2016-08-06, 16:54
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Paulina Neuding tillhör det journalistkollektiv som konsekvent under regeringen Reinfeldts tid dvs i 8 år använt SvD och DN som plattform för att kräva att migrationspolitiken ska omfatta hundratusentals lågutbildade invandrade varje år som ska placeras i låglönejobb i servicesektorn och därmed pressa ned lönerna för ungefär 80% av den inhemska svenska befolkningen och samtidigt krossa fackförbunden av bara farten.

Paulina Neuding, Timbroprodukt, polsk judinna, dotter till invandrade föräldrar, tidigare aktiv i Liberal Ungdom samt chefredaktör för Neo vänder nu förutsägbart nog kappan efter vinden - det politiska målet är uppnått, nu bygger hon en ny karriärprofil som bättre passar det nuvarande politiska klimatet.

Neuding och hennes gelikar förtjänar oerhört mycket mer förakt än de vänsterorienterade journalister som av olika skäl håller fast vid en föråldrad världsbild.

Ok. Jag försvarar inte Neuding, jag vet knappt något om henne förutom att hon väcker viss ilska inom vissa vänstergrupper ibland.

Jag gjorde en snabb och enkel googling mellan 2006 och 2014 för att se om du hade rätt. Jag sökte på Neuding och invandring under det aktuella tidspannet och fann bland annat detta.

Citat:
”Regeringens argument om invandring är delvis vilseledande”

Att regeringen ger sig in i debatten om invandring och integration med grunda och delvis vilseledande argument är moraliskt tvivelaktigt. Det riskerar också att vara kontraproduktivt; läsaren kan ges intrycket att det saknas bättre argument för tolerans och mot främlingsfientlighet, skriver Andreas Johansson Heinö och Paulina Neuding i en replik.

Regeringen framhåller exempelvis att det är färre svenskar nu än tidigare som vill minska flyktinginvandringen – däremot nämner man inte att de som vill ta emot färre flyktingar alltjämt är betydligt fler än de som inte vill det.

Sverige hör till de länder i världen som tar emot flest flyktingar varje år. Samtidigt ser vi ungefär samma integrationsproblem i Sverige som på andra håll. Därför är det lika olyckligt som anmärkningsvärt att regeringen väljer att avfärda seriösa och vetenskapligt grundade invändningar om exempelvis invandringens kostnader som grundlösa myter, jämförbara med antisemitiska och antimuslimska konspirationsteorier.

http://www.dn.se/debatt/regeringens-...-vilseledande/

Citat:
”Misslyckandet kommer att få katastrofala följder”

När Niall Ferguson besökte Almedalen i somras berättade medierna efteråt att han hyllat den svenska ekonomin. I samtal med Neo ger han en annan bild av Sveriges och Europas framtid. Sverige kan inte längre försvara sig militärt. Vi håller på att skapa en permanent klass av människor som aldrig kommer att kunna försörja sig. Städerna hotar att explodera i våld. Och alldeles för få vågar prata om problemen. Möt en av världens främsta intellektuella som själv lämnat Europa.

av Paulina Neuding

http://magasinetneo.se/artiklar/miss...ofala-foljder/

Citat:
”Vi klarar inte invandringen”

Malmö klarar inte tillströmningen av invandrare. Det säger kommunalrådet Ilmar Reepalu när Neo möter honom för att tala om våldet, gängbrottsligheten och Sveriges sämsta skolresultat.

av Paulina Neuding

http://magasinetneo.se/artiklar/vi-k...-invandringen/

Citat:
SVDs Paulina Neuding krossar Fredrik Segerfeldt

Det håller på att växa fram kåkstäder i Stockholms utkanter där fattiga invandrare lever i misär. Paulina Neuding skrev gripande om detta i SVD. Hon kritiserade att Migros Fredrik Segerfeldt talat i positiva ordalag om framväxt av kåkstäder i Sverige till följd av fri invandring. Segerfeldt skrev tillsammans med Johan Norberg boken ”Migrationens Kraft”, ökänd för oräkneliga faktafel och för att citera forskning som inte existerar.

http://tino.us/2014/01/svds-paulina-...ik-segerfeldt/

Citat:
Neudings mod har förändrat Sverige

Via en youtube-rekommendation igår kom jag över ett klipp med Paulina Neuding från ett Axess-seminarium om invandring. Klippet kommer från en kanal kallad Galne Gunnar TV som är en invandrings- och islamkritisk kanal men med en hel del intressanta klipp.

Seminariet är från 2011 och heter Integrationspolitikens tillkortakommanden, och det är väldigt intressant att se två år tillbaka och vad som har hänt sedan dess. Klippet heter Paulina Neuding - Invandringspolitikens misslyckanden.

https://pophoger.blogspot.se/2013/09...t-sverige.html

Citat:
Ilska på Twitter efter text om Malmö

Liberaler och vänsterprofiler på Twitter går till hård attack mot Paulina Neuding, chefredaktör för den socialliberala tidskriften Neo, sedan hon skrivit en artikel i Jerusalem Post om spänningarna mellan araber och judar i Malmö.

http://www.friatider.se/svensk-twitt...l-chefredaktor

Som sagt, detta är knappast någon uttömmande sökning men på cirka 30 sekunder fick jag fram belägg för att det funnits viss realism hos Neuding i synen på invandring under en längre tid. Mycket längre än hos vissa som nu öppet oroar sig över invandringens konsekvenser i media. Något krav på att Sverige ska ösa in analfabeter i syfte att åstadkomma lönedumpning kan jag inte hitta, men du kanske kan upplysa mig?
Citera
2016-08-06, 19:22
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Paulina Neuding tar bladet från munnen ang de invandrarrelaterade övergreppen i grupp. Ställer Dan Eliasson till svars för ett (till) galet utspel han gjort:
http://www.svd.se/polisen-forringar-...re-kolumnister

Resonemanget är helt logiskt. Polisen kan inte bara säga att de inte kan utföra sitt jobb. Uppenbarligen funkar det på andra håll och i andra sammanhang. Alltså fråga om vilja och prioritering. Vilket faller tillbaka på ledarskapet.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Paulina Neuding tillhör det journalistkollektiv som konsekvent under regeringen Reinfeldts tid dvs i 8 år använt SvD och DN som plattform för att kräva att migrationspolitiken ska omfatta hundratusentals lågutbildade invandrade varje år som ska placeras i låglönejobb i servicesektorn och därmed pressa ned lönerna för ungefär 80% av den inhemska svenska befolkningen och samtidigt krossa fackförbunden av bara farten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Ja ,
De har sin födkrok i Stockholm, i media och makten.

Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Jasså? Min bild av Neuding är snarare att hon så länge jag kan minnas har varit en konsekvent och relativt stark kritiker av invandringspolitiken som den bedrivits av Reinfeldt et al. Du får gärna substantiera dina påståenden.
... eller så skriver du så här, så blir det tydligt att kritiken mot Neuding mest är sprungen ur ren, rå och vettlös antisemitism.

Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz

http://magasinetneo.se/artiklar/miss...ofala-foljder/

Den här diskussionen om Paulina Neuding är fullständigt onödig.

Det räcker egentligen att läsa den fantastiska intervjun hon gjorde med professor Ferguson 2013 -- dvs mitt under brinnande värdegrundsfeber.

Prawitz länkade förtjänstfullt till den, se länken i sista citatet ovan.

Medborgarna i landet står snarast i tacksamhetsskuld till henne och hennes mod.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-08-06 kl. 20:04.
Citera
2016-08-06, 22:32
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Den här diskussionen om Paulina Neuding är fullständigt onödig.

Det räcker egentligen att läsa den fantastiska intervjun hon gjorde med professor Ferguson 2013 -- dvs mitt under brinnande värdegrundsfeber.

Prawitz länkade förtjänstfullt till den, se länken i sista citatet ovan.

Medborgarna i landet står snarast i tacksamhetsskuld till henne och hennes mod.

Hon har slingrat sig än hit än dit. Propagerade som sagt för massinvandring av lågutbildade i nästan ett deccenium. Så någon "tacksamhetsskuld" kan vi icke tala om. Tvärtom en utmärkt representant för Det utvalda folket i sitt slingrande, än hit, än dit. Dessutom är hon judinna och således gäst i Sverige.
Citera
2016-08-06, 22:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Hon har slingrat sig än hit än dit. Propagerade som sagt för massinvandring av lågutbildade i nästan ett deccenium. Så någon "tacksamhetsskuld" kan vi icke tala om. Tvärtom en utmärkt representant för Det utvalda folket i sitt slingrande, än hit, än dit. Dessutom är hon judinna och således gäst i Sverige.
Att backa upp med lite länkar känns som en bra idé.
Citera
2016-08-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm

Jag bortser från de etniska kommentarerna.

Jag har ännu inte sett någon text där hon propagerat för massinvandring av lågutbildade. Icke förty, hon kan väl ha skrivit sådant för länge sedan men i så fall måste man betänka att hon har vuxit upp och formats i svensk borgerlighet under ungdomstiden (dvs inom nyliberalism). Hon är född 1981. De tankar man tänker fram till 25-30-årsåldern är sällan självständiga utan frukter av uppfostringsmiljön. Hon har väl mognat i sina ståndpunkter som så många andra svenskar.

Ett annat exempel är Jens Ganman som här beskriver hur han blev "rasist":

https://m.facebook.com/jens.ganman/p...53724637173251
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-08-06 kl. 22:50.
Citera
2016-08-06, 23:30
Medlem
Vimurs avatar
Igår skrev Magda Gad en intressant facebookstatus som visar hur alltfler MSM-journalister själva drabbas av mångkulturalistisk åsiktspolis när de till äventyrs försöker nyansera agendarapporteringen. Tydligen var det Gads reportage "De vill inte fly – de vill bara få stopp på kriget" som väckte ont blod eftersom man redan i inledningen kan läsa följande:
Citat:
I Irak är man inte imponerad över Sveriges flyktingmottagande. Man vill ha mer hjälp på plats. Framför allt vill man få stopp på kriget.
http://www.expressen.se/geo/magda-ga...opp-pa-kriget/
Gad verkar inte ha förstått att man inte kan återge ens det flyktingarna själva uttrycker om det inte följer agendan, vilket en upprörd läsare kände sig nödgad att påpeka för Gad.
Citat:
Här är alltså en läsare som anser att min huvudagenda - min HUVUDagenda (!) - är att jaga SD-fans. SD! Fans! Det underströks också att det var högerextrema fans. Högerextrema! Fans!
Och som ni ser av meddelandet ombeds jag att välja bort vad vissa IS-överlevare säger. Det kallas tydligen att vara objektiv - att lyfta bort vissa saker. Om de till exempel säger att de behöver hjälp på plats så ska jag inte skriva det.
Det är faktiskt inte alls objektivitet utan tvärtom agendajournalistik och det går helt rakt emot min uppgift som journalist.
Jag jobbar inte för Pravda.
Och nej, det finns absolut ingen som styr vad jag skriver. Förutom sådana här människor som försöker göra det!
Anledningen till hela det här påhoppet skulle vara att jag har SD-följare. Vad bra om jag har det! Mycket bra om folk från alla politiska kanter läser på plats-rapportering från Irak! Då är jag jätteglad och en bit av förtroendet för så kallad mainstreammedia är återvunnet!
Förlåt men jag svarade att den här personen har problem. Jag kan bli bitch ibland.
Speciellt när någon påstår att jag jagar högerextrema fans genom att åka och tillbringa veckor vid fronten i Irak och därifrån beskriva verkligheten och lyfta fram verklighetens röster.
Det verkar inte bara vara denna person som har problem utan att det finns ett problem i medie- och debattklimatet i Sverige.
Det skrämmer mig mer än att vara vid IS-fronten i Irak.
https://www.facebook.com/magdajourna...type=3&theater
Vissa här kanske skulle hävda att det är just Pravda Gad arbetar för men det är ändå intressant att en väletablerad journalist uttrycker sig som en flashbackskribent om agendajournalistik, det bristande förtroendet för MSM och problemen med debattklimatet i Sverige som skrämmer henne mer än IS-fronten.

Nu gillar jag visserligen Gad men när problemen börjar erkännas av alltfler MSM-journalister blir det monumentala sveket alltmer påtagligt. En hel befolkning har utsatts för gaslighting av etablissemanget och en del har blivit så förvirrade att de hellre upprätthåller den konstruerade verklighet de har serverats, lite som i filmen "Good Bye Lenin". Det är en sak att svikas på personlig nivå men något helt annat att svikas på samhällsnivå. Det skakar människor i grunden.
Senast redigerad av Vimur 2016-08-06 kl. 23:53.
Citera
2016-08-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Igår skrev Magda Gad en intressant facebookstatus som visar hur alltfler MSM-journalister själva drabbas av mångkulturalistisk åsiktspolis när de till äventyrs försöker nyansera agendarapporteringen. Tydligen var det Gads reportage "De vill inte fly – de vill bara få stopp på kriget" som väckte ont blod eftersom man redan i inledningen kan läsa följande:
Gad verkar inte ha förstått att man inte kan återge ens det flyktingarna själva uttrycker om det inte följer agendan, vilket en upprörd läsare kände sig nödgad att påpeka för Gad.

Vissa här kanske skulle hävda att det är just Pravda Gad arbetar för men det är ändå intressant att en väletablerad journalist uttrycker sig som en flashbackskribent om agendajournalistik, det bristande förtroendet för MSM och problemen med debattklimatet i Sverige som skrämmer henne mer än IS-fronten.

Nu gillar jag visserligen Gad men när problemen börjar erkännas av alltfler MSM-journalister blir det monumentala sveket alltmer påtagligt. En hel befolkning har utsatts för gaslighting av etablissemanget och en del har blivit så förvirrade att de hellre upprätthåller den konstruerade verklighet de har serverats, lite som i filmen "Good Bye Lenin". Det är en sak att svikas på personlig nivå men något helt annat att svikas på samhällsnivå. Det skakar människor i grunden.

Och detta illustrerar också väl varför jag tycker att Neuding och Ganman har varit rakryggade. De har såklart utsatts för samma behandling.

Om Expressen vore modig på riktigt skulle Gads facebook-inlägg göras om till en tidningsartikel.
Citera
2016-08-07, 00:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det är en sak att svikas på personlig nivå men något helt annat att svikas på samhällsnivå. Det skakar människor i grunden.

Så sant.
Ett problem med detta är att det är en nästan irreversibel process. Det är mycket svårt att bygga upp ett brustet förtroende för och i samhället igen. Och det lär aldrig bli som det en gång var.

Det största problemet just nu är att samhällets företrädare ännu inte förstått hur stämningarna går i landet. De förstår inte att väldigt många blivit svikna och ännu fler känner sig svikna på grund av nära och käras upplevelser.

När den härskande klassen får klander från den egna klassen som nu i fallet med Magda Gad kan utvecklingen dock gå fort.

Pendeln svänger alltid tillbaka med full kraft.
Citera
2016-08-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att backa upp med lite länkar känns som en bra idé.

I det här inlägget finns det lite citat & länkar:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2016-08-07, 08:22
Moderator
Siegfrids avatar
Patrik Lundberg, den kränkte adoptivsonen från Korea, beklagar att det numera finns alternativa beskrivningar och tänkesätt inom politik och mångkultur.
Argumentationen följer en välkänd tankefigur inom Aftonbladets propagandacentral, nämligen att förhatliga åsikter tagit över det offentliga rummet. Att anständighetens bärare nu blivit tystade.
Så långt är det en dussinartikel.

Det intressanta är att han beskriver det offentliga samtalet som helt tudelat, där det löper på utan friktion inom sin respektive subkultur.

Citat:
Åsiktskorridoren – de åsikter som är allmänt accepterade – har inte försvunnit. Den har delats itu, blivit som autobahn. Plattan i mattan på båda sidorna, och i refugen i mitten kommer du ingenvart.

Tycker du inte exakt som den ena eller den andra *sidan knuffas du in i frysboxen.

Ofrivilligt eller oavsiktigligt beskriver han hur den politiska korrektheten fungerar. En frysbox står beredd för de som vacklar i sin tro.
Citat:
Sanningen är att jag vacklar precis som de flesta jag känner och pratar med. Vårdvikarier, liberaler, *fotbollsflator, smygsossar, korvgubbar, alla.

Jag tillhör inte dem som letar tecken efter en "omsvängning" eller "tillnyktring"
Lundberg kommer att vara enkelspårig missbrukare tills han dör.
Men som beskrivning av de hinder som gör att den tjattrande klassen hamnat helt offside politiskt när asylreglerna skärps och anhöriginvandringen begränsas - för att ta ett exempel - fungerar artikeln utmärkt.
Lundberg och hans liberaler har målat in sig i ett hörn och nu är det jobbigt att ta sig därifrån. Svårare än så är det inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle23295816.ab
Citera
2016-08-07, 09:13
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ofrivilligt eller oavsiktigligt beskriver han hur den politiska korrektheten fungerar.
...
Lundberg och hans liberaler har målat in sig i ett hörn och nu är det jobbigt att ta sig därifrån. Svårare än så är det inte.

Det jag studsade på var:
Citat:
Sanningen är att jag vacklar precis som de flesta jag känner och pratar med. Vårdvikarier, liberaler, fotbollsflator, smygsossar, korvgubbar, alla. Problemet är att vi har tystats.
De har tystats men ändå är ALLA överens. Vad döljer sig då inte i folkdjupet om dessa röster får komma till tals?
Han fortsätter med:
Citat:
Jag är säker på att merparten av ALLA svenskar känner så. För de vacklar, precis som jag.

Tror Lundberg gjort samma upptäckt som så många andra svenskar på sin semester med släkt och vänner. I stort sett ALLA är tvärförbannade på sakernas tillstånd.
Kanske han också upptäckt det som också blir allt vanligare att många gärna vill ställa sådana som Lundberg, journalister, till svars för sakernas tillstånd.

Detta är ett försvarstal av Lundberg både inför släkt och vänner och arbetsgivaren efter ett semesterbesök i verkligheten.
Han inser att han faktiskt riskerar något nu. På riktigt. På allvar. I verkligheten.
Överkörd av verkligheten.

Åsiktskorridoren ger inget skydd mot verkligheten. Bara inom den tjattrande klassens slutna rum.
Men verkligheten knackade på och gjorde sig obekvämt påmind också i dessa rum.

När den dörren öppnas på glänt går den inte att stänga igen. Det är vad Lundberg insett nu i sommar.

Mycket troligt vi kommer att få se fler ledare och krönikörer som när de kommer tillbaka efter semestern har ett helt annat tonfall i sin artiklar.
Citera
2016-08-07, 10:23
Medlem
Apropå Neuding: någorlunda slipade och erfarna politiska skribenter i MSM brukar naturligtvis inte uttrycka sig så pass rakt som t ex "det är viktigt att vi får igång en fet och långsiktig lönedumpning och därför behöver vi ta in många lågkvalificerade och okunniga invandrare som kan förskjuta balansen på arbetsmarknaden samt bryta ryggen av facket". Man uttrycker sig betydligt mer kringgående, genom lagom abstrakta och luddiga utsagor som inte är alltför definitiva, och genom val av exempel, anekdoter och signalord. Resonemangen kan gärna vara diskret motstridiga från en artikel till nästa, det viktiga är att man inte blir så öppen och tydlig att man förlorar möjligheterna till deniability om någon skulle komma och peka på obekväma konsekvenser av det man skrivit.

Jag har också bilden av att Paulina Neuding senaste tio åren i huvudsak lobbat för (i princip) fri invandring och fortsatt nedmontering av sociala skyddsnät, fattigvårdifiering av socialförsäkringarna, privatiseringar, stigande segregation, en aggressivt nyliberal politik på arbetsmarknaden osv - precis som många andra på DN:s och SvD:s ledarsidor eller Neo (där hon ju var tidningens sista redchef). Det handlar om en halvsofistisk NIMBYism: gärna många lågutbildade och lågbetalda invandrare, men de ska vara långt bort från mina kvarter när de inte arbetar! - Att hon sedan kan ha förskjutit vissa betoningar det senaste året betyder inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in