Citat:
Vi pratade om skuldekonomins verkningar på migrationen nyligen och jag skulle vilja återknyta till den infallsvinkeln när det gäller din länkade artikel. Jag skulle inte bli förvånad om det finns en "språkregel" att aldrig aldrig aldrig nämna migration i termer av volymer. Inte alls av anledningen som framfördes när Billström försökte (människor är inte siffror eller nåt annat sånt skit) utan att befolkningsökningen är så väldigt intimt förknippad med "tillväxt". Tillväxt i ekonomin är "framtida skuldsättning", och därav följer mer konsumtion.
Om man angriper direkt antal eller volymer och går ut och signallerar "Noll är den nya siffran på hur många TUT/PUT Sverige kommer att bevilja 2018", då öppnar man ju upp en attackvektor för migrationsvurmare av Wolodarskis snitt att öppna på DN löpsedel imorgon:
"Löfvén och S för en tillväxtfientlig politik"
Tänk på det när du ser "tillväxtfientlig" i debatten, "tillväxtfientlig" och "invandringskritisk" är synonymer för det är inte omöjligt att staten redan har skaffat sig krediter och räknat med en viss volyminströmning ("tillväxt") och infrias inte den blir det jobbigare villkor att betala tillbaka för staten.
Därför blir som i artikeln du citerar, skribentens attackvektor en annan - jag får känslan att man argumenterar mot kostnaderna och förespråkar "att fortsätta sänka kostnaderna för integration och migration". Det betyder i klartext sänkta, eller helst borttagna bidrag. Och ju mer stängd bidragskran, desto färre migranter väljer Sverige och volymerna minskar därför.
Volymminskning utan att ha gjort ett migrationsvolymkritiskt politiskt utspel, och därför kan han inte attackeras som "tillväxtfientlig".
Och för ministrar och regimtrogen media är det omöjligt att säga "jag är tillväxtfientlig".
Om man angriper direkt antal eller volymer och går ut och signallerar "Noll är den nya siffran på hur många TUT/PUT Sverige kommer att bevilja 2018", då öppnar man ju upp en attackvektor för migrationsvurmare av Wolodarskis snitt att öppna på DN löpsedel imorgon:
"Löfvén och S för en tillväxtfientlig politik"
Tänk på det när du ser "tillväxtfientlig" i debatten, "tillväxtfientlig" och "invandringskritisk" är synonymer för det är inte omöjligt att staten redan har skaffat sig krediter och räknat med en viss volyminströmning ("tillväxt") och infrias inte den blir det jobbigare villkor att betala tillbaka för staten.
Därför blir som i artikeln du citerar, skribentens attackvektor en annan - jag får känslan att man argumenterar mot kostnaderna och förespråkar "att fortsätta sänka kostnaderna för integration och migration". Det betyder i klartext sänkta, eller helst borttagna bidrag. Och ju mer stängd bidragskran, desto färre migranter väljer Sverige och volymerna minskar därför.
Volymminskning utan att ha gjort ett migrationsvolymkritiskt politiskt utspel, och därför kan han inte attackeras som "tillväxtfientlig".
Och för ministrar och regimtrogen media är det omöjligt att säga "jag är tillväxtfientlig".
Det är nog en riktigt iakttagelse. Det är kostnaderna som är problemet - inte volymerna i inflödet. Att det sedan finns ett direkt samband mellan volymer och kostnader undviker man i det längsta. Något håller förlåten på att dras bort från migrationsfrågan, men mycket är fortfarande tabu och "det som inte får nämnas" är ännu det dominerande i debatten. På det sättet bli alla försök att diskutera och argumentera som att sjunga halvkväden visa, till förfång för såväl det politiska samtalet som för Sveriges framtid.