Anna Dahlbergs senaste krönika om det intellektuella tillståndet inom den svenska vänstern skulle nästan kunna vara ett inlägg i den här tråden. Man börjar ibland misstänka att det finns en del borgerliga skribenter som tjuvkikar här ibland för att hämta lite inspiration.
Citat:
Vänsterns opinionsbildning har fastnat i ordmärkande och SD-fixering. Den fattiga idédebatten till vänster är ett växande problem. Är det liberaler mot konservativa? Realister mot idealister? Intresset har varit omättligt för att dechiffrera idéutvecklingen på borgerliga ledarsidor.
Denna fixering vid den borgerliga debatten säger mycket om tillståndet inom vänstern. Där händer nämligen inte mycket alls. Visserligen har det grälats en del på Twitter mellan exempelvis LO-ekonomer och unga vänsterdebattörer på sistone. Men det stannar oftast där.
Verkligheten har blivit ointressant. Ja, i sann postmodernistisk anda är det suspekt att ens tala om en objektiv verklighet. Det som ska analyseras är i stället vilka ord och förhållningssätt som används - så kallad diskursanalys på akademikersvenska.
Vad som är sant och falskt är inte längre huvudsaken, utan vem som påstår något och varför. I stället för att gå till källorna och förutsättningslöst leta efter fakta avfärdar många vänsterdebattörer regelmässigt argument som "myter". Det har rentav blivit en dygd att nöja sig med att spana ut från sitt fönster på Södermalm och förklara att läget är lugnt.
Citat:
Samma vänsterdebattörer som larmade om att Sverige hade gått sönder inför valet 2014 påbjuder nu optimism i debatten. Den som varnar för akuta integrationsproblem i flyktingkrisens spår avfärdas som domedagsprofet och en apokalypsens ryttare. Nästa dag kan dock samma sorglösa vänsterdebattörer förklara att demokratin är hotad och att 30-talet fascistiska mörker sänker sig över landet. För ingen text är längre riktigt fulländad utan en slängig referens till Hitler.
Om tillståndet inom Socialdemokraterna.
Citat:
Vi lever i en tid där grundläggande frågor kring jämlikhet och välfärdsstat måste ställas på nytt, och då behövs fler svar än "höj skatten" eller "håll käften". Socialdemokratin befinner sig i kris över hela Europa och i Sverige är opinionssiffrorna nere på historiskt låga nivåer. Idélösheten är iögonfallande.
Hur ska en rörelse som har vuxit fram i symbios med nationalstaten, och vars mål är att skydda "insiders" mot "outsiders" på arbets- och bostadsmarknaderna, förhålla sig till en ny tid med nya ideal om öppna hjärtan?
http://www.expressen.se/ledare/anna-...ig-under-2016/
Att attackerna mot borgerliga ledarskribenter från vänster skulle öka i och med omsvängningen i invandringspolitiken är något som många här i tråden har förutsett. Jag kan ta ett eget exempel från i somras:
Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Att en påstått borgerlig media tar på sig rollen som en borgerlig media och börjar bedriva en tydlig opposition mot SVaMP-regeringen och den politik den bedriver borde vara en självklarhet. Dock verkar många "journalister" ha problem med att avvikande uppfattningar kommer ut i etern, framförallt när det gäller migrationsfrågor.
Många vänsterdebattörer verkar på fullt allvar vara övertygade om att omsvängningen i invandringsfrågan inte beror på människors faktiska och vardagliga upplevelser av hur landet utvecklar sig, utan att "eliter" kommer med nya diskurser och narrativ som avviker från de godkända ideologiska ståndpunkterna som vänsteretablissemanget har fastställt för sig självt.
Beskyllningarna mot borgerliga ledarskribenter kommer nog öka markant framöver. Motståndet mot invandringspolitiken kommer enligt vänsterdebattörer inte bero på den hotande systemkollapsen, utan att "invandrare framställs på ett negativt sätt" i borgerlig ledarsidor. För den moderna vänstern är allting enbart en lek med språket.
Ska jag stämma Dahlberg för idéstöld?
Ledaren från Dahlberg är väl värd att läsa i sin helhet. Anna Dahlberg verkar, tillsammans med Alice Teodorescu, vilja ta täten inom den borgerliga opibionsbildningen. Det har helt klart visat sig att de har legat helt rätt i tiden (med MSM-mått mätt). Anna D. och Alice T. har varit extremt tydliga med målkonflikten som finns mellan massinvandring och välfärd (även om de har svajat var de själva står i den konflikten). Vem kommer vara intresserad av att lyssna på sektliberaler inom Centern och Timbro som predikar fri invandring när det svenska välfärdssystemet brakar samman? Anna Dahlberg verkar trots allt ha landat i en insikt om nationalstatens nödvändighet, vilket var långt ifrån självklart tidigare (förutsatt att hon inte har mörkat sina verkliga ståndpunkter). Vi får hoppas att fler borgare inom media tar efter Dahlberg och Teodorescu. Ett borgerligt försvar för nationalstaten är en bra språngbräda för en mer konservativ approach till Sveriges framtid, och den kommer komma i och med SD:s ökande väljarstöd.
Wolodarski å andra sidan känner sig nog djupt besviken att hans satsning på den "agendasättande" journalistiken har slagit helt fel och att DN har hamnat helt i otakt med samtidens verklighetsuppfattning. Istället för att vara en vägvisande kompass in i framtiden har DN istället blivit ett kvardröjande brus från tiden då Fredrik Reinfeldt fortfarande styrde Sverige. Reinfeldts totala uttåg ur det politiska medvetandet i Sverige säger väl ganska mycket om hur hans idéer numera uppfattas?
Något annat som är intressant att notera är att Södermalmseliten har börjat bli ett slagträ i debatten, gärna sammankopplad med postmodernismen, vilket Dahlberg ger uttryck för i sitt senaste alster. Expressen publicerade nyligen denna ledarkrönika.
Citat:
Våra politikers fina nyårslöften
Statsminister Stefan Löfven: Jag lovar, självfallet, att begränsa mitt användande av självfallet. Det är faktiskt inte okej.
Utbildningsminister Gustav Fridolin: Mina vänner hemma i Vittsjö säger att de inte längre ska rösta på Miljöpartiet efter att jag uppträtt i skogshuggarskjorta i tv. Jag lovar att de har rätt.
Bostadsminister Mehmet Kaplan: Jag lovar att skaffa mig en bostadspolitik. Tror ni mig inte? Efter Friggeboden och Attefallhusen kommer Kaplantälten! De kommer till att börja med placeras på Gärdet. Och när grannarna på Östermalm - som ändå inte röstar på MP - klagar så flyttas Kaplantälten till andra platser. Dock ej till våra väljare på Södermalm. Det är regeringens solidariska bostadspolitik.
http://www.expressen.se/ledare/vara-...a-nyarsloften/
Södermalmsbon har blivit en stereotyp; en naiv idealist som lever med sina tankar högt uppe i det blå och som saknar verklighetskontakt. Vem hade kunnat tro att detta skulle bli en etablerad jargon inom svensk MSM? Tidigare har ju Södermalmsbor varit bland det mest hippa man kunnat vara i Sverige; de har varit moraliskt oantastliga och alltid stått på "rätt" sida i slaget om mångkulturen. Numera verkar de snarare utgöra ett problem för Sverige i och med deras stora inflytande inom media och deras obefintliga kunskaper om tillståndet i Sverige utanför tullarna. Södermalmsbon är som en aristokrat i Frankrike i slutet av 1700-talet; de lever ett liv som är helt frikopplat från dem som bär upp och möjliggör deras dekadenta livsstil.
2016 kommer nog bli ett turbulent år för Sverige. För mig är "mediekriget" av sekundär betydelse; den viktigaste frågan är om Sverige kommer klara sig i längden efter 20 år av massinvandring. Jag är kluven, framtiden ligger helt öppen som jag ser det. En händelse vi iallafall kan se fram emot är publiceringen av Tino Sanandajis bok som förhoppningsvis kommer ut i vår. Den kommer med allra största sannolikhet väcka stor uppståndelse i media. Mångkulturalisterna kommer bäva inför uppgiften att sakligt bemöta bulldozern Tino utan att bli söndermanglande i direktsändning.