vänster resp. höger är nog inte identiskt, om man jämför Sverige med Kanada.

Peterson säger själv, att han "leans left", men han verkar inte ha preciserat, vad som enl. honom karakteriserar detta left, som han ser det.

I det klipp på fem minuter, som jag länkar till nedan, håller han ett verkligt brandtal mot ambitionen
equality of outcome för män och kvinnor. Mot slutet tar han lika eftertryckligt avstånd från kvoter för högpresterande grupper tex. Asians (vilket åsyftar kineser/ostasiater i Kanada) eller judar.

Han avvisar således *kategoriskt*, att staten, universiteten osv. ska intervenera och skapa equality of outcome för diverse undergrupper av befolkningen. Equality of outcome är an IMPOSSIBLE goal & TERRIBLE idea.

https://www.youtube.com/watch?v=jQYFVw-s2t0

Klassiskt! - Att vara liberal (Folkpartist) är att vara kluven.
Citera
2018-04-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Egentligen är det skrämmande hur mycket vi påverkas och kommer att påverkas av vad som sker i den amerikanska universitetsvärlden. Jag tror att Peterson (och Harris som jag själv inte är förtjust i) sitter säkra där de gör. Vad Peterson faktiskt gör är att han uppmärksammar föräldragenerationen på vad det är för galenskaper som faktiskt pågår på universiteten. Tidigare har föräldrar bara skickat iväg ungarna och inte brytt sig längre i tron att det var som när de själva gick på universitet. Nu kanske de börjar bry sig mer och då kan det bli förändring.

Att kalla postmodernister för dumma är kanske att ta i lite. Det är inte helt lätt att sätta sig in i den lingo som används inom det postmodernistiska. Den avhandling som gjordes om just den här tråden är ett exempel på det. Det den faktiskt sade om man trängde sig igenom de akademiska tramsorden var inte mycket. Detta är för övrigt ett ypperligt exempel på hur ideologi i form av postmodernism är ett uppehälle för vissa personer. Ett skrå. På samma sätt är det med många ideologier, t.ex. frihandelsideologi, en ideologi som är precis vad multinationella storföretag vill. Förfäktar denna ideologi gör många avlönade "ekonomer" och tankesmedjor. I och med att multinationella företag gillar detta finns det också pengar till att avlöna specialintressenas försvarare genom att klä upp det till en ideologi med principer vilket det naturligvis inte är och aldrig varit.

Jag presenterar denna tweet rörande sammanfattning av en feministisk portmodern forskargrupps arbete.

https://twitter.com/NewWorldHominin/...05018737545216

Quod erat demonstrandum skulle en gammal romare ha sagt.
Citera
2018-04-04, 23:55
Medlem
Jag har ingen aning varför Jordan Peterson skulle sagt sig vara vänster, han är ju klart höger i alla sina åsikter. Jag undrar om han inte sagt sig vara klassisk liberal och att det misstolkats som liberal/vänster. Dock vet jag att han talat för någon form av bidragssystem, men det var inte utifrån någon "rättvise"-idé, utan för att hålla pöbeln lugn. Fast han beskrev det förstås snyggare.
Citera
2018-04-05, 00:41
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Jag har ingen aning varför Jordan Peterson skulle sagt sig vara vänster, han är ju klart höger i alla sina åsikter. Jag undrar om han inte sagt sig vara klassisk liberal och att det misstolkats som liberal/vänster. Dock vet jag att han talat för någon form av bidragssystem, men det var inte utifrån någon "rättvise"-idé, utan för att hålla pöbeln lugn. Fast han beskrev det förstås snyggare.
Medborgarlön, eller kanske medborgaranställning om man så vill, kommer snart vara ett måste om vi ska klara av automatiseringen och att vi inte har råd med offentliga anställningar och offentliga stimulanser av det privata näringslivet nu när kreditfesten verkar vara över. Man kommer att vara tvungen att diskutera medborgarlönen (anställningen) från "höger" och "vänster", samt om bara svenska medborgare ska få åtnjuta den i Sverige eller om vi kan bjuda in hela världen till medborgarlönsfest på de svenska skattebetalarnas bekostnad.

Medborgarlönen kommer segla upp som den näst viktigaste frågan i valet 2022. Den viktigaste frågan blir det fullt utblommade inbördeskriget i förorten och "integrationen". Mediakrigarna kommer att bli tvungna att haka på.
Citera
2018-04-05, 07:47
Avstängd
sherms avatar
Nya Dagbladet publicerar ännu en lysande krönika av Lars Bern. Den eminente doktorn tar sig här an vanföreställningen att USA och NATO:s krigsmakt är en frihetens och demokratins försvarare. "Istället är man organiserad för att försvara den styrande hyperförmögna elitens, de globala företagens och bankernas ekonomiska intressen runt hela jorden."
Den brittiska tidningen Independent avslöjade redan för sju år sedan hur mycket starka företagsintressen låg bakom USA:s och Britanniens illegitima anfall på Irak 2003. Den tidigare NATO-chefen Wesley Clark har avslöjat hur Pentagon redan 10 dagar efter attentatet 2001 hade färdiga utarbetade planer för en attack på Irak och sex andra oljeländer i Mellanöstern. Detta tyder knappast på att man varit överrumplad av attacken den 11 september 2001. Med alla obesvarade frågor verkar det ha varit ett beställningsjobb.
Hur hänger då detta ihop med inympandet utav mångkultur här i den svenska myllan? Samme Wesley Clark, NATO:s judiska överbefälhavare då, hade redan två år tidigare förklarat organisationen och dess intressenters ambition att förvandla Europa till ett mångkulturellt helvete:

Citat:
"Let's not forget what the origin of the problem is. There is no place in modern Europe for ethnically pure states. That's a 19th century idea and we are trying to transition into the 21st century, and we are going to do it with multi-ethnic states."

-Wesley Clark, 1999

En nödvändighet för att kunna realisera detta har varit de efterföljande krig som alltså planerades i god tid före 9/11 och som sjösattes därefter. Planeringen bakom Europas omvandling vet vi därtill kan härledas till den så kallade Kalergiplanen, som lade fram visionen om att ersätta Europas folk med ett rasblandat kreolfolk - framtidsmänniskan som då skulle styras över av en judisk härskarklass, av det utvalda folket.

Lars Berns krönika är nyttig läsning som ger en klar bild av den geopolitik som ligger bakom flyktingströmmar och mångkultur och Bern drar sig heller inte för att uppmärksamma hur de krigiska globalisterna samarbetar med muslimska terrorgrupper som IS och al-Qaida, vars verksamhet de understödjer.

Bern avrundar med följande, korrekta slutsats om att Sveriges agerande bottnar i intet mindre än ett fullkomligt förräderi av den svenska politiska eliten gentemot det folk vars intressen de hade att värna.
Det är nog snarast så att vår politiska elit är på väg att på olika plan sälja ut hela vårt lilla land till en hyperrik elit med globala härskarambitioner. En ytterst farlig strategi som inte tjänar svenska folket
https://nyadagbladet.se/kronikor/glo...n-krigsmaskin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in