2011-12-22, 16:59
vilken grupp tror den intervjuade tillhör ?då experimentet (för att pröva hållbarheten i din deklarerade mening), utförs på följande sätt
vilken grupp tror den intervjuade tillhör ?
vilken grupp tillhör den intervjuade ?
Jag har i dagarna spänt följt medias rapportering om detta. Det har pliktskyldigt omtalats som en nyhet, och även nämnts om Turkiets ilska över beslutet.
Men vad som inte har diskuterats över huvud taget, vilket stör mig enormt, samtidigt som jag mycket väl förstår orsaken, är den perversa principen med särskilda ämnen som inte får diskuteras. Hur skall detta kunna tolkas som annat än en religiös dogm, som står över yttrandefrihet?
I Europa finns i ett stort antal länder redan en motsvarighet till det som den franska regeringen lagstiftat om. Det gäller historiebeskrivningen kring andra världskriget. Hur många vet att det sitter ett stort antal personer fängslade i Europa, endast på grund av vad de tror är sant, och har gett uttryck för detta. När får vi se t.ex. Svenska PEN samt en enad journalistkår gå man ur huse för att försvara yttrandefriheten?
Vad som alla tycks känna till i teorin, nämligen att "segraren skriver historien", tycks vara avsevärt mycket svårare i praktiken.
Så, varför har då inte media rapporterat om det djupt principiellt förkastliga med detta nya fall om strypt yttrandefrihet? Jo, för då hade dessa principer varit gällande även för Europas krigshistoria, och det får bara inte hända.
/JTS
Permalänk | Anmäl #2 Jonas Eriksson, 2011-12-23, 19:27
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106