Citat:
Ursprungligen postat av
sherm
Under rubriken "Den nya högern - ett eko från 30-talet", kör DN ett stort reportage om den svenska nationella rörelse som nekats hemvist inom SD.
http://fokus.dn.se/sdu/
Mycket läsvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sius
Jag uppfattar artikeln som en järnrörsattack mot SD. Först tar man i artikeln själv tydligt avstånd genom att definiera personerna i artikelns som en subkultur från 30-talet (uteslutna SD medlemmar, gamla SDU-medlemmar, akademiker och nazister). Sedan låter man de högre klassiska idealen puckla på landsortsborna, bönderna. Det raffinerad, grabbar med stil, slår mot den fördummade SD-bonden.
Det är svårt att förstå varför DN publicerar artikeln. Mina fienders fiende är min vän?
Imo, är det väl en logisk (nåja) fortsättning på Larsmos och Svenssons text från januari.
http://www.dn.se/kultur-noje/sds-hat...n-ar-konstant/
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Det var faktiskt intressant att läsa texten igen, ett år senare - så det rekommenderas.
Man gör, återigen, sitt yttersta för att dra samtida paralleller till unghöger, kristallnatt, nazisim och trettiotal. Och stöveltramp. Mycket stöveltramp.
Om det sedan är by proxy, eller direkt spelar ju mindre roll.
Huvudsaken är ju att man får skriva orden 'nazism'/'nazistiskt'/'nazister'/'kristallnatt'/'stöveltramp'/'antisemitism' och 'SD' i samma mening. Det är ju det yttersta syftet. Och det märks ju redan i inledningen:
Citat:
Vid sidan om Sverigedemokraterna växer en ny nationalistisk subkultur fram. Den samlar uteslutna sverigedemokrater, gamla nazister, SDU-medlemmar och akademiker. Rörelsen har blicken fäst mot Ungern, där högerradikala kretsar från universitetet har lyckats samla sig i partier som förändrat samhället i grunden. För Sverigedemokraterna utgör rörelsen ett hot, delvis eftersom den påminner om partiets rötter i nazismen.
En bonus är ju naturligtvis att man lyckas associera Sanandaji med den numer avpolletterade delen av SD/SDU - vilka ju enligt texten är mycket värre än SD själva. Detta är ju naturligtvis väldigt medvetet (och fult).
Sen tycker jag, personligen, det var en intressant och välskriven text - af Kleen är duktig, rent tekniskt (precis som Orrenius). Dock tillhör väl jag, personligen, knappast den tänkta målgruppen.
Men syftet med texten torde vara uppenbart. Svartmåla SD, associera 'den nya högern' med nazism/nynazism och försöka skrämma bort folk från sagda strömningar genom att då, som sagt, associera allt och alla med det ständigt återkommande 'n'-ordet.
Vilket då, som bekant, bara är en återanvändning av det retoriska greppet 'högerspöket'.
Att det sedan sker på ett mer vältaligt vis än den 'purple prose'-aktiga årsgamla texten är en försumbar semantisk skillnad. Politisk aktivism/propagande maskerad som journalistik. A.k.a
agendasättande journalistik. Inget nytt under solen.
I vilken utsträckning det är framgångsrikt vågar jag inte riktigt spekulera i.
För de redan troende spelar det ju ingen roll. De som redan är avogt inställda till DNs förhållningssätt till sanningen och den agendasättande journalistiken ser det väl mer som en bekräftelse på sina förväntningar.
Däremot är det klart att det fungerar som en stigmatiserande varning för offentliga personer inom akademi och näringsliv.